No siis JMS oli tehnyt suunnitelman jokaisesta jaksosta ja mitä siinä piti tapahtuman sarjan ison juonen kannalta. Sitä seurattiin sitten melko hyvin. Mitä tulee tuottajien kommentteihin niin muistelisin viimeisen tuotantoportaan kommentin olleen kakkoskaudelle palkatun erään pilootin. Sen jälkeen saivat siis työrauhan. Joten ekalla kaudella lienee ollut jotain kommentteja sieltä täältä. (Tosin vaikuttiko se suureen tarinaan - niin empä usko) Niin jakun kerran on vertailtu LOST sarjaan - mie tykkään että se on p****. Kolme vuotta mennyt eikä vieläkään tiedetä mitään. JMS sanoi itse että katsoja ei jaksa salaisuutta yli yhden vuoden. (Kakkoskauden alussa kerrottiin heti miksi sota päättyi - ykköskauden suuri kysymys. jne...) Lost:ssa ei olla saatu mitään vastauksia saaresta vaikka kolme kautta mennyt jo. Ja ne flashbackit - toki ne selventävät henkilöiden miksi reagoin näin tässä ja nyt - mutta that's it.
Muistaakseni kyllä luin niihin aikoihin haastatteluja, joissa nimenomaan sanottiin, että piti aloittaa varovasti "viikon juttu"-tyyppisillä jaksoilla että saataisiin ensin "kerättyä katsojat". Vasta sitten uskalsi aloittaa juonen kehittelyn tosissaan.
Kyllä olet oikeassa - mutta kuitenkin jo ennen ekan jakson kuvausta oli kaikille jaksoille tehty jo suunnitelma. Suunnitelma vaan otti huomioon juuri tuon ekan kauden "viikon juttu" tarinat. Katsokaas hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty :thumbsup:
Eiköhän "kaikille jaksoille" ole aikalailla liioittelua. Aika tarkat yleissuunnitelmat kyllä oli (ja näihin tuli kyllä muutoksiakin aika paljon - jossain nettisivulla tai olisiko ollut SFX-lehdessä olen nähnyt listankin mitä kaikkea alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna lopullisessa sarjassa muuttui), mutta ei kyllä heti alussa mitään jaksokohtaisia koko sarjasta ollut olemassa.
Olipas - kyse oli pienestä kortista kokoluokka ~A6. (Eli ei kauhian tarkkka) Nämä kortit oli eräässä tylsännäköisessä mapissa JMS:n työhuoneessa. (Ihan senkin takia että jos JMS olisi kuollut - olisi joku muu voinut korteilta jatkaa tarinan kerrontaa) Pointti oli se että sarjan teon aikana oli yleisessä tiedossa että iso suunnitelma on kirjoitettu ja että se olisi turvallisessa paikassa - no olihan se turvallisessa ku kukaan ei sitä mappia vienyt. Mutta siis se oli JMS:n työhuoneen hyllyllä. (Vrt. Harry Potterin viimeistä lukua jota J.K. Rowling piti salassa kaikien aikaa)
Ei kauhean tarkka, eli EI jaksokohtainen. Kohtuullisen tarkka, ja sisälsi kyllä vaihtoehtoja esim. näyttelijävaihdoksien varalle (ja näitä vaihtoehtojahan sitten jouduttiin ottamaan käyttöönkin, kun kapteeni vaihtui toiseen studion toivomuksien mukaan)
Kun kerran oli 1 kortti / jakso olemassa - niin jos se ei ole jaksokohtainen, niin mitä se on? Sen lisäksi oli toki paljon muutakin, kuten mainitsemasi takaportit. Mutta IIRC näissä korteissa keskityttiin ison tarinan pääkäänteisiin. Enkä nyt jaksa alkaa penko jmsnews.com kaikkea mitä on vuosien saatossa sanonut (En tosin ole JMS:n 15-osaista making of... lukenut joten jos olet lukenut niin kerro ja korjaa)
Originally the character of Jeffrey Sinclair was supposed to continue throughout the series and fight the shadows as well as eventually returning in time to become Valen. At the end of season one it was decided to write Sinclair out because, among other reasons, this amounted to too many plot lines for one character. The back-story involving Sinclair's fight with the Shadows was transferred to the new character of John Sheridan. -IMDB Onko tuossa tuo "among other reasons" studion sanelema juttu? Jos on niin olisi mielenkiintoista lukea aiheesta lisää.
Menee nyt muistojen polulle, mutta taisi kyllä olla enemmän JMS:n päätös - Sinclair oli suututtanut liian monta tahoa ekalla kaudella joten olisi ollut mekoinen työ luoda uskottavasti käsite että kun uusi pressa alkaa laittaa omia miehiään avainpaikoille ei Sinclairiin olisi koskettu... Mutta kuten siis sanottu tämä on muististani poimittu.
Sinclair esiintyy myös In the Beginning- leffassa sekä muutamassa myöhäisemmässä jaksossa. Näitä varten on vissiin välit saatu sen verran paremmiksi, että kuvaukset ovat onnistuneet?
Itse muistelen SFX-lehdestä lukeneeni, että Studio halusi muuttaa kapteeniksi nuoreman enemmän naisia miellyttävän henkilön. JMS oli vastustanut, mutta ei kai erityisen vahvasti, kun ei kai ollut näyttelijäsuoritukseen sen jähmeyden vuoksi 100% tyytyväinen. Huhupuheisiinhan nuo perustuvat, eihän sitä 100% totuutta teidä muut kuin ko. keskusteluissa mukana olleet. Myöhemminhän JMS riitaantui totaalisti SFX-lehden kanssa, ja sen jälkeen pitkään hänen tekemissään keskustelupalsta postauksissakin (onkohan vieläkin), oli signature, jossa kiellettiin sfx-lehteä käytännössä edes lukemasta ko. viestiä. Syy ilmeisesti oli osittain ainakin sfx-lehden 5. kautta kohtaan kohdistuneessa kohtalaisen voimakkaassa (ansaitussa) arvostelussa, lisäksi jostain coni-esiintymisestä ja ko. conissa näytetystä jostain filminpätkästä , sen oikeuksista, ja esityksen pääsymaksuista oli jotain ilmeisestikin väärinkäsitykseen pohajutuvaa riitaa.
Studion vaatimushan tuo oli tuo Sinclairin vaihtaminen Sheridaniin. Sinclair oli liian jäykkä ja seesteinen hahmo (ja näyttelijä) ja tilalle haluttiin jotain "menevämpää". JMS tais jollain kommenttiraidalla kommentoidakin, että hahmon luonne oli ollut hänen oma valintansa ja ehkä sinänsä virhe (vaikka kukapa virheitä myöntäisi avoimesti), mutta jonka kautta Sheridanin hahmolle sitten tulikin oikea kehityskaari, kun suht. reippaasta kaverista myöhemmin tuli filosofisempi ja seesteisempi hahmo kokemuksien kautta.
Vuoropuhelua tuottajien ja JMS:n välillä on varmaan käyty koskien juonen etenemisvauhtia. En vaan kyllä tiedä olisiko sarja ollut sen parempi "nopeutettuna", enpä usko. Tapahtumien alustaminen ja hahmojen esittelyt jne. kuuluukin tehdä hitaasti. Jaksokohtainen A-juoni ja sitten se iso B-juoni on kyllä hyvä tapa tehdä tv-viihdettä. B5:ssä oli tietysti jaksoja joissa B-juonta ei juurikaan ollut ja samoin jaksoja joissa oli pelkästään sitä. Nykysarjat meinaavat olla jo liiankin juonikaarikeskeisiä. Resettiä ei tarvitse painaa mutta voihan sitä välillä muutakin tehdä kuin otsa kurtussa selvitellä sitä minkä katsoja useimmissa tapauksissa tietää selviävän vasta kauden finaalissa.
Twin Peaksin juoni oli alunperin 1. kauden mittainen. Toinen kausi tehtiin ekan suosion vuoksi (ja sen huomaa).
Päätin nyt apuja pyytää suomen WP:ltä - jotkut vielä jääneet finet.harrastus.babylon5 (eivätkä siis rajan taakse jo menneet ) Vastaus tuo uuden näkökulman
Minusta tuntuu, että nuo tarinat muuttuvat ajan kanssa vähän "siivotummiksi" versioiksi... Ei haluta muistella menneitä, joten kirjoitetaan tilalle vähän sovinnollisemmat tarinat... Kuka tietää mikä se lopullinen totuus sitten onkaan...
Minä kyllä uskon että JMS:n tekemään 15-osaisiseen making of... on tullut totuus - tai siis ainaski se madollisimman lähellä todella tapahtunutta. (Ja ei, en ole noita kirjoja tilannut)
Jerry Doyle ei ainakaan tullut kovin hyvin O'Haren kanssa juttuun: http://www.imdb.com/name/nm0641365/board/thread/78758094 Vanhoissa IGN:n haastatteluissa muut castmemberit kuvailivat O'Harea sanoilla "difficult", "miscast", ja jopa "strange, quiet guy". Eli ehkä ne jutut studion painostuksesta ja ongelmista Sinclairin kehityskaaren kanssa voi unohtaa.