ProCaster 6x00 - bugit/ongelmat -säie

Keskustelu osiossa 'Procaster' , aloittajana Halcyon, 15.12.2007.

  1. Halcyon

    Halcyon Guest Guest

    Liittynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    448
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heti ensiksi, tarkoitus ei ole haukkua Procasteria, vaan kuunnella käyttäjiä, joilla on mahdollisesti sen kanssa ongelmia. Mikään laitehan ei ole täydellinen tai täysin ongelmaton.

    Minua kiinnostaisi kuulla Procaster käyttäjiltä, mitä toistuvia ongelmia (jos mitään) heillä on Procaster-laitteensa kanssa viimeisimmällä firmiksellä.

    Esim (arvaten):

    - YLE:n dvb-tekstien kanssa ongelmia (ei näy, hukkuvat, viivessä ongelmia, tms)
    - välillä EPG-tieto hukkuu
    - ääni pätkii
    - ääni sirisee
    - kuvalähdöissä ongelmia
    - ajastukset eivät tallennu
    - kuva pikselöityy (macroblokkautuu)
    - salattuja lähetyksiä ei pysty katsomaan
    - tms

    Eli minkälaisia ongelmia olette kokeneet, joita firmware-päivitys ei ole ratkaissut ja mistä mallista on kyse (6100, 6200, 6300, 6500 ja T/C)?

    Miksi kysyn?

    Koska haluan vaihtaa pois eräästä toisesta merkistä, jota vaivaavat seuraavat ongelmat (viimesimmällä virallisella toimivalla firmiksellä ja kaikilla mahdollisilla kiertokikoilla testattuna).

    - EPG tieto hukkuu joko kanavakohtaisesti tai kokonaan
    - ajastukset eivät välillä tallennu (ei selkeää syytä)
    - maksukanavien katsominen pikselöityy pahasti
    - Ylen DVB-tekstien kanssa ongelmia (välillä eivät näy lainkaan, välillä jää näkymättä osa)

    En kuitenkaan haluaisi ojasta allikkoon, eli toimimattomasta laitteesta toisella tavalla toimimattomaan.

    Mutta ei tehdä tästä säikeestä keskustelua siitä toisesta merkistä.

    Eli ongelmakuvauksia Procasterista, jos löytyy.

    t. Halcyon

    PS Jos oma Procaster toimii ongelmitta, niin hienoa. Uskon jo kertomattakin, että tällaisia käyttäjiä on varmasti lukuisia. Toivottavasti suuri enemmistö :)
     
  2. JMal

    JMal Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    792
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse vaihdoin "siitä toisesta" pois juuri tuon pikselöintiongelman kanssa, kun siihen meni hermot. Procasterissa ei enää sitä ole (98%). Ensimmäisellä firmiksellä oli nykimistä kun teki jotain boxilla tallennuksen aikana, nyt se on enää todella harvinaista, ja jos on, niin se on pari nykäisyä.

    Tallennuksia en muista, että olisi aikoihin jäänyt tallentamatta. Jos kovasti puuhastelee talletettujen tiedostojen kanssa ja leikkii EPGn kanssa samaan aikaan kun tallentaa salatuilta kanavilta, niin se saattaa muuttaa sen tallennuksen toimimattomaksi, näitäkin käy todella harvoin.

    EPG ei ole niitä nopeimpia, mutta jos jaksaa vähän odotella tietojen päivittymistä, niin sekin toimii ihan ok.

    Omasta mielestäni jatkofirmisjulkaisut ovat pitkälti hienosäätöä. Itseä ei DVB-tekstiongelmat haittaa, kun en käytä tekstityksiä.
     
  3. Vesh

    Vesh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viitetiedoksi liitännät:
    6300T kiinni putkitelkkarissa scart-liittimellä. Firmwarena viimeisin julkinen (22.8). Nauhoituksia n. 20-30 viikoittain (maksukanavilta ja vapailta)

    Ainoastaan ajansiirron kanssa YLEN kanavilla.

    En ole havainnut

    Ei havaintoa.

    Ei havaintoa

    Ei havainto scartin kanssa.

    Tallennukset toimineet 99,9%:sti.

    Ei mitenkään erikoisesti, mutta tämä liittyy todennäköisesti HDMI:n kautta otettuun kuvaan.

    Salatulle kanavalle vaihdettaessa tulee usein 'Ei katsomisoikeutta'. Käynti toisella kanavalla auttaa.

    Kesä-/talviaikaan siirtyminen. Toipuminen sähkökatkon jälkeen.

    Parhaan todistuksen laitteen laadusta antaa rakas hellapoliisini, joka ei päivääkään sietäisi laitetta joka ei toimisi niinkuin pitää.

    Aloimpa tätä jo kirjoittaa ennenkuin huomasin lopun disclaimerisi. Se miksi yleensäkin kysyt tällaista on hieman hämärän peitossa. Muutaman ketjun päässä on pitkä ketju jossa viimeisintä firmware-versiota käsitellään. Sieltä saat varmasti ihan riittävästi negatiivisia kommentteja jos niitä haluat.
     
  4. Halcyon

    Halcyon Guest Guest

    Liittynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    448
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kommenteista.

    Taidan jäädä odottamaan vielä jotain parempaa. Ei jaksa vanha vaihtaa huonosti toimivasta vain vähän huonommin toimivaan.

    Ajastusten pitää onnistua 100%, eikä 9x.x%

    Se nyt on kuitenkin tallentimen primäärifunktio ja olemassaolon syy.

    Muuten voisi osta kovalevyttömän.
     
  5. Vesh

    Vesh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    0
    99,9%:iin sisältyy sisällöntuottajien / käyttäjien virheet. Omat ajastukset ovat onnistuneet 100%:sti. Eli mitään ei-selittämättömiä tallennusten poisjääntejä ei ole ainakaan meillä sattunut.

    Yksikään nykyisistä digibokseista ei ole virheetön. Itselleni tuo tallennusvarmuus on kaikkein tärkein enkä ole pettynyt nykyiseen valintaani.
     
  6. JuhoJ

    JuhoJ Guest Guest

    Liittynyt:
    21.11.2007
    Viestejä:
    73
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tallentavien digisovittimien ostossa on aina riskinsä. Mitä enemmän vaadit, sitä todennäköisemmin mikään laite ei vastaa toiveitasi.

    Itse olen ollut tyytyväinen 6200T malliin, jonka hankin elokuussa. Elokuun 22. päivän firmware jumitti vielä silloin tällöin. Nyt olen testannut uusinta betaa reilun viikon verran ja se ei ole vielä jumittanut kertaakaan. Muutaman tallennuksen olen menettänyt joko jumituksen takia tai sitten huonon antennin takia. Nyt antennikin on parempi ja tallennukset ovat olleet 100% onnistuneita ja myös hyvälaatuisia. Kovalevy on 95% täynnä eikä siitäkään vielä näytä olevan ongelmaa.

    Yhden kerran uudella betalla käynnistyi tallennus, jota en ollut mielestäni edes ajastanut. Lisäksi se oli kahden ohjelman mittainen. Tämä saattoi liittyä siihen, kun testasin Khauronin mainitsemaa EPG ongelmaa käytettäessä FAV-listoja. Mielestäni poistin testin jälkeen virheellisesti määritellyn tallennuksen.

    Sen sijaan näitä keskusteluja seuratessa on tullut mielikuva, että Procasterin laitteiden laatu ei välttämättä ole kovin tasalaatuinen. Verkkokauppa ilmeisesti kyllä pyrkii korjaamaan virheelliset tuotteet mahdollisimman nopeasti mutta joka tapauksessa siihen aina kuluu aikaa enemmän tai vähemmän. (Ja ainakin keskustelupalstoille pääsevät ne tapaukset, jolloin aikaa on kulunut enemmän.) Itselläni ei ole ollut muuta hardis-ongelmaa kuin, että virittimien välinen lyhyt koaksiaalikaapeli oli ilmeisesti täysi susi. Kun vaihdoin välille vanhan VHS-nauhurin kaapelin, toisenkin virittimen signaalitaso nousi samalle tasolle kuin ensimmäisen.

    Beta-keskustelusta näkee tosiaan, mitä ongelmia on ohjelmistopuolella vielä jäljellä. Kuinka tärkeitä ne ovat oman päätöksenteon kannalta, onkin sitten itsekunkin oma asia.
     
  7. JMal

    JMal Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    792
    Saadut tykkäykset:
    0
    Komppaan. En muista, että olisi aikoihin mennyt yksikään tallennus pilalle, mutta itse onnistuin yhden salatun tallennuksen pilaamaan, kun samaan aikaan editoin muita tallenteita ja siirtelin niitä paikasta toiseen. Taitaa tuo salattu tallennus olla herkkä sille, jos editoi videota samaan aikaan, se kun vie paljon prossutehoa.
     
  8. PSSS

    PSSS Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2007
    Viestejä:
    125
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se on miu vika!

    Ja tällä asenteella kaupat ovat ensi vuonnakin täynnä bugisia koneita.

    Se että tallennuksi meni pilalle siksi että teit boksilla samaan aikanan muuta ei ole sinun vikasi! Kyseessä on selkeä bugi jonka valmistajan olisi pitänyt huomata ja korjata. Ei kai nyt voi vaatia että käyttäjä arvailee koneen kapasiteettia ja mitä saa milloinkin tehdä??? Valmistajalle vaan noottia!
     
  9. Pekka Möttönen

    Pekka Möttönen Guest Guest

    Liittynyt:
    15.03.2007
    Viestejä:
    233
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä ole vähään aikaan tullut tänne kirjoitettua, mutta eipä näytä tilannekaan juuri parantuneen. Ja viimeinen (virallinen) versiokin alkaa olla jo kohta 4 kk vanha. Olkoonkin, että jotkut ovat olleet kohtuullisen tyytyväisiä siihen (tai johonkin betaan) näyttää softa vielä olevan kesken.

    Itsellä murheet hukkuivat Sonyn tallentimen hankinnan jälkeen, nyt Procaster saa paikata silloin, kun tulee jotain tallentamisen arvoista useammalta kanavalta yhtäaikaa. Eihän Sonyn tallenninkaan täydellinen ole, mutta ei ole tullut ikäviä yllätyksiä kadonneina tallenteina tai muina vikatoimintoina. On helpompi elää joidenkin puutteiden kuin Procasterissa olevien selvien vikojen kanssa.

    Edelleen ihmettelen, miksei onnistu "virheettömän" tallentavan digiboksin teko. Itse ainakin olisin valmis maksamaan vaikka tuplahinnan, jos olisi varmuus, ettei tarvitse jatkuvasti odotella uutta päivitystä, asennella niitä, ihmetellä miksei toimi ja selailla keskustelupalstalla tuntikausia etsien onko joku ihmeellisyys omaa tyhmyyttä vai laitteeseen kuuluva "ominaisuus=vika".

    Ja kyllä meidän kuluttajien tulisi pontevammin vaatia laitteilta laatua eikä hyväksyä muka "asiaankuuluvana" virhetoiminnat ja sekoilut.

    Ehkäpä vielä joku päivä näemme vielä Procasterin (tai jonkun muun vastaavan tyyppisen) laitteen toimivan luotettavasti...
     
  10. JMal

    JMal Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    792
    Saadut tykkäykset:
    0
    no bugihan se on, en ole muuta väittänytkään. Kommentti oli lähinnä kuvaamaan laitteen herkkyyttä tallennustilanteessa.
     
  11. V12

    V12 Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    1
    Valitettavasti toivomuksesi jäännee pelkäksi toivomukseksi, ainakin jos uskomme Procasterin maahantuojan ja myyjän sanaa, ja miksi emme uskoisi...
     
  12. Pekka Möttönen

    Pekka Möttönen Guest Guest

    Liittynyt:
    15.03.2007
    Viestejä:
    233
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä, niin kauan kun näitä kehittävissä ja valmistavissa organisaatioissa on vallalla tuollainen arvomaailma, ei toivoa paremmasta ole...
     
  13. Maccara

    Maccara Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2006
    Viestejä:
    376
    Saadut tykkäykset:
    0
    ...ja niin kauan kun asiakkaat eivät ole valmiita sitä tuplahintaa maksamaan. (ei se ole pelkästään valmistajissa vika - laatu maksaa, ja 99% kuluttajista (mutu) ei ole siitä valmiita maksamaan kun löytyy myös vähän marginaalisemmin toimiva puolet halvempi versio vastaavilla ominaisuuksilla)
     
  14. Pekka Möttönen

    Pekka Möttönen Guest Guest

    Liittynyt:
    15.03.2007
    Viestejä:
    233
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osa totta, osasta eri mieltä...

    Yleensä kerralla kuntoon tekeminen on paljon halvempaa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat Procasterin/Verkkokaupan takuupalautusten/-vaihtojen kustannukset sekä huonon maineen takia menetettyjen kauppojen arvo.

    Ja kenen piikkiin uusien softaversioiden vääntö menee?

    Ja jos kuluttajat laskee kustannuksiaan.. niin itse kyllä lasken oman ajan sen verta arvokkaaksi, että yhden illan "leikkimisellä" ostaa jo toisen Procasterin. Tai mielummin satsaa sen hinnan kerralla siihen toimivaan laatuun.

    Jollekin levyllä olevat tallenteet ovat arvokkaita...

    Ja luulisi, että joku valmistajista haluaisi keskittyä vaikka siihen ainoastaan 1 % segmenttiin.. Itse uskon, että se osuus on kuitenkin tämän laitteen käyttäjistä suurempi. Jos katsotaan, paljon ostetaan yli 2000 euron taulu-tv:tä tai yli 2000 euron projektoreita, vaikka puoleenkin hintaan saisi ihan "kelvon", niin eiköhän 500 euroa lisää varmatoimisesta tallentimestakin löydy... Mutta ns. suuri yleisö ehkä juoksee vieläkin sen pari kymppiä halvemmankin vehkeen perässä.

    Jostain kumman syystä oma Sonyn tallennin (vaikka onkin vähän eri laite) on toimintavarmuudeltaan aivan eri tasolla.. Eikä kuitenkaan mitenkään sikahinnoiteltu ja on suurille massoille tarkoitettu. Varsinaista vikaa/bugia ei ole tullut vastaan. Puutteita tai vähän hölmösti toteuttuja pikkujuttuja kyllä, mutta niiden kanssa pystyy elämään, sekä ennen kaikkea, ne ei yllätä ikävästi, kuten Procaster joskus jättämällä tallentamatta ajastuksen tai kadottamalla vaikka kokonaisen hakemiston, jos siellä liikaa tiedostoja...(Tämäkin oikea älyn riemuvoitto, jos hakemistorakenteessa on tosiaan joku rakenteellinen rajoite, niin miksei kukaan ole käyttäjälle laittanut ilmoitusta, ettei sinne enää mahdu enempää, saatikka, että käyttöohjeessa puhuttaisiin jotain...)

    Procasterin tapauksessa suurin syy taitaa olla, että hieman harrastelijatasolla hommia hoidetaan. Toivotaan, että se ainakin alkuvaiheessa ollut innostus korvaa muita puutteita, vielä joskus myös tuotteessa.
     
  15. Maccara

    Maccara Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2006
    Viestejä:
    376
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä taas oon itseasiassa sun kanssa aika pitkälle samaa mieltä (ois kiva saada valmiita tuotteita vaikka ne vähän enemmän maksaisivatkin), mutta valitettavasti tällaisia vaihtoehtoja ei (vielä?) ole pahemmin tarjolla.

    Usein laatu kyllä samalla tarkoittaa hieman ominaisuuksien karsimista (tehdään vain jo aikaisemmin hyvin toimiviksi todettuja ratkaisuja - ei oteta riskiä "kikkailulla").

    Se vähän riippuu... _Valmistajalle_ se useimmiten ei ole halvempaa. Halvempaa on testauttaa asiakkaalla, ja jos asiakas on tyytyväinen, se on vaan plussaa. (tässä tulee myös vastaan hyvin usein sopimuskäytännöt yms, mikä on valmistajalle kannattavaa ja mikä ei - "välitysportaalla" taas ei ole aikaa odotella ei-oota kun kuluraporteissa sidottu isot sopimuserät rahaa)

    Ja nimenomaan uusilla merkeillä/laitteilla tämä ja varsinkin jos valmistus tehdään alihankintana (niinkuin useimmiten tehdään).

    Edit: Omalla kohdalla homma menee niin, että kun multa jotakin tilataan, niin mun ensimmäinen kommentti on: "Valitse 2: halpa hinta, hyvä laatu, nopea toimitus - kolmannesta sitten tingitään.", ja teen tarjouksen sitten sen mukaan. Yli 50% valitsee "halpa hinta & nopea toimitus" ja maksaa sitten laadusta supportin myötä. (mulla on siis ainoastaan yritysasiakkaita ja tilatut hommat on usein ei-kriittisiä - tietyillä aloilla taas valitaan ainoastaan tuo laatu mistä ei tingitä, meni sitten kuinka kauan tahansa)

    Mielenkiintoinen kysymys. Yleensä "supportin" kustannukset pienenevät ajan kanssa merkittävästi. Ja varmasti hinnoissakin on tämä otettu huomioon.

    Useimmiten tilaajan, eli tässä tapauksessa Verkkokaupan/Procasterin. (toki riippuu sopimuksista, mutta yleisesti menee niin että valmistaja saattaa ensin "hyväksyttävään" kuntoon ja sen jälkeen tilaaja maksaa kaikesta muusta - jos halutaan jo heti alussa pomminvarma, se näkyy ensimmäisten erien hinnoissa, ja ei varsinkaan uusien merkkien kohdalla ole riskin arvoista)

    Näin itsekin useimmiten lasken, mistä syystä en esim itse korjaa mitään autosta (siihen kun löytyy ammattilaiset soputaksoilla - ainakin halvemmilla kuin mun oma hinnoittelu on kun lasketaan mukaan että mulla menis vielä tripla-aika ;)). Omalla kohdalla tosin tuo Procaster on toiminut sen verran hyvin, että ei ole tuo kipuraja ylittynyt (lähellekään). Muilla on kyllä viestien perusteella ollut enemmän ongelmia nähtävästi.

    Kyllä tällaisiakin valmistajia jossain vaiheessa varmasti tulee, mutta uusilla merkeillä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta ko segmentillä aloittaa (suoraan siis, täytyy ensin brändiä kehittää). Joku tunnettu merkki voi ko segmentin valloittaa. Telkkareissahan tätä on jo tapahtunut, esim joku Sony yms, joita vissiin hyvä laatuisina pidetään (ja hinnoissakin näkyy).

    (mainitsitkin tuossa Sonyn boksin erikseen, en sitä tähän lainaa enää erikseen - itsellä ei kokemusta Sonyn bokseista, niin en osaa kommentoida toisiko mitään plussaa itselle verrattuna tähän Procaster -yksilöön, joka on toiminut hyvin, eikä ole tallenteita hävittänyt)

    En usko, että mistään "harrastelijatasosta" varsinaisesti kyse - onhan tuo Arion (vai kuka se valmistaja nyt olikaan) valmistanut muillekin markkinoille laitteita. Luultavasti kyse on "ylläreistä" (lue - speksin noudattamattomuudesta) johtuvaa säheltämistä, kun kovin monessa muussa maassa ei näyttäisi olevan ihan täsmälleen samoilla ominaisuuksilla tuota dvb-standardia toteutettuna. Ikävä tosiasia on, että harvoin noudatetaan speksiä kirjaimellisesti jos nopeamminkin voi tehdä markkinoilla toimivan tuotteen. (ja mun mielestä tää siis on helvetin _huono_ asia, mutta valitettavan yleinen käytäntö) (ja Verkkokaupan/Procasterin on melko hankalaa omatoimisesti varmistaa, onko speksiä noudatettu kirjaimellisesti, jos se omissa testeissä näyttää sitä noudattavan - tästä mm nuo kesä-aika sekoilut yms, mikä Korealaisille on täysin tuntematon käsite)

    Toinen mahdollinen kömmähdys on, ettei ole totuttu Korealaisten yrityskulttuuriin / tapaan hoitaa hommia - omasta kokemuksesta voin kertoa, että voi olla mielenkiintoista touhua välillä. (Intiasta tulee kans "mielenkiintoisia" alihankkijoita, vaikka itse duunarit ovatkin erinomaisia usein :))

    Toivottavaa vaan on, että Procaster/Verkkokaupalla riittää innostusta tilata korjauksia näille malleille kunnes kunnossa, ettei käy niin hassusti, että jossain vaiheessa yksinkertaisesti tuki loppuu ku seinään, vaikka korjattavaa vielä olisi. Toistaiseksi ainakin sitä mielenkiintoa on ilmeisesti riittänyt (ja riittänee niin kauan kuin kauppa käy).
     
  16. V12

    V12 Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    26.06.2006
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voi Jumalan pyssyt ja toimimattomat digiboksit!

    Kenenkäs vika se sitten on, jos tuote on jotakin muuta, kuin on luvattu?
    Voiko kuluttaja toimia typerämmin, kuin hyväksymällä huonosta tuotteesta priiman hinnan?
    Voiko mikään olla kalliimpaa, kuin maksaa tyhjästä?

    Voiko tätäkään enää typerämmin sanoa?
    Kysehän on täysin päinvastaisesta asiasta. Laatu minimissään on sitä, että tuote täyttää lupaukset. Hyvä laatu on sitä, että siihen ei ilmene vikoja, jotka estävät laitteen toiminnan, ja erinomainen laatu on sitä, että näiden lisäksi tuote on hintatasoonsa nähden ominaisuuksiltaan yleistä tasoa parempi.


    Ei Herra Isä!
    Tarina vaan paksunee...

    Tässä meillä on esimerkki, joka ei lainkaan ymmärrä mistä kirjoittaa. Totaalinen black-out koko asiasta. Ei mitään ymmärrystä laatukustannuksista yrityksen toiminnoissa.

    Jos tuo esittämäsi toimintatapa asiakassuhteissa on noinkin hyvä, niin pane ihmeessä oikein mainos tänne sivulle, niin asiakkaita riittää niin paljon, että halvimpia tarjouksia saa kärrätä kottareilla ulos.

    Tässähän vasta paljastus tuli. Oletko ihan aikuisten oikeasti sitä mieltä, että mm. kaikki esimerkkisi laitteissa esiintyneet ongelmat ovat olleet valmistajan "mallikappaleesta" poissa? Vai onko niin, että maahantuoja/myyjäorganisaatio ovat tietoisesti toimittaneet epäkuranttia tavaraa?


    Sakenee kuin jätevesi saostusaltaassa pohjaa kohti mentäessä.

    Oletko ihan oikein sitä mieltä, että markkinoille ei voi tulla - ja siellä menestyä - jos sinne tuo laitteen josta kerrotaan kuinka se toimii, sen ominaisuudet ovat paremmat kuin saman hintatason vastaavien laitteiden, ja se myös toimii kuten on sanottu?

    Villakoiran ydinhän on siinä, että kun kauppa/maahantuoja/valmistaja jotakin myytävästä tuotteesta lupaa, niin se on sitten siinä. Niiden lupausten tulee täyttyä. Kuluttajan ei tule tyytyä vähempään.

    Kun kuluttajana jotakin kaupasta ostan, ja ostokseni maksan, niin on aika absurdia väittää, että minun tulisi tyytyä johonkin huonompaa kuin on kauppaa tehtäessä sovittu. Asian selittäminen sillä, että jossakin päin maailmaa on käytössä jokin meille vieras toimintatapa, on sama kun ihmettelisi että miksei muslimin joulupöydässä ole kinkkua.

    Valitettavasti täällä meilläkin on yrityksiä/yrittäjiä, jotka ongelmatilanteissa vähättelevät vikoja ja huonoa palvelua, mutta eivät ole maksua suoritettaessa lainkaan keskusteluhaluisia...
     
  17. JuhoJ

    JuhoJ Guest Guest

    Liittynyt:
    21.11.2007
    Viestejä:
    73
    Saadut tykkäykset:
    0
    En minä ihan noin raa'asti tyrmäisi Maccaran ajatuksia. Hän esittää kyllä mielestäni aika lailla tosiasioita niin ostajan/kuluttajan kuin kauppiaan tai valmistajankin käyttäytymisestä.

    Mitenkä määritellään tarkasti, mitä on luvattu. Vietkö ostamasi kannettavan takaisin kauppaan, kun käyttöjärjestelmä kaatuu? Suurin osa tietokoneista palaisi takaisin sinne. Tietyn asteinen toimimattomuus on vaivannut aina kännyköitä.

    Kuluttaja ei saa senttiäkään korvausta niistä tunneista ja kilometreistä, mitä hän käyttää puutteellisesti tai epävarmasti toimivan laitteen korjauttamiseen. Silloin mieluummin yrittää tulla toimeen pikkuvikojen kanssa kuin ryhtyy suureen taisteluun. Täysin toimimaton laite viedään tietenkin huoltoon/vaihtoon/palautetaan.

    Eihän se hyvä ole, että kuluttaja ei pidä puoliaan. Mutta riidassakin varmoja voittajia ovat vain lakimiehet.

    En ole katsonut, miten muilla keskustelupalstoilla on käsitelty näitä laatu/palveluasioita. Toivottavasti tästä ei synny sitä kuvaa, että Verkkokauppa/Procaster olisivat erityisen haluttomia palvelemaan. Itse olen ollut tyytyväinen toistaiseksi siihen, mitä olen Procasterissa saanut vastinetta rahoilleni. Pienistä puutteista huolimatta, joita niitäkin yritetään nähdäkseni saada korjatuksi. Aikanaan ostin ADSL-modemin, joka ei lähtenyt liittymässäni toimimaan kunnolla. Sen vaihto toiseen merkkiin sujui Verkkokaupassa yhdellä puhelinsoitolla vaikka olisihan vastauksena voinut olla 'itsehän ostit'.
     
  18. Maccara

    Maccara Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2006
    Viestejä:
    376
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia. Itse en aio tuota V12 vuodatusta edes kommentoida sen enempää, kun meni koko pointti ihan ohi.

    Omasta "tarjonnasta" sen verran, että toki kerron asiakkaalle, mikäli heidän määrittelemällään hinnalla ei millään ole mahdollista saada viatonta tuotetta aikaiseksi - se on sitten tilaajan mahdollista muuttaa kriteereitä millä pelataan. Usein vaan on niin, että "pikkuviat" helposti hyväksytään kun hinnassa säästetään tai saadaan tuote nopeammin markkinoille. Riskianalyysit ovat aina osana kun uusia hommia lähdetään tekemään.

    Pienenä selvennyksenä: en edellisessä viestissäni viittaa siihen, mitä tapahtuu kuluttaja-myyjäporras välillä (sitä edellisessä kyllä, ja tätä "tietoa" kaikki portaat myyjästä taaksepäin hyödyntävät ottamalla tietoisen riskin hyväksymällä "vähän puutteellisia" laitteita), ja kuluttajan ei missään nimessä pidäkään hyväksyä viallisia tuotteita. (se, mikä milloinkin määritellään viaksi ja mikä ainoastaan puutteeksi onkin sitten ihan eri asia ja näistä varmasti kuluttajilla ja myyjillä on hyvin erilaiset näkemykset, miksi onkin hyvä, että on esim kuluttaja-asiamies joka voi tarvittaessa antaa lausuntoja aiheesta)

    Valmistaja-valmistuttaja välillä sitten taas valmistuttaja määrittelee mitä haluaa, valmistaja valmistaa ja yrittää saada valmistuttajan hyväksymään tekeleen. Se, mitä hyväksymiskriteereiksi on sovittu, vaihtelee tapauskohtaisesti, sekä se, kuinka paljon vastuuta kumpikin taho osallaan joutuu kantamaan.

    "Laadulla" ylläolevassa viestissä tarkoitan siis bugittomuutta - kieltämättä ei aivan oikea sana kuvaamaan asiaa. (siis minimikriteeri on, että täytetään toiminnallisuudet mitä on tilattu ja "laatua" mitataan sitten sillä kuinka helposti sen saa rikki) Näillä määritelmillä "laadun" parantaminen on helppoa jättämällä "hankalia" ominaisuuksia pois.

    Itse olen joskus asiakkaalta pyytänyt lisä-aikaa joidenkin tunnettujen bugien korjaamiseen (tai vikatilanteiden käsittelyyn) omalla kustannuksella, kun ei oikein luonto antaisi periksi ns paskaa päästää markkinoille. Sillointällöin vastaus on vaan ollut, että eikun pitää hetihetiheti saada myyntiin ja korjataan sitten myöhemmin - se on "ihan hyvä" noin. Kertoo aika paljon joidenkin valmistuttajien arvomaailmasta... (useimmiten kyllä ovat ottaneet ilolla vastaan ilmaisen laadunparannuksen silloin kun siihen on ollut aihetta, että ei missään nimessä pidä yleistää koskemaan kaikkia kotimaisia tarjoajia)
     
  19. Vesh

    Vesh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo V12 vuodatus oli sitä luokkaa että huhhuh.

    Valitettava tosiasia tänä päivänä on se, ettei markkinoilta löydy yhtään virheetöntä tietoteknistä laitetta (harrastajan mielestä). Tavallinen tallaaja saattaa olla täysin tyytyväinen laitteeseensa vaikka se 'harrastajan' mielestä on täysin käyttökelvoton.

    Vaimoni ei harrasta, minä harrastan. Vaimoni vaatimuslista tallentavalle digiboxille oli varmatoiminen tallennus ja hyvä EPG. Hän oli valmis tinkimään noista väliaikaisesti, mutta ei pitkään.

    Procaster tuli sitten hankittua. EPG oli aluksi aika kauhea. Aika nopeasti kehittäjät toimittivat uuden firmwaren, jossa EPG oli, jos ei aivan moitteeton, niin ainakin ihan kelvollinen.

    Tallennukset ovat toimineet satunnaisia häiriöitä lukuunottamatta moitteettomasti koko ajan ja Procaster on toimittanut korjaukset suhteellisen ripeästi.

    Tällä hetkellä (fw 22.08.2007) vaimoni on varsin tyytyväinen boxiimme. Se täyttää hänen vaatimuksensa.

    Minäkin olen tyytyväinen. Procaster on varmatoiminen laite, jossa on pikkuvikoja. Ei kuitenkaan mitään sellaista jotka kohtuuttomasti hankaloittaisivat käyttöä.
     
  20. Halcyon

    Halcyon Guest Guest

    Liittynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    448
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, ei ollut tarkoitus aloittaa sotaa.

    Halusin vaan tietää, että osaako tekstit ja missaako ajastuksia.

    Tuo ajastusten missaus ei ole pieni tekninen ongelma itselleni, vaikka se voi toiselle sitä olla.

    Tämän takia kysyin.

    Kiitos kaikille vastanneille.

    Tappeluun laitteiden erinomaisuuksista en jaksa enää ottaa osaa. Opinions are like.... mitä likainen Harry sanoikaan :)