Ymmärrän kyllä pointin, mitä tarkoitat enkä väitä vastaan, enkä edes itse näitä asioita niin hyvin tunne. Tarkoitus olikin vain pohtia tuota lausetta, mikä linkin takana oli. IMAXissahan on siis ensinnäkin suurempi filmi, mikä on pääsyy siihen, miksi kuva on tarkempi. Ja se, että filmi ajetaan "eri suuntaan" antaa ainakin aluksi kuvan siitä, että filmi menisi takaperin kameraan, eli toiseen suuntaan. Se, että se oikeasti menee eri suuntaan on toki ihan oikea juttu, mutta filmi menee 90 astetta käännettynä, ei sinänsä "eri suuntaan". Ja koska IMAX kuitenkin käyttää eri filmiä kuin perinteiset kamerat, niin ei voida olettaa, että pelkkä filmin kääntäminen tai eri suuntaan kulkeminen itsessään tekisi kuvasta isomman. Jollain tasolla tuo lause on toki oikein, mutta jos olet opiskelemassa koulussa elokuvan tekoa ja kokeessa kysytään, että miten IMAX eroaa perinteisestä elokuvakamerasta/-filmistä, niin tuskin opettaja hyväksyy vastaukseksi, että "filmi kulkee eri suuntaan". Eikä tuo oikein taviksellekaan mitään kerro. Vaan tuossa jutussa olisi voinut sanoa, että ruutukoko on suurempi (70 mm), minkä lisäksi filmi ajetaan vaakatasossa kameran sisälle, jolloin filmiruudusta voidaan käyttää suurempi pinta-ala hyödyksi.
Finnkino myyty kiinalaisille. "Yhdysvaltalainen elokuvateatteriketju AMC Theaters on ostanut Nordic Cinema Groupin, johon myös Finnkino kuuluu. AMC Theaters on kiinalaisen Wanda Groupin tytäryhtiö. Wanda on kiinalainen viihdejätti, joka omistaa myös Legendary Entertainmentin, Infront Sports & Median ja Hoyts Cineman, joka on australialainen ja uusiseelantilainen elokuvateatteriketju." http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005057595.html
On kyllä aika murheellista kun Oulussa elokuvalippu maksaa vitosen enemmän kuin vaikka Pariisissa jossain isossa elokuvateatterikompleksissa. Voi jo sanoa että joo, pitäkää tunkkinne! Sama kuin Oulun Ruskotunturilla (jätevuoren päälle rakennettu matala laskettelurinne) löyhkää paska ja kaatopaikkajäte ja hissiliput maksavat kolme kymppiä! Kun katsoo noita Pariisin teatterien ohjelmistoja niin löytyy valinnanvaraa ja näytöksiä. No eikai tässä voi muuta kuin nauraa vähän tälle pohjolan tylsyydelle! Mutta voisi olla jo paikka jollekin itsenäiselle elokuvateatterille!
Kyllä kesti aikansa löytää vastaus yksinkertaiseen kysymyksen "Mitä elokuvia tänään tulee ensi-iltaan?". Elokuvauutiset: Ensi-illat Kaikki tarvitsemani perustiedot siististi ja selkeästi listattuna. Nyt loppui joka perjantainen viheliäinen riesa kerätä samat tiedot Helsingin Sanomien arvostelujen, Googlen ja Finnkinon avulla. Tuolta ne näkee yhdellä kerralla muutamassa sekunnissa.
Onko täällä kellään muulla kokemusta Omenan Loungen 3D:n tasosta? Jäi ihmetyttämään aika huolella miten paljon crosstalkkia kuvassa oli, kun Kong: Skull Island oli lähes katselukelvoton. Ja sanon tämän yli sadan 3D-elokuvan kokemuksella, näin hirveältä ei ole näyttänyt koskaan. Maksettiin vaimon kanssa lipuista kuitenkin yli 50 euroa, niin vähän jäi korpeamaan. Leffateatteri-3D taisi olla nyt itseltäni tässä, kun uusi hieno Barcon tykki meneekin tähän suuntaan tekniikassa.
Tässä vastaus: Uudessa 3D-tekniikassa ghosting efekti on hieman selkeämmin huomattavissa eli kirkkaimpien kohteiden kuvat vuotavat vääriin silmiin, mutta ainoa mikä tämän korjaisi olisi hieman tummempi kuva, mikä taas on muuta katsomiskokemusta ajatellen huonompi vaihtoehto. Myöskin elokuvakohtaisia eroja toki on, harmi, ettei Kong toiminut 3D-versiona. Mitään korvausta ei irronnut. Mitäs läksit.
Eli vittuillaan siitä, että on onnistuttu syöttämään tietoisesti paskaa kalliilla hinnalla ja vittuillaan vielä vähän päälle. En edelleenkään käy leffassa muuten kuin ilmaislipuilla...
"Uudessa 3d-tekniikassa ghosting on hieman selkeämmin huomattavissa..." Kannattaisiko sitten pysyä siinä vanhassa tekniikassa...? Ghosting on kuitenkin se pahin virhe 3d-kuvassa, mitä voi olla. En kyllä itse allekirjoittaisi tuota selitystä. Kuvan kirkkaudella ei ole vaikutusta ghosting-efektiin. Toki siten on, että jos kirkkaus muodostetaan hyvän 3d:n kustannuksella eli tietoisesti vuodattamalla valoa molempiin silmiin ja luomalla ghosting-efektin. Eli seurauksena on kirkkaampi kuva, joka sisältää ghostingia, mutta se on eri asia kuin, että kirkkaammassa kuvassa ghosting näkyisi paremmin. 3d on kyllä monissa teattereissa mielestäni ollut ihan tarpeeksi kirkas, joten olen eri mieltä siitä, että tummempi kuva olisi huonompi vaihtoehto kuin ghosting. Kotona omalla projektorilla 3d on huomattavasti kirkkaampaa kuin leffateatterissa ja kuva on täysin ghosting-vapaa. Jos uudessa teatterissa pitää niin huonoa tekniikkaa käyttää, että kuvaan ei saa tarpeeksi kirkkautta kuin lisäämällä ghostingia, mikä on mielestäni sama tapa, jolla kotiteatteritykkeihin lisättiin kirkkautta 3d:ssä 10 vuotta sitten, niin on kyllä kyseessä aika paska teatteri, enkä itse lähtisi rahojani heille antamaan. Hyvä, että toit tuon Omena Loungen ongelmat esille. Tietääpä olla välttämättä kyseistä teatteria.
Tuolta finnkinon sivuilta selviää että Isossa Omenassa on käytössä kaikissa saleissa laser-projektorit. Tennispalatsissa sellainen on vain Scape-salissa (sali 1) jossa en ole käynyt. En ole siis kertaakaan vielä nähnyt laserprojektorin kuvaa 3D:nä, mutta ylläkerrotun perusteella tekniikassa on oltava jotain ongelmaa, koska tavallisella (lcd/dlp?) projektorilla tennispalatsissa Kong 3D näytti ihan hyvältä. Onko tuolla Omenassa käytössä aktiivi- vai passiivilasit?
Kyllä siellä varmaan 2D on ihan nättiä. Jännästi siellä jopa näytetään 3D-leffoja ihan 2D:näkin, esim. Beauty and the Beast oli Loungessa 2D:nä samana päivänä, vaikka muualla se näkyy 3D:nä. Ihan kuin olis tietoista että se näyttää niin karmealta ettei kehtaa edes yrittää rahastaa. Passiivit oli.
2D on varmasti hyvää, mutta niin on muuallakin ilman 3d-ongelmia. Nuo passiivilasit tietenkin selittävät osan ongelmista. Vielä en ole törmännyt passiivilaseihin, jotka toimisivat hyvin. Tosin niitä on tullut vain kotikäytössä kokeiltua. Ne leffateatterit, joissa itse olen käynyt, ovat kaikki olleet aktiivilaseja käyttäviä.
Tietääkö kukaan, mitä Finnkinon maininta salin äänitekniikasta (Dolby Digital) tarkoittaa? Käyttävätkö edelleen 640 kbps sd-laatua vuonna 2017 vai onko käytössä jo Dolby TrueHD?
Jätetään HDMI ja TrueHD ihan kotikäyttöön. Suurin osa prossuista on nykyään kaikkialla CP750 joka syö 4x lineaarista AES/EBU:a serveriltä eli kahdeksan diskreettiä kanavaa ja 48kHz max.24Bit. https://www.dolby.com/us/en/professional/cinema/products/cp750.html CP850 Atmos prossun voi myös ostaa ilman Atmos lisenssiä jolloin se toimii kuin CP750. CP850 maksaa noin 9000 ja lisenssi 15000 alv 0%.
Diskreettiä se on TrueHD:kin. Ja ihan vieläpä 8ch/24bit/192kHz kykenevääkin. Tuotteen sheetistä lainattua: Eli toisin sanoen ko. laitteen käyttö ei itsessään kerro mitään käytetyn äänilähteen laadusta.
Juuri näin. Lisäksi kukaan ei ole kertonut filmiäänipöytien valmistajille että on muitakin näytteenottotaajuuksia kuin 48kHz...
Käärmeöljyä lisäämällä voi nostaa hintaa. Lisäksi lepakot voi nauttia noista taajuuksista. Itikseen Citymarketin paikalle on tulossa Stadin seuraavat (kai 2018) Finnkinot. Voivat nuo Omenan salit jäädä jalkoihin ykkösenä ja tuskin VIP tilaan tulee Genen ylivuotisia entisiä demoja? Taisivat saada ne tosi halvalla Omenaan.