VLSI Anti-Mode 8033 - Automaattinen subbarin equ

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana säätäjä, 12.12.2007.

  1. MovieFreak

    MovieFreak Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Minkäs verran equ korjaa subbarin luonnostaan laskevaa vastetta? Mulla on käytössä 2kpl 8" elementeillä varustettua subia, joiden vaste alkaa laskea 6db/okt 60hz alaspäin vapaassa kentässä. Tähän asti olen kompensoinut tuota pitämällä jakotaajuutta mahdollisimman alhaalla (40-50hz). Korjaako anti-mode totakin jo luonnostaan vai onko nuo korostusvaihtoehdot tehty ko. tarkoitukseen?

    Noiden huonemoodien korjauksen lisäksi olisi hyvä jos laitteen vasteen korjauksen ansiosta voisin nostaa jakotaajuutta ylöspäin 80hz tienoille niin helpottuisi pääkaiuttimien bassokuorma ja korjaus vaikuttaisi luonnollisesti enemmän bassoalueella kun suurin osa bassokaistasta menisi korjauksen läpi... Subbarit on pääkaiuttimien alla joten paikallistuminen ei ole mikään ongelma tässä tapauksessa.
     
  2. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nuo liftingit ovat tehty juuri tuohon tilanteeseen. Esimekiksi "lift 35" nostaa 60Hz:stä alaspäin 30:Hz:iin juurikin jyrkkyydellä 6dB/oct. Periaatteessahan Anti-Mode ei itsekseen nosta, mutta siinä on varattu 3 AMF-suodatinta, jota tiettyjen ehtojen täyttyessä itseasiassa myös nostavat.

    Esim. täällä:
    http://www.dspeaker.com/fi/tuotetuki/anti-mode-technology/measurements.shtml
    viimeisessä tilanteessa (Case 3) Anti-Mode on nostanut 80-100Hz paikkeilla vastetta. Tuossa tilanteessa (=kuuntelupaikka seinässä kiinni) on käytetty myös gradienttimittausta koska se on hankalahko. Koska subwoofer on kuitenkin kulmasijoitettu, niin AMF-suotimet vaimentaa myös jälkikaiuntaa.

    Yleensä jakotaajuutta kannattakin nostaa 8033:n kanssa, koska tällöin koko järjestelmän vaste tulee korjattua ylemmäs.
     
  3. Mobster

    Mobster Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    05.12.2002
    Viestejä:
    329
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipäs auttanut - pelkäsinkin vähän tätä:(

    Kaiuttimet ja subbari toistavat samaa aluetta sen verran että huonemoodi herää sekä subbarin että pääkaiuttimien vuoksi. Anti-mode tasoitti subbarin vasteen (-12db huonemoodin kohdalta eli subbarin vaste tasaiseksi) mutta pääkaiuttimet herättävät sen myös niin pahasti että kokonaisvaikutus oli todella minimaalinen. Jakotaajuutta taas ei oikein viitsisi kovin hirveästi nostaa jolloin subbarin tasaisempi vaste olisi hallitsevana. Koetin jakotaajuuden tuplaamista ja tuloksena oli 4db pois huonemoodista. Voihan perskule!:(

    Koetin tuota myös gradienttimittauksella; eli ensimmäisen mittauksen jälkeen tein toisen siirsin mikrofonia kohti takaseinää muuttan sen paikkaa. Auttaisikohan pari tuollaista lisää - täytyypä testata. Samoin pitää testata subbarin vaiheen säätöä. Se oli tosin ennen säätöä jo kohdallaan. Sillä leikkiminen auttoi aikaisemmin huonemoodiin mutta huononsi muuta osaa tuosta vasteesta. 8033:han kajoaa vaiheeseen joten sitäkin sääätöä voisi tietenkin vilkaista... Säätäisi subin vaiheen vaikka siten, että huonemoodi on minimissä ja kalibroisi sen jäkeen. Subin vastehan pitäisi olla boksin ansiosta ihan hyvä (toisin kuin aikaisemmin) joten kysymysmerkiksi jääkin sitten vaikutus subbari+pääkaiuttimet -vasteeseen jakotaajuuden yläpuolella - joka siis meni aikaisemmin huonommaksi.

    Tuli mieleen yksi idea, mutta hankitaanpas sille ensin TEL79:ltä palautetta ennen testaamista - että voiko onnistua edes teoriassa:
    1. säädän kaiuttimet & subbarin mahdollisimman hyvin - kuten ne nyt on
    2. kytkenkin 8033:n vahvistimeen (vaikkapa Y-haaroittajalla) ja valitsen sen tarjoaman rca-annon vahvistimen ohjelmalähteeksi. Säädän noiden välisen jaon mahdollisimman ylös.
    3. mikrofoni paikalleen ja kalibroinnin käynnistys
    4. Anti-mode toistaa testisignaalit ja nämä toistuvat SEKÄ subbarista ETTÄ pääkaiuttimista. Tässä vaiheessa herää kysymys, että mitenkähän tuo laite selviytyy siitä, että signaali saapukin kolmesta äänilähteestä - joiden pitäisi toistua kuitenkin samanaikaisesti koska viiveet on säädetty vahvistimesta kuntoon...
    5. Kalibroinin valmistuttua laite takaisin omalle paikalleen vahvistimen ja subbbarin väliin. Tarkoituksenahan olisi, että laitteeseen saisi talletettua säädöt, jotka vaimentavat subbarin avulla myös pääkaiuttimien herättämää huonemoodia.
    6. Vahvistimesta jako takaisin alkuperäiseen. Näin subbarilta suodatettaisiin pois korkeampien bassotaajuuksien korjattua vastetta - joka on tarkoitus toistaa pääkaiutttimista. Mutta huonemoodia saisi pienennettyä koska Anti-mode korjasi subbari+pääkaiuttimen -huonemoodin aiheuttamaa vastetta.

    Toimisiko edes teoriassa?
     
  4. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tämä kiinnostaisi, puhdasta uteliaisuutta, myös itseäkin.

    Varsinkin isoilla pääkaiuttimilla suomalaisessa betonibunkkerissa ongelma saattaa olla laajuusluokalta sellainen että AV- vahvistimen jakosuotimen jyrkkyys ei yksinkertaisesti riitä, vaan että esm. 50-60hz:n alueella piikki on niin järjetön että se on 80hz:n jakoa käytettäessä edelleen reippaasti plussalla ilman subbariakin.

    Tällöin pelkästään subbaria automaagisesti equttamalla jätetään korjaamatta pääkajareiden piikki kokonaan.

    Voisiko tätä laitetta käyttää niin että signaali kierrätetään mittausten ajaksi av-vahvarin kautta jollon kokonaisvaste säädetään ainakin jollaintasolla reaalitilanteen ehdoilla?

    Itselläkin on DD_velon 50hz:n nurkilla oleva kaista subbarin puolelta lähes nollissa- AP:n kajarit lyövät jo yksinäänkin tuohon melkoisen piikin vaikka av- puolelta olisi 80hz:n jako käytössä.

    (en edelleenkään ole vaihtamassa laitteita- vain utelias :D )
     
  5. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kalibroit siten että testisignaali tulee subwooferin sekä kaiuttimien läpi, niin Anti-Mode "näkee" tilanteen juuri niin pahana mitä se noiden kaikkien säteilijöiden herättämien moodien kanssa on. Tällöin algoritmi tekee sellaiset korjaukset että kaikki moodit poistetaan siinä tilanteessa. Tällöin 8033 saattaa korjata noita moodeja rankemmalla kädellä verrattuna siihen, että testisignaali tulisi pelkästä subwooferista. Itseasiassa vaste kannattaa tällöin yrittää tehdä mahdollisimman huonoksi tuohon kalibrointiin, koska haluat näyttää 8033:lle mahdollisimman suuret moodit, jotta se tekee mahdollisimman suuren ylikorjauksen.

    Ongelma on sietysti se, että Anti-Mode lopuksi kuitenkin vaikuttaa vain subwooferiin. Sen tekemä korjaus ei kohdistu lopuksi noihin kaiuttimiin. Toisaalta se on saattanut "ylikorjata" subwooferin mikäli se yksinään herättäisi kyseiset moodit pienempinä. Eli teoriassa tästä ylikorjauksesta johtuen summavaikutus voi olla jopa hiukan parempi mainitsemassasi mittaustilanteessa kuin kalibrointi pelkällä subwooferilla, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Tämä eräänlainen raja-arvo korjaukseen tulee siitä, kuinka suuri osa energiasta on peräisin kaiuttimesta noilla taajuuksilla. Eli jos tuo konsti ei riitä, niin kannattaa säätää vaihetta välillä kaiuttimet/subwoofer (mutta tee tämä vasta kalibroinnin jälkeen, koska kalibroinnissa haluat mahd. korkeat moodit). Tällöin saat laskettua moodeja jakosuotimen siirtymäkaistalla. Jakotaajuutta kannattaa nostaa ihan reilusti jos mahdollista, varsinkin jos se on jyrkkyydeltäänkin kerran loiva. Tilanne paranee silloin kaikista eniten ja vähimmällä vaivalla.
     
  6. Mobster

    Mobster Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    05.12.2002
    Viestejä:
    329
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pientä päivitystä...

    Kun ideoitu teoria voisi toimia käytännössä tein pari ensimmäistä vaihetta. 8033 siis antamaan signaalia vahvarille joka jakaa signaalin subbari&etukaiuttimet -yhdistelmälle ja kalibrointi läpi. ...muutaman kerran, sillä vahvarin volyymiä piti nostaa useampaan otteeseen jotta olisi vastannut edes suunilleen 'suoraa' kytkentää.

    Tuloksia joudun valitettavasti odottelemaan, sillä ehdin kyllä tehdä kalibroinnin, mutta laitteen irroitus, uudelleen kytkeminen ja varsinkin mittaus alkaa olla näin kotosalle palattuani - puolta yötä lähestyessä - naapureille ikävämpää kuunneltavaa. Siispä tulosten mittaus siirtyy. Mutta paremman toivossa eletään:)
     
  7. tsaikkon

    tsaikkon Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2006
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tämmönen tuli mieleen, että kun mulla on jammun vahvarina rx-v2400 jossa se YPAO-kalibrointi, niin kannattaakohan pääkaiuttimien kalibraatio hoitaa yamahalla ilman subia (eli kertoo sille yksinkertaisesti, että subia ei ole) ja tämän jälkeen kalibroi subin tällä ihmeboksilla. Vai onkohan mitään merkitystä...? Tuli vaan mieleen
     
  8. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole merkitystä, koska YPAO ei koske subwooferiin eikä toimi alle 63Hz:n:



    "Note: The RX-V2400's YPAO does not operate on the subwoofer channel, nor does it function below 63 Hz. "

    Linkki:
    http://www.audioholics.com/reviews/receivers/yamaha-rx-v2400/rx-v2400-ypao-automatic-eq
     
  9. säätäjä

    säätäjä Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tuli Anti-mode takaisin valmistajalta ja kytkin kiinni. Aika pitkään meni ennenkuin löysin tavan jolla hurinan saa pois: xls200:n ylipäästösuodatinta ei saa ohittaa. Jos sen ohittaa, subbari hurisee, jos ei ohita, subbari ei hurise. Aika kummallista, mutta toisaalta parempi näin, niin saa subbarin toistamaan alemmaksi :)
     
  10. johannesk

    johannesk Ignorance is bliss. Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.09.2005
    Viestejä:
    1 434
    Saadut tykkäykset:
    1
    Huomasin aikoinaan saman BFD:n kanssa, eli säädin pitää pyörittää melkein loppuun asti (olikohan 120Hz) mutta ei saa naksahtaa :rolleyes: Lisäksi piti laittaa "galvaaniset erottimet" tv:n ja radion antennipiuhoihin. XLS200 hurisi noidenkin jälkeen, mutta niin hiljaa että sen kuuli vain subin vierestä.
     
  11. Saleman

    Saleman Guest Guest

    Liittynyt:
    10.04.2006
    Viestejä:
    116
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt tuli vihdoin luettua Ilkan alias Zipmanin Hifimaailmalle tekemä testi anti-modesta ja se sai mielenkiinnon heräämään k.o kapineeseen. Se herätti myös kysymyksiä. Ilkka kritisoi hieman sitä, että laitteen 0-taso on laitettu liian korkealle ja täten korjauksetkin jäävät pienemmiksi kuin mitä esim bfd:llä on halutessaan mahdollista saavuttaa. Ja noita lehdessä julkaistuja mittaustuloksia katellessa, ei isompikaan korjaus olisi kyllä ollut pahitteeksi.

    Mieleeni tuli, että voiko edeltämainitun ongelman poistaa sillä, että muuttaisi Bypass-nappulan merkityksen ns. "nollatasonvalitsin"-nappulaksi. Nuo eri vaihtoehdothan voisivat olla nykyinen taso ja siitä vaikkapa 4 ja 8dB:iä suuremman korjauksen tekevät tasot. Vaihtoehdot voitaisiin ilmaista power-ledin alla olevilla kolmella ledillä. Toimintahan voi olla vaikkapa, että ennen kalibrointia tuolla nappulalla valitaan se nollataso (eli miten suuria korjauksia laatikko saa suorittaa), johon vaste halutaan suoristaa ja sitten aloitetaan kalibrointi. Tosin, jos olen asian ymmärtänyt oikein, niin nuo lift 25 ja 35-nappulathan suorittavat korjauksensa vasta kalibroinnin jälkeen, joten olisiko tuo nolla-tason valintakin mahdollista tehdä jälkikäteen, jolloinka laatikko vain korjaa muistissaan olevaa mittaustulosta enemmän?

    Vaatisiko tuollainen muutos mitään rautapuolen päivitystä, vai selvittäisiinkö pelkällä softan uudistamisella? Tuo bypass-nappula on näin meikäläisen ajatusmaailmassa melko turhalta kalskahtava feature, jolla voi lähinnä kokeilla nopeasti, kuinka paljon paremmalta equtettu vaste kuulostaa korjaamattomaan verrattuna. Jokainen vähänkään asiaan perehtynyt tietää, että korjattu vaste kuulostaa paremmalle. Ja jos ei usko, niin voihan sen anti-moden nykäistä poiskin.
    Ideahan ehdottamassani muokkauksessa olisi siis se, että anti-modesta hyötyisivät niin pienien kuin isojen subareiden omistajat, kun nyt se vaikuttaisi olevan suunnattu lähinnä pienille subbareille, aivan kuten Rissanen mainitsi artikkelissaan. Ainakin allekirjoittanut olisi entistäkin kiinnostuneempi laitteesta, jos siinä annettaisiin käyttäjälle enemmän mahdollisuuksia vasteen korjaukseen.

    Tämmöisiä mietteitä tällä kertaa. Toivottavasti herätti jotain kiinnostusta siellä tuotekehittelyn puolella. :)

    T: Janne
     
  12. sterna

    sterna Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulipa hankittua kyseessä oleva laite, posti toi sen tänään aamulla kotiovelle saakka. Johdot kiinni ja laitetta testamaan.

    Painoin laitteessa olevia kahta nappulaa yhtäaikaa ja pidin ne pohjassa muutaman sekunnin. Seuraavaksi subbarista kuului saa********** pamahdus, koira juoksi häntä koipien välissä toiseen huoneeseen, itseltä meinas tulla p***** housuun. Luulin jo, että subbari hajoaa.

    Samanlainen pamahdus edelsi kaikkia taajuuspyyhkäisyjä. Kuuluuko laitteen todella toimia näin?
     
  13. säätäjä

    säätäjä Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    subbari pohjasi myös itsellä noissa pyyhkäisyissä, tiedä sitten kuuluiko asiaan vai ei...

    mutta ei tuota kannata säikähtää, sitten vasta kun tuota nakutusta kuuluu leffaa kuunnellessa koko ajan, kannattaa vähentää volumea :D
     
  14. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuon tapainen nollatason valitsin oli joskus suunnitelmissa, mutta käytännössä sitä voi pudottaa tuolla 2. vaiheen kalibroinnilla kun käyttää pitempää gradienttimenetelmää. Algoritmi määrittelee yhden pisteen perusteella tuo nollatason hiukan eri tavalla kuin ihmissilmä, ja se on aina huone- ja paikkakohtainen. Tavallaan turvallisempaa on laskea sitä vasta kun erotetaan gradientilla aksiaalimoodit tangentiaali- ja obliquemoodeista.

    Edit:
    Yksi mikä kannattaa huomioida omissa mittauksissaan on mittalaitteisto. Esimerkiksi kahdessa Behringer ECM 8000 mikrofonissa mitä labrassamme on, on alle 50Hz:n taajuudella 4dB:n ero. Kyseisen mikrofonien mukana tulevat mikrofonikohtaiset mittauksetkin loppuvat muistaakseni jo 60Hz:iin. Vielä isompia heittoja 60Hz:n alapuolella (+6dB) on ulkoisesti melko samanlaisella T-Bonella. Kalibroimattomana nämä mikrofonit siis saattavat aiheuttaa vasteeseen jo huomattavaa heittoa. Yksi minkä kanssa huomasin vaikuttavan kehittäessäni Anti-Modea on, että mikrofonin standi voi aiheuttaa monen desibelin kuoppia tai korostuksia omalla heiluriresonanssillaan.
     
  15. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sitä tarkemmin huoneen käänteismalli onnistuu, mitä enemmän se kartio saa kyytiä. Tietysti jos subbari on todella kovalla, niin se kannattaa säätää vähän hiljemmalle ennen kalibrointia (tai kesken ja aloittaa kalibrointi uudestaan). Jos LFE kanavan lähtötasoa (tai subwoofer pre-out tasoa) on syöttävältä laitteelta pudotettu paljon, niin silloin kannattaa laskea subwooferin omaa vahvistustasoa, koska se on luultavasti tällöin aika tapissa.
     
  16. Saleman

    Saleman Guest Guest

    Liittynyt:
    10.04.2006
    Viestejä:
    116
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ahaa eli tuo gradienttimittaus vaikuttaa taajuusvasteeseen siis tuolla tavalla. Sen tarkoituskin jäi hieman epäselväksi tuota anti-moden manuaalia lueskellessa. Onko sinulla laittaa esimerkiksi muutamaa kuvaa vaikkapa kunnon "perunapellosta" mikä on tasattu ensin "tavan" mittausmenetelmällä ja sitten gradienttimenetelmällä? Näkisi siis selvästi eron, mikä näillä kahdella eri menetelmällä on, vaikka todellisen eron huomaisi vasta omassa systeemissään. Saisi kuitenkin jonkinlaisen hajun asiasta.

    Onkos siitä koteloimattomasta anti-moden versiosta tullut mitään päätöksiä? Olisi tarve saada kotelo kiillotetusta alumiinista ja se saattasi teetätettynä tulla aika suolaisen hintaiseksi. Siispä tekisin kotelon itse. Muistaakseni mainitsit, että kyseessä olisi täysin sama peli mittausmikkeineen ja virtalähteineen, mutta tosiaan ilman koteloa. Koteloimattomanahan tuon luulisi olla halvempikin?

    Ps. meni muuten nuo tangentiaali- ja obliquemoodit ihan ohi sektorin, vaikka aloitteleva luonnontieteilijä olen... :D
    T: Janne
     
  17. Joe

    Joe Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.10.2002
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    5
    Originally Posted by TEL79 View Post
    Yksi mikä kannattaa huomioida omissa mittauksissaan on mittalaitteisto. Esimerkiksi kahdessa Behringer ECM 8000 mikrofonissa mitä labrassamme on, on alle 50Hz:n taajuudella 4dB:n ero. Kyseisen mikrofonien mukana tulevat mikrofonikohtaiset mittauksetkin loppuvat muistaakseni jo 60Hz:iin. Vielä isompia heittoja 60Hz:n alapuolella (+6dB) on ulkoisesti melko samanlaisella T-Bonella. Kalibroimattomana nämä mikrofonit siis saattavat aiheuttaa vasteeseen jo huomattavaa heittoa. Yksi minkä kanssa huomasin vaikuttavan kehittäessäni Anti-Modea on, että mikrofonin standi voi aiheuttaa monen desibelin kuoppia tai korostuksia omalla heiluriresonanssillaan.

    ------------------------------

    Onnistuuko laitteen mikin käyttö Room EQ wizardin tai Truertan kanssa?
     
  18. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitan lähiaikoina esimerkkejä siitä mitä tuo gradienttimenetelmä tekee eri tilanteissa sinne dspeaker sivuille.

    Joskus vaste on yhdessä pisteessä tasaisempi yhdellä mittauksella, joskus gradientilla. Yleensäkin tuo nollataso on iteratiivisen prosessin tulos tuossa Anti-Modessa, joten suinkaan se ei aina jää silmämääräisesti yhtä ylös kuin tuossa Hifimaailman artikkelin huonemittauksessa. Joissakin tilanteissa se menee desibelin tai pari alemmasin verrattuna siihen mitä silmällä katsoen pitäisi sopivana. Käyttäjän säätö nollatasolle olisi toki mukava lisä, mutta toisaalta kun suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta tehdä noita mittauksia itse lainkaan. Tästä syystä tuo Bypass on heille ainoa nopea keino arvioida lopputulosta ja laitteen tarpeellisuutta.

    Aksiaalimoodit ovat yleensä suorkakaidehuoneessa voimakkaimmat, kahden samansuuntaisen pinnan välissä jylläävät seisovat aallot. Noita muita moodeja ovat esim. kaikkien neljän seinän kautta kulkevat moodit. Jos näitä lähtee korjailemaan liikaa omilla ekutuksillaan, saattaa tehdä aika paikallista jälkeä. Gradienttimittaus on myös tapa koittaa päätellä mitkä moodeista tulee lanata täysin, ja mitkä täytyy jättää hiukan alikorjatuiksi.

    Se DIY-versio ilman koteloa on tällä erää vähän harkinnassa.
     
  19. TEL79

    TEL79 DSPeaker Lead Designer Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    342
    Saadut tykkäykset:
    0

    Se riippuu käytettävästä äänikortista. Joissakin toimii ihan suoraan, mutta ei kaikissa. Tuonne support@vlsi.fi kannattaa laittaa mailia ja speksiä äänikortista, niin tuohon voi saada vastauksen.
     
  20. sterna

    sterna Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yritin lähettää sähköpostia osoitteeseen support@vlsi.fi, mutta viesti ei mennyt perille, sain ainoastaan virheilmoituksen:

    <support@vlsi.fi>: host mail.vlsi.fi[195.197.254.2] said: 550 5.1.1
    <support@vlsi.fi>: Recipient address rejected: User unknown in local
    recipient table (in reply to RCPT TO command)