Selailin tänään tuota No 3/2008 irtonumerona. Kiinnostava oli tuo pienten aktiivikaiuttimien testi "11 mallia 133-1990 euroa ", ja erityisesti lehden valitsema testivoittaja, jonka voisin tilata täältä.
Erittäin mielenkiintoinen testi. Olisin kaiketi hankkinut Behringerit, jos testi olisi ollut käytettävissä syksyllä. Tosin olen ollut tyytyväinen Genelecin 8020-kaiuttimiin (tietokonekäytössä), jotka subbariin yhdistettynä ovat kyllä minullle riittävän hyvät.
Itseltä löytyy molemmat hyviä kaiuttimia mutta paremmin toimii omalle korvalle silti noi Genen 8020 ku Behrut... ja näyttää paremmalta.
Hifimaailman jakelemille "arvioille" ei kannattaisi kovin suurta arvoa antaa.Samaiset tähtireportterit kun jakelevat kuuntelupisteitään mm. cd-soittimille (kuten reaaliäänentoiston harrastajat tietävät,todellisia eroja niissä ei ole olemassa).Nähdäänpä vain, vielä muutaman vuoden sisällä ko. magazine koekuuntelee jo rutiinilla laitetelineitäkin alle & yli 2000 dollarin hintaluokassa... Tuo testattu Behringer ottaa todellisuudessa pataansa Genen 8020:lta armotta.Jo yksin mitattu taajuusvaste on Behringerissä kriittiseen käyttöön täysin kelpaamaton (=mallia vuoristorata). Behringer ei myöskään ole varsinaisesti tunnettu rautaisesta laadustaan; lukuisien Behringereiden kokemuksella maahantuojan huollon puhelinnumero on syytä tallentaa puhelimeensa heti kättelyssä.Kun Genelec kestää kovaa käyttöä nikottelematta vaikka isältä pojalle, lähtee Behringer suurella tod. näköisyydellä ensimmäiselle huoltoreissulleen alle vuoden sisällä ostopäivästä.
Eikös tuo Behringer ollut hint-laatusuhteeltaan "toimituksen valinta" tms. G:t taas hintaan katsomatta paras. Ja Maverickille; käyppä lukemassa lehdestä pari testiä. Kyllä CD- soittimissakin on eroa jos niihin lyödään 5 komponentit jotta saa riittävästi säröä ja 4000:n hintalappu
Eläköön ne pienet mutta valtavat erot. Niinpä näkyy neljän tontun kiekkulan kieputtimesta pärähtävän 4,6 % säröä -60 dB:n signaalilla.Toimittajista toinen oli hifikenttää hyvin kuvaavasti tietysti kuin onnellisuuspillerin jälijiltä kuunteluarvioissaan ko. romusta. Tuollaisen saastan kaupittelu neljän (4) tuhannen (10^3) euron (€ hintaan tulisi julistaa EU:n kuluttajasuojalakien vastaiseksi. Way to go, boys.
No mainitse nyt kenen arvioille kannattaa antaa arvo? Genelecin suunnittelijalle? Genelecin toimitusjohtajalle? Genelecin lobbaajalle? Genegenegenegene Katsopas uudestaan niitä vasteita. Pro Studio 65 vaste pesee 8040:n. G:ssähän on aivan korostunut basso ja vaimea alakeskialue.
Onko Maverickilla trolliputki menossa kun tuntuu että näitä sutkautuksia tulee jaettua vähän jokapaikkaan. Onhan se totta että CD-soittimien äänenlaadulliset erot ovat pienempiä kuin kaiuttimien. Erot ovat kuitenkin sellaisia että jos haluaa laittaa 4000 soittimeen ne erot kannattaa katsastaa.
Ja epäilen hieman, että Maverickilla olisi kuuntelukokemusta 4000€ soittimesta. Saati mistään G:tä hurjemmasta koneesta.:thumbsup: Trolliputki päällä kun toiselle foorumille tulee aina bannia.
Kuten tässä tapauksessa, jossa eksootisen merkin ja hurjan hintalapun takaa paljastui elektroniikka jota roskalavakin hylkii. Varmasti on selkeästi kuuluvaa eroa. Ja voihan se olla testaajallekin hetkellisesti mukava kun ei tarvitse pinnistellä ja kaikki kuulostaa todella erilaiselta. CD- soittimien (siis oikein tehtyjen) äänenlaadulliset erot ovat äärimmäisen pieniä. Niin pieniä, että vieraassa tilassa ei-tutulla laitteistolla niitä on mahdoton havaita. Ellei sitten ole verrokina "HighEnd"- nimellä myytävää mielikuvajätettä jotka tahallaan paskotaan kuulostamaan erilaiselta. Ja Alspelle; kun mennään ad-hominem osastolle, eli hyökätään argumentin esittäjää eikä argumenttia kohtaan, niin.. no, tiedät varmasti.
No höps. Pro Studio 65:ssakin on miltei G-tasoinen tasoinen vaste, 600-700 Hz:n terävävähköä vaimentumaa lukuunottamatta.Säädöt sitävastoin ovat riittämättömät; basson yleistason pelkkä 2 dB:n vaimennus ei tule riittämään läheskään tarpeeksi moneen tilanteeseen. 8040:n alapäälle saattaa standalone -käytössä olla tarpeen ottaa huoneessa hieman roll-offia käyttöön, jota löytyykin kolme hyvin valittua vaimennustasoa aina -6 dB:hen saakka.
Kuka tässä aloitti ah-homotouhun? Onko mielestäsi jollakin teistä kompetenssia arvostella esimerkiksi Hifimaailman arvostelijoita? Sillä kokemuksella, että täällä vaan on päätetty että nolla särö + suora vaste on paras? Piste.
Sinä. Kriitikoiden tai esm. leffaohjaajien kritisointi ei tähän kategoriaan mene. Kyllä sinä saat haukkua ohjaajaa, mutta jos joku esittää vastakkaisen mielipiteen, niin mielipiteen esittäjän ikään tai kokemukseen viittaaminen on yleisesti katsoen huonoa käytöstä. Ja minulla on kompetenssia arvostella toimittajia. Suora vaste, ja mahdollisimman pieni särö on perusasia, vaikkei ainut kriteeri. CD soittimissa ja vahvistimissa ei näistä ole mitään syytä tinkiä, ellei haluta tehdä jollain tavalla ääntä muokkaavaa laitetta. Vähän niinkuin EQ:a johon ei voi vaikuttaa. Vähän niinkuin jos ostat veneen, niin se ei vuoda. Vaikka kuinka mukavat penkit siellä olisi. Se on se perusasia.
Uusimman Hifimaailma lehden aktiivikaiuttimien testi oli erittäin mukavaa luettavaa. Pekka Tuomelan kirjoittamat asiapitoiset ja teknisiin faktoihin perustuvat artikkelit ovat olleet kautta aikojen parasta, mitä kotimaisilla hifialan julkaisuilla on ollut tarjota. Toivottavasti vastaavia testejä saadaan lukea myös tulevaisuudessa. Usea muu saman lehden artikkeli oli informaatioarvoltaan lähellä nollaa. Minulle kaiutintesti ei kerro yhtään valmistajan myyntiesitettä enempää ilman asiallisia mittaustuloksia.
No joo, se onkin todella hyvää käytöstä arvostella arvostelijaa ilman kokemusta asiasta. HYVIN suuresti epäilen, että monikaan täällä ei ole kuullut arvosteltuja kolmea cd-soitinta soivan. Eli missä kompetenssi? Itse olen kuullut Ayren soittimesta yhtä pykälään kalliimman soivan monesti. Kai seki on sitten vielä huonompi... Sinulla on kompetenssia! Need to say no more...:thumbsup: Eräskin suomalainen vahvistinsuunnittelija tuli suunnittelun ja kuuntelujensa perusteella tulokseen, että mitä pienempi harmoninen kokonaissärö - sitä huonompi ääni. Niiden kytkentöjen pohjalta eräs pohjoismaalainen firma on valmistanut ja myynyt jo kauan hienoäänisiä vahvistimia. Arvaa kummalle annan enemmän kompetenssia? Vai sille kotiteatteriharrastajalle joka on pienessä päässä päättänyt, että THD<0,003% on pakko olla hyvä, siis paras?
Siis miten niin miltei? Siinähän ON suorempi (eli parempi ? ) vaste. Lisäksi tehovaste on paremman näköinen kuin 8040:n.:thumbsup:
Ei ole. 600-700 Hz:n monttu Pro Studio 65:n vasteessa on kuuluvampi, kuin 8040:n roll-off dipit nollilla näkyvä pieni aaltoilu bassolla ja alakeskialueella.Sitäpaitsi, sen saa säätämällä helposti katoamaan (roll-off dippi asentoon -2 dB). "Paremman" näköistä tehovastetta ei ole olemassakaan.Tehovaste ei ole kummempi kuin eri kulmista mitattujen taajuusvasteiden keskiarvo.Suunnittelija tykittää itseään jalkaan, jos alkaa tehdä liiaksi omia olettamuksiaan lopukäyttäjän kuuntelutilasta tehovastetta sorkkimalla. G:n tehovaste on huolella harkittu kompromissi, joka takaa tumppuuntumattoman ja erottelevan toiston niin vaimeassa studiotilassa kuin normaalissa kotiympäristössäkin, kunhan sijoittelussa noudattaa kaiutinsijoittelun perussääntöjä, eikä itse kuuntelutila ole wc:ssä tms. pelkkää paljasta betoni/lasi/kaakeliseinää sisältävässä kopperossa.Koska tällaisessa tilassa hyvä äänentoisto kaiuttimilla voidaan muutenkin unohtaa, vain hölmöläinen ottaa kaiuttimensa tehovasteen mitoituksessa tämänkaltaisen äärikaikukammio -tapauksen huomioon.
Kyse on perusasioista. Toki äänenlaadun subjektiivinen miellyttävyys on se absoluuttinen valintakriteeri, mutta jos aletaan tekemään parin euron komponenteista säristimiä jossa on vasteet mutkalla eikä tästä millään tavoin sanota, niin olisi pohjimmiltaan aivan sama kun arvosteltaisiin äänensävysäätimiä- vaikka putkisellaisia jotta saadaan säröt peliin, studiopuolelta sillä perusteella että missä napin asennossa joku levy kuulosti kivimmalta. Niin minä arvostelen sen miten itselleni paras kitaravahvistin soi- namikoista vääntelemällä haetaan saundia x, ja jos se luonnistuu, niin hyvä. Mutta se on instrumentti, ei toistopeli. Kun tämän saundin äänitän, niin en lähtökohtaisesti halua että vahvistin tai cd- soitin siihen mitään lisää tai siitä poistaa. HighEnd on, ainakin minun sanavarastossani, tinkimätön lähtösignaalille uskollinen sointi. Äänensävysäätimillä sen saa sitten kukin mieleisekseen kääntää jos siltä tuntuu. Mutta laite joka jo näitä tunnetuimpia parametreja heittää sinne sun tänne, on romu. Hyvä että sinäkin sen tajuat. Et nähätävästi käsittänyt yhtään mitään. THD ei pelkästään kerro mitään, mutta sen on hyvä olla kunnossa ts. riittävän pieni. Ja tuo "mitä pienempi sen pahempi" on puhdasta paskapuhetta. Mieti sitä hetki, niin varmasti tajuat asiassa "pienen" ongelman. Mitä "kotiteatteriharrastajaan" tulee, niin musiikinsuhteen pitäisin itseäni ennenkaikkea kuuntelijana, sitten soittajana ja viimeiseksi kotiteatteriharrastajana. Toisaalta, tätäkin kautta, kompetenssissa piisaa.
Ei kai tässä sitten mitään, jos kerran päätät asian näin niin selvä peli. Mitäpä tässä väittelemään. Hifi on sitä mitä "harrastat", mittaustuloksien kyttääminen ennen kuuntelua, äänitteen orjallinen toistaminen. Highend on se missä vain lopputulos merkitsee ja on itselle se paras. Siinä on mulle ihan sama vaikka lentäisi hevosen kusta kaiuttimista korviin jos se vaan kuulostaa hyvältä ja luonnolliselta. Kerro mulle missä on TODISTETTU, että pienet säröt takaavat hyvän lopputuloksen? Onhan monesti havaittu, että särön kasvaminen voi vaikuttaa jopa positiivisesti kuultuun ääneen. Se ei vaan näytä mittarissa niin hyvältä, joten joiltakin menee yöunet.:weep:
Oletko kuunnellut Pro Studio 65 ja 8040:n samassa tilassa jotta tiedät, että 600-700 Hz kuoppa on kuuluvampi? Tehovaste kuvaa kaiuttimen huoneeseen tuottamaa kokonaisenergiaa kun taas vapaakenttävaste kuvaa, tiedät mitä. Kumpi vaikuttaa enemmän paljon mainostamassasi reaaliäänentoiston huoneessa?