Millaista loppua täällä on sitten ihmiset odottaneet elokuvalle? Kovasti on ollut tosiaan kritiikkiä tuosta loppuratkaisusta, mutta ei Coenit ennenkään ole ihan peruskaavoilla menneet. Itselleni lopetus kyllä toimi mainiosti. Välillä vähän muutakin kuin perinteistä meisinkiä.
Spoiler No mielestäni Josh Brolinin hahmon kuolema olisi ainaki pitänyt näyttää paremmin. Todella epäselvä kohta ja muutenki loppu oli aika turhaa lässytystä. Parempi olis ollu ku Brolin olis tappanu kaikki
Tulipas tämäkin leffa katsottua. Ei tämä kyllä niin hyvä ollut kuin muutamat ovat tässä ketjussa sen hehkuttaneet olevan, mutta hyvä leffa se silti on. Spoiler Minusta Tommy Lee Jonesin esittämän sheriffin hahmo tuntui aina välillä täysin turhalta ja tuo samainen turhuus oli myös koko leffan heikkoutena, siinä oli väliin aina jotain ihan täysin turhia kohtauksia, joilla ei oikeastaan ollut mitään merkitystä itse leffan kannalta. Javier Bardemin esittämä pahis oli kyllä erittäin hyvä. Niin kuin monet muutkin tässä ketjussa, minäkään en ollut loppuratkaisuun täysin tyytyväinen, paitsi Javier Bardemin osalta, leffa olisi minun puolestani saanut päättyä siihen kun Bardem lähti kävelemään risteyksestä sireenien ulvoessa. Josh Brolininin kuolemaa olisi kyllä saanut aukoa vähän tarkemmin, mutta muuten oli kyllä ihan tyytyväinen hänen hahmoonsa. Jos Brolin olisi lopussa vain lahdannut kaikki ja kävellyt vaimonsa kanssa auringonlaskuun, niin ei minulla mitään sitä vastaankaan olisi ollut, vaikka vähän kliseista hommaahan se olisi ollut. Ehkä Coenin veljesten fanina tästä olisi saanut enemmän irti, mutta kyllä tälle silti se 3.5 tähteä pitää antaa, olipa fani tai ei. 3.5/5
No itse pidän monista Coenin veljesten leffoista ja parhaat niistä on kyllä Miller's Crossing ja Fargo. Spoiler Miettikääpä vaikka jos Rambo kuolisi puolessa välissä leffaa ja sitä ei näytettäisi. Loppu aika kuvattais Trautmania höpöttelemäs.
Olihan tämä ihan ok, mutta toki pettymys, eikä ainakaan pienimpänä syynä tuo loppu. Enpä nyt sanoisi, että tällainen loppu jossa vältetään kaikki kliseet olisi paras mahdollinen. Nyt tuli vähän outo fiilis, että mikäköhän tämän elokuvan pointti nyt sitten oli. Periaatteessa tämä oli jännäri, mutta loppupuoli ei sitä sitten ollutkaan. Tommy Lee Jonesin hahmo oli jotenkin vähän ihmeellinen. Juoneen se ei liittynyt juuri mitenkään, mutta toi se elokuvaan silti jonkinlaista komediaa/draamaa. Varsin erikoinen kokonaisuus oli koko elokuva. 3/5
Spoiler Itse käsitin niin, että Tommy Leen hahmo oli elokuvan omatunto, joka päivitteli nykyajan meininkiä. Hyvin asetti Josh Brolinin hahmon hommat hieman eri valoon ja teki hänestä jonkinlaisen antisankarin. Toinen mikä tuli mieleen. Saiko Tommyn hahmo rahat lopulta kun kerran jäi eläkkeellekin lopussa?
*sanoo jannu, joka odotti lopun jälkeen jatko-osaa, köh* Joka tapauksessa plazalaiset ovat olleet melko nyrpeitä muun maailman vastaanottoon nähden: arvostelijat, kansa. Noh, jokainen tavallaan. Minusta loppu sopi elokuvan minimalistiseen ja realistiseen tyyliin kuin karjanlahtauasaseen pultti otsaan.
Olihan elokuva tietyllä tavalla kaksijakoinen. Alkupuolisko oli todella tiivistunnelmainen, en muista milloin olisin uppoutunut noin tiiviisti elokuvaan. En osaa analysoida mikä siitä teki tuollaisen, mutta näin vain oli. Pahiksen hahmo oli kyllä loistava ja oscarin antaisin herralle vaikka välittömästi. Leffassa oli myös pari sellaista kohtausta, jotka nousevat itselläni aika korkealle all-time-best-scenes listalla.. esim. se keskustelu huoltoasemalla. Loppu tietysti oli tyyliltään aika lailla erilainen ja jättää aika lailla tulkinnanvaraa. Vaikea sanoa, itselläni oli olo hiukan hämmentynyt elokuvan loputtua, enkä varsinaisesti tajunnut kaikkea, vaikka monia ajatuksia se kyllä herättikin. Vaikea sanoa olinko hämmentynyt positiivisessa vai negatiivisessa mielessä. Sampa se, tämä oli paras viime vuoden leffa, jonka olen tähän asti nähnyt. Toisaalta aika monta "oscar-ehdokasta" on kyllä vielä näkemättä, mutta hyviä ne saa olla, jos tämän päihittävät. Ei kai tässä varsinaisesti mitään spoiler-kamaa ollut?
Spoiler Motellihuoneen lattialla avonaisen ilmastointikanavan vieressä oli ruuveja sekä kolikko, joten Anton taisi viedä rahat. Olihan tämä varsin hieno elokuva, vaikka leffan loputtua hieman epätietoinen fiilis olikin. Pienen sulattelun jälkeen tarina kuitenkin alkoi maistua varsin makealle ja toiseen kertaan tämä täytynee joskus katsella. Tommy Leen esittämä sheriffi on näemmä herättänyt lievää hämmennystä. En ole varma spoilaako seuraava, joten pistän sen tageihin (mielestäni ei, mutta jotkut ovat niin herkkiä ) Spoiler Mielestäni hahmosta ja tämän osasta tarinassa kertoo paljon leffan nimi ja viittauksia aikojen muuttumiseen (mm. se, ettei hänen isänsä kantanut asetta), vanhenemiseen yms. viljeltiin varsin runsaasti pitkin elokuvaa. Siksi hahmo tuntui niin irralliselta muihin tapahtumiin verrattuna - hän ei enää yksinkertaisesti pysynyt vauhdissa mukana ja nykymeno tuntui hänestä hämmentävältä vaikka älykäs ja pystyvä kaveri olikin.
Aikamoinen hiljaisuus vallitsi koko elokuvan ajan. Ei ollu juuri musiikin musiikkia. Tosin ihan hyvin sopi tuohon tunnelmaan. Kyllä tämän kattoo. ****½/*****
Itselleni tämä elokuva oli viimevuoden sekä kuluneen vuoden paras elokuva.. Coenien paras. Loppu toki semmoinen että joko siitä tykkää tai ei.. Itelle tuli vähä fiilis et leffa ollu leikkaamossa valmiina ja leffapomot sanonu et nyt on liian pitkä.. Sit napattu lopusta puolituntia pois... Sama se, loisto leffa.
Olihan tää loistopätkä, loppua myöten. Tyylikäshän tuo loppuratkaisu oli. Onneksi kaikki ei tyrkytä pullamössöä suoraan hopealusikalla suuhun. Coenin leffoista pidän muutenkin ja tämä nousee heidän tuotannossaan varmasti kärkikolmikkoon.
On (liian paljon) leffoja joita myöhemmin ajatellessaan alkaa arvostaa (entistä) vähemmän, ja on leffoja joita alkaa arvostaa enemmän. Tämä kuuluu jälkimmäiseen ryhmään, mutta mitään tarkkaa arviota en osaa vielä antaa. Katsomisen arvoinen joka tapauksessa.
Lievä pettymys. :sleep::sleep::sleep:/ En tiedä tekikö ennakkohype tehtävänsä, vai mikä oli, mutta ei oikein sytyttänyt. Tunnelmallisesti leffa oli suurimmaksi osaksi ihan ok, mutta ei kyllä päässyt esim. Fargon tasolle missään tapauksessa, vaikka vähän samaa fiilistä selkeästi tavoiteltiinkin. Siis eihän tää huono ollut missään tapauksessa. Jotenkin jäi vaan kuva leffasta, jossa on tehty hieno kässäri noin puoleen väliin, sitten tulee viikonloppu ja kiire himaan, huitaistaan äkkiä lopputarina paperille, että pääsee kotiin.
Vanha koira eli poliisi toi tarinaan kokemuksellaan perspektiiviä, eli luultavasti oli nähnyt saman tarinan muodossa tai toisessa jo satoja kertoja ja tiesi lopputuloksen. Spoiler Nuoremmat puolestaan vielä kuvittelivat selviävänsä, ja ehkä siinä poliisilla oli myös kysymystä siitä kannattaako omaa elämäänsä riskeerata kahden miljoonan vuoksi. Ehkä siksi päähenkilön kuolema ja sen nopea sivuuttaminen, pelasi ja hävisi, ja huomenna kukaan ei häntä muista. Samaan viittasi Tommy Lee Jonesin kertomus miehestä ja härästä, luoteja ei voi väistellä loputtomiin. Joskus tulee kruuna, joskus klaava. Mitä pitempään pelaat, sitä varmemmin kuolet. Mutta lopun kolari oli kyllä melko irrallinen tarina, ja muutoinkin se loppu oli liian hajanainen. Oikeastaan olisin toivonut että kolarista olisi mies jäänyt kiinni, koska silloin sattumalla olisi oikeasti ollut vaikutusta. Nythän hän pääsi pälkähästä. Olis ollut vähän samaa kuin Fargossa, joku tyrii aina. Niin se vanhempi poliisi siis pelasi varman päälle, siihen viittasi myös se käynti pyörätuolissa olleen kaverin luona. Pelasi varman päälle ja jäi henkiin.
No niin, tässä oli tämän vuoden paras elokuva ja varmasti pysyy sellaisena, jos ei ihmeitä tapahdu. Elokuva on aivan mahtavaa settiä alusta loppuun. Leffassa ei ole yhtään turhaa kohtausta tai repliikkiä, vaan kaikki on harkitun minimalistista. Leffassa ei ole musiikkia nimeksikään ja se kertoo paljon Coenien taidosta luoda jännitystä ilman, että sitä lypsettäisiin irti musiikilla. Valtaosa musiikista on korvattu ääniefekteillä, ja se toimii kuin häkä; kohtaus hotellihuoneessa jää ainakin mieleen itselleni eräänä parhaista trilleri-kohtauksista jo pelkästään äänenkäytön ansiosta. Spoiler Kaukaisena kuuluva jymähdys hotellin aulasta, puhelimen sointi, lähestyvät askeleet, jäljittimen kiihtyvä piipitys ja kun oven ulkopuolella tulee yhtäkkiä pimeää, samalla voi kuulla Chicurgin kiertävän hehkulampun irti Kuvaus on komeaa ja ulkomaisemien valoisuus ja avaruus saa mukavasti vastapainoa ahtaista ja pimeistä sisätiloista. Näyttelijät vetävät kautta linjan mahtavat roolit. Itselleni tämä oli American Gansterin jälkeen toinen osoitus siitä että Brolinilla olisi saumoja nousta Hollywoodin kärkikaartiin. Lopusta olen kuullut sekä hyvää, että pahaa, mutta itseni se veti hyvässä mielessä hiljaiseksi. Elokuva muuttaa jyrkästi suuntaansa viimeisellä kolmanneksella ja mielestäni loppu kiteyttää mahtavasti elokuvan sanoman. Tavallisella jännärilopulla varustettuna tämä olisi ollut hyvä trilleri, nyt elokuva on mestariteos, jonka tunnelmat jäävät pyörimään takaraivoon leffan loputtuakin. 5/5 Mukava nähdä Coenien palanneen taas vakavammalle linjalle ja onnistuneen hienosti.