Multitronic - tapaus: Asiakasta kyykytetään

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana tsinivuo, 14.03.2008.

  1. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    3 907
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tapaus on jo sen verran huvittava, että laitetaan tapahtumaketju tännekin. Ostin otsikossa mainitusta nettikaupasta n.500€:lla uutta tietokoneosaa. Kasaamaan niistä konetta... MitVit, jotain on paskana, ei toimi. Selvittämään, missä vika. Kuluu aikaa ja rahaa ja kirosanoja, että selviää emolevyn olevan sökö. Muutenkin ko.tuote tuli ilman manuskaa ja ajurilevyjä. Lähetin emolevyn takaisin kauppaan tuotepakkauksessaan, mutta NYT - tein virheen ja laitoin pehmusteeksi styroksin siivuja, ettei emo hyppelihtisi postin käsissä laatikossa hervottomana. Viikon päästä soi puhelin. Keskustelu meni seuraavalla tavalla. MULTITRONIC: "Juu, me ei sitten takuuvaihdeta tätä emoa, kun se on hajonnut noiden styroksien takia."
    MINÄ: ???? Täh ???
    MULTITRONIC: Tää on ihan sun syytäs
    MINÄ: Ilmoitan ottavani yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja suljin puhelimen, ennenkuin olisin alkanut alatyylisen keskustelun, koska olin aika kiehumispisteessä 1.) Kun syytettiin tuotteen hajottamisesta suoraan minua 2.) Puhelimen vastapäässä olleen henkilön asenne, varsinkin kun sanoin, etten kyllä enää koskaan teiltä osta mitään, hän vaan vastasi, että ihan sama, ei kiinnosta.

    Tapaus on nyt siinä vaiheessa, että minun pitäisi todistaa, ettei emolevy ole rikki pakkaustapani ansiosta. Minulla ei ole kun parin henkilön todistus, ettei ko. emo toiminut alunperinkään, testattiin 2 eri prosessorilla, jotka toimivat toisessa emolevyssä, sekä sekalaisella määrällä erilaisia muistipalikoita, muttei mitään muuta todistetta kuin sana, ei kuvia ei mitään muuta.
    Onko se nyt näin, että asiakkaan pitää jo todistella, että hän ei ole rikkonut tuotetta. Entäs jos se oli jo alunperinkin vahingoittunut ja ei toiminut juuri siitä syystä. Pisti kyllä vakavasti miettimään, onko postin kautta turvallista tilata mitään. Varsinkaan kalliimpaa. Onneksi tässä tapauksessa tappio oli vain luokkaa 85€, mutta ajattelen, että entäs jos vaikkapa semmoinen skenaario, jossa uusi tölsy on jo valmiiksi paskana ja takaisinlähetyksen jälkeen myyjäliike alkaa itkemään, että ei me korvata, sä olet se väärinpakatessasi hajoittanut.

    Jos olen toiminut täysin rikollisesti ja väärin, niin rahallisen tappion asiassa hyväksyn, mutta näkisin, että myyjäliikkeen asenne asiassa oli sen verran törkeä, että velvollisuus on jo tuoda asia laajempaan tietoisuuteen. Toivon, että moni muukin harkitsee ropojensa kantamista ko.liikkeeseen.
     
  2. cuetec

    cuetec Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    0
    Myyjän pitää osoittaa, että sinä olet huolimattomuudellasi rikkonut tuotteen.
     
  3. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
    pyydä että kaverit allekirjoittavat yksinkertaisen paperin jossa kerrotaan miten ja koska testasitte ja että he vakuuttavat että emo ei toiminut silloin.

    ota kopiot lapuista itsellesi ja laita lähetekirjeen kanssa myyjälle. vaadi vaihtoa.

    siinä on todistetta tarpeeksi. (ennen vanhaan, legaalisen todistusteorian aikan kahden henkilön vala oli "täysi näyttö". nykyään tuomioistuimilla on vapaa todistusharkinta.) en väitä että tämä homma olisi tuomioistuimeen menossa, mutta dokumentit yleensä ovat raskaampia kuin puhe. puhelimessa puhuttu "häviää" kun puhelu loppuu.
     
  4. The Crusher

    The Crusher Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2002
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juurikin näin, kaverit kirjoittaa lausunnot todisteeksi. Olet vahvoilla jos riitautat asian, koska myyjäliike on velvollinen todistamaan että itse olet rikkonut tuotteen. Oliko emolevy kuitenkin pakattu alkuperäiseen antistaattiseen pussiin? Jos oli, niin ne styroksit ei sitä voi hajoittaa, se on ihan naurettava väite. :hitme:

    Toiseksi jos emolevy saapuu esim. ilman manuskaa mukana niin se on jo selvä merkki siitä, että emolevy on jo ilmeisesti käynyt jollain asiakkaalla ja palautunut takaisin. Yksikään uusi emolevy paketti ei miltään valmistajalta saavu jälleenmyyjälle ilman manuaalia. Tämä on faktaa kun itsekin alan liikkeissä joskus töitä tehnyt :)
     
  5. stuugi

    stuugi Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2007
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kai ne jotenkin perusteli miksi eväävät takuun? Vai oliko ainut perustelu että laatikossa oli styroksia? Jos levy oli palautuessaan fyysisesti ehjä ja pakattu antistaattisesti, niin todistusvelvollisuus on tosiaan myyjällä, ei asiakkaalla. Jos taas tuote ole pakattu vain styroksiin niin tiukan tulkinnan mukaan myyjä on näyttänyt toteen että tuotteen huonontuminen johtuu asiakkaan toimista.

    Tarkempia faktoja siis tarvitaan.
     
  6. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Omituista asiakaspalvelua. Tuolta on tullut kaikenlaista tilattua ilman ongelmia, mutta en olekaan takuuasioista joutunut vääntämään kättä. Tyhmää toimintaa firmalta. Jos koira puree sitä ruokkivaa kättä, niin huonot tulevaisuudennäkymät piskillä on...
     
  7. phelin

    phelin Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    Useamman tilauksen olen tyytyväisenä tehnyt ja oikeinystävällistä palvelua saanut, mutta silti hieman amatöörimäinen kuva puljusta on edelleen. Johtunee varmaan heiltä ostamastani läppäristä, josta puuttui puolet muistista ja kovalevy oli väärä. Molemmat korjattiin ne huomattuani ja niistä ilmoitettuani, mutta silti... jos en olisi huomannut, olisin maksanut lähes 150 euroa tuotteista joita en saanut.
     
  8. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    3 907
    Saadut tykkäykset:
    1
    Palautin tuotteen alkuperäisessä tuotepakkauksessa. Antistaattisessa pussissa. Emolevyn, joka oli tuossa pussissa, niin sen päälle laitoin kaksi palaa styroksia, ettei emolevy liikehtisi ylös-alas suunnassa siinä alkuperäisessä paketissa.

    Emolevy ei ollut fyysisesti ehjä kun se saapui sinne vaasaan. Tyhmyyttäni en edes älynnyt katsoa, oliko se jo minulle saapuessani fyysisesti rikki, koska niitä rikkoutuneita pinnejä ei huomaa, kuin tarkasti katsomalla.

    Emolevyn pakkaus oli joo ainakin avattu jossain vaiheessa, koska siitä puuttui ajurilevy, manuaali oli mukana. Jonka nyt jo tässä vaiheessa vittuuntuneena olen heittänyt roskiin.

    En tässä vaiheessa enää muista tarkkoja päivämääriä ja nuo todistajien lausunnot olisivat luokkaa sellaisia: "joo siinä se kiroili ja kokeili/sääti kaikkea sen härvelin kanssa ja lopuksi totesi, että emolevy on paska. 2 viikkoa se tappeli niiden osien kanssa". Eli he eivät muuta oikeastaan voi sanoa, kun eivät olleet niin tapauksen kanssa tekemisissä, muuta kuin katsomassa sivusta epätoivoa.
     
  9. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 672
    Saadut tykkäykset:
    237
    Emolevy on kaikista tietokoneen komponenteista se jota en kyllä tilaisi mistään "postimyynnistä":

    Työni puolesta olen tilannut muutamia kertoja useiden kymmenien kappaleiden satseja emolevyjä, ja aina joukossa on ollut ainakin yksi tai kaksi yksilöä jotka ovat olleet jo saapuessaan rikki. Toimitukset ovat tapahtuneet kuriirifirmojen välityksellä, joten oletan että käsittelykin on ollut hellempää kuin Postin huomassa..

    Joissakin yksilöissä on ollut selvästi aisteilla havaittavia vikoja (koko levy kaareva eli ilmeisesti virheellisesti pakattu, naarmuja folioissa ym., BIOS viallinen/puuttuu), mutta useimmiten on arvaus ollut että "joku on silittänyt kissaa samalla kun on pakannut lankkua"... Vain yksi ei ole kelvannut takuuvaihtoon. Tämä johtui siitä, että kyseisen jo saapuessaan viallisen lankun kanssa oli tehty niin urakalla epätoivoisia asennusharjoituksia, että jossakin kohdassa taiston tiimellyksessä oli hopeatahnaa joutunut prosessorin kantaan ja olipa jokin pinni saattanut vääntyäkin.

    Jos itselleni hankkisin emolevyä, niin maksaisin ennemmin muutaman euron enemmän siitä ilosta, että nahdollisesti palauttaessaan viallista lankkua sen voi tehdä kaupan tiskillä ja siten että tietää osan koko historian kaupasta kotiin ja takaisin. Tuolloin on lisäksi helppo sanoa "ei kiitos" jos joku yrittää tyrkyttää "koekäytettyä" komponenttia. Jos asuisi aivan korvessa ja "postimyynti" olisi ainoa ostotapa niin sitten riski olisi toki pakko ottaa.
     
  10. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Usein emon kannan saa myös herkästi rikki, kun unohtaa laittaa sen muovisuojan takaisin niiden pinnien päälle. Aikaisemmin sai pelätä ettei väännä prossun pinnejä (tullut loopilla ja kirurginterällä suoristettua suoraan jo paketissa vinossa olleita prossunpinnejä), nyt saa pelätä emon pinnien puolesta.

    Emoissa on nykyään myös niin monta osaa (n-ohjain, äänikortti, wlan, lan, USB, Firewire, eSATA, RAID yms. yms.), että kaikkien niiden toimivaksi testaamiseen menee jo hyvä tovi.

    Styroksi on myös huono juttu, aiheuttaa mm. staattista sähköä josta komponentit ei pidä.
     
  11. stuugi

    stuugi Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2007
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli prossukannan pinnit vinossa? Pari hommaa ihmetyttää. Kun sait emon, et huomannut tätä asentaessasi? Kun palautit emon, oliko suojus paikallaan? Miksi myyjä testasi "pari viikkoa" emoa vaikka heidän olisi pitänyt asennusvaiheessa huomata tuo pinnivika. Asiantunteva myyjä tarkastaa takuutuotteen pintapuolisesti ennen testausta.

    Näyttää siltä että tilanne on sana sanaa vastaan. Tässä tapauksessa kuluttaja on vahvoilla koska oletusarvoisesti myyjällä on todistusvelvollisuus asiassa. Muuten menisi myyjän voitoksi, mutta tuo kahden viikon testaaminen pudotti pohjan asialta.
     
  12. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. poppipoppi

    poppipoppi Guest Guest

    Liittynyt:
    24.07.2005
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen tilannut Multitronicista tavaraa useita kertoja: leffoja, tietokoneen, jääkaappi-pakastimen etc. En täysin ongelmitta, mutta asiakaspalvelu on ollut aina mainiota. Liikkeeseen liittyy yksi surkuhupaisa kauppa: tilasin dvd:itä ja muutama elokuva tulikin vhs:nä. reklamoin ja lupasivat lähettää uudet. taas vhs:t. reklamoin ja lupasivat lähettää uudet. taas vhs:t. no seuraavalla kerralla tärppäsi. Palvelu oli kuitenkin ystävällistä ja muistaakseni ainakin joku lähetyksistä tuli suoraan GNT:ltä, joten siellä päässä lieni ongelmia.
     
  14. stuugi

    stuugi Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2007
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä homma on nyt pahasti kesken ja toispuolinen. Otsikko on siis harhaanjohtava ja panetteleva kunnes lisäselvitystä asiaan saadaan.
     
  15. Ronin00

    Ronin00 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2011
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yritin tehdä toisen viihde-elektroniikka ostokseni yli viiteen vuoteen, eikä sekään mennyt ihan putkeen. Avauduin viimeksi palstalla kun Koneboxilta ei meinannut saada töllöä minkä olin ostanut ja maksanut. Nyt sitten sama homma blu-ray soittimen ja Multitronicin kanssa. Kesälomani, jolla meinasin myös katsoa leffoja, alkaa olla ohi ja vituttaa. Sain tilausvahvistuksen ja maksoin tuotteen. Nyt sitten selvitetään kuluttaja-asiamiehen kanssa, miten niitä nyt sitten saakaan myydä. Tässä huomioita:

    Multironicilla myydään tuotteita, joita ei ole hyllyssä, periaatteella "saat sen, jos niitä nyt satutaan saamaan tehtaalta, muuten saat rahat takaisin". Eli myyntiehdot on pyritty muotoilemaan siten, että "kauppa tapahtuu, kun tavara lähetetään, tai tavara noudetaan." Tämä lainaus johtoportaan suusta, ensimmäinen omani. Tilausvahvistus lähetetään ja maksu otetaan vastaan. Mutta ei kuulemma ollakaan tehty kauppoja. Ja sitten tyrkytetaan rahoja takaisin, kun huomataan ettei tavaraa saadakaan. Kun maksoin luottokortilla, niin ovat kuulemma tehneet vain katevarauksen, jonka mielellään poistavat kun tavaraa ei saadakaan. Minkähän takia meillä on kuluttajansuojalaki, jos ei näitä tapauksia varten? Muuten myös hintaseuranta.fi on myös vain suuntaa antava.

    Mielellään selvittelivät myös mikä on vastaava tuote ja mitä se maksaa. Eli kun maksaisin väliä niin saisin vastaavan soittimen, minkä ostin, kuulemma edulliseen hintaan.
     
  16. karik134

    karik134 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 104
    Saadut tykkäykset:
    37
    Multitronic kyllä ilmoittaa sivuillaan jos tavaraa löytyy varastosta. Oliko sitä soitinta saatavilla joku kpl-määrä vai lukiko varastotilanteessa 0kpl vai oliko joku tulossa oleva malli? Onko se soitin edelleen siellä myytävänä? Nyt näyttäisi olevan kaikkia bd-soittimia varastossa paitsi yksi malli tulossa. Tieten jos sitä soitinta oli muutama kpl enää varastossa niin se on voitu myydä loppuun juuri ennen sinua.
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2012
  17. Ronin00

    Ronin00 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2011
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ilmeisesti tavaraa ei siis ollut varastossa. Kaupat kuitenkin tehtiin ja raha kelpasi. Eli vehkeen pystyi ostamaan aivan normaalisti ja hinnan löysin hintaseurannasta.
     
  18. karik134

    karik134 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 104
    Saadut tykkäykset:
    37
    Varastotilanteet ei ehkä ihan heti päivity ja jos se myytiin loppuun niin eivät myöskään ehtineet poistaa tuoteilmoa sivuiltaan. Se tuote saattoi olla joku viime vuoden malli poistossa niin sellaisen saatavuus on kyllä olematon.
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2012
  19. Ronin00

    Ronin00 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2011
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei sekään tainnut olla se ongelma, vaan he myyvät myös tuotteita, joita he ovat saamassa. Ja sitten kun he eivät saakaan tavaraa (mikä on tietenkin harvinaista, yrittävät välttää näitä tilanteita, jne....), niin kauppoja ei olekaan tehty. Vaikka raha on (minulta kuulemma vain tekivät varauksen visalle, mutta sain ilmoituksen että maksu vastaanotettu) vaihtanut jo omistajaa, niin kauppa on kuulemma tehty vasta kun tavara on vaihtanut omistajaa :eek: Eli mitään vastaavaa ei tarvitse antaa tilalle, kun tavaraa ei tulekaan.
    Minusta tämä järjestely tuntuu kovasti siltä että heidän sivuilla löytyvien ehtojen sanamuotoilulla koitetaan kovasti kiertää kuluttajansuojalakia. Mutta virasto selvittäköön tuon puolen.
     
  20. Hippo

    Hippo Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 381
    Saadut tykkäykset:
    305
    Tämä on tuttua huttua varsinkin Saksasta ja Euroopasta ostaville, eli kun hakee ehdottomasti halvinta nettihintaa niin kotiläksyt on syytä tehdä huolella. Eli varmista aina ennen tilausnapin painamista, että tavaraa tosiaan löytyy varastosta. Kilpailu on kovaa ja kaikki keinot ovat käytössä kun haetaan paikkaa hintavertailujen kärjestä. Multitronic taitaa olla näitä kauppiaita, joilla ei ole sen kummemmin omaa varastoa vaan ilmoittavat tukkurin varastosaldon, mutta saldo taitaa kuitenkin olla sivuilla selkeästi esillä?

    Missään nimessä en puolustele Multitronicia, hanurista moinen toiminta veloittaa luottokorttia ennen tavaran toimitusta.

    Joskus vaan kannattaa parinkympin säästön sijaan kipaista kivijalassa ja nauttia leffasta jo samana iltana.