Tuntuu että jokainen ketju mihin 71db kirjoittaa muuttuu 71db vastaan muut keskusteluun siitä onko Lucas taiteellinen nero ja onko uudet staw wars elokuvat hirstorian parhaimpia taiteellisia luomuksia vai ei. Ei toki, hienoa että 71db jaksaa tuoda julki ja puolustaa omaa mielipidettään. Mutta jotta ihan jokainen ketju ei menisi off-topic keskusteluksi niin tehdään aiheelle oma ketju. En malta odottaa tämän keskustelun etenemistä...
Niin ja itse otin alimman vaihtoehdon. Alkuperäinen star wars trilogia on todella hieno ja tärkeä osaa omaa lapsuutta. Sekä toki Indiana Jones trilogia vaikka mies ei ohjannutkaan mutta tärkeässä roolissa oli mukana. Nykyään viimeiset 20 vuotta mies on sitten taas vain rahastanut ja tehnyt tuubaa ja koittanu vain pilata vanhojakin elokuviaan....
Kyllähän nyt Star Warsit 4-6 ovat olleet suuria suosikkeja itsellenekin jo vuosia, ja varsinkin Indiana Jonesit, mutta samalla taas Lucasin tajuton rahastaminen esim. Star Wars elokuvajulkaisuilla on mennyt niin överiksi, että alkaa suorastaan ****ttamaan. Herättää tunteita molempiin suuntiin, varsinkin indyn ja sw:n takia paljonkin positiivisia ja negatiivisia taas itse persoonana, rahastamisen takia sekä osittain sw:n takia, etenkin 1-2...hyhyh. Ja tosiaan jättäisi nyt herranjumala ne vanhat elokuvansa rauhaan. Väkipakolla tulee mieleen se south park jakso, missä spielberg ja lucas alkavat muokkaamaan indiana jones - kadonneen aarteen metsästäjät elokuvaa vaihtaen aseet radiopuhelimiksi jne. .
Enpäs ole tästä Gerogesta koskaan kuullutkaan... kukalie? ps. eikös se 71db ollut spielberghiin kallellaan enemmän kuin lucasiin?
Minä pitäisin kyllä George Lucasta enemmänkin tuottajana ja käsikirjoittajana. Hänhän on ollut tuottamassa ja käsikirjoittamassa n. 50 elokuvaa, kun taas ns. kokoillan elokuvien ohjauksia on hänellä vain 6 kappaletta. George Lucasin pitkät elokuvaohjaukset: THX 1138 (1971) American Graffiti (1973) Star Wars (1977) Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002) Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) Laitoinpa pollin kärjistetyistä vaihtoehdoista ääneni keskimmäiselle. En todellakaan pidä Lucasina nerokkaana ohjaajana, mutta olen sitä mieltä, että ainakin 4/6 hänen ohjaamastaan elokuvastaan nousee yli keskinkertaisuuden. Mikään hänen ohjaamistaan elokuvistaan ei ole kuraa, niin kuin pollin kolmas vaihtoehto väittää, joten enpä voinut sitä vaihtoehtoa valita.
Chauron on ollut tarkka, Spielberg on minusta maailman paras ohjaaja. Lucas on hyvä ohjaaja, jolla on suoraviivaisen dokumentäärinen tyyli mutta. Hän kuitenkin kuvaa lähinnä "elokuvan puitteet" ja rakastaa elokuvan luomistyötä leikkauksen ja jälkituotannon muodossa. Jokaisen uuden Star Warssin jälkityöt kestivät kuvausten jälkeen puolitoista vuotta. Esivalmistelun/suunnittelun määrä on myös valtava. Lucasin nerous on elokuvailmaisun ulottuvuuksien ymmärtämistä. Hän on aina ymmärtänyt miten tekniset mahdollisuudet laajentavat tilaa taiteelliselle luovuudelle. Hänellä on myös taito kutoa rikkaita elokuvia suuresta määrästä "langanpätkiä".
Soitteleeko kelloja? Tiedä tuosta käsikirjoittamisesta. Mies on saattanut ideoida aikoinaan hahmot, johon tv-sarja tai videopeli liittyy, mutta varsinaisesta käsikirjoittamisesta ei ole kyse. Sen kyllä huomaa myös sarjan heikoista episodeista 1-3, joissa hän on tarttunut itse taas kynäänsä.
Lucas ei ole taiteellinen nero ja ohjaajan kyvyt ovat suorastaan lapsenkengissä (erityisesti henkilöohjauksen kannalta). Leikkaajanakin hän oli esim. uudessa SW trilogiassa monesti turhan hätäinen, kun pienellä viipymisellä olisi saanut luotua paljon enemmän tunnelmaa tiettyihin hiljaisempiin kohtauksiin. (Suosittelen muuten fanedittejä (esim. Sithlord) tästä uudesta trilogiasta - paljon roskaa poistamalla leffoista saa ihan siedettäviä). MUTTA: Lucasia täytyy kunnoittaa 2 ISOSTA syystä: Star Wars -universumi ja Indiana Jones. SW-universumi on jostain syystä minulle erittäin kiehtova ympäristö ollut jo pennusta lähtien ja luen edelleen mielelläni eräisen valittujen kirjailijoiden SW-kirjoja, kun niitä markkinoille pöllähtää. Indiana Jones taas .... uh ... encapsulates suomeksi? ... kaiken sen mitä klassisissa seikkailuelokuvissa on hyvää.
Ei edes ansaitse ohjaaja-arvosanaa. Henkilöohjaamisesta ei voi puhuakaan. Se, että mies on keksinyt Star Wars-brändin (ja lopulta pilasi sen) ei ole mikään ohjausmeriitti. Keskiverto-ohjaajaksi ei voi sanoa ohjaajaa, jolla on vain 2 jotenkin onnistunutta tekelettä, niissäkin paremmuusarvo on muualla kuin ohjauksessa.
Vaihtoehdoista "täyttä kuraa", "parasta ikinä" ja "yhdentekevää" voi kyllä hieman epäillä kysymyksenasettelun olevan melko asenteellinen.
Kyllä mä sanoisin, että aika visionäärisestä ohjaajasta on kyse. Pollin vaihtoehdot sitävastoin ovat kuraa.
Heitäs sitten esimerkkejä, missä nimenomaan ohjauksen visionäärisyys näkyy. Henkilöohjaus? esim. miten niinkin pätevät näyttelijät kuin Neeson ja McGreGor tekevät niin mitäänsanomattomat roolit. Vastaus : ohjaaja on aina viime kädessä vastuussa siitä, että näyttelijöistä saadaan kaikki potentiaali irti.
Vaikkapa siinä, että alkuperäiset THX 1138 sekä Star Wars ovat vertaansa vailla olevia näkemyksiä. THX 1138:aan oli alle miljoonan budjetti. Henkilöohjaus on vain yks osa ohjaajan hommaa ja mun mielestä homma on hoitunut paremmin kuin hyvin uran alkupuolen leffoissa. Onko uudemmissa? Ehkei.. Ohjaustilanne ja tuotantoprosessi on varmasti muuttunut aika paljon aiemmista leffoista ja muut asiat mielessä, mikä nyt ei välttämättä ole kovin hyvä homma. Kannattaa kuitenkin aina muistaa, että leffatkin ovat tuotteita joilla on kohderyhmä, eivätkä kaikki siihen kohderyhmään kuulu. Uudempien Star Wars -leffojen pääkohderyhmä pitänee visuaalista antia tärkeämpänä kuin henkilöohjauksen nyansseja. Lucasilla on kuitenkin kyky piirtää kankaalle uusia maailmoja oman visionsa mukaan käytettävissä olevalla fyrkalla ja kehittää sitä varten vielä omat tekniikat. Jos vertaa vaikka THX 1138:ia ja 70-luvun alun muita sci-fejä, on Lucasin tuotos varsin hyvin kestänyt aikaa. Ainoa mikä miehessä vähän arveluttaa on "pienehkö" takin kääntö ajan mittaan. THX 1138:han kritisoi kulutusyhteiskuntaa ja Lucas jos joku on leffojensa kaupallistamisessa onnistunut.
Juu, en ruksannut mitään vaihtoehtoa kun ei oikein ollut mulle sopivaa sellasta. Ohjaajana on OK, jos sattuu löytämään näyttelijät jotka OSAAVAT näytellä. Lucasilla oli sen suhteen tuuria ekoissa leffoissaan. Nämä viimeiset ovat muutamien näyttelijöiden kohdalla (etenkin Jake Lloyd ja Hayden Christensen) täyttä kuraa. (edit: ja toi Binks myös). Lucas ei pahemmin ohjaa näyttelijöitä ja kerro miten heidän kuuluu näytellä. Sanoo heille vain "more intense" jne. Näyttelijöiden kuuluu sitten vain osata hommansa. Ja hyvin. Muuten tulee kuraa, ja sitä ei Lucas välttämättä huomaa. Action-ohjaus sen sijaan sujuu mallikkaasti. Miehellä on silmää sille miten luodaan jännittävä toimintakohtaus kuvakulmineen ja kamera-ajoineen. Musiikinkin suhteen Lucas osaa luoda oikean tunnelman (tai, oikeastaan Williams osaa ja Lucas luottaa häneen). Lucas aloitti leffauransa leikkaajana ja sitä kautta on saanut 'kantapäätietoa' mikä teknisesti toimii ja mikä ei. Tekninen rajapinta ohjaajan ja efekti- ym porukan välillä on erittäin tärkeä. Olen itse nähnyt nk. "ohjaajia" jotka ovat ollakseen niiiiin taiteilijoita, mutta eivät loppujen lopuksi ymmärrä hölkäyksen pöläystä edes miten elokuvafilmi toimii (24 kuvaa sekunnissa luo liikkeen tunnelman). Ohjaajan on PAKKO tuollaiset tekniset jutut ymmärtää, ja kaikki tunnetut ohjaajat ymmärtävätkin. Lucas ymmärtää tuon ehkä paremmin kuin suurin osa muista ohjaajista. Keskustelee koko ajan teknisen porukan kanssa, että "toimiiko jos tehtäis näin?" jne. Kaiken kukkuraksi mies on alusta saakka osannut ympäröidä itsensä kovan luokan ammattilaisilla esimerkiksi efektiporukoissa. Pällimmäisinä mieleen tulevat alku-ILM:n Trumbull, Tippett, Muren, Burtt ja nykyään myös Knoll. Tarinankertojana ihan omaa luokkaansa. Keksii mitä ällistyttävimpiä tarinoita filmiensä aiheeksi. Ihan sairasta. Lopputulos: Ohjaajana kiikunkaakun. Viihdyttäjänä numero uno.
Toki ensimmäinen SW on kaikella asteikolla mestariteos, thx 1138 ei taas erotu mitenkään 70-luvun 'pessimistisestä' scifi-suuntauksesta (paitsi, että kyseistä teosta on korjailtu uusiksi). Jos yhden mestariteoksen jälkeen ohjaajasta tulee visionäärinen ohjaaja, niin miksei tämä taito ole sitten jatkunut? Kuinka monta visionääristä ohjaajaa maailmassa onkaan (SW-saagassa on taas kyse muusta kuin ohjauskyvyistä). Miksei mies ole uudistanut genre(j)ä lisää. Tai sitten voidaan hyväksyä se tosiasia, että kaikessa on kyseessä jostain muusta kuin ohjauksesta. Kyllä ohjaus voidaan arvottaa erikseen ja kritisoida sitä vaikka kyseessä olisi millainen menestys tahansa. Kaupallinen menestys ei tarkoita, että kaikki muutkin osa-alueet olisivat täydellisesti onnistuneita. Ja toisinpäin flopiksi osoitautunut elokuva voi olla ohjausmielessä onnistunut.
Viimeisimpien Star Warsien tarinoissa on niin isoja aukkoja että ei voida käsikirjoittajana mestarista puhua. Samoin henkilöt olivat samaa tasoa mitä ekassa osassa, eli kun toisaalta yritetään tarinaa siirtää avaruuspoikaseikkailusta vakavammalle tasolle, niin näyttelijätyö ei pysy perässä. Eli ollaan vakavia pökkelöitä ja menetetään eka osan rentous. No, toisaalta kolme eka osaa on paljon Harrison Fordin harteilla. Mark Hamilton oli myös yksi aikansa yksi-ilmeinen kivikasvo. Tuntuu että nämä megaspektaakkelit saavat unohtamaan että tärkeintä on ensin kirjoittaa aukoton käsikirjoitus ja miettiä sen jälkeen ne visuaaliset karkit ja kamera-ajot.
Enpä osaa kummemmin Lucasia arvostaa, kuin ehkä siitä syystä, että tietää mistä naruista vetelemällä saa ison tukun rahaa. Taiteellinen nero ei Lucas todellakaan ole, mutta menevää viihdettä kyllä tehnyt. Kyllä Lucasista enemmän pidän kuin Spielbergistä, josta on noussut minulle melkoinen inhokkiohjaaja, ei niinkään elokuvien huonon kokonaistason vuoksi, vaan sen naurettavan äärisentimentaalisuuden ja lapsellisuuden vuoksi. Pinnalliset seikkailuelokuvat ajavat asiansa hyvinkin (Jaws kuuluu lapsuuden suosikkeihin, kuten myös Jurassic Parkit), mutta vakavaa elokuvaa tehdessään ei Spiilperi ole onnistunut (Munichia lukuunottamatta, joka ei sekään erityisen hyvä ole mutta ihailtavan erilainen ohjaajansa työksi) vakuuttamaan. Ohjaajan huono huumorintaju ja ne pakolliset nyyhkytykset laskevat jonkun Schindler's Listin tasoakin aivan armottomasti, jolla sinänsä olisi ollut mahdollisuudet kenties vuosikymmenensä komeimmaksi elokuvaksi. Mukulana pidin Spielbergistä ihan ohjaajanakin paljon, enää ei heru arvostusta ollenkaan. Ainiin hetkinen, tässähän oli Lucasista kyse... Juu, rahanperässä juoksija, joka ei ole taiteellisesta neroudesta kuullutkaan.
Ei mielestäni todellakaan mikään mestariohjaaja ole kyseessä,eihän se ole tosiaankaan ohjannut edes montaa leffaa.Vanhat Star Wars leffat ovat edelleen hyviä,mutta uudet ovat aikamoista keskikastinkuraa.Eihän herra tosin ohjannutkaan niistä kuin sen ensimmäisen,tai siis neljännen. Ainoa asia missä herra on mestari,on rahan tekeminen.