Pihla Viitala debytoi rikosetsivänä uudessa Karppi-sarjassa ONKO TÄSSÄ UUSI SUPERSARJA? PIHLA VIITALA TÄHDITTÄÄ KARPPI-DEKKARIA – ”TÄLLAISTA EI OLE KOSKAAN AIEMMIN TEHTY SUOMESSA!” Sattumalta osuin kanavalle, kun kyseinen sarja alkoi tänään ysiltä. Tuli suorastaan liimannuttua ruudun ääreen. Oliskoos tässä nyt viimein suomalainen kansainväliset laatukriteerit täyttävä rikossarja. Pitänee melkein Areenasta pistää uusia jaksoja pyöriin... https://areena.yle.fi/1-4254834
Uutuussarjaa Karppi olikin jo mainostettu hyvän aikaa. Ennalta sarjaa verrattiin tanskalaiseen Rikokseen, ja ensimmäisen jakson perusteella sarja vaikuttaa tosiaan yhtä lailla hyvin tehdyltä ja kiinnostavalta — on muutakin houkuttavaa kuin kotikaupungin maisemia à la Harjunpää. Vaikuttaa siltä, että Sofia Karpin (Pihla Viitala) ja Sakari Nurmen (Lauri Tilkala) välille on luotu realistisen tuntuista särmää. Jani Volanen — Suomen Michael Shannon? — on aidosti tuskainen Usko Bergdahl, joka on menettänyt vaimonsa (vainajaa esittää Pamela Tola, ilmeisesti Laura Palmer -tyyliin?). Toivottavasti käsikirjoituksessa riittää vääntöä jatkossakin, samoin kuin teknisessä toteutuksessa Hesarin kriitikko kehuu sivuhenkilöitä, kun taas HBL:n kriitikko pitää sarjaa hitaana, tylsänä ja aneemisena. (Katsoimmekohan samaa ohjelmaa?) Kuvasuhde on Nordic noirin tapaan 2,20 : 1, ja ainakin TV-lähetyksessä on 5.1-kanavainen ääni. Ilmakuvat ovat laadukkaampia kuin Sorjosessa. Muutama kuvanäyte tuoreeltaan 1. jakson HDTV-lähetyksestä: Spoiler
Tässä oli hyvää ja huonoa. Tarina vaikuttaa ihan kohtuu mielenkiintoiselta. Sijainnit ja kuvaus hyvää. Mutta käsikirjoitus on taas se mikä tökkii, liika epäuskottavuus ja -loogisuus vaivaa. Rikospoliisit nuoria ja kauniita. Kliseitä piisaa. Ja eiköhän sieltä vielä ilmesty se kaikkien dekkarien heikkous, eli päähenkilöiden henkilökohtainen kytkös rikokseen tai rikollisiin. Ekan jakson lopun laivakohtaus oli ihan tuubaa. Mutta annetaan nyt vielä mahdollisuus tälle.
Hippon kanssa samaa mieltä, hyvin kuvattu ja ok musiikki. Mutta tosiaan, epäloogisuudet vaivaa, ja juonessa loikitaan ajoittain. HBL:n kriitikon kanssa täysin eri linjoilla, minusta voisi vähän hidastaa ja avata enemmän kohtauksia ja päätelmiä.....sama koskee näyttelemistä, välillä liian kova kiire dialogissa.
^ Osittain samaa mieltä, mutta kyllä suomalaiset töllökytät vetää vielä toistaiseksi ruåtsalaisia vastaavia pataan ihan 10-0 noin uskottavuusosastolla meinaan. Tuota Kolmosen Modus-kalkkunaa seuranneena, ei voi kuin ihmetellä että on tiukat työaikasäännökset, kun kesken tutkintojen pitää lähteä koko poliisisakin ruokatunnille jättäen raskaana olevan päähenkilön yksin toteuttamaan päähänpälkähdyksiään rikospaikalle. T: Vesku
Hyvää menoa! Neljä jaksoa hujahti noin vain. Suurin syy Viitalan, Tilkasen ja Korpelan näyttelytyössä, hyvin vetävät. Saa nähdä muuttuko mieli, kun koko kausi takana...
Yritettiin katsoa vaimon kanssa ensimmäistä jaksoa, mutta jäi kesken. Pitää yrittää jatkaa jonain toisena iltana. Suurin ongelma itselleni toistaiseksi on käsikirjoituspuolella. En pidä siitä, että asioita väännetään katsojalle heti aluksi rautalangasta ja todella kuluneella kuvastolla. Tästä esimerkkinä poliisipäällikkö tms. Viitalan kanssa autossa. Poliisipäällikkö toimii kertojana ja mukajutustelee Viitalan hahmolle ja selittää katsojalle tarpeettoman paljon heti aluksi. Vähän myöhemmin Karppi menee uuden parinsa kanssa lounaalle ja uuden parin ja Karpin eroavaisuudet kuvataan katsojalle kliseisellä tavalla (toinen tykkää kaljasta ja toinen on elitistinen ruokasnobbailija, joka tilaa erikoiskahvinsa ITALIAKSI!). Ehkä näytteli vain kohtauksen mahdollisimman huonosti, mutta en tykännyt. Ehkä se tuosta paranee.
Tässä on vissiin pohjustettu myös mahdollisia tulevia juonenkäänteitä: Spoiler Siitä toisesta poliisista saadaan kätevästi korrupiokyttä, kun elämäntavat on niin kalliit ja ajelee vanhalla 800 Bemarilla jonka huolto ei kaikkein halvinta liene. T: Vesku
Selittäkääpä minulle yksi juttu. Olen nähnyt vasta yhden jakson, joten voi tilanne parantua, mutta miksi mm. Pihla Viitala artikuloi niin epäselvästi? Vaikka kuuntelin kuulokkeilla, hänen puheestaan oli todella vaikea saada selvää. Samana päivänä katsoin samalla äänenvoimakkuudella (ts. puhe kuului yhtä kovaa) Poirotin jaksoa Kurpitsajuhla, jossa joka ainoa näyttelijä puhui selvemmin kuin tuo kainaloonsa mutiseva Viitala. Samaa olen huomannut muissakin kotimaisissa tuotannoissa: näyttelijöiden artikulaatio on paljon epäselvempää kuin esimerkiksi britti- tai ruotsalaissarjoissa.
Katoin Areenasta kaikki jaksot parin päivän aikana, kun olin sairiksella ja kiinnitin huomion myös jotenkin huonoon puheen toistoon. Joskus piti kelata taaksepäin ja keskittyä, jotta puheesta sai tolkkua. Eikä koskenut vain Pihlaa. Muuten sarja oli ok, jotkut juonenkäänteet oli tosin vähän liian "helppoja" niitä tässä sen tarkemmin paljastamatta.
Äänisuunnittelu ainakin paikotellen luokattoman paskaa foley äänineen kun tietyt askeleet hyppää esiin aivan överillä äänenvoimakkuudella, samoin suoraan halpis osastolta vedetyt ovien aukaisut. Jotenkin näissä suomalaisissa sarjoissa ei vaan osata tuota äänisuunnittelua tehdä hyvin vaikka äänittävät puheet jälkikäteen niin se tosiaan kuulostaakin siltä. Onneksi areenassa saa tekstityksen
Itse en ole muminaan kiinnittänyt huomiota negatiivisessa mielessä, vaikka muuallakin siitä on puhuttu. Annoin nyt toisen mahdollisuuden sarjalle, jonka ensimmäisen jakson äären nukahdin joskus viikko sitten. Nyt neljä jaksoa katsottu ja kyllähän tämä varmasti loppuun saakka tulee katsottua. Jotkut pikku asiat vähän ärsyttävät (mm. Riku Nieminen), mutta kökköisen alun jälkeen parantanut kyllä tasoaan.
Minusta tuntuu, että suomen kieli on vain muminalle altis. Intonaatiot puuttuu ja puheenparsi on tasaista puuroa. Nämä äänitysongelmat ovat nimittäin olleet läsnä aina ja olen ajatellut alkamaan tätä juurisyynä. Esim. englannissa on ihan erilaista terävyyttä ja huolellisuutta (joka toki usein puuttuu suomalaisen puhuessa vierasta kieltä), mutta siis natiiveilla, erityisesti briteillä.
En ole tätä sen enempää katsonut kuin ekaa jaksoa areenasta eilen, mutta en huomannut Viitalan mumisevan, ihan hyvin puheesta sai selvää. Kuitenkin siihen kiinnitin huomiota että musiikki ja erilaiset efektiäänet olivat yleensä selvästi puhetta kovemmalle voimakkuudelle säädettyjä ja jos niiden mukaan katsoessa volyymin säätää, jää puheet hiljaisiksi.
On kyllä raskasta katseltavaa tai lähinnä kuunneltavaa. Äänisunnittelussa suuria vikoja. Pahinta on etenkin Viitalan mumina ja lauseen loppujen nieleminen.
En minäkään, lueskelin näitä kommentteja ennen sarjan läpikatsomista. Jäiköhän yksi sana josta en saanut selvää. Ihan hyvin veti vertoja muihin vastaaviin Pohjoismaisiin sarjoihin.
Tuo häiritsi minuakin, mutta en muista että olisi Viitalan puheista osa jäänyt kuulematta vaikka puhealueella onkin kuoppa vasteessa (siis mun kuulossa).
Mikä tämän sarjan aikajana muuten on? Mielestäni tätä murhaa tutkitaan aika lyhyen ajan sisällä (viikkoja ehkä kulunut muutama sarjan yhdeksän jakson aikana?) ja kuitenkin sääolot ovat vaihdelleen niin että välillä Helsingin keskustassa on tuntunut olevan keskitalvi (todella isoja lumipenkkoja) ja meri tuntuu olevan jäässä yms, ja nyt sitten taas tuntui olevan todella leudot kelit ilman merkkiäkään lumesta missään..