Pitäsköhän sun akomu vähän tutustua lakiin mutun suoltamisen sijaan? Mikä on lainmukainen 30 päivän palautusoikeus? Ja myyjä nimenomaan vastaa myymästään tavarasta, oli virhe sitten softassa tai ei.
Hups, pyydän anteeksi. Tarkoitin tietysti 14 päivän palautusoikeutta, jonka saa postitse tilatuista tuotteista. Tuli luettua gigantti-threadia, josta jotenkin tarttui tuo 30 päivää... Missä sanotaan, että myyjä korjaa tuotteen, jossa on jokin ominaisuus, joka käyttäjän mielestä on epälooginen? Mutuahan tässä osittain suolletaan. Väitän silti, että jos kyseessä ei ole rikkinäinen tuote, ei myyjän tarvitse kuukausien jälkeen tuotetta vaihtaa uuteen, vaikka kilpaileva tuote toimisikin paremmin.
Totta kai on. Jälleenmyyjä voi olla myymättä tuotteita joissa on puutteita. Ja, jos tuotteessa on jotain sellaista mikä lain mukaan oikeuttaa palautukseen, vaikka se, että se ei toimi kuten kyseisen tuotteen pitäisi toimia, niin laitteen myyjällä on velvoite maksaa rahat takaisin tai korjata asia. Jotenkin vain tuntuu, että Suomessa ei ketään haittaa se, että myydään puutteellisia tuotteita (esim. manuaalia ei ole Suomeksi) ja jotenkin se on hyväksyttävää, että kauppiaat eivät noudata Suomen lakia. Tuo ominaisuus-termi on vain keksimällä keksitty juttu jolla voidaan selittää se, että on tehty paska tuote tai tuote on tuotu keskeneräisesti markkinoille. Tämänkin kuluttajat jostain kumman syystä hyväksyvät mukisematta. Kuten ei tällä koko hommallakaan ole takuun kanssa mitään tekemistä vaan kuluttajansuojan. Takuu on vain myyjän antama ekstrapalvelu ja vaikka takuu olisi jo loppunut niin myyjä on vastuussa, jos laite hajoaa (riippuen tietenkin minkä takia) tai se ei toimi kuten laitteelta voisi odottaa. Tässähän ei sinänsä ole puhuttu epäloogisuudesta vaan siitä, että ovatko nämä "ominaisuudet" eli laitteissa olevat puutteet hyväksyttäviä. Täällä kerrotaan, että tuotessa on virhe, jos -siinä on valmistusvika -se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu -se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu Eli, jos tuotteessa on "ominaisuus" eli on vaikka videot joilla ei voi nauhoittaa, niin vaikka se olisi kaikissa saman mallin laitteissa niin kuluttaja voi käyttää kortin "ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu". Paitsi, jos myyjä on asiasta maininnut myytäessä, mielellään kirjallisesti, koska muuten myyjän on jälkikäteen helppo väittää kertoneensa asiasta. Ja eipä silloin voi asiakaskaan yrittää huijata. Juuh, ei tietenkään tuotetta tarvitse vaihtaa, jos toinen toimii paremmin. Vain, jos se ei toimi oikein.
Asiaahan tuossakin on paljon. Hankalahan näihin on aina vetää raja, mikä menee puutteellisuuden puolelle ja mikä ei. Ja kun peruskuluttaja (kuten minä) ei yleensä kaikkia lakeja tarkkaan tunne, vaan yrittää pärjätä maalaisjärjellä. Eniten tuossa pisti silmiin mainitsemasi suomenkielinen manuaali. Pitäisikö sellainen tosiaan tarjota, vai tarkoitatko vain, että kuluttajien pitäisi olla vaativampia sen suhteen? Täytyy myöntää, etten kyllä koskaan alkaisi valittamaan suomimanuskan puuttumisesta. Englannilla toki pärjään, joten en näe paljon syytäkään. Videot, joilla ei voi nauhoittaa nyt on jo niin merkittävä puute, että tottakai sellainen viaksi pitää lukea. Ei siis liian kirjaimellisesti sovi "noudattaa" tuota aikaisemmin mainitsemaani eroa "ominaisuuden" ja vian välillä. Tässä ketjussa oli alunperin kyse kuitenkin siitä, että tekstit häviävät, jos käy teksti-tv:ssä, jonka jälkeen ne pitää kytkeä takaisin päälle. Joku kysyi, tulevatko ne takaisin, jos käy toisella kanavalla, johon en nähnyt kieltävää vastausta. Mielestäni tässä on kyseessä sen verran pienestä asiasta, etten itse puhuisi välttämättä suoranaisesta viasta, vaan hiukan huonosti toteutetusta tuotteesta. Myöskin tuotteen lähettäminen takaisin jonkin liimaläikän takia, joka lähtee pyyhkimällä pois, on vähän vaikeuksien kerjäämistä. On hyvinkin mahdollista, että kuulun ryhmään, joka hyväksyy jotain em. puutteita, vaikkei pitäisi. Tai ainakin punnitsen tarkkaan, onko jokin pikkuvika todellakin sen arvoista (jos se ei siis oikeasti estä laitteen käyttöä). Ainahan se on hyvä, jos joku jaksaa taistella oikeuksistaan, mutta joskus tuntuu vaan, että asiat vedetään överiksi vähän turhan heppoisin perustein.
Tsemppia Tindrum. Itsellänikin on ollut pari kertaa vittumaisia kokemuksia telkkarin kanssa. Ensimmäisen kerran sain uuden telkkarin Gigantista, jossa oli reikämaski irti. Itse sain roudailla telkkaria huoltoon yms. Huoltomies lopulta sanoi, että tämä telkkari on tod näk tippunut kuljetuksessa tms todella kovasti, koska muuten ei kuulemma kuvaputkista lähde reikämaskit irti. Loppujen lopuksi purin kaupan ja ostin noin 1000 euroa kalliimmaksi tulevan 42" plasman joka onkin palvellut hyvin useamman vuoden. Saman tyyppisiä kokemuksia on toisesta kuvaputkitelkkarista, jossa oli ongelmia niin korjauksessa. Huomasia vian heti telkun saavuttua kotiin ja ilmoitin myyjälle. Meni vuosi kun telkkariin tilattiin uusi kuvaputki (kuvaputkessa oli halkeama) ja myyjä sitten sanoi, no onneksi tuli tuohon vuoden sisään tuo kuvaputki, että meni takuun piiriin.... Anna mun kaikki kestää. Pahinta näissä säätö-ongelmissa on tilanne jossa firma heittäytyy hankalaksi, koska se on itselle niin pirun turhauttavaa. Nykysin pyrinkin ostamaan aina "parempaa tavaraa" ja keskittämään ostokseni kauppoihin joista minulla on hyviä kokemuksia (esim. Jimms PC store, josta nyt tilaan telkkaria). edit: sanotaan nyt vielä, että itselläni ei koskaan ole ollut verkkokauppa.comin kanssa ongelmia, tosin sieltä olen tilannutkin vain tietokoneen osia. Osat ovat tulleet pääsääntöisesti tuolta nopeasti ja hinnat ovat olleet edullisia. Pitää ruveta harkitsemaan tosin, näiden täältä lukemieni tarinoiden perusteella.
Suomen lain mukaan Suomessa myytävissä tuotteissa pitää olla suomenkielinen ohjekirja paitsi, jos tuote on rajallisen ryhmän marginaalituote. Täältä voi lukea ohjekirjan kielestä. Itsekin pärjään mainiosti englanninkielisellä manuaalilla, mutta kaikki eivät. Verkkokauppa on juuri hyvä (tai huono) esimerkki siitä, että kaupataan tuotteita joissa ei ole suomenkielistä manuaalia. Tosin taitavat nykyään mainita siitä myytäessä. Se ei silti poista sitä vastuuta etteikö suomenkielistä manuaalia tarvitsisi toimittaa.
Itse tilasin verkkokauppa.comista PS3sen ja luki, että mukana ei suomenkielistä manuaalia, mutta sain kuitenkin sen PDF:nä, mikä olikin näin nykyaikana todella positiivinen yllätys
Väittäisin vastoin kuluttajaviraston nettisivuilla lausuttua kannanottoa, että tuote ei ole virheellinen, jos ostajalle on ennen kaupan tekemistä kerrottu, että tuotteen mukana ei ole suomenkielisiä käyttöohjeita. Eli käsitykseni mukaan Suomessa saa myydä tuotteen ilman suomenkielistä käyttöohjetta ostajalle, jos tästä kerrotaan ennen kaupan tekemistä. Ostajalla ei tällöin ole oikeutta jälkeenpäin saada suomenkielistä käyttöohjetta myyjältä.
En ymmärrä miten ohjekirjattoman tuotteen myyminen halvemmalla kuin ohjekirjallisen polkisi jotenkin kuluttajan oikeuksia. Jos olisi esim. kamera ilman ohjekirjaa hintaan 449 ja sama kamera ohjekirjan kanssa 499. Sitten kuluttaja saisi valita kumman ottaa. Nyt kuluttajansuojalaki estää tämän halvemman ohjekirjattoman myynnin kokonaan. Ei ole järkevää ei.
Siitä, että rikkoo lain henkeä ei saa tulla kilpailuetua yhdelle liikkeelle. Se taas, että livetään ohjekirjojen suomentamisesta polkee kuluttajien etua yleisesti. Kamera on sellainen tuote minkä suheen ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä siitä pitääkö sen kanssa olla suomenkielinen ohjekirja. Pitää.
On kyllä harvinaisen selkärangatonta toimintaa kauppiaan puolelta. Eikö VK:n velvollisuuksiin kuulu toimittaa korvaavaa sijaislaitetta, jos korjausaika venyy tuote huomioon ottaen kohtuuttoman pitkäksi?
No on. Kuluttajan yleinen etu on, että tuotteissa on asianmukaiset ohjeet. Sen takia sellainen laki on olemassa. Se että laki koskee kaikkia toimijoita takaa osaltaan sen, että kuluttajan eduksi toimiva liike ei menetä markkinoita toimintansa vuoksi ja näin markkinaohjaus ei toimi kuluttajien yleistä etua vastaan.
Tarkemmin: Suomimanuska pitää olla kuluttajakäyttöön tehdyissä tuotteissa ja taas ns. ammattikäyttöön tehdyissä tuotteissa sitä ei vaadita, vaikka kuluttaja ammattituotteen ostaisikin.
Täytyy varmaan ajaa joku juttu korkeampaan oikeusasteeseen, että kuluttajavirasto muuttaa tiedoitustaan suomimanuaalin pakollisuudesta.
Suomimanuaali pitää siis olla KULUTUSHYÖDYKKEESSÄ, jonka mm. kuluttajariitalautakunta määrittelee seuraavasti: Tuotteen pitää olla kulutushyödyke Kulutushyödyke on tavara, palvelu tai etuus, jota markkinoidaan kuluttajille ja hankitaan yksityistalouteen. Ratkaisevaa on, kenelle hyödykettä markkinoidaan ja ketkä sitä yleensä ostavat. Selvää on, että esimerkiksi tavalliseen kotikäyttöön tarkoitetut pesukoneet ovat kulutushyödykkeitä, pesuloiden pesukoneet eivät. Yrityksille tai ammatinharjoittajille markkinoitavat hyödykkeet eivät ole kulutushyödykkeitä. Esim. leikkuupuimureita markkinoidaan maanviljelijöille ja kirjanpitopalveluja kirjanpitovelvollisille, jollainen yksityinen henkilö ei ole.
Kysy tuo kysymys 67 vuotiaalta tallentavan digiboxin ostajalta jolle teknisin laite on oranssin värinen Black&Decker tai muovitapilla viritettävä Saloran mulkosilmä tv vuosimallia 81. Jos kaikki jälleenmyyjät keräisivät rusinat pullasta sen kummemmin piittaamatta kuluttajasuojalaista niin kai ne hinnat läpi linjan jonkun verran laskisivat tiettyyn rajaa asti. Valtaosalla yrityksissä siellä hinnoissa kun näkyvät vastuu lainmukaisesta toiminnasta olipa kyse myynnistä tai vastuusta henkilöstöstään.
Ompas typerää jankkaamista stuukilta, menisit jo kotiisi ja katsoisit sitä pikku kakkosta sen vk:n ruudulta, jonka palveluksessa et ole :hitme: Jos Suomessa on LAKI, miksi väität vastaan? Tottakai pitää olla suomenkielinen ohje laitteen mukana, idiootti