Muistuttaisin >1 vuoden ikäisten Topfieldien omistajia kondensaattoreiden kunnon valvonnan tärkeydestä. Yksinkertaisella toimenpiteellä saa helposti laitteelle lisää elinikää. Tärkeä juttu nyt varsinkin kun on tiedossa, että seuraavan sukupolven boxit eivät paranna käyttökokemusta vaan huonontavat sitä (mm. TAP-ohjelmat eivät tule toimimaan). Näköjään alan teollisuus ei saa wanhaa Topfieldiä parempaa vehjettä kehitettyä vaikka mikä olisi. Lähinnä huononnuksia suunnitellaan. Väärät jännitteet vaikuttavat paljon varsinkin Topfield stabiiliuteen. Tätä ei ole takavuosina riittävästi ymmärretty vaan erinäköiset kiusalliset viat on pistetty kylmästi "mystisten softavikojen" piikkiin. Osa niistä toki onkin niitä, mutta merkittävästi pienempi osa kuin mitä on luultu. Kondensaattoreiden korjaamisen jälkeen moni omistaja raportoi hämmästyttävästä toiminnan parantumisesta Tyypillisiä ongelmia, jotka ovat poistuneet Topfieldin hakkurivirtalähteen kondensaattorit huoltamalla ovat olleet: boksi kaatuilee satunnaisesti ja selittämättä boksi jumiutuu tai ei lähde enää lainkaan käyntiin kuva on huono (pikselöintiä) kiintolevy hajoaa tai toimii huonosti, kiintolevyvirheitä kuormituksessa nauhoitteiden toisto pätkii boksin kello ei pysy ajassa boksi on kranttu antennisignaalin (kaapelisignaalin) tasoille boksi vastaa huonosti kaukosäätimen painalluksiin boksin ääni on ruvennut ajan saatossa napsumaan tai särisemään toimittuaan sitä ennen moitteetta Mutta asiaan uudestaan. Muistakaa huolestua kondensaattoreiden kunnosta ajoissa. Jos vaivaudutte mittaamaan jännitteitä, muistakaa mitata oikein.Mittaus tapahtuu aina niin, että boksia yritetään kuormittaa mahdollisimman paljon. Kiintolevy olisi hyvä saada hyrräämään. Vaikkapa pari ohjelmaa tallennukseen ja yksi tallenne ulos soittoon, jotta kuormaa on paljon. Boksin kannattaa antaa lämmetä kunnolla ennen mittausta siihen lämpötilaan ja olosuhteisiin, missä se teillä normaalistikin on. Kannattaa myös huomata, että tavallisella halvalla yleismittarilla mittaamalla boksista saa vain ylimalkaista käsitystä kondensaattoreiden kunnosta. Oikeastaan yleismittarimittaus on käytännössä melko tyhjänpäiväinen toimenpide. Boksin jänniteet saattavat näyttää ihan hyviä arvoja, mutta hakkurin tuottamaa sähkö on jo hyvin häiriöistä. Oikeasti mittaus pitää tehdä oskilloskoopilla ja ESR-mittarilla. Mutta edes kaikissa elektroniikkahuolloissa ei ole molempia mittalaitteita. Topfieldin tehtaan käyttämät kondensaattorit ovat kiinalaista tusinalaatua, jossa laatu vaihtelee onnettomasta kohtalaiseen täysin sattumanvaraisesti. Yleensä Topfieldistä vanhenee nopeimmin +5V linjaa syöttävä kondensaattori (C25). Asia on sikälikin onneton, että kyseinen syöttö toimii Topfieldin hakkurivirtalähteelle referenssitasona, jonka mukaan hakkuri säätää kaikkien lähtöjen tasot. Yleensä kondensaattori C25 väsyy ja erityisesti kovimman kuorman alla jännite kyseisellä linjalla kyykkää reilusti alle 5V. Hakkuri korjaa tilannetta minkä voi - minkä seurauksena muihin linjoihin syntyy ylijännitteitä. Esim. kiintolevyn käyttämässä +12V nimellisessä linjassa saattaa mittausteni mukaan olla jopa 15-16 Voltin jännitteitä, virittimille ym. meneviin osiin syötetään myös reippaita ylijännitteitä. Ylijännitteet särkevät aikaa myöten Topfieldin jostain paikkaa. Kiintolevyn särkyminen on tietysti harmittavaa mutta useimmat osaavat sen vaihtaa. Sen sijaan jos paukkuu esim. viritin, niin homma onkin suurempi tenkkapoo. Tämän viestin tärkein sanoma on tämä: Kannattaa hyvän ennakoivan kunnossapidon hengessä ajoissa pohtia, mitä tekee Topfieldin hakkurivirtalähteelle. Jäätkö odottamaan, että hakkuri rapautuu niin pitkälle, että laitteen sisälle syntyy ylijännitteitä, jotka särkevät joko kiintolevyn tai peräti emolevyn prosessoreineen? Tuskailetko viikottaisen/päivittäisen "töpselituuletuksen" kanssa, koska hakkurin tuottama sähkö on sen verta huonoa, että boksi sekoilee? Tuskailetko, kun nauhoitteet menevät mönkään levyvirheiden vuoksi tai kellon jätättäessä? Noihin auttaa kondensaattoreiden huoltaminen eli vaihtaminen parempiin kuin alkuperäiset ja tuoreempiin. Asiaa voi toki mittaillakin, mutta luultavasti sinulla ei ole ammattilaisstudion varustusteita (oskilloskooppi + ESR) koska tätä viestiä luet. Yleismittari antaa vain summittaista tietoa asiasta. Boksi voi näyttää keskijännitetasojen olevan kunnossa, mutta pienemmät suodatinkondensaattorit ovat jo huonolla hapella ja siten vaihtokunnossa. Kaikista bokseista ei ensimmäisenä hajoa ns. isot pytyt (C25, C22) vaan pienemmät lyytit. Kiitos kuuluu kiinalaisten kondensaattoreiden täysin sattumanvaraiselle laadulle. Yleismittarilla mittaajille asian voi kiteyttää näin: Jos mittaat +5V syöttöä ja se ei ole kuormituksessa melko lähellä +5.00 V tasoa, niin hakkurissa on jo jotain vikaa. Se ei ehkä vielä näy boksin toiminnassa juurikaan, mutta kunnossa hakkurivirtalähde ei ole (tai sitten sitä kuormitetaan aivan liikaa, yli suunnitteluarvojen - sekään ei ole tietenkään viisasta pitkässä juoksussa). +5V:n linja voi myös näyttää +5.00V - ja silti hakkurissa on vikaa (koska pienemmät ns. suodatinkonkat falskaavat tai isompien korkeataajuusimpedanssi on jo pahasti kaakossa). Opetus: Yleismittari nyt ei kertakaikkiaan ole luotettava väline Topfieldin kondensaattoreiden kunnonvalvontaan. Mitä siis tehdä, jos mittaaminen yleismittarillakaan ei välttämättä tee autuaaksi? Vinkki: Vaihda konkat sokkona - mutta tee se ajoissa. Niin ovat muutkin tehneet, joilla ei joko ole mittareita tai sitten jännitetyö boksin kimpussa ei vain satu kiinnostamaan. Rahallinen uhraus on pieni. Paljon pienempi kuin mitä kunnolliset mittarit tai asiantuntijan vaivaaminen tulee maksamaan. Autoihinkin vaihdetaan öljyt ajoissa, niitä sen kummemmin mittaamatta että "josko näillä öljyillä vois vielä ajaa 2000 km lisää". Joskus voisi, joskus taas ei. Mutta em. lisäkilometrimäärän selvityttäminen maksaa niin paljon enemmän kuin itse öljy, että se öljy vaihdetaan rutiinisti eikä jäädä pohtimaan, montako kilsaa näillä öljyillä olisi voinut ajella. Saman voi sanoa pätevän Topfieldin kondensaattoreihin, nekin kannattaa vaihtaa ajoissa. Jos kuitenkin haluat yleismittarilla tsekata tilanteen ennen kondensaattoreiden vaihtoa, niin muutama pikavinkki turvallisuudesta ym.: (korostan vielä, mittausta ei ole mitenkään välttämätöntä tehdä - voit vaihtaa konkat sokkonakin ja siten välttää jännitetyön vaarat täysin) 1. Muista että mittaus tehdään laitteelle, jossa on 230 VAC verkkojännite sisällä. Sähköiskun ja jopa kuoleman vaara! Suojaudu! Toimi harkiten ja ajan kanssa, ilman stressiä. Ota Topfieldiin virta nk. vikavirtasuojan kautta. Käytä käsissä vaikkapa kumisia puutarhahanskoja, jos tunnet olosi epävarmaksi live-sähkölaitteen kopan sisällä mennessä. Mittaus sinänsä ei ole kummallinen asia huolelliselle, mutta ei vara venettä kaada. 2. Avaa kotelo laite irroitettuna verkkojohdosta. Kytke verkkojohto vasta kun olet valmis mittaamaan. 3. Älä poista laitteesta kovalevyä tai muutakaan kuormaa. Päinvastoin, pistä kaukoohjaimesta päälle esim. nauhoitteen esitys (pari napin painallusta kaukosäätimestä, pystyy tekemään vaikka sokkona). Mittaa rasitus päällä. Vaikuttaa olevan yleinen virhe, ettei mittausta tehdä rasitus päällä - ja saadaan "hyviä" arvoja jännitteille - vaikka näin ei ole. 4. Tee Topfieldin virtalähteen ja emolevyn kondensaattoreille myös silmämääräinen tarkastus. Onko joku kondensaattori muuttanut muotoaan edes lievästi tai näkyykö elektrolyyttivuodosta merkkejä? Jos posiitivinen vastaus, on vaihtamisella kiire. 5. Jos olet epävarma kondensaattorin merkinnöistä tai et ole sisäistänyt, että on oikeasti tärkeää laittaa elko:n napaisuus oikein piirikortilla, niin tässäpä oiva opetusvideo aiheesta demonstraatioineen. http://www.youtube.com/watch?v=YCSNWi3UHf4 Jos päädyt vaihtamaan kondensaattorit, käytä mahdollisimman hyvälaatuisia kondensaattoreita. Kondensaattorissa ja kondensaattorissa on sitten myös eroja. Eroja on niin merkkien välillä kuin kunkin valmistajan mallien välillä. Erilaisiin käyttökohteisiin löytyy erilaisia kondensaattoreita, joten mielestäni kondensaattoreita ei pidä ostaa kuten makkaraa ja mennä lähimpään kauppaan hokemaan "muutama konkka kiitos". Kyllähän tusinakonkillakin virkistetty virtalähde tokenee yleensä jollaintasolla henkiin, mutta lopputulos ei ole niin hyvä kuin jos olisit älynnyt käyttää valikoituja hakkurikondensaattoreita alunpitäen! Oma käsitykseni parhaasta hakkurikondensaattorimerkistä on yksiselitteinen. Se on Rubycon. Miksi? Siksi, että kyseinen pieni japanilaistehdas tekee vain kahta asiaa: laatukondensaattoreita ja laatuvirtalähteitä. Kyseinen talo on ollut busineksessä pitkään ja sillä on erittäin hyvä maine alalla. Sitä jopa piraattikopioidaan Kiinassa ihan kuten Rolexejakin, mikä kertoo jo jostain. Piraattia ei tehdä huonosta esikuvasta. Minulla on sellainen vakaa käsitys ja hiljainen rukous, että Rubyconilla virtalähdeosaston insinöörit juttelevat kahvipöydässä kondensaattoriosaston suunnittelijoiden kanssa. Jos noin tapahtuu, niin eiköhän siinä välity hieman hiljaista tietoa siitä, mitä hakkurivirtalähteeseen suunnitellulta kondensaattorilta odotetaan! Kyseistä etua ei välttämättä muilla valmistajilla ole. (Esim. audio-käyttöön löytyy muita konkkamerkkejä, joissa taas asia voi ja taitaa ollakin toisin, ja siellä kotikentän etu on jollakulla muulla kuin Rubyconilla - mutta nyt puhummekin hakkurivirtalähteistä ja siinä Rubyconilla taitaa olla pieni etu puolellaan.) Aikoinaan, kun Nokia oli vielä digiboksi-busineksessa mukana, niin Nokialla käytettiin digiboksissa liki yksinomaan Rubycon-kondensaattoreita. Olen muutaman yli 10 vuotta vanhan Nokia-digiboksin avannut ja mitannut, ne hakkuripuolen konkat sieltä. Nokian Romanian tehtaan bokseihin aikoinaan survomat Rubycon ZL:t ovat olleet yhtä kovassa iskussa 10+ vuoden jälkeen kuin eilen olisivat sinne asennetut! Eiköhän tuo kerro jotain laadusta. Jotain Rubyconin täytyy kuitenkin onnistua tekemään oikein, koska tehtaalla on jatkuvasti 2-5 kk jonotus tiettyihin hakkurikondensaattoreihin. Muita merkkejä, kuten esim. Panasonic tai Sanyo saa maailmalta rajattomasti, ilman odotusaikoja. Rubycon on kuitenkin pörssinoteerattu firma, joten tuskinpa ne ainakaan tahallaan tuotantoa rajoittavat vaan kyse on oikeasti siitä, että noista komponenteista tapellaan maailmalla. Varoitus: Olen tietysti kovasti puolueellinen kehumaan Rubyconia - mutta koska itse uskon tuohon merkkiin ja sitä ei Suomesta saanut mistään helpolla vaan jengi joutui ostamaan Partcon tusinakakkaa tms - niin päädyin ratkaisemaan asian omalla tavallani eli avasin hankintakanavan. Joku on kaivannut perusteluja Rubycon-uskolleni ja tuossa niitä tuli. Tässä vielä käytännön esimerkki eräästä 3 vuotta vanhasta Topfieldista, jonka aikoinaan mittasin. Boksissa ei käyttäjän mukaan ollut suurempia ongelmia, toimi vielä ihan hyvin. Kiintolevy vaikutti hieman sekoilevan, samoin boksi hukkasi ajastuksia. Muuten moitteeton toiminta. Koodi: Lähtö Ilman kuormaa Kuormitettuna Kuormitettuna, kondensaattorit vaihdettuna ========================================================================================== +5V HD 4,90V 4,38V 5.00V +12V HD 13,91V 15,52V (!!) 12,4V (huom! tämä linja syöttää kiintolevyä, huomaa mikä ylijännite!) +15V 17,04V 19,8V 15,4V +3.3V 3,33V 3,32V 3,30V +5V 4,89V 4,38V 5,00V +8V 8,34V 9,45V 7,7V +17V 18,5V 21,3V 16,97V +22V 26,1V 31,1V (!!) 24,2V (24-25V on normaali jännite tälle linjalle korjauksen jälkeen) +30V 34,4V 38,8V (!!) 30,9V (Korjaukseen käytettiin Rubycon ZLJ 1000uF 25V ultra long-life konkkaa) Minulta siis saa ostettua Rubyconin hakkurikondensaattoreita, jos jotakuta kiinnostaa. En muuten myy enää ns. 6 kondensaattorin settejä Topfieldiin. Moisten settien kaupittelukulttuurin luominen on ollut alunperinkin pienoista humpuukia ja väärinkäsitystä sille joka tuon villityksen aloitti. Olen nyt mitannut yli 50 boksia (niiden konkat) ja mitään järkeviä perusteita "kuuden vaihtelemiselle" ei ole. Jos ideana on vaihtaa niin vähän kuin mahdollista, vain "absolute välttämättömin", niin tehkää sitten kuten sakut tekevät: vaihtavat vain C25 ja C22. Kun nuo kaksi on vaihdettu, niin on syytä vaihtaa aivan muita kondensaattoreita sieltä virtalähteestä kuin lisää 1000 uF kannuja. Tuo on perusteluni pelkän 6-kitin myynnin lopettamiselle. En halua olla mukana humpuukissa vaan teen tätä hommaa ammattietiikkani mukaisessa insinöörihengessä, suunta pitää aina olla seriöösisti kohti parempaa ja tehdyt valinnat tieteellis-empiirisesti perusteltuja. Jos haluatte noita 6 settejä ostaa, niin netistä löytyy kauppiaita, joilta noita saa. Tuskin on aiheellista vaivautua hankkimaan boksiin Rubycon-konkat, jos pyrkimyksenäsi ei ole virtalähteen huolto ja parantelu parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Kuuden settiin välttää huonompikin konkka, koska ns. 6-setillä ei saa kaikkia virtalähteen tavanomaisia vikoja kuntoon kumminkaan. Saa sillä kuolleeseen virtalähteeseen jännitteet pystyyn, mutta mm. häiriösuodatus kuuden setin hehkuttajilta unohtuu. Jos jengi haluaa tosiaan saada minimalistisen kitin, joka vaihtaa vain eniten kuluneet konkat virtalähteestä - niin voin toki sellaisen pyynnöstä luoda. Sellainen kitti ei tule olemaan 6x1000 uF. Toistaiseksi kaikki ovat ottaneet 11 konkan kitin tai enemmän - koska eipä tuossa montaa euroa eroa tule vaikka vaihtaisi liki kaikki konkat. Minulta löytyy 11 kondensaattorin setti esim. ORTP-831 virtalähteeseen ja sen eri modifikaatioihin. Lisäksi löytyy erilaisia Rubycon-huoltosettejä muihinkin Topfieldin käyttämiin virtalähteisiin (joita löytyy TF500/520, TF600, TF650 jne bokseista). Huom! Huoltosetit menevät aina virtalähdetyypin mukaan. Tämä siksi, koska Topfield käyttää samankin boksityypin sisällä erilaisia virtalähteitä. Siten tapa, jolla jotkut settejä myyvät tyyliin "Yks TF600 setti", tai "Yks TF500 setti" johtaa väistämättä jossain vaiheessa vain virheellisiin toimituksiin ja onnettomiin asiakkaisiin. Esimerkiksi mallityyppi TF500:n sisälläkin on käytetty ainakin 3 keskenään erilaista virtalähdettä, joten ymmärtänette, ettei 100% oikein menevää toimitusta saa pelkästään tilaamalla boksin tyypillä. Rubyconeja voi kysellä irtokappaleinakin, jos haluaa säätää esim. Handan tms. virtalähteitä. Tyyppejä on nykyään aikaa montaa erilaista varastossa, koska noita Topfieldin käyttämiä virtalähdetyyppejä on niin montaa erilaista versiota. Periaatteessa tuen kuitenkin vain Topfieldin virtalähteitä, niissä on aivan riittävästi hommaa. Sitten takaisin aiheeseen ja pois "mainoskatkolta", Vinkkejä juottamiseen: Sellaiselle, joka ei ole ennen elektroniikkaa juottanut piirilevylle, voi tässä ehdotettu ennakoiva kondensaattoreiden vaihtotyö tuntua "möykyltä" kurkussa. Kerrottakoon lohdutukseksi ja kannustukseksi, että kukaan meistä ei tullut juotin kädessä tähän maailmaan! Kyseessä on opeteltu taito. Jokainen oppii juottamaan aivan kuten ajamaan polkupyörälläkin. Kyse on harjoittelusta. Harjoitella kannattaa vaikka elektroniikkaromulla eikä perheen ainoalla toimivalla Toppyllä Toppyn kimppuun käydään vasta kun juottamisen perustaidot on hankittuna. Sen voin sanoa, että vaatii sisua uskaltaa käydä toimivan laitteen kimppuun ja vaihdella kondensaattorit. Jopa itseäni hieman joskus mietityttää, että "onkohan tämä nyt aivan tarpeellista". Mutta on se: 100% vanhoista Toppyistä on ylijännitesairaita - enemmän tai vähemmän. Siltä taudilta ei välty näköjään yksikään Toppy. Ylijännite puolestaan ajaa boksin loppuun ennenaikojaan tai pistää sen sekoilemaan. Joten rohkeasti vaan, tehkää ainakin jännitteiden mittaus, jos ette muuta teekkään. Tieto lisää tuskaa! Elektroniikkaromua löytää ilmaiseksi esim. kunnallisen ESR-romun keräyspisteestä (muistathan viedä "harjoituskappaleet" takaisin romunkeräykseen!) Muutama vinkki itse juotostaitojen opiskeluun: Ensiksi haluaisi ylistää Matti Käen yksinkertaista mutta kaunista opasta juotosten tekoon: http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/ Erityisesti nuo valokuvat ovat mahtavia, mukana myös tavanomaiset juotosvirheet! Näkee, että Matti on harrastanut myös valokuvausta. Englanninkielellä materiaalia juotosten tekoon löytyykin sitten loputtomasti: Juotoskoulu videolla: http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4 Yksittäisiä opasvideoita (hyvä kuvanlaatu, toimii varmimmin ilmaisella VLC ohjelmalla, lataa paikasta http://videolan.org/) 1. Perustyökalut juotostöihin http://tangentsoft.net/elec/movies/videos/tt01.mov 2. Komponenttien poistaminen piirilevyltä http://tangentsoft.net/elec/movies/videos/tt04.mov 3. Reiänläpi-komponenttien juottaminen piirilevylle http://tangentsoft.net/elec/movies/videos/tt02.mov Pss. Omat suositukseni työkaluiksi (minimi): 1. elektroniikkakäyttöön kelpaava juotin, n. 40W riittää,kunhan osaa "nitkutella" konkat irrotusvaiheessa jalalta toiselle lämmitystä vaihtamalla 2. tinaimuri tai tinaimusukkaa 3. hyvälaatuista elektroniikkatinaa, mieluiten multicore-tyyppistä + hopealisällä 4. ohuet kärkipihdit 5. pienet sivuleikkurit tai vanhat kynsisakset johdinten pätkien poistoon piirikortilta 6. yleismittari mittauksiin (hoikat mittauskärjet!) Noilla saa homman tehtyä. Lopuksi itse Topfieldin kondensaattoreiden vaihtotyöstä on tarjolla parikin Wikipedia-artikkelia: Suomeksi: http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00/Kondensaattorien_vaihto Englanniksi: http://en.wikibooks.org/wiki/Topfield_5800/PSU_Repair Itseasiassa nykyään taitaa Toppy.co.uk:ssa kirjoittava Andy Fras (joka on korjaillut ja mitannut satoja bokseja) suositella ORTP-831 virtalähteelle, että sieltä vaihdetaan vähintään 11, mieluummin 15 kondensaattoria! Olen tuosta samaa mieltä. Kannattaa kertärykäisyllä vaihtaa kaikki tunnetut ongelman lähteet pois (ja eliminoida tulevatkin). Kuten Andy Fras brittiforumilta totesi, jos Topfieldin powerissa olisi käytetty asiallisia elkoja ja lisäksi kotelossa olisi tuuletin, kestäisi boksi huomattavasti kauemmin käyttöä ja olisi stabiilimpi. Nykysuositus minimikondensaattorihuollolle on siis vaihtaa ainakin elkot C9, C15, C17, C18, C19, C20, C22, C23, C25, C26 ja C27, yhteensä 11 kpl elkoja. Myös C10 vaihtoa kannattaa harkita. Kaikki elkot pitää olla laadukkaita erityisesti hakkurikäyttöön soveltuvia, vähintään low-ESR tyyppisiä. Kannattaa huomata, että rahalla saa myös superlow-ESR (tai ultralow-ESR kondensaattoreita), ei niiden käytöstä ainakaan haittaa ole. Ainakin C25:n ja C22:n voisivat olla superlow-ESR, extra-life tyyppisiä. Hakkurikäytössä elkot joutuvat todella lujille, varsinkin Toppyn boksissa, jossa on jopa sammutettuna +35 C lämpötila ja käynnissä ollessa >50-60 C boksista riippuen. Elkot käyvät todella kuumina, mitatkaapa joskus. Boksin ylilämpöihin auttaa sitten jäähdytyksen tehostaminen. Eräs tapa on esitetty tässä artikkelissa. HUOM! TF600:ssa on täysin eri virtalähde kuin 41xx/51xx:ssa! Itseasiassa TF600:ssa on useita erilaisia virtalähdetyyppejä, kaikki Insung Electronics-nimiseltä valmistajalta. Mikä ikävintä, ne kaikki vaikuttavat yhtä surkeilta toiminnaltaan! Mutta ennenkuin ostat huoltosetin, niin varmistu, että setti käy juuri sinun boksin sisällä olevaan virtalähteeseen. Yhteistä TF600:n erilaisille virtalähdesekoiluille on, että se ei toimi aina edes tehdasuutena riittävän hyvin. Ikävä sanoa, mutta totta. Virtalähteen design on sinänsä kelvollinen (konkkien ympärillä on hyvin tilaa, jäähtyvät hyvin toisin kuin ORTP-831 "konkkasumppu"), mutta tehtaan tekemät komponenttivalinnat pilaavat kyseisen virtalähteen. Lisäksi kyseinen virtalähde taitaa olla hieman alimitoitettu hommansa, erityisesti kyky syöttää kiintolevylle virtaa tuntuu mättävän. Myös TF600:n epämääräisiin ongelmiin, jotka usein keskittyvät kiintolevyyn, auttaa usein kondensaattoreiden vaihto laadukkaimpiin ja joissakin valikoiduissa kohdissa toisentyyppisiin. Netissä ja täälläkin näkemäni hullunhevosenupgreidaukset, jossa konkkia vaihdetaan laput silmillä korotellen konkkia tolkuttomiin arvoihin (330 uF -> 1000 uF) ei liene kuitenkaan järkevää puuhaa. Tuossa tempussa ei ole ymmärretty mikä kunkin kondensaattorin tehtävä hakkurilla on. Osa niistä on suotimia eikä tällöin tolkuton kapasitanssien ylösveivaus nosta kuin ripple-virtaa (mikä voi johtaa muiden komponenttien ennenaikaisiin hautajaisiin). Ei se nyt ihan noin helppoa se hakkurivirtalähteen tuunaus ole Jos valmiiksimietityt korjaussarjat Rubycon-osilla TF600:lle kiinnostavat, niin kannattaa heittää meiliä kimmo.j.maki(ät)gmail.com Älkääkä myöskään ruvetko juottamaan yhteen kondensaattoreita ym kuten jotkut ovat puuhastelleet. Älytöntä puuhaa eikä johda mihinkään kunnolliseen lopputulokseen. Tuollaisesta viritelmästä saa muuten helposti itselleen RF-häiriölähettimen sinne boksin sisälle. Jos oikein huono tuuri käy, niin saatte sinne luotua aivan uuden, ei-toivotun värähtelypiirin kun menette muuttamaan hakkurin suodinkonkkien impedanssiarvoja (impedanssi muuttuu kun ne johtimet jäävät pitkiksi). Sitten ihmetellään täällä foorumilla että "vaihdoin sisään konkat jotka ostin halvalla 'Puupennistä' mutta boksi buuttaa kerran päivässä." Joo-o. Ihan oma vika, jos buuttaa. Niiden konkkien tilalle voi juotella vaikka rautanauloja, jos kerran komponenttien kelpoisuus tehtäväänsä kiinnostaa noin vähän DIY-miestä. Ikävä tosiasia on, ettei ainakaan Suomesta saa mistään huippulaadun hakkurikondensaattoreita tiskin yli. Ei edes Partcosta. Eipä noita saa muuten tiskin yli muualtakaan, ei ainakaan Englannista tai Saksasta, jossa olen tiskejä testannut. Jostain syystä kunnolliset hakkurikondensaattorit ovat tilauskamaa liki jokapuolella maailmaa (1000 konkan säkeissä Lopuksi: Älkää nyt ainakaan kondensaattoreita keskiverto RTV-huoltoliikkeistä hakeko, mieluummin sitten vaikka Partco. Huoltoliikkeissä näytetään keskimäärin välittävän konkan hakkuriominaisuuksista kaikista vähiten. Myyvät aivan mitä sattuu hyllyssä olemaan. Lähinnä nk. yleiskondensaattoreita, jotka kestävät huonosti hakkurissa (ja pilaavat hakkurin virransyöttöominaisuudet) Konkka pitää sitten laittaa hakkurissa piirilevylle siten, että se istuu napakasti piirilevyssä. Itse pyrin valitsemaan jopa konkat sen mukaan, että pinniväli täsmää ja jalkoihin ei jää "antenninpätkiä". Huom! Kaikki tiedustelut kondensaattoreista ym. sähköpostilla: kimmo.j.maki(ät)gmail.com En juuri lue privaviestejä säännöllisesti.
Kellon sekoilua laitteen sammutuksen yhteydessä ja ajastusten toimimattomuutta saattaa aiheuttaa myös tyhjentynyt CR2032 paristo laitteen etupaneelissa. Aiempi kirjoitukseni aiheesta: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?p=1376689#post1376689 Ohjeet pariston vaihtamiseen: http://members.optusnet.com.au/toppytools/7000battery.html
Hyvä kommentti. Onko kaikissa Topfield malleissa tuollainen paristo etupaneelissa vaiko vain TF6xx laitteissa?
Veikkaisin että tuollainen on kaikissa. Tiedän että sellainen on TF600PVRc:ssä, ja tämän ja sitä seuraavan kirjoituksen perusteella on myös Masterpiecessä: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?p=1396623#post1396623 Edit: Etupaneelin paristo taitaakin löytyä vain TF6xx ja Masterpiece malleista: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?p=1401161#post1401161 Edit 2aristo löytyy ehkä niistä Topfieldin malleista, joiden etupaneelissa on tekstinäyttö kanavanumeronäytön lisäksi. Esimerkiksi TF550 mallista sellainen saattaisi löytyä aiemmin mainittujen lisäksi.
Semmonen lisäys, että muutamissa yksilöissä kaukosäädin on muuttunut lähisäätimeksi (toimii vain metrin päästä). Eikä tule kuntoon konkkien vaihdolla, mutta IR-receiverin vaihto auttaa, ks. kaukosäädin threadi. On teorisoitu, että tuo IR-receiver "palaa", jos 5v jännite käy liian suurena. Eli konkkien vanheneminen voi nostaa 5V jännitettä, joka muun tuhon ohella "polttaa" IR-receiverinkin. Eli riittävän ajoissa vaihdetut konkat estävät tuonkin ongelman?
Täällä taas yksi kantapäänkautta asian kokenut Toppy-käyttäjä. Noin 2 vuotta vanha TF500PVR-C lopetti yhteistyön kerrasta. Boxi meni jumiin, eikä lähtenyt käyntiin kuin töpseliä tuulettamalla. Kun sain Toppyn heräämään kaikki muu oli kunnossa, mutta kovalevy enää lähtenyt normaalisti käyntiin, yritti kyllä, mutta sammui 10 sekunnin yrityksen jälkeen. Käytännössä kaikki muu toimi, mutta ei tallentaminen eikä tallennusten katselu. Konkkien vaihdon jälkeen kaikki toimi erinomaisesti, kun olin laitanut uuden kovon koneeseen. En uskaltanut koittaa uutta kovoa ennen konkkien vaihtoa rikkoutumisen pelosta. Nyt kuitenkin kaikki pelittää. Valitettavasti vaan kovosta tuli verkonpaino, levyä ei saanut tunnistumaan vaikka kolmella eri PC:llä kokeilin. Siinä vaiheessa vit..ti kyllä ihan aidosti. Ennakko-oireina boxissa oli ainoastaan äänitason hiipuminen (TV volume 66 ja vaihdon jälkeen 40, kun Toppyn volume keskitasolla. Suosittelen kaikille lämpimästi konkkien vaihtoa. Paketin mukana tulleet ohjeet olivat erinomaisen selkeät ja havainnoilliset. Loisvat kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Iso kiitos bluraylle näkemästään vaivasta. :thumbsup: Ei sentäs tarvinnut uutta boxia ostaa.
Tämä konkkavouhotus on lähtenyt jonkin verran käsistä. Jos se toimii, sitä ei kannata korjata olisi parempi suositus. Mulla on kevättalvella 2006 ostettu 5100 eikä sen elkoissa ole mitään vikaa. Kaikki jännitteet on tismalleen kohdallaan. :love:
Sinäkin menet tekemään sen virheen, että rupeat puhumaan asiasta suurella rintaäänellä ja kokemusta on ilmeisesti tasan yhdestä boksista? 5100 ei ole sama boksi kuin TF500. Sekin tiedetään, että osassa 5100:a on ne lujimmat virtalähteet. Lisäksi kyseisessä mallissa on vähiten elektroniikkaa, vähiten virrankulutusta ja paras jäähdytys. Joten onko ihme, että kestävät vähän pidempään kuin esim. TF500:t, joissa uusimmissa on Insungin virtalähteet (joilla on kiva taipumus niiata kuorman alla kunhan ovat ensin lämminneet...) Mistä muuten tiedät, että sun boksin elkoissa ei ole mitään vikaa? Tuskin olet ottanut irti ja mitannut? Jännitteet kun eivät välttämättä kerro elkojen kunnosta juuri mitään kuten tämän ketjun avausviestissäni kerroin. Jännitteet kertovat huonolla tuurilla vain sen, kykeneekö hakkuri syöttämään vaadittua energiamäärää - osa elkoista voi olla jo huonolla hapella. Surkea suositus. Tuohan oli juuri se toimintatapa, mitä allpro noudatti (tietämättään tosin, mutta kuitenkin). Luit selvästi huonosti hänen viestinsä. Allpron mukaan varoittavia oireita oli olemattomasti eli boksihan toimi. Sitten virtalähteestä hajosi konkat yhtä-äkkisesti. Samalla särkyikin sitten jo vähän muutakin kuin vain virtalähde. Kiintolevy meni vaihtokuntoon (50-130 euron vahinko tyypistä riippuen). Jos sen sijaan noudattaa suositustani tehdä konkkahuolto ennakkoon, niin kiintolevy olisi säästynyt. (ja voi sieltä boksista mennä muutakin rikki ylijännitteiden vuoksi) Samoin tekoajan voi päättää itse ja boksi on poissa käytöstä suunnitellusti ja minimaalisen ajan. Boksin virtalähde kun kumminkin päättää hajota juuri jääkiekon MM-kisojen loppuottelun aattona. Muuten, mikään pakko ei ole lukea tätä ketjua, jos noin kovasti ärsyttää. Ei tätä viestiketjua ole pakko klikata auki foorumilla. PS. Kiitoksia paljon kiitoksista. Tässähän aivan hämmentyy, jotenkin epäsuomalaista että saa kiitoksia. Enempi tuo Hans Byxorin tyyppinen murina on tutumpi sävel...
No ollaanpas täällä herkkähipiäisiä. Rauhaa ja rakkautta kaikille. :love: Tarkoitus ei ollut haukkua ketään boksien korjaamisesta. Sehän on hienoa, että näinä kertakäyttöelektroniikan aikoina joku vielä viitsii jotain korjaillakin. Totesinpahan vaan, ettei ihan jokainen Topfieldin boksi hajoa käsiin parin vuoden iloisen käytön jälkeen. Useammastakin ketjusta saa täällä ja monessa muussakin paikassa sellaisen käsityksen, että niin väistämättä käy ellei kiireesti vaihda sitä ja tätä osaa. En häiritse enempää. Muuten, mikään pakko ei ole lukea tätä ketjua, jos noin kovasti ärsyttää. Ei tätä viestiketjua ole pakko klikata auki foorumilla eikä sitä ehkä olisi kannattanut edes aloittaa. Edit: Häiritsenpä kuitenkin vielä vähän Suurella rintaäänellä en ole puhunut mistään mitään ja kokemusta on nimenomaan yhdestä boksista. Se on toiminut ja toimii edelleen hienosti, joten uudelle ei ole tarvetta. Sinä ilmeisesti puhut suurella rintaäänellä ja kokemuksella ja tiedät ko. boksin olevan ainoa ilman komponenttien vaihtoa läjässä pysynyt boksi. Ei tietenkään ole. En myöskään huomannut missään erityistä mainintaa, että tämä ketju koskisi vain TF500-mallia.
Kiitokset bluraylle hyvistä korjausohjeista. Meillä kaikilla ei ole varaa ja halua vaihtaa digiboksia parin vuoden välein. Kaiken marinan ja itkun keskellä on hyvä saada ihan oikeata apua. Ai niin mun Fiat on kestänyt jo 6 vuotta, emmä sitä huolla enkä korjaa, joten ei teidänkään kannata:king:
Silti blurayltä erittäin ylimielisesti kirjoitettu "minä tiedän kaiken muut pitäköön turpansa kiinni" mainos. Jos tarkoitus on auttaa muita tai suorittaa asiakaspalvelua, niin opettele hyvä mies kirjoittamaan eri tyylillä
11 Elkoa vaihdettu, edelleen kaukosäädin ei toimi edes lähietäisyydellä. Huoh,.. Edit: Ja aamulla toimii taas täysin, ihme vehje...
Jostain syystä lahjoitan trent67:n sinulle asiakkaaksi mielihyvin. Jos nyt pojat ovat yhtään mitään ostamassa, ei paljon siltä vaikuta, enempi vaikuttaa suunsoitolta. Siksi onkin huvittava tuo kommentti "asiakaspalvelusta" kun kyseessä ei ollut asiakaspalvelutilanne laisinkaan vaan lähettiin tyrmäämään esim. sinun Maxis harrastama "varaosakauppa" täysin perusteettomana. Turhaan perustit verkkokaupan Kirjoitan täällä lähinnä asiantuntijan roolissa enkä minään kauppiaana. Olen taatusti nähnyt muutaman Toppyn ja virtalähteen enemmän kuin pojat. Konkkien ja ohjeiden (ja neuvojen) välittäminen on vain harrastus. Jostain syystä joillakuilla menee homma aina vähän överiksi ja nähdään kaikki kaupallisten värityslasien läpi, että kun on jotain joskus myynyt, niin sen jälkeen ei ole oikeutettu omiin mielipiteisiin tai periaatteisiin lainkaan. Tai etten uskaltaisi olla perustellusti erimieltä, kun joku jakaa täällä mielestäni huonoja neuvoja. Aiemmassa kommentissani ei ollut mitään ylimielistä tai "huonoa asiakaspalvelua". Mutta jos joku haluaa siellä sellaista mukamas nähdä, niin olkaa hyvä vaan. Ne jotka ovat minun kanssani todellisuudessa asioineet, tietävät kuinka kaukana todellisuudesta moinen ylimielisyyskommentti on.
Jos sinun kirjoituksesi oli esimerkki meille muille ns. hyvästä foorumikirjoituksesta, niin kannattaisikohan sinun katsoa ensin peiliin? Kävin oikein erikseen tavaamassa Blurayn kirjoituksen ja minusta sieltä on vaikea löytää mitään ylimielistä. Hans Byxorin sanavalinnoista sitävastoin löytyy enemmän moitittavaa (mm "vouhottaminen"). Mulla on takana vain 6 vuotta korkeakouluopintoja mm. mikroelektroniikassa ja ainakaan vielä ei ole vastaan tullut hakkurivirtalähdettä, jossa olisi ns. ikuiset konkat. Kestäähän se boksi jos ei sitä koskaan pidä päällä tai käytä vaikka sen ajansiirtoa hyväkseen. Jolloin katoaa puolet digiboksin ideasta. Olen konkat Bluraylta ostanut marraskuussa 2010. En minä ainakaan havainnut Blurayn asiakaspalvelussa moittimista. Toimitus oli ripeä, ohjeet erinomaiset ja kysymyksiini hakkurin toiminnasta vastattiin sähköpostilla asiallisesti ja asiantuntevasti. Hintakin oli järjen rajoissa. Vaihtoehtokauppa näyttää pyytävän Rubycon-satsista huikeat 30 euroa!!
Netiketistä keskustelu tässä threadissä menee pahasti OT:n puolelle mutta katsotaanpa mikä trent67 mielestä oli vikana Blueray:n asenteessa: "minä tiedän kaiken muut pitäköön turpansa kiinni." Ja alla copy-paste Blueray:n seuraavasta postauksesta tähän threadiin: MOT? Ja täsmennetään varoiksi että kyse ei siis ole siitä onko Blueray:lla oikeasti enemmän kokemusta Toppyista ja niiden virtalähteistä kuin muilla, kyse on siitä miten asiat ilmaisee. Välillä toki itse kukin provosoituu ja täydellisen poliittisesti korrektista keskustelukulttuurista löytyy surullisia esimerkkejä tuolta lahden länsipuolelta mutta ennen kuin klikkaa sitä "Submit Reply" buttonia voisi kokeilla lukea viestinsä uudelleen niin että se olisikin osoitettu itselleen ja miettiä sitten pitäisikö sitä kettuiluna vaiko asiallisena kommunikointina. PS. Sovelsin ylläolevaa tähän postaukseen ja lopputulos oli "asiallista kommunikointia, ei kettuilua"
Tobor hyvä, sinunko mielestäsi Hans Byxorin tyylilaji oli 100% korrekti kun hän heittäytyi keskusteluun mukaan kertomaan TF500-omistajalle kuinka "tämä vouhottaa" kun oli saanut boksinsa kuntoon? Hans Byxorin otantapinta oli yksi (1) kpl 5100-bokseja eli aika olematon ja sekin toisenalaisesta boksityypistä kuin puheena oli. Tobor hyvä, mielestäni on myös ongelmallista, että sinä rupeat selittämään mukamas trent67:n äänellä, mitä tämä on lyhyellä sivalluksellaan tarkoittanut. Minä kun en ole lainkaan sitä mieltä, että trent67:n kommentti oli pelkästään minun lauseeseen perustuva. Hänen asiattomat vihjailunsa "asiakaspalveluun" antavat selvästi viitettä siitä, että häntä nyt vain ottaa pattiin se, että olen välittänyt pari konkkapussia tarvitsijoille? Minusta tuo on täyttä ad hominemia, mitä minä olen kellekin välittänyt. Jos on jotain kommentoimista jostain sanamuodosta, niin ottaa silloin sen asiaksi eikä sotke konkkasettejä keskusteluun koska niillä ei ole mitään tekemistä itse keskustelun kanssa. Ainoa millä pitäisi olla merkitystä tässä keskustelussa on se fakta, että hajoaako Topfieldin virtalähteestä konkat vaiko ei. Jos on sitä mieltä, ettei hajoa, niin kaipaisin kyllä vähän enemmän perusteluja sille mielipiteelle kuin että olohuoneessa on tarkkaillut yhden 5100:n toimintaa. Hans Byxorille: Ei, ei tämä ole mikään pelkästään TF500-säie. Mutta itsehän otit sen sävyn keskusteluu, että lähdit yleistämään asiat koko boksikirjoa koskeviksi yhden boksin kokemusten perustella. Allpron boksi kun ei kestänyt hädin tuskin kahta vuotta ja on aivan toisentyyppinen. Sitä pointtia kommenttini koski. Minusta on inhottavaa, että tuurilla ja vähällä käytöllä hyvin kestäneen 5100-boksin omistajat kuittailevat huono-onnisemmille TF500-omistajille, että "nämä vouhottavat". Aika ilkeää tyyliä. Pitäisikö siis TF500:n omistajien kuittailla uuden TF520-ostaneille, joilla boksi ei tunnut toimivan edes uutena, että "hyvin toimii, älkää vouhottako"? Omistan muuten itse yhden 5100/2006-boksin, eikä ole käynyt kyllä mielessäkään lähteä kuittailemaan esim. 5100 Masterpiecen omistajille, joiden boksit kestää huonommin, että "väärin sammutitte kun konkat vaihdotte". (Ja eipä se oma 5100-boksikaan ollut täysin iskussa enää ollut kun siihen konkat vaihdoin - mulla on vehkeet millä kykenin mittaamalla toteamaan kondensaattoreiden todellisen kunnon - ei se konkkien huonous vielä kauheasti boksista päällepäin näkynyt, mitä nyt joskus harvakseltaan sekoili) Olen pahoillani jos lätkäpelien pukuhuoneista tarttunut puhuttelumuotoni "pojat" aiheuttaa teissä noin syviä tunteita. Sen olen kuitenkin oppinut, että kirjoitettu sana ei sisällä kaikkea viestintää - ja kirjoitettu ilmaisu on ytimekkyyden vuoksi aina typistettyä ja sisältää potentialisia väärinkäsityksen mahdollisuuksia vastaanottajapäässä. Siksi lukijankaan ei kannattaisi olla niin kamalan herkkähipiäinen ja vetää jokaisesta kahdella tavalla tulkittavasta lauseesta maailman suurinta hernettä heti nenään. Mutta pahoitteluni tosiaan, jos joku nyt on herneet nenässä jostain syystä. Kannattaa varmaan jatkossa skipata tämä säie ja jättää meidät huoltofriikit tänne keskenämme säätämään boksejamme, eikö?
Itselläni saattaisi olla juurikin noita virtalähteeseen liittyviä murheita 5100:ssani? (https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=84335) Onko kukaan käynyt pääkaupunkiseudulla vaihdattamassa/korjauttamassa noita liikkeessä ja tietäisi kertoa kuinka paljon tuossa köyhtyisi? En osaa itse kolvata. Sen lisäksi, että pitäisi ostaa nuo kondensaattorit, niin pitäisi ostaa myös kolvi, tinat yms. asiaankuuluvat työvälineet ja vielä polttaa ensin sormensa ja sitten hermonsa hommaa opetellessa. Maksaisin mielelläni vähän ylimääräistä siitä, että joku ammattimies hoitaa homman. Vinkkejä?
Vaan ihan vähällä et taida selvitä hommasta, jos ammattihuoltoon vehkeen viet. Ammattihuoltokaan tuskin saa 11 konkkaa vehkeeseen vaihdettua alle tunnissa? (olen joskus koittanut ja homma on kyllä melkoista stressaamista, tuskin ammattilaista kiinnostaa verenmaku suussa painaa kun leivän saa vähemmälläkin..) Ammattihuoltojen tuntihinnat pk-seudulla ovat 70-90 euroa/h alveineen. Ammattihuolto voi tietysti hieman typistää aikaa vaihtamalla vain just ja just vaihdon rajalle kuluneet konkat - jos tietää mitä ne ovat. Mutta silloin kyllä lopputulos ei mielestäni ole paras mahdollinen. Tulee fiilis, että auto purettiin ja kiristettiin vain kytkimen laakeria vaikka tiedetään, että kohta "bragaa" koko kytkin vaihtoon. Mutta niitä vinkkejä: Kuulemma Infocare (Toppyn virallinen takuuhuolto) Vantaalla tekee myös virtalähdekorjauksia. 70 euroa + rahdit. (Vaikka se on Vantaalla,niin ehkä sinne ei saa mennä ovelle jyskyttämään vaan pitää käytää lähetystä?) En tiedä mitä Infocare jaksaa tuohon hintaan virtalähteestä vaihtaa ja mitä se pistää sinne Samxhojen tilalle (samaa sontaa?). Joku joka on käynyt, voisi kertoa. Kauhistuit itse tekemisen kustannusta kun joutuu niihin työkaluihinkin investoimaan, mutta katsotaanpa: Kolvailuun voi toki hankkia perinteisen 40-60W sähkökolvin. Sellainen ei nykyään paljoa maksa, kiitos Kiinan tuonnin. Vaikka tommoisen kun pistää http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&ryhmaid=136, niin ei tartte edes tinaa lähteä ostamaan ja siinä tulee mukana pistoolijuotinkin. Tolla on kätevä leikellä esim. polyesteriköysiä, tulee samalla päätysaumaus niihin köysiin. Itse leikkelen venehommissa tuollaisella köysiä. Mutta hankitun työkalun käyttökelpoisuus jatkossa arveluttaa, niin voi sitä kolvalla vaikka tommoisella pelillä http://www.biltema.fi/osteri/osteri....tm&ryhmaid=136, 23 euroa ja sulla on kuumailmakynä kourassa. Tollahan tekee jo kaikenlaista, vaikka Creme Bruléet keittiössä kullannupulle! Radiotina irrallaan on halpaa kamaa ja sitä saa pienissäkin määrissä, maksaa 2-5 euroa liikkestä riippuen. Pari esimerkkiä: http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedo...tuote_id=15957 http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=145769440 Jos tohon nyt jotain vielä jotain päälle laittais, niin ostat noista bebekclasolssonista tinaimupumpun, kiinalainen maksaa 3-5 euroa ja sillä kyllä tekee Toppyn virtalähteen huollon. (Tuossa aivan ensimmäiseksi mainitussa Bilteman juotossalkussa oli sellainenkin mukana eli sen kun ostat, et tarvi muuta) Eli ei noille omille hankinnoille tule hintaa - riippuu mitä otat kuin 30-40 kymppiä. Siihen konkat päälle, vaikka Rubyconit laittaisit, niin jäät 50 euroon - reilusti alle sen mitä Infocare ottaa. Ja Infocare ei varmaan laita rubyconeja tai jaksa vaihtaa 11 konkkaa tunnissa? Sitä en tiedä mitenkä laskuttavat alkavista tunneista. Jos tekevät kuten tapana on, että täysi tuntihinta alkavastakin tunnista, niin ei tule olemaan halpaa lystiä...hinta ryntää jo 150 euron paikkeille. En tiedä kuinka rakas se vanha boksi sulle on, mutta useimmille rupeaa varmasti jo 100 euron paikkeille menevä hinta tökkimään että "eihän tässä ole järkeä vanhaan boksiin näin kalliilla korjata". Jos pysyy itsellä kolvi kädessä, niin säästää sekä rahaa että lopputulos parempi. Mutta kyseessä on tosiaan peritty mystinen taito, jota ei voi oppia jos sitä ei geeneissä ole. Minäkin kuulemma synnärillä tulin kolvikäsi edellä maailmaan....:hitme: