Kyllä, muistan itsekin joskus nähneeni jonkun filmin televisiosta, joka alkaa suurilla ja ylistävillä CINEMASCOPE ULTRA HYPER SUPER ULTIMATE WIDESCREEN -mainosplakaatilla, ja sitten reunat silvotaan veks kun elokuvan alkutekstit on saatu päätökseen.
Eilen vilaisin pikaisesti, miten 007 - rakastettuni tuli 1,78:1 -kuvasuhteella, ei ollutkaan 4:3 -pascannettua. No joo, olihan tuo vielä kuvasuhderaiskattua, kun alkuperäinen kuvasuhde olisi ollut 2,35:1. Olisi pitänyt kuitenkin katsoa vielä pitempään, jälkikäteen tuli mieleen että Maikkari olisi hyvinkin voinut leikellä pan&scannatusta 4:3 -kopiosta uuden 16:9 -kopion (eli pascannetusta versiosta leikellään vielä ylhäältä ja alhaalta siivut pois)... Karhuvaara hykertelee tyytyväisenä, laajakuva -Bond ilman uuden esityskopion hankkimista
Näyttikö se siltä? Kyllähän sen helposti huomaisi kun kuva menisi poikki aina henkilön ohimon kohdalta. Ja muutenkin rajaukset näyttäisi aika ahtailta... Ja toki eron näkee uuden ja 20 vuotta vanha VHS-kopion välillä kuvanlaadussakin (toisaalta Maikkarin pikselipuurokuvanhuononnustekniikat huomioon ottaen, hankala tehtävä).
Ei se kyllä siltä näyttänyt 10 sekunnin pikavilkaisun pohjalta. Tuskinpa se Maikkari nyt niin kuvasuhteista piittaamaton kanava on. Kai No, ei nyt haukuta pelkästään Maikkaria. Kakkoselta tuli Strange Days pascannettuna, jäi katsomatta. Pitää halpalaareista kaivella kokokuvainen DVD-versio.
Tämä nyt tuntui olevan sopivin threadi tälle kysymykselle. Eli se että 16:9 leffoissa näkyy ne mustat palkit ylä ja ala puolella, riippuu täysin siitä formaatista? Toivoisi vaan että kun kerran laajakuva televisio on käytössä niin 16:9 näkyisi tosiaan koko ruudun kokoisena.
Kun kerran television ruudun mittasuhteet ovat 16:9, niin silloin koko ruudun täyttää tietenkin vain samat mittasuhteet omaava kuva.
Kuten Samppa sanoi, 16:9 -telkkarissa näkyy koko ruudun kokoisena 16:9 -kuva. 4:3 -kuva näkyy mustilla sivupalkeilla ja 2,35:1 -kuva näkyy mustilla palkeilla ylhäällä ja alhaalla. Palkkivammaisten laajakuvatelkkarin omistajien iloksi noita 2,35:1 -leffoja näytetään silloin tällöin 16:9 -muotoon leikeltynä, mikä pitäisi kieltää. Ja samalla tavalla pitäisi kieltää 4:3 -kuvan leikkely 16:9 -muotoon. 4:3 -telkkarien aikakaudella kuvasuhderaiskaaminen oli valitettavan yleistä, ja vieläkin näytetään elokuvia jotka on leikelty 4:3 -muotoon. Tämäkin pitäisi kieltää. Aina pitäisi siis kunnioittaa alkuperäistä kuvasuhdetta. (Ja näyttää materiaali mieluiten anamorfisena eikä letterboksattuna, sitäkin vielä tapahtuu.) edit: Niin joo, mikäli tarkoitut kuvaformaatilla letterbox/anamorfisuutta, niin letterboksattu 16:9 -ohjelma todellakin näkyy laajakuvatelkkarissa kuvaruudun keskellä, joka puolella on sitten mustaa. Anamorfisena se näkyy koko kuvaruudun täyttävänä. Letterboksattu 2,35:1 -ohjelma näkyy vielä pienempänä kuvaruudun keskellä, ja anamorfisena siinä sitten on mustat palkit vain ylhäällä ja alhaalla.
Jeukkuli sotki selitystään mielestäni turhaan letterboxilla ja 4:3:lla josta kysymyksessä ei ilmeisestikään ollut kyse? Jos siis kyse oli ainoastaan 16:9 anamorfisista lähetyksistä, niin: Siis elokuvista valtaosa kuvataan 2.35:1 (tai itse asiassa 2.39:1, mutta tarkoitetaan samaa) kuvasuhteella, joka ei mahdu 16:9 (eli 1.78:1) kuvasuhteessa olevaan laajakuvatelkkariin. Tällöin ratkaisuna on pienet siivut mustia palkkeja ylhäällä sekä alhaalla, näin säilytetään elokuvan alkuperäinen kuvasuhde eikä kuvasta menetetä mitään. Toinen eli väärä tapa, jossa mustia palkkeja ei näy, on leikata sivuilta isot siivut kuvaa pois, jotta se täyttää ruudun kokonaan ylhäältä alas. Tällä tavoin kuitenkin menetetään kuvasta iso osa ja raiskataan ohjaajan/kuvaajan näkemys. Katso havainnollistava kuva. Pienempi osa elokuvista (suosittua 70/80-luvulla, mutta nykyään myös varsinkin dokumenteissa ja pienemmän budjetin elokuvissa) kuvataan 1.85:1 kuvasuhteella joka on hieman laajempi kuin 1.78:1 (eli 16:9). Tällaiset leffat yleensä näytetään ilman mustia palkkeja, jolloin kuvasta on sivuilta otettu ihan pienet siivut pois, mutta mielestäni tämä on niin mitätön ero etten siitä kuvasuhderaiskaamista vastustavana välitä. IMDB:stä näkee yleensä elokuvista technical-tiedot joissa on myös alkuperäinen kuvasuhde mainittu, esim. ja esim. Neloselta tuntuu pääasiallisesti tulevan alkuperäisellä kuvasuhtella, MTV3:lta taas en muista nähneeni kuin tasan kaksi leffaa 2.35:1:lla viimisen vuoden aikana. Siitä en tiedä tehdäänkö tämä silpominen kanavien toimesta vai saadaanko matsku sellaisena, mutta vika on joka tapauksessa kanavan kun sellaista menee hankkimaan. Tv-sarjat kuvataan suoraan 16:9 telkkaristandardiin.
Joo, paasausvaihde iskee päälle, kun kyse on kuvan leikkelystä Toisaalta en kyllä tiennyt, tarkoittiko alkup. kysyjä kuvaformaatilla kuvasuhdetta (joidenkin DVD-levyjen takakansissa kyllä käytetään tätä termiä) vai anamorfi/letterboksisuutta, pistinpähän sillisalaattimaisesti kaikkea mahdollista. Ja eilen näköjään tuli Amelie oikealla kuvasuhteella, mutta letterboksattuna. Pienet kiitokset SUBille siitä, ettei sentään ollut pan&scannattu versio.
Toki olen elokuvien kuvasuhteiden kaikenlaista raiskaamista vastaan, eli ideaalitilanteessa televisiossa tietenkin esitetään teatterissa nähty kuvasuhde. Kuitenkin olen enemmän kuin tyytyväinen, jos elokuvasta esitetään edes 1,78:1-suhteeseen leikelty versio kuin 4:3:een leikattu versio.
Kyllä tuossa ylempänä olevasta esimerkkikuvasta tulisi käydä ilmi, miksi tuohon ei kannata olla edes vähemmänkään tyytyväinen...paitsi tietysti silloin, jos alkuperäinen kuvasuhde oli 1.85:1...
Tulipa vertailtua miten Super35 menetelmällä kuvattu elokuva esitetään TV:ssä ja DVD:llä. Näköjään kuluttajalla ei TV:n puolella ole mitään taetta sille, missä kuvasuhteessa näitä esitetään. Olin itse siinä uskossa, että usein tässä harrastetaan P&S.ää, mutta Super35 menetelmän erikoispiirteenä on se, että infoa voi löytyä myös rajauksen 2.35:1 ulkopuolelta. Kys. rajaus on se, mitä teattereissa nähdään. Esimerkit tulevat TV1000:ltä. Cinderella Man DVD:llä kuva näyttää tältä kun taas TV:ssä kuvasuhde on 1.78:1 Kuten näkyy, kuvan ylä- ja alaosaan ilmaantuu lisää tavaraa, kun taas leveys säilyy lähestulkoon samana. Tämä on oikein, ja hyväksyttävää. Hitchhiker's Guide to Galaxy taas on esimerkki siitä, miten asiaa ei pidä hoitaa. DVD:llä näyttää tältä kun taas TV:ssä elokuva esitettiin näin: eli pan & scannattu on. Miksi kaksi eri lähestymistapaa? Ja mistä kuluttaja voi tietää milloin kuva on vain eri tavalla rajattu TV:tä varten ja milloin pan&scannattu? Ensimmäiseen minulla ei ole vastausta, mutta toiseen on: ei mistään. Esim. MTV3 esittää järjestään laajakangaskuvat koko ruudun täyttävinä. Mutta se onko tämä tehty oikein vai ei, jää kussakin tapauksessa arvoitukseksi!! Tämä taas johtaa siihen, että Super35 menetelmän (varsinaisista laajakangasmenetelmistä puhumattakaan) elokuvia ei "uskalla" katsoa TV:stä; DVD:llä nämä kuitenkin yleensä(?) ovat OAR:ssä. Nipotustako? Totta kai, mutta kiusa se on pienikin kiusa!
Tänään tuli MTV3:lta Jean-Jacques Annaudin Tiikeriveljekset -leffa. Vilkaisin sitä hetken aikaa kanavasurffailun lomassa ja pisti silmään, että tämä ei nyt kyllä näytä hyvälle. Kuvasuhde oli siinä 16:9 eli 1.78:1. Tuli kyllä nopeasti mieleen, että tämän leffan alkuperäinen kuvasuhde täytyy olla vähintäänkin 2.35:1, koska ei noin huonoja rajauksia pitäisi Annaudin leffoissa näkyä. Ja kas, kas. Kun IMDB:n sivuilta asian nyt tarkistin, niin 2.35:1 näyttää olevan alkuperäinen kuvasuhde. Eli Maikkari näytti TAAS leffan väärässä kuvasuhteessa.
Originaalikuvasuhteesta viis, Maikkarin mielestä kuvasuhde on väärä, jos ylä- ja/tai alareunaan jää pikselinkin verran mustaa. Mitä niiltä muutakaan sopii odottaa. Harvinaista kyllä, The Accidental Spy (Dak miu mai shing) tuli_varmaan vahingossa_alkup.kuvasuhteessa 2.35:1
Sieltä tulee Carpenterin Assault On Precinct 13 taas melkein oikein. Oikea toki 2.35:1, mutta rakas Maikkari näyttää 1.78:1... toki vielä letterbox-lähetyksenä. Oli pakko taas pistää Neloselle palautetta, positiivista siis, koska lähtökohtaisesti voi kyllä aina odottaa saavansa oikeaa ja letterboxit on todella harvassa.
Yle Teema on päässyt tänä keväänä yllättämään negatiivisesti esittämällä säännönmukaisesti 2.35:1 elokuvia 4:3 P&S muodossa!
Taas kerran kun tuli ajoitettua jääkaapilla käynti turhaan (TV2:lla Chinatownin kuvasta puuttuikin puolet, joten jäi katsomatta), niin tuli mieleen että pitäisi ohjelmatietoihin saada pakolliseksi tieto anamorfisuudesta. Toki se ei vielä riitä vaan myös näytettävä kuvasuhde. Tietysti tämä sekottaisi peruskatsojan joten ei tule tapahtumaan, mutta samoinhan ilmoitetaan ohjelmatiedoissa joskus "stereo" tai "osittain mustavalkoinen". -
No illan bondikin oli cropattu 2.35:1-> 16:9. Huomasi kun ei oltu cropattu leffan nimen sisältävää osaa ollenkaan. No mitäpä muuta olisikaan voinut maikkarilta odottaa..
Maikkarillehan se on Hirvityksen Kauhistus jos anamorfisen kuvan ylä- ja alalaidassa on pikselinkään verran mustaa. Pöllölaaksossahan ei elokuvien saksimisen visuaalinen lopputulos merkitse mitään, kunhan vain kuva täyttää pystysuunnassa koko ruudun jokaisen pikselin. Mutta paksut mustat sivureunathan ei haittaa mitään, vaan ne ovat jopa suotavat. Mitä näihin elokuvien 2.35>1.77 kaventamisiin muuten tulee, niin valitettavan usein näitä on alkanut muiltakin kanavilta näkyä. Yleensäkin minkä tahansa materiaalin "uudelleenrajaaminen" tv:ta varten, P&S, croppaus, on täysin typerää. Kiellettäköön lailla moinen visuaalisten tuotosten raiskaus, ja tv-ohjelmien tekijöille pakollisena vähintään kolmen vuoden kuvasuhdekoulutus.