Nyt kun on Sampo Pankille tullut pelkkiä risuja, niin pistetäänpäs pari ruusia joukkoon. Uuden verkkopankin ominaisuuksista vanhaan verkkopankkiin verrattuna kätevä on se, että laskutietojen tulostamiseen on ihan oma "painikkeensa". Tosin eihän se nyt paljoa aikaa säästä, mutta on kuitenkin kätevä. Toinen ruusu (joka tosin voi olla ihan sattumanvarainen) oli ERITTÄIN nopeasta palvelusta/vastaamisesta, kun soitti verkkopankista saatavaan asiakaspalvelunumeroon. Lyhyesti kyse oli siitä, että käyttötilille oli tullut iso varaus, jonka selitystekstissä oli jotain sepostusta englanniksi ja sitten luottokortin numero. Jälkeenpäin osottautui, että jostain syystä ruokakaupan tiliä maksettaessa tyhjäksi se maksu oli kai mennyt VISA:n puolelle (vaikka kuitissa kyllä lukee, että pankkikortilta se on veloitettu). Anyway, ennen kuin tämä selvisi, tonne asiakaspalvelunumeroon soitettiin, ja ei tarvinnut odottaa luurissa kuin varmaan kahdeksan sekuntia, niin jo tuli asiakaspalvelija toiseen päähän selvittämään ongelmaa. Toki tässä nyt voi piillä tietenkin risu, ja Sampon Pankin sekaisin olevien systeemien takia tuollainen varaus sitten tuli.
Tänään meinasi käydä nolosti: taksireissun jälkeen kuski ei hyväksynyt Sampo Pankin pankkikorttia maksuvälineeksi, koska oli kuulemma jäänyt maksuja saamatta ko. pankin korttia käyttäviltä. Kuskin ilme muuttui pahoittelevasta iloiseksi kun kaivoin luottokortin esiin ja lukijakin ilmoitti "Kortti kelpaa!". Tämä oli omalta osaltani eka kerta, kun olin joutua noloon tilanteeseen pankkikorttini kanssa. Jos ei olisi ollut luottokorttia... Verkkopankissa ainakin minulla kaikki on toiminut sen jälkeen kun laitoin hieman lisää verkkopankin käyttämiä palvelimia IE:n luotettujen sivujen listalle, tuostakin olisivat saaneet tiedottaa etukäteen enemmän. Kuinkahan monella verkkopankki ei toimi, koska aikaisemmin hyvin toimineet tietoturva-asetukset eivät toimikaan uuden verkkopankin kanssa ja käyttäjälle asiasta näkyy vain joku mystinen virheilmoitus ?
Ehkä hieman OT. Tiedättekö miten kauan pankit säilyttävät tiliotteita? Tuli mieleen, notta sellainen olisi ihan kuningasjuttu näihin verkkopankkeihin, että voisi luokitella laskun 'verovähennyskelpoiseksi'. Nythän verovähennyksiin laitettavia kuitteja ei tarvitse liittää veroehdotuksiin, mutta ne pitää tarvittaessa säilyttää (oliko joku 7v tms.). Nyt tuolla tavalla luokitellut laskut olisivat vuosittain pankin tietokannassa, josta ne voisi tarvittaessa tilata, mikäli verottaja jostain syystä kyselee kuitteja vuosien kuluttua. En tosin tiedä käykö pelkkä tiliotteen osa verottajalle (vai tarvitseeko tarkemmin osoittaa), mutta useimmissa paikoissahan se käy kuitista.
Kyllä sun mainitsemat hyvät puolet on suoraan sanottuna naurettavia ja vieläpä ne ei edes kokonaisuutena tarkastellen ole positiivisia puolia. Tulosteista juuri puuttuukin tietoa Vaikka tulostamista varten olisi kultainen nappi keskellä ruutua, kyllä minä otan kankeankin valikon, kunhan siinä perhanan tulosteessa vaan lukisi KUKA on maksanut tai mihin tilin omistaja on maksanut, eikä esimerkiksi SIIRTO tai OTTO vielä pahempaa tanskaksi. Homma kun olisi edes kuvaamasi ruusuinen. Käyttöliittymähän on niin syvältä, että ei siinä ole mitään joustavia puolia. Tulostaminenkin onnistuu paljon helpommin ja monipuolisemmin muissa nettipankeissa. Sammon alennustilaa tällähetkellä kuvaa mainiosti se, että nettipankki toimii olennaisesti heikommin kuin esimerkiksi vasta-alkajana koettu S-pankki. S-pankkihan sentään aloitti äskettäin hela pankkitoiminnan, jolle olisi ennustanut moisia ongelmia mutta hehän aloittikin homman aika toimivana. Nyt S-pankki on Sammon rinnalla suorastaan loistava vaikkei monipuolisuudessa pärjääkään pisimpään palveluaan kehittäneelle Nordealle. Toiseen esimerkkiisi voi vain todeta, se ei vain ole totta. Kukaan ei pääse läpi asiakaspalveluun 8:ssa sekunnissa. Nettiviestien vastaamisen aikaa ei tiedä kukaan, koska ainakaan tuntemieni esimerkkien osalta ainoastaan nobody on saanut vastauksen. Pankin lupaama viikko on huttua.
Niin no voidaan me alkaa väittelemään, mutta kun soitettiin siihen 0200 jotain numeroon, niin toisessa päässä vastattiin kevyesti alle 10 sekunnissa, ja tämä henkilö sitten ohjasi asian kuultuaan oikeantyyppiselle asiakaspalvelijalle, johon yhdistämiseen meni aikaa vielä vähemmän. Mitä voin sanoa, kai tämä oli sitten se once-in-a-lifetime puhelu tai jotain, mutta totta kuitenkin. Vai naurettavia... Totta kai olen samaa mieltä kanssasi, että käyttöliittymä on surkea, mutta toisaalta verraten vanhan verkkopankin käyttöön (jota tuli käytettyä vuosia), niin kyllä tuo "Tulosta..." on helpottanut hitusen elämää -- etenkin vanhempieni, jotka eivät tahtoneet aina osata "manuaalisesti" tulostaa. Olet oikeassa siinä, että Sampo Pankin nykyiset maksutiedot yms. ovat aika "sieltä jostain", mutta toisaalta noita laskutapahtumia yms. tulee tulostettua vain sen takia, että niiden avulla voi todistaa maksun tapahtuneen. Ehkä ne tulosteiden tiedot ovat puutteellisia tai epäselviä, mutta takuulla ne on tehty niin, että se tuloste käy todisteesta, ja että siinä jonkinlaisia tietoja on, minkä pohjalta asian voi todeta. En tässä yritä (enkä ole yrittänytkään, vaikka olenkin kommentteissani ollut suopeampi kuin moni muu) armahtaa Sampo Pankkia, ja osa minusta haluaisi vaihtaa pankkia vaikka saman tien. Ehkä kuitenkin olen sitten liiallisen anteeksiantavainen ja laiska ihminen, kun en niin tee.
Eiliseen asti naureskelin näille Sampo-pankin sotkuille, oma pankki kun on OP. Vaan eipä naurata enää. Sain pysäköintisakon 17.3. joka maksettiin esbån kaupungin tilille sampo pankkiin 20.3. Noh, pysäköintisakon maksaminen tietysti v*tutti, mutta oma mokahan tuo kun unohdin parkkikiekon. Eilen sitten tuli postissa "pysäköintivirhemaksun korotus" 20. Soitin pysäköinninvalvontaan ja kyselin, että mitäs helvettiä. "Maksu on kirjautunut tilillemme 3.4. kun eräpäivä oli 30.3." oli vastaus. Ehdotukset, että vika olisi sampo-pankissa eivät kelvanneet vaan täti puhelimessa vaati todisteita maksun suoritusajankohdasta. Tänään lähtee sitten Espoon kaupungin pysäköinninvalvontaan oikaisuvaatimus, sekä vittuillessani pistän myös 20 korvausvaatimuksen käyttämästäni ajasta heidän virheen korjaamiseen. Pahoittelut avautumisesta... :OI
Kyllähän normaalit pankit tarjoavat tilille tulleesta rahasta ihan automaattisesti tiedon arvopäivän lisäksi maksupäivästä (joka voi normaalistikin olla pari päivää aikaisempi, kun maksetaan pankista toiseen). Ei sitä tarvitse maksajalta tivata. Sammolla on kai sitten tässäkin ihan omia ominaisuuksia. Nyt Sampo Pankki on luvannut hyvittää asiakkaille 4 kuukauden palvelumaksun. Toisin sanoen "parhaat" asiakkaat eivät saa mitään hyvitystä, kun eivät mitään palvelumaksujakaan joudu maksamaan.
Sama täällä. Tosin tämä on vasta toinen kerta uudistumisen jälkeen, kun mennessäni verkkopankkiin se ei ole pelannut.
Unexpected system error. System wll shut down in 39 seconds. 38 seconds. 37 seconds. 36 se U:\>x.com U:\>Formatting Drive C: .........█ Tuollainen olisi sangen ikävä kauhutilanne.
500 Internal server error täälläkin ... Aamulla oli lainaneuvottelut uuden pankin kanssa. Meille riitti, marginaalistakin lähti 0.1 pois ihan pyytämättä, ei haittaa
Jaa, niitäkö on tommosiakin. Mulla oli lapsena sellainen leikkikalu jossa pyöreä esine mahtui neliskanttiseen reikään, muttei päinvastoin. Pyöreän esineen halkaisija oli siis yhtä suuri, tai pienempi kuin neliön sivu.
Pikkuhiljaa minäkin alan ärsyyntymään... Nyt ei pääse edes Sampo Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. "404 multifail" viesti tulee tyhjän valkoisen sivun ylälaitaan, kun yrittää kyseiselle sivustolle mennä.
Minulla toimisi Sampo Pankin nettisivut vielä noin 20min sitten. Nyt minullakin tulee "404 multifail" viesti. Ongelma tuli kun poistin KOLME vanhaa java versiota koneeltani ja asensin uusimman Java 6 Update 5 version (jre-6u5-windows-i586-p-s.exe). Vanhat versiot oli Java 6 Update 3, Java Update 2 ja jokin vielä vanhempi versio. Asensin uusimman version, koska vanhoissa on turva-aukkoja.
Siitä sitä vasta riemu repeää kun porukalle selviää kohta käytännössä ne muut tietoturvapuutteet mitä heidän koneilleen on valitettavasti Sampo pankin pakottamana istutettu. Voi olla, että ne haitat on lopulta suurempia kuin koko esiintynyt yleinen toimimattomuus tähän mennessä. Edelleenkään pankki ei ole onnistunut esittämään ainuttakaan syytä näihin jaavasekoiluihin. Itseasiassa kaiken muun mokailun voisi vielä tavallaan käsittää mutta juuri tätä jaava-sekoilua ei kyllä oikeasti voi. Eikö ollut henkilöä, joka olisi osannut selittää johtoportaalle ettei jaava ole tässä yhteydessä oikea valinta, vaikka asia tiedettiin pankin ulkopuolellakin jo viime vuonna? Ai ette usko, no lue: http://teknoetlogia.blogspot.com/2007/12/sampo-pankin-verkkopankki-vaarallinen.html Ja qooglesta lisää... Asia on ollut tiedossa traileritasolla. Porukka jakautuu tässä kysymyksessä kerrankin erikoisesti yksimielisesti kahteen. Ensimmäiset uskoo jaavan olevan vain pankin käyttäjän kannalta paha tietoturvapuute. Toiset uskoo saman olevan myös pankin itsensä kannalta paha puute. KUKAAN ei usko, että jaava aikaansaa tietoturva parannusta. No, eräs uskova löytyy, pankissa kyllä edelleen kiven kovaan kerrotaan jaavan tuoneen tietoturvaparannuksen. Minulle tuli enää yksi kysymys: Miten huono se pystyi sitten ennen olemaan? Ensimmäinen korjaus mitä he voi nyt tehdä on nopeasti luopua jaavasta asiakaslaitteissa. Se antaisi edes mahdollisuuden palata turvallisuuskartalle mutta onhan heillä käsittämätön matka edessä. Vanhaan järjestelmään ilmeisesti ei voida palata.