Hihimaailman pojut olivat taasen vähäsen koesoitelleet, tälläkertaa Genelecin DSP-sarjaa, mistä ensinnäkin kiitos.Vihdoin ja viimein. Olipa keskustelupalstan valppaan moderaattorin johdolla onnistuttu jo kerrassaan luukuttamaan konemusiikilla & LFE 3x +10 dB overdrive -soundtrackilla 7261A:n suojapiirin ledikin esiin.Tämän johdosta herää kysymys, mitenköhän helkkarin kovaa siellä kuunteluissa konepoppia oli huudatettu, vai oliko overload-Erosen kuulolaitteen input sensitivity sittenkään kalibroitu manuaalin mukaan (engl. Hihi reporter hearing aid malcalibration&error)? Bassokoomikko -tason huudatustestiin oikeakaliiberinen valinta kovakorvaiselle testiryhmällemme olisikin ollut kenties 4x 7271A.Tietysti varauksella, että PAINEET olisivat riittäneet. Sauraman harrastajakuva, jossa hän haastattelee ja kirjoittaa itsestään yksikön kolmannessa persoonassa , oli neljän subbarin installaatioineen mielenkiintoinen.Tämän virityksen käytännön toiminnasta näkisin kuuntelupaikan taajuusvastemittauksien & muunkin ruodinnan muodossa selkeän lisäartikkelin paikan.
Oli kyllä aika käsittämätön pistemäärä.... jotenkin pisti miettimään, että voiko se oikeasti olla noin hyvä. Itse lehdestä: loistopaketti taas. Jokainen artikkeli tulee kyllä luettua
Itseäni pisti vielä enemmän silmään siellä katonrajassa pilkottavat kaiuttimet. Varmaan todella upea katsoa leffoja, kun äänet kuuluu kuin jostain ilmastointikanavasta.. Tietysti jos tuollaiseen sillipurkkiin meinaa ahtaa sekä 2-kanavaisen laitteiston, että monikanavalaitteet, joutuu varmaan tekemään aika "erikoisia" ratkaisuja. Eikä nuo pienemmät Genelecit laitteet nyt mitään äänenpainehirmuja ole. Siksi niitä isompia malleja on olemassa, jos haluaa enemmän ulottuvuutta bassoihin ja enemmän puhdasta äänenpainetta.
Kyllä ne kolme ihan peruskanavaa siellä katonrajassa ovat. Itse en myöskään voi tätä käsittää. Syynä kuulemma oli "niska väsyy jos pitää ylöspäin tuijottaa monta leffaa putkeen". Kun tuota setuppia katsoo, niin kyllähän tuossa enemmmän eteen tulee huoneenleveyinen kangas ja sen rajoitteet... miksi laitteistoa ei voisi sijoittaa muualle, laskea kankaan oikeasti alas, vähän nipistää reunoista ja siten saada skobet selkeästi alemmaksi. Itsellä on joskus ollut tuolla tavalla yläviistosta ja mielipide on: mikäs siinä jos diggaa kuunnella about sillä tavalla että kaikki äänet tulee lentokoneesta. Noin muuten on kyllä saatu setupiin tosi hyvä määrä laadukasta tavaraa ja varmasti on toistokin kunnossa
Vielä vakuuttavampaa oli numeron taustalla ollut kuvaus äänenlaadusta. Sitä kun sai etsimällä etsiä. Tuloksena ääneen liittyvät kolme(!) lausetta kuuden sivun jutussa, joista yhdessä lauseessa kuvataan äänenlaatua. Ja nuokin automaattikalibroinnin jäljiltä... Surkea esitys!
No ei nyt novellia, mutta ehkä vähän enemmän kuin "parasta mitä koskaan olet kuullut" olisi ollut kiva kompromissi. Sinänsä ymmärrän kyllä, että näiden uusien "high end" AV-laitteiden kanssa artikkelin kirjoittaja painii tilaongelman kanssa. Säätämistä ja ominaisuuksia riittää niin paljon, että niiden täydellinen arviointi veisi varmaan yhden lehden verran tilaa. Toisaalta kyseessä on kuitenkin aika vahvasti ääneen painottuva julkaisu, joten äänestä voisi kyllä hieman enemmän kirjoittaa.
Aivan liikaa kuvailit ääntä. Olisit suoraan mittauksien perusteella läväyttänyt arvosanan.:thumbsup: Niin ja 10- on liian vähän vahvistimelle jossa on vit.usti tehoo ja suora taajuusvaste.
Tässä vähän omaa aivopierua aiheesta: Vaihtelua voisi saada vaikkapa kerran vuodessa tehdyllä testillä. Tässä testissä olisi sitten perusvahvistimien koko skaala: stereovahvistimet, av-vahvistimet ja esi-/päätevahvistinyhdistelmät. Laitteita olisi paljon mutta kun kerran monia kiinnostaa äänenlaatu niin voisi keskittyä siihen sataprosenttisesti jolloin palstatilaa ja aikaa säästyisi. Eli jätetään muut ominaisuudet pois vertailusta kokonaan. Minä ainakin lukisin mielelläni tuollaisen testin jossa kaikki vahvistimet laitetaan samalla viivalle ja vertaillaan pelkkää äänenlaatua.
Mitäs täällä itketään?Teittinen kirjoittaa kuten hyvän hifitoimittajan pitääkin. Kaikki neutraalit vahvistimet ansaitsevat äänenlaadusta täyden kympin.Ja niitä maailmassa totisesti riittää. Epäilen Denoninkin tämän vahvistimen tapauksessa sellaisen +5 k€ kuluttajamyyntihintaan peräti onnistuneen vääntämään (kilpailijat tekevät sen muutamalla satasellakin), joten eipä tyhjästä ole aihetta jaaritellakaan nyt nähtyä enempää. Pitäkää tämä linja.:thumbsup:
Novellia vähempikin riittäisi - esim. kokonainen kappale. Elokuvakuuntelu? Monikanavakuuntelu? Stereokuuntelu? Entäs ilman kalibrointia - näinhän selviäisi millainen se on kun kalibroinnin tuoma - varmasti merkittävä ero - poistetaan. Ääni mahdolliseen vertailuvahvistimeen? Nyt tuo yhden lauseen arvio oli sellainen, jonka olisi voinut lukea esim. Kotiliedestä tai Gloriasta, jossa kokeilevat jotain äänilaitteita.
Joku toinen olisi varmaan käyttänyt puoli sivua soundin ylistämiseen ja kuvailuun. Minä taas kuittaan asian mahd. lyhyesti, koska en näe mitään syytä vatvoa samaa asiaa ad nauseaum synonyymisanakirjan kanssa. Lisäksi, kuten kommentoitkin, näissä vehkeissä on niin hemmetisti muutakin puitavaa, että sekä tila että aika ovat kortilla. Ja muistetaan nyt vielä, että kyseinen arvosana on äärimmäisen subjektiivinen.
Testasin amppia monikanavaisena ja kalibroituna, koska sellaiseen käyttöön tuo varmasti pääasiallisesti hankitaan. Äänilähteistä tekstissä mainittiin monikanavainen SACD, minkä lisäksi amppia testattiin tietysti elokuvien kanssa. Lähteet olisi toki voinut tehdä selvemmäksi, mutta lukijoiden järjen käyttöön on luotettava etenkin silloin, kun tila on kortilla. Denonia verrattiin artikkelissa useaan otteeseen Yamahan Z11:een. Pitääpä lukaista mitä ko. lehdet sanovat tuosta Denonista.
Kyllä ainakin allekirjoittaneelle tuli selväksi, että testattiin leffalla ja yhdellä pisteellä kalibroituna, joka tuotti kalibroinnissa parhaan mahdollisen tuloksen. Jos saisi ehdottaa jotain jutuntynkää hifimaailmaan: kuva- ja ääniprosessoreiden artikkelia samaan tyyliin mitä oli HDMI:stä joku aikaa sitten. Prosessointipuoli tuntuu menevän eteenpäin pikajunan vauhdilla ja ainkin itse olen pudonnut kärryiltä aika pahasti, vaikka kohtalaisesti alan uutisia pyrin seuraamaan. Olisi kiva lukea hieman valmistajista, heidän tuotteistaan ja mahdollisesti eri valmistajien erilaisista tuotteita. Nyt tieto on hajallaan av vahvistimien testeissä ja ainakaan itse en muista, mikä tällä hetkellä on viimeisintä huutoa ja vastaavasti mikä tarjoaa hyvän vastineen rahalle.
Jahas, tuttua huttua. Eipä tarvi erikseen katsoa kenen tekstistä on kyse. Tällä kertaa ihan hyvää läppää kuitenkin, sai minut jopa nauramaan.
No perskule, tuo SACD-kohtahan jäi ihan huomaamatta - tosin ääneenhän sinänsä maininta ei liittynyt vaan laitteen yllättävään sammumiseen. Mutta maininta kuitenkin . Kyllähän se on ymmärrettävää, että Denonin kaltaiset laitteet ulevat nimenomaan kotiteattereiden keskuksiksi, mutta tuohon äänipuoleen olisi kaivannut ...enemmän. Ei romaani, ei novellia, mutta tosiaan enemmäin kuin lauseen. Tai vaihtoehdoisesti laitteet voisi erottaa omiin luokkiinsa ja arvostella niitä omissa luokissaan. Sillä vaikka uskon, että Denon on moiseen hintaan voinut saada aikaiseksi oikeasti hyvä-äänisen laitteen, herää taustalla pientä suurempi epäilys äänenlaadun arvion - lähinnä numeron - vertailukelpoisuudesta vahvistimien saralla. Ja mistä sen tietää, mitä seuraavassa Gloriassa tms. löytyy. Ties vaikka löytyisi pikatesti tuosta lehdessä esitellystä Genevan laitteesta, josta kommentoitaisiin, että "tilaan asennetut kaiuttimet eivät ole koskaan soineet yhtä upeasti"