Jepjep,kyllä alkaa olemaan pankin vaihto lähellä pikkuhiljaa:OI Se on luxusta se kun saa rahaa automaatista ja ostokset maksettua kassalla:thumbsup:
Hyvä, että tuli vaihdettua pankkia pari viikkoa sitten. Tänään tuli vielä kaikki tarpeelliset kortitkin postissa, niin voin siirtää viimeisetkin roposet pois Sampoa kiusaamasta. Ei siinä. Kolmatta viikkoahan näitä Sampon ongelmia on jatkunut. Sampon viestintäjohtaja antoi jo ajat sitten ymmärtää, että ongelmat on takana. :hitme: Vaikka ei minua enää koskekaan, niin luulisi, että päitä alkaisi jo putoamaan.
YLE TV1 A-plus klo 21.40 Sammon nettipankin taonta. Studiossa Sampo Pankin toimitusjohtaja Ilkka Hallavo.
Oli taasen hienoa kun ei voinut maksaa kassalla, onneksi oli käteistä. Pitääpä katsoa tuo A-plus(jos lätkä sallii), kiitti vinkistä.
A-Studion lähetys oli surkein pankin nuoleskelu aikoihin. Ei oltu vaivaudutta kaivamaan ainuttakaan sellaista kriitikkoa, jolla on varaa sanoa miten asiat ovat. Täydellinen pohjanoteeraus pyytää haastateltavaksi jotain Tietoenatorin ihmisiä, keille ei ole edes teoriassa mahdollisuus alkaa arvostelemaan pankkia - entistä ja potentiaalista tulevaa asiakastaan. Oli kokonaan unohduksissa sekä ylimieliseltä pankin johtajalta, että myös toimittajalta olennaiset tekniset heikkoudet, jotka ei yksinkertaisesti voi poistua muuten kuin vaihtamalla takaisin suomalaiseen järjestelmään. Haastateltavaksi olisi varmaan suostunut vähän ulkopuolisempaakin väkeä, esim. Matti Nikkiä, jotain yksityisyrittäjää tms. vastaavaa ulkopuolista tapausta, joilla on havaintoa oikeista ongelmista. Nyt näkyneet tapauksethan on oikeastaan vasta pintaa, koska järjestelmän tehottomuus vie pienyrityksissä tunnin päivässä. Lasketaanpa 10.000 sammon pienyritystä ja niille 1 h päivässä lisää töitä ja kerrotaan se 250:llä työpäivällä. Tämä on lasku Suomelle ja tän maksaa kaikki suomalaiset. Nyt se näyttää siltä, että suomalaisille pienille tai kassatapausten määrästä riippuen keskikokoisille yrityksille ja yksityisille kansalaisille ei ole toivoakaan paremmasta Sammon kanssa. Tuon lähetyksen viesti oli yksiselitteinen, muutosta takaisin hyvään ei ole luvassa, vaan pankki meinaa räätälöidä nykyistä avutonta romuliittymää sitkeästi. Se joka haluaa antiikkisen ja kankean nettipankin kalliimmalla, sammosta sitä saa. Sitä saa tosin haluamattaan nekin joiden on joistain sopimusteknisistä syistä pärjättävä sammolla jonkun aikaa. Muille on onneksi vaihtoehtoja. Nähdyllä virheitä vähättelevällä ja kiertävällä asenteella Sammolla ei ole Suomessa pahemmin toiveita pärjätä. Korkeintaan suuryrityksiä he pystyy palvelemaan oletettavasti normaalisti.
Jos pankkiasoiden hoito haittaa pienyrityksen kannattavuutta, pankki vaihdetaan, kannattavuus palautetaan. Kuka hullu jatkaa tuottamattoman työn ääressä, kun ei ole pakko. Pankkisuhteeni on peräisin kivikaudelta, KOP-SYP-ajoilta, en muista tarkemmin mikä pankki se aikoinaan oli. Lukuisten pankkifuusiokierrosten jälkeen pankin nimi on tänään Nordea. En siis ole itse tätä pankkitiliä vaihtanut, vaan pankki on morfautunut itsekseen vuosien varrella. Palvelu on silti tominut hyvin kymmenien vuosien ajan, myös fuusiomuunnosten aikoina. Hyvä kun älysin kivikaudella valita oikean pankin, ei tarvitse nyt taistella ja itkeä. Tilijärjestelmien muutokset ja pankkifuusiot siis voidaan tehdä asiakasystävällisesti. Sampolaisten olisi kannattanut käyttää samoja guruja, jotka ovat vastuussa Nordean ja sen lukuisien esiäitien sujuvista päivityksistä.
Yrityksissä vääjäämättä vaihdetaan kun tieto leviää. Näissä vain tie ei ole yritysten koosta vähän riippuen ihan niin lyhyt kuin tavallisten perheiden matka naapuripankkiin, koska taustoilla vaikuttaa vuosikausien liikesuhteet. Jos firmalla on esimerkiksi lainoja Sammosta, näiden vaihtaminen saattaa olla tilanteen mukaan ylimääräisen työn takana, jota ei viitsitä suurenkaan nettiongelman takia tehdä heti. Halutaan ensin katsoa onko kysymys pysyvistä ongelmista. Lisäksi maksuliikenteen tilit ei voi muuttua päivissä, joten halusi yritys tai ei, ainakin jotain kustannuksia tulee. Eli niitä joita he käyttivätkin ennen? Ei järjestelmää oikeasti olisi tarvittu vaihtaa ollenkaan, hehän vaihtoi koska intiasta saa halvemmalla. Halpa on halba ja hyvä on esimerkiksi toimiva, kuten entinen oli. Muutostyö maksoi 200 miljoonaa, ennakoitu vuosisäästö investoinnin tuloksena 80 miljoonaa. Heitänpä tähän rajun arvauksen; Entinen lasku Tietoenatorille sekä entiselle sammon tietoliikenneyksikön kustannuslaskennasta yhteensä esimerkiksi 120 miljoonaa. Nykyiset kulut jostain vinkuintiasta 40 miljoonaa = 80 millii säästöä. Heillä on vaan tupsahtanu siellä johtoportaassa tosi fiksu idea, että pystyyhän Intialainenkin pankki pärjäämään halvemmmalla. Mahtoi ollakin yllätys kuin suomipojan palvelu ei ollutkaan vain kallis, vaan samalla myös tuottoisa ja yksi tärkeä kilpailutekijä. Yksi syy siihen miksi suomessa EI normaalisti tartte pitää pankkeja yöllä auki.
Eilen oli mulle eka kerta kun tuli ongelmia sampon kanssa. Ei toiminutkaan kortti kun yritin paria dvd:tä maksaa kortilla. Prkl. No onneks ei ollut tuon tärkeämmästä kyse. Vähän eri tavalla ois hermoja koeteltu jos olisin ollu lähikaupassa ruokaa ostamassa ja oliskin joutunu keskustaan asti lähtemään pyörällä rahaa hakemaan (autoahan siis en omista) :hitme: Verkkopankin kanssa en muista, että olis ollut mitään ongelmia ja useita laskuja jo maksellut jnejne. Yrityksillä toki isompi säätäminen jos pankkia meinaa vaihtaa, mutta kyllä uskoisin, että ne yritykset ovat myös ne jotka isoiten takkiin tällaisen pelleilyn seurauksena ottaa. Oletankin, että kyllä asiakkaita lähtee niin yksityis-, kuin yrityspuolelta tällaisen pelleilyn seurauksena oli se sitten helpompaa tai vaikeampaa tapauksesta riippuen.
Täytynee tässä syynätä tänään kunnolla tilit että kaikki täsmää. Maanantaina sitten uudelle pankille valtakirjat käteen ja paipai Sampopankki. Lähes 20 vuotta asiakkuutta takana, ystävällistä palvelua sain aina.
Uuden verkkopankin kätevä fiitseri on viikonloppuna toiseen pankkiin suoritetun maksun näkyminen epämääräisenä varauksena maanantaihin asti, jonka jälkeen se vasta muuttuu oikeilla tiedoilla olevaksi laskuksi. Tuollaisesta onkin näppärä ottaa kuvakaappaus. :hitme: Noh, tänään aukesi tili Osuuspankkiin. Asuntolainastakin sain paremman tarjouksen sieltä.
Ite oon ollut myös about 30 vuotta Sammon asiakas. Mut nyt saa kyl riittää, ei jaksa katella jotain tanskan ibarin vaiheiluja jne. :sleep: Eilen jäi ostokset ostamatta kun luottokortti ei pelannut. Onks Tapiola hyvä pankki? Meillä on vakuutukset siellä, joten jos se on muuten hyvä niin siirretään asuntolaina ja tilit sinne...
Itselläni on lainat, vakuutukset ja pankkipalvelut Tapiolassa. Ei ole kyllä ollut valittamisen aihetta. Yksi asia kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. Tapiolassa ei ole lainkaan kassapalveluita, eli ei voi marssia tiskille nostamaan käteistä. Jotkut voivat tarvita, minä en (tosin toivotaan ettei pankkikortit mene jumiin).
Aikaa kuluu siis 22.3. - 1.6. asti 2 kuukautta. Kuullostaa pitkältä muttei ole sitä. Heillähän on käytössä nyt vanhanaikaiset sovellukset muihin pankkeihin verrattuna, joten matkakin on pitkä. En uskokaan tavoitteen toteutumiseen. Noilla työkaluilla mitä heillä on selvästikin käytössä, järjestelmän muuttaminen vaatii jonkun meille ulkopuolisille tuntemattoman asian liikaa. Jos jotain olisi tehtävissä tuolle järjestelmälle, kyllä sieltä ne yksinkertaisimmat pelkkään sivuinformaatioon siirtomateriaalin joukossa liittyvät detaljit oisi korjattu. Tilille tulevien suoritusten maksaja näkyisi jossain, etc. Kai niistä JOKU on pankin tietotekniikasta vastaavalle osastolle saanut kerrottua, vaikkei heidän palautekanava toimikaan. Ihan vain, jotta käsitteet tulisi selväksi havainnollistan: Katso tästä konekielinen tiliote sivu 9 kenttä 14 Siinä Suomessa normaalistikin käytetty standardi jos hakee simppelin "konekielisen" tilioteaineiston pankista, eli kyseessähän on merkkijonoa vieläpä tasapitkinä tietueina. Tarvittaessa maksajan näkee vaikka notepadilla. Olennaista on, että samaisessa ASC tekstiä sisältävässä muodossa on tapahtuman perustietueella kentässä 14 tieto siitä kuka sinulle maksoi ja kaikki tämä selvällä suomen kielellä. Näitä aineistoja mistä tahansa pankista saa tilaamalla ja siinä kirjaimellisesti lukee esim. TAUNO TAVALLINEN. Kuinka vaikeaa näistä Sampo pankinkin varmuudella samankaltaisista tiedoista jonkun niin naurettavan pienen seikan kuin "maksajan nimen" poimiminen heidän nettisivun käyttöliittymälle enää voi olla? :OI Ilmeisesti se on tanskalaisille jopa mahdotonta. Tietysti jos maksajan nimeä EI OLE Dansken aineistossa lähteissäkään, silloin tilanne onkin jo ihan jotain muuta - jotain paljon huolestuttavampaa. Näistä pienimmistä seikoista koostuu yhteensä ruuhka pankkiin. Yhä useampi maksaja tekee pienen virheen, yhä useammalle tulee kysyttävää saapuvista. Tilanne on epäselvä koska tiedot on epäselviä. 800.000 asiakkaasta 10% kysäisee kerran, onhan se 80.000 pientä kysymystä lisää entisten töiden päälle. Entä jos kysymykset toistuvat viikoittain? Mites muuten mahtaa Sampopankilla käydä henkilöstön lomien aikaan? Johto pysyttelee niin itsepintaisen ylpeänä vielä toimimattomassa softassaan kiinni, ettei sitä enää lomien alkaessa kerkeä vaihtamaan takaisin toimivaksi. Takaisin siirtyminen voi muutenkin jo alkaa olla likimain mahdotonta. Epäilemättä uusi kankeampi systeemi on kankeampi myös takaisinpäin siirryttäessä. Siellä alkaa kesällä vääjäämättä hätätyö. Voi vain toivoa pankin syyttömälle henkilöstölle jaksamista.
Lomakielto on Sammossa nyt ainakin toukokuun loppuun asti voimassa, mutta mahtaakohan tosiaankaan riittää.
Vaihtui viikko sitten päivittäiset raha-asiat nordeaan. Lisäksi pankki hyvitti 30 euroa plussaseteleinä vaihdosta (kun laittoi plussakortin electronin yhteyteen). Palvelualttius samoin on ollut erinomaista; - Sampoa ei todellakaan ole tullut ikävä.