Polkupyörä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Terris, 11.05.2008.

  1. Terris

    Terris Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2004
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tekisi mieli ostaa polkupyörä. Onko täällä asiantuntijoita asiasta? Mikä on laadukas kauppa/merkki nykyään? Mielessä olisi kaupunkiajoon soveltuva peruspyörä, jostain 21 vaihteisista Nakamurista on huonot muistot.
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nishikin hybridit ovat ainakin minulla toimineet, mutta en välttämättä enää sellaista ostaisi nyt kun asun suurkaupungin (kyllä, luen Oulun sellaiseksi :D) keskustassa -- liittyen juuri varkaus-ongelmaan. Nykyään minulle käy vaikka Bilteman malli.

    Anyway, hybridit ovat ehkä enemmän lähiöille ja maaseudellekin sopivia (nehän ovat city-pyörän ja maastopyörän välimuotoja), mutta kyllä itse sellaisen kaupunkiinkin sijassasi ostaisin.
     
  3. prodigy

    prodigy Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2007
    Viestejä:
    735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei millään pahalla siis, mutta joltain muulta foorumilta(pyöräharrastajien) saattaisi löytyä nopeampaa ja luotettavampaa apua:thumbsup:

    Vastailenpa kuitenkin itse.

    Kannattaa muuten miettiä vaihteiden lukumäärää, sillä niillä 21-vaihteisilla on tosiaan taipumus mennä helposti rikki ja säädöt menee ainakin kerran vuodessa pieleen. Meinaan siis, että vaihteet pyrkivät menemään väärälle rattaalle("raksuttelevat" polkiessa). Minullakin, vaikka Shimanon Deoret onkin, tuppaa olemaan joka vuosi jotain pientä säädettävää vaihteistossa. Peruskäyttöön umpinainen takavaihtaja vaikkapa 7 vaihteella saattaisi olla parempi, vaikkakin raskaampi.

    Jonkinlainen hybridi saattaisi olla sinulle hyvä... jos päädyt etujousitettuun malliin, niin kannattaa etsiä jousituksen lukitusmahdollisuuden omaavaa yksilöä. Ylämäessä nimittäin turhaan notkuva etujousi syö tehot hyvin pois. Tai sitten unohtaa koko jousituksen. On siitä kuitenkin hyötyä, koska kyllä niitä kuoppia ja katukivetyksen reunoja aina löytyy jotka hakkaavat ikävästi käsille ilman jousitusta.

    Maastorenkailla ei kaupungissa tee mitään, suosiolla ohuet vaan.

    Hybrideillä ei muuten sitten pysty oikeasti ajamaan maastossa.

    Mitään malleja en osaa suositella, mutta toivottavasti en luetellut nyt ihan vain itsestäänselvyyksiä ja selittänyt joutavia.
     
  4. TheJambo

    TheJambo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itselläni kanssa Nishikin hybridi Shimano Deore vaihteistolla ja voin kyllä suositella. Kyllä sillä viellä hiekkateitä ajelee mutta kaupunkiajoon tai ylipäätään asvaltilla ajamiseen se on kyllä tarkoitettu. Mutta suosittelen kuitenkin lukemaan tuolta enemmän juttua asiasta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/index.php
     
  5. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosiolla napavaihteet vaan. Kohtuu laadukkaita alkaa olla jo markkinoilla ja rahalla tietenkin saa sitten vaikka mitä (Rohloff, NuVinci). Helpot ja suht huoltovapaat, kunhan käytät pyörääsi säännöllisesti huollossa.

    Levarit on ehdottomat, niitäkin on kohtuuhintaan passeleita kaupunkikäyttöön.

    Tässä pari mun mieleistä pyörää:
    http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=375&products_id=5941
    http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/2008/urban/soho/soho40/
    http://www.rosswheel.com/rossano/20...8_2&malli=mallit&id=cross_fitness_alfine_2008
     
  6. säätäjä

    säätäjä Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    Rankkoja yleistyksiä:

    Perustason fillari vaikka 5, 7 tai 9 napa vaihteella:

    ++ Pitkät kammeta ja suuri rengaskoko lisäävät rullattavuutta
    ++ Renkaat mallia katu, rullaa kivasti
    ++ Mukana yleensä hyvä lisävarustevalikoima: tarakka, ketjusuoja jne
    ++ Vaihteet huoltovapaita

    -- Levyjarrut ja varsinkin hydrauliset jarrut, jotka jees talvella tai kuralla, harvinaisia
    -- Painavia
    -- Ergonomian takia näillä ei pääse lujaa
    -- Harvoin mitään joustoa
    -- Ei missään nimessä maastoon, ei edes polulle

    Hybridi:

    ++ Pitkät kammet ja suuri rengaskoko lisäävät rullattavuutta
    ++ Renkaat mallia katu, rullaa kivasti
    ++ Mukana yleensä hyvä lisävarustevalikoima: tarakka, ketjusuoja jne
    ++ Kaupunkimainen ulkonäkö

    +- Jarrut varsin jees tasoa, vaikka hydrauliset levyjarrut voi löytyä vasta kalliimasta hintaluokasta
    +- voi ehkä käydä metsäpolulla, ei kuitenkaan metsässä

    -- 27 vaihdetta vaatii vähän huoltamista, vähintään joka toinen vuosi
    -- näissä joustohaarukat on yleensä tosi leluja
    -- saattaa olla suht painavia

    Maastopyörä:


    ++ Tehty nopeaan menoon. Kaupungissa on kiva pujotella esim autojen seassa
    ++ Joustuhaarukoihin panostettu enemmän. Ehkäpä jopa täysjousto voi olla jees, jos mukavuutta haluaa
    ++ Kevyt
    ++ Metsään voi mennä

    +- Pitää mahdollisesti ostaa heti uudet renkaat, jotka sopii omaan käytöön

    -- 27 vaihdetta vaatii vähän huoltamista, vähintään joka toinen vuosi
    -- Pitää ostaa erikseen kaikki lisäosat ja siten hinta nousee
    -- Jos vaan kruisailee mukavasti, ei ergonomian tai rullaavuden kannalta paras vaihtoehto

    Mun valinta:

    On vanhasta Trek Y-Five0 täysjoustosta kasattu kaupunkifillari. Fiilis painottuu kivaan ulkonäköön (musta / keltainen / kivat kiekot, levyjarrut) ja mukavaan menoon (täysjousto on todella jees kun katukiviä on jatkuvasti). Renkaat on täysin sliksit eli varsin mukavasti saa vauhtia poljettua. Itse en ottaisi kaupunkiin mitään muuta kuin täysjoustoa, mutta mukavuustasostahan tuo on kiinni.


    Merkeistä Nakamura antaa nykyisin kyllä aika hyvän hintalaatusuhteen. Jenkkimerkkejä myös saattaisi saada halvalla dollarikurssin takia (Trek esim)
     
  7. Kali

    Kali Guest Guest

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    268
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ostin Crescentin hybridin juuri. 7-napavaihdetta ja rullajarrut. Crescent on laadukas ruotsalainen merkki. Arvoin tämän ja hiukan halvemman Tunturi Prego peruspyörän välillä. Crescent voitti omaa silmää paremmin miellyttävän ulkonäkönsä takia. :eek:
     
  8. CeeLo

    CeeLo Guest Guest

    Liittynyt:
    10.06.2006
    Viestejä:
    1 122
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toi on kyllä hyvän näkönen peli. Onko tosta myös 8-vaihteinen versio, vai muistelenko väärin? Paljonko pulitit + mistä?

    Tuo ruotsalaisuus taitaa olla aika vähäistä, mutta toisaalta osista suurin osa on kuitenkin tiettyjten valmistajien. Helkamalla on aika vastaava, joka on jossain vertailuissakin pärjännyt.
     
  9. raven

    raven Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2001
    Viestejä:
    634
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tuli juuri ostettua pienen researchin ja kyselyn jälkeen Kona Dew Plus:aan. Viikon käytön jälkeen ei moitittavaa kyllä löydy. Hieman eturenkaan levyjarrut jäävät hankaamaan jarrutusten jälkeen mutta säädöllä siitäkin pääsee. Takalokasuojien asennuskin (eriksen ostetut) on levyjarrujen takia hieman vääntelyä vaativat tehtävä. Muuten on kyllä loistava ollut tälläiselle perusjampalle. Komiakin se kyllä on.

    Dew plus
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 669
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kun on kyse Crescentistä, niin en ihmettelisi, jos hinta olisi lähemmäs 1500 euroa.

    EDIT: Eipä ollutkaan.
     
  11. Kali

    Kali Guest Guest

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    268
    Saadut tykkäykset:
    0
    8-Vaihteinen tuo itseasiassa onkin. Harvemmin on kaikki välitykset käytössä.

    Turun Raisposta 490 euroa, oli olevinaan hiukan perushintaa halvempi kun on viime vuoden malli. Tämän vuoden vastaava malli lienee Sport 308.
     
  12. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Fillari valittakoon todellakin oman mieltymyksen+tarpeen mukaan. Minä vaihdan 24:ää vaihdettani jopa sekunnin välein. Paikaltaan kiihdytys siis tehdään maksimaalisen tehon kierrosluvulla, vaihtamalla vaihdetta jopa 0,3 sekunnin välein. Hampaan portain olevaa takaratasta pitää vaihtaa monta kertaa sekunnissa, useamman hampaan portailla olevaa rataspakkaa voi polkea koko sekunnin yhdellä vaihteella, mutta se edellyttää poljinkierrosluvun muuttamista, pois ihmisen optimitehoalueelta.

    Alamäissä myös kiihdytetään, mutta joutuu hyppimään 2-3 ratasta kerrallaan takana tai yhden edessä, jos on jyrkkä alamäki.

    Sama ylämäessä, vahti hidastuu ja vaihdetaan parin rattaan hyppäyksillä tai eturatasta vaihtaen kunnes löytyy se ajonopeus, jota jakaa ylläpitää.

    Vastatuulen ja myötätuulen vaihtelut eli puuskat pakottavat myös vaihtamaan tiheästi, vaikka olisi sileä tie. Jälleen jopa alle sekunnin vaihtovälein haetaan se ajonopeus, jota jaksetaan ylläpitää kyseisen sekunnin ajan vallitsevassa tuulitilanteessa.

    Nyrkkisääntöni on se, että ajonopeus pidetään "tuulen suhteen vakiona", eli vaikkapa 20 km/h + tuulen nopeus. Mikäli on vastatuulta 10 km/h, ajonopeus laskee hölkkävauhdiksi. 10 km/h myötätuulessa pääsee kulkemaan 30 km/h sillä samalla energiankulutuksella, joka tyynellä kelillä sallii 20 km/h nopeuden.

    Alle 10 sekunnin spurteissa voi käyttää maksimaalista lihasvoimaa, siis polkea liian suurella vaihteella, jos ei viitsi/voi vaihtaa jostain syystä. Jos vaihteisto ja tuuliolot on sovitettu 20 km/h ajonopeuteen, ja joutuu mummoja väistellessään jarruttamaan vauhdin 10 km/h nopeuteen, voi hammasta purren vaihteisiin koskematta kiihdyttää takaksin 20 km/h vauhtiin muutamassa sekunnissa. Tai käydä läpi vaihteiden alas romahdutuksen ja taas ylös askeltamisen. En aina viitsi vaihteisiin koskea, jos tiedän hidasteongelman tilapäiseksi ja olevan pois hoidettu 10 sekunnin kuluttua.

    Noin karkeasi arvaten, suoritan vaihtoja 500-1000 kpl tunnissa. Ei siis mahdu minun kaaliini huomio, että, kappas, olihan niitä vaihteita kolme (tai 8) ja että taidanpa nitä kerran kuussa jopa joskus vaihdellakin, jos muistan minne se vaihdevipu on piilotettu.

    Ehkä joku turboreisi-steroidipommi pärjää ilman vaihteta, tai 8 vaihteella, mutta minä en. 110-160 RPM alueella koipeni toimivat optimaalisesti. Haluan pitää tehotason eli sykkeen vakiona, joten ajonopeus vaihtelee suuresti. Intervallirääkki on asia erikseen, eli 30 sekunnin maksimitehot "hengittämättä" ja perään lepovaihe rullaamalla+huohottaen.



    Hyväksyn vaihteenvalitsimeksi (täysmekaaniset vaihteistot huomioiden) vain kaasukahvatyyppiset. Niillä voi vaihtaa haluamansa naksautusmäärän yhdellä ranteen liikkeellä. En ottaisi edes palkkaa vastaan käyttööni yhden vaihteen verran askeltavia painonappeja tai vastaavia. On voitava valita viiveettä se vaihde mitä halutaan, vakka itse vaihteisto sitten tottelisi hieman viiveellä.
     
  13. CeeLo

    CeeLo Guest Guest

    Liittynyt:
    10.06.2006
    Viestejä:
    1 122
    Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt selkis, mihin miehellä/henkilöllä oli niin kiire niistä epoksi ym. hommista (paitsi kirjoittelemaan tänne) toisinsanoen vaihteita vaihtelemaan. Ja kiirettä tosiaan pitääkin tuon vaihtamisen kanssa. Shimano eittämättä voisi olla kiinnostunut ihan kestotestimielessä, muutaman päivän polkemisella tulisi testattua keskiverto polkijan koko elämän vaihtamiset. Siis polkupyörän vaihteiden vaihtamiset.
     
  14. prodigy

    prodigy Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2007
    Viestejä:
    735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvissä vaihteistoissa käytetään painonappeja, joilla saa mentyä kolme(vai oliko se vielä enemmän) vaihdetta kerralla, ainakin alaspäin. Ja ylöspäin vaihtava vipu omaa niin pienen liikeradan, ettei sillä pariakaan vaihdetta vaihda juuri 0,3 sekuntia kauempaa. Laadukkaista komponenteista on kyse siis nyt. Hintavissa (maasto)pyörissä käytetään näin mutulla niitä siksi, että kovassa menossa saattaisi vaihteet lipsua pyörivällä valitsijalla. Itse pidän näistä painettavista enemmän.

    Muistetaan kuitenkin, että kysyjä halusi pyörän kaupunkikäyttöön, jolloin myös pyörivä valitsija tulee kyseeseen yhtä lailla. Sillä on tietysti omat etunsa, kuten DVB-G tuossa perusteli, mutta makunsa kullakin:)
     
  15. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä on minunkin mielestäni paras vaihtajatyyppi, jota olenkin viime vuodet tottunut käyttämään. Kaksi viikkoa sitten kävin vanhempieni luona jolloin kävin ajamassa lenkin pyörällä jossa oli tuommoinen "perinteinen" kytkin vaihtimena. Kyllä siinä peukalo alkoi väsyä, kun tie oli mäkinen ja monesti joutui vaihtamaan isoimmalta vaihteelta neljä-viisi pykälää alemmaksi ja sitten taas hetken päästä takaisin. Erittäin epäkäytännöllistä.

    Jos hyvistä ominaisuuksista puhutaan, niin voisin suositella eturenkaassa olevaa napadynamoa. Tuottaa sopivan lampun kanssa yllättävän tehokkaasti sekä tasaisesti valoa eikä sitä huomaa ajettaessa vastuksen tai melun muodossa, kuten perinteisen dynamon kanssa.

    Lisäksi monissa pyörissä mukana tuleva, penkin alle taittuva sadesuoja on mainio. Tuollainen on pitänyt hankkia jo pitkään mutta ikinä en Bilteman reissulla muista sellaista ostaa.
     
  16. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sitten varmaan saattaa kiinnostaa tuommoinen NuVinci tyylinen napavaihde jos se saadaan kevyemmäksi ja välityksiä paremmiksi.

    Mulle Rohloff olisi tällä hetkellä se Graalin malja. Ongelma Rohloffilla on vain hinta ja mielellään pyörän rungossa olisi oltava sitä varten oma dropoutti.

    Kyllä, kannatan napavaihteita peruspyöräilijälle tai muuten mukavuudenhakuisille.
     
  17. EskoMörkö

    EskoMörkö Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Napavaihteista yksi huomio, jos meinaat pyörällä ajella talvella niin napavaihteet tahtoo joskus jäätyillä pakkasella (mekaniikka tms.). Tämän takia itse käytän tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa... Pannaan nyt vielä oma suositus, vaikka tämä : http://www.crescent.fi/polkupyorat/sport/5052
     
  18. Dentist

    Dentist Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2003
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ei ainakaan vielä ole jäätynyt kertaakaan, mutta toisaalta mun pyörä on kylmässä tallissa vuoden ympäri, ei pääse sulamaan vasta kuin keväällä.

    Hyvä huomioida kyllä jos aikoo viedä fillarin lämpimään suojaan talvisin, mutta kuten sanottua niin tästä ei ole mulla kokemusta. Ajan kyllä säässä kuin säässä.
     
  19. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, sama homma täällä. Pyörällä kuljen lähes joka päivä (poislukien helvetilliset pakkaset) eikä vaihteissa ole ollut ongelmaa. Pyöränä joku Bilteman halpis jossa Shimano Nexus -vaihtaja. Sama vekotin kolmatta vuotta käytössä eikä vaihteissa ole ilmennyt muutenkaan mitään ongelmaa.
     
  20. säätäjä

    säätäjä Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kaikki vaihteet jäätyy sitä kautta, että vaijerit jumittaa ja jäätty kiinni. Pahimpia on fillarit, joissa takavaihtajan vaijeri viedään keskiön ali: eturengas heittää paskaa siihen, sitten tulee pakkanen ja vaijeri jumissa. Onneksi tällaisia päiviä ei vuodessa ole kovin montaa.