Kun kerran olet ilmeisesti koteloa takapenkkiä vasten tekemässä, niin yhden sivun oltava vino, jolloin istuisi nätisti.. Mutta leveys ja korkeus 90 ja 50 senttiä maksimi, niin sisältä n. 85 ja 45 senttiä, sisältä 30 senttiä syvällä kotelolla ollaan n. 115 litran tilavuudessa, mistä tuet, elementti ja putki vie useita litroja, jolloin ollaan lähellä 100 litraa. Eli about 90x50x35 senttiä ulkomitat, jos 22-25 millinlevystä teet. Eiköhän 1 Faradin konkka kannata laittaa, siinä hinta/kapasitanssisuhde hyvä, mutta ensiksi kaikki johdotukset ja akku+laturi kuntoon. Eli konetilassa akulta auton runkoon vähintään samanvahvuinen piuha kuin poppilaitteillekkin, akun tarkistus/vaihto ja laturikin kannattaa tarkistaa, että pukkaa virtaa kunnolla. Sitten huomaakin, ettei sitä konkkaa tarvitse laittaa...
Eli ajattelin tehdä tuon kopan 2,3cm levyllä. Akku ja laturi on mainiossa kunnossa jo valmiiksi, joten ostan 1F konkan lisäksi niin sekin varmistuu. Minkä mittainen putki kannattaisi hommata tuohon ja mihin suuntaan suuntaisin sen? Ajattelin laittaa jotain polyesterivanua boksiin, eli sekin vaikuttaa tuohon litratilavuuteen. Miten teen kotelon tuennan, jos sinne tarvitsee lisätukea?
Kannattaa tarkistaa vielä piuhat siellä konetilassa, ei paljon auta muuten paksut, jos akun maa 4mm2 piuhalla korissa, kuten eräässä japanilaisessa. Sama virta+hieman muita kulkee Akun ja korin välisessä piuhassa. Eikös aiemmin ollut halkaisija 10 senttiä ja 32 pituus, eli pituutensa puolesta kotelon päätyyn kiinni. Jos kotelo on tuollainen pitkänmallinen, niin ainakin puoleenväliin päädyn kokoinen väliseinä, johon tekee n. 50% aukotuksen, jotta ilma kulkee, sen voi sijoittaa vaikka siten, että r-putken sisäpää kiinnittyy siihen.
Tuosta maadoituksesta tulikin mieleen, eikö saisikin varmemman maadoituksen, jos laittais vahvarin maadotuksen samaan paikkaan mistä akkukin ottaa maan? Kuinka paljon laitan tuota vanua tuonne? Voisihan tuon r-putken laittaa ihan hyvin pystyyn, eli vaikka oikeasta yläkulmasta suuntaa vain alaspäin vai onko parempi kuitenkin vaakasuoraan laittaa? Sitten tuosta väliseinästä.. Tässä jonkunnäköinen kuva minkälaisen kuvituksen tuosta väliseinästä sain, outo kylläkin, mutta yrittäkää ymmärtää. Tässä malli: http://www.aijaa.com/v.php?i=2320202.jpg Entä minkäkokoinen putkisulake kannattaisi laittaa akun ja vahvarin väliin vai tarvitseeko ollenkaan kun on kondensaattori siinä välissä?
Tietenkin, jos vahvarin ja akun välimatka ei ole pitkä, niin miksei samaan pisteeseen, mutta jos akku edessä ja vahvistin perässä, niin ei kannata, häviöitä sen verran. Hyvä tukeva paikka korista, maalit pois ja kunnon pulttaus, jotta kunnon kontakti. Aina sulake, se suojaa niissä tilanteissa, jos piuhassa tulee oikosulku koriin, niin ei auto pala. Ja vahvistimen sulakkeen kokoinen vähintään. Tietenkin putki voi osoittaa mihinpäin vain, kunhan putken molemmissa päissä kotelon sisällä ja ulkona on vapaata, jotta ilma liikkuu. Vanu tai vastaava ei ole välttämättömyys kotelon sisllä. Kuvan ratkaisu ihan OK, itse siirtäisin elementtiä jompaan kumpaan suuntaan, jotta keskituki olisi kauttaaltaan sivulevyissä kiinni.
Tuleeko häviötä, jos ei laita vanua ollenkaan? Tuo elementin sijoitteluhan siinä ongelmana juuri onkin kun näyttää aika jännältä jos on iso boksi ja subi on toisessa kulmassa :sick: Jostain luin ammattimiehen vastauksen että esim. jossain mersussa kannattaisi suunnata putki noin hattuhyllyn korkeudelle. Onko siinä mitään ideaa jos ostaisin noin 20cm pitkän ja 10cm halkaisijaltaan olevan r-putken ja laittaisin sen hattuhyllyyn kiinni ja toinen pää jäisi subikotelon sisäpuolelle? Onko putken pituudella niin väliä, tuota hattuhylly- ideaa ajatellen ja haittaako jos putken pää lähtee vasta kotelon reunasta, eikä yllä kotelon sisäpuolelle ollenkaan? Onko vahvistimen herätevirta- kaapelissa sulaki välttämätön? Himppe, olen lukenut lähestulkoon nuo kaikki.
Kotelohan tulee takapenkin selkänojaa vasten. Kenelle se elementin sijoittelu sieltä näkyy? Refleksiputkia suositellaan vedettäväksi hattuhyllyn läpi lähinnä sedan-mallisissa autoissa, joissa tavaratila on erotettu tiiviisti matkustamosta. Jos haluat toimia näin, putken pituus on sama kuin ns. "normaalissakin" tilanteessa, jolloin viritys pysyy samana. Putki ei vain ole niin paljoa kotelon sisällä ja siten vaikuttaa kotelon nettotilavuuteen. Putken pitää silti ylettää kotelon sisään tai ainakin kotelon seinämän sisään saakka. Herätevirta on matalatasoinen, siihen ei tarvita sulaketta. No sitten olet varmasti myös oppinut, että päävirtapiuhaan tarvitaan aina sulake mahdollisimman lähelle akkua, ellet halua pahimmassa tapauksessa polttaa autoasi. Power Designer -ohjelma kertoo sinulle olennaisimmat speksit tarvittavista sulakkeista ja kaapelipaksuuksista.
Tiedän muutaman tapauksen, missä soittimen hajoamisen olisi saattanut estää sulake herätevirtapiuhassa. Eli jos hv-piuha menee oikosulkuun maihin, voi soittimesta(tai foliosta soittimen piirilevyllä) nousta savut. Eli 50-100mA:n nopea lasiputkisulake saattaisi auttaa. Parin vahvistimen ottaman herätevirran mitannut, ollut välillä 1-15mA.
Katsos, niinhän AutoSoundin sivuilta löytyneessä kuvassakin neuvotaan tekemään. Itse en ole sulaketta tuossa kohdassa käyttänyt, mutta hyvä se on ilmeisesti siellä olla.
Onhan se subikotelo ja subi itse parempi laittaa hienosti kuin joku perus amiks viritys vaneri koppineen. Herätevirtapiuhan väliin sulake on juuri tuolla AutoSoundin kytkentäkaaviossa. Joo elikkä sain nuo koot eli päävirtasulakkeen koko 200A ja kaapelinpaksuudeksi 25mm2. Edit: Täällä päin maksaa levyt näin: 25mm MDF-levyn neliöhinta on 17,33€/m2 19mm MDF-levyn neliöhinta on 11,88€/m2 25mm levyllä 6kpl neliöpalasta = 17,33 x 6 = 103,98€ 19mm levyllä 6kpl neliöpalasta = 11,88 x 6 = 71,28€ Eli tuo 19mm on liian ohutta? Jos tuolla hinnalla ostaisi noita levyjä, niin samalla hinnallahan saa jo uuden boksin?
Syötithän laskentaohjelmaan myös kaapelin pituuden, joka normaalisti on noin 5 metriä (akku keulassa ja vahvistin peräkontissa) 1000W vahvistinteholla ja 5m kaapelinvedolla kaapelin vahvuudeksi tulee jo 50mm2. Kannattaa huomioida, että useimmissa paikoissa levyjen sahaus maksaa vielä erikseen. Esim. Puukeskuksella sahauslisä on 40% levyn neliöhinnasta. Toisekseen, kuudesta neliön kokoisesta arkista teet jo kuution kokoisen kotelon. Tavoitteenahan oli kymmeneosa tästä (100 litraa), eikö? MDF-levyt eivät siis maksa noin paljoa kuin esitit.
No tuolla tavalla ne sanoivat tuon hinnan. Mutta jos ei olekkaan sahauspalvelua niin enkö silloin joudu ostamaan neliöpalasia? Olisiko jotain parempia ideoita?
Leikkautat kerralla oikeaan kokoon niin riittää 2 neliöö... Ja tosikoille tiedoksi niin en laskenut paljonko sitä levyä menee. Oli vaan esimerkiksi.
MDF-levyt eivät suinkaan ole neliön palasissa, vaan isoina levyinä; kokoluokkaa 2800x1800mm. Jos sahauspalvelua ei ole, joudut ostamaan kokonaisen levyn, raijaamaan sen jollakin kontilla kotiisi ja sahaamaan sen itse palasiin, mikä ei kotikonstein ole aivan helppo homma. Suosittelen etsimään liikkeen, joka sahaa sinulle levyt haluamaasi mittaan ja maksat vain mittaan sahatuista paloista. Säästyt paljolta vaivalta, oikeasti!
Joo täytyy jatkaa etsimistä. Neliöhintoine ne tosiaan ilmoitti hinnat. Kuinka paksua herätevirta-piuhaa tarvitsen järjestelmääni?
Myydän omenatkin kaupassa kilohinnalla, eikä ne kiloa tasan jokainen paina Kannattaa katsella kotikunnan kaluste(keittiökaappi)firmat yms ja kysellä niistäkin, joskus hommannut sellaisesta. Mikä paikkakunta on kyseessä?? Herätepiuhan paksuudella ei ole merkitystä, liika ohutta et löydä, kannattaa kiinnittää huomiota siinäkin pakkasenkestoon (ei pvc-eristeellä) ja mekaaniseen kestoon.
Paikkakunta on Ristiina, mutta Mikkelistä ajattelin ostaa kun matkaa on 20km ja on paljon isompi paikka ja enemmän liikkeitä. Miten voin ottaa huomioon nuo asiat mitä mainitsit jos tilaan netin kautta, sähköpostilla kysymällä?
Kannattaisiko laittaa vähän samanlailla kuin tässä niin tuo subikka? https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=67658&page=4 Eli sohvan korokkeen alle. Tuo sama 100L boksi minkä teen tuohon autoon, niin laitan sen tuonne vastaavan korokkeen lailla. En aio yhdistää tuota boksia korokkeeseen, eli laitan vaan tuohon korokkeen alle sen. Eli kysymys kuuluu, paraneeko vai huononeeko äänenlaatu korokkeen päällä sohvalta kuunneltaessa vai kannattaisiko laittaa kotelo johonkin muualle huoneeseen? Talvisin ajattelin pitää vehkeet kotosalla, kun tulee ajeltua autolla vähemmän ja enemmän katsellessa leffoja. :thumbsup:
Tuota tuota. En nyt halua olla ilonpilaaja, mutta millasella budjetilla oikein olet liikkeellä? Olikos Reso 15 tulossa? Eihän se ole edes kallis. Kotona ja autossa kun on NIIN eri ympäristö, että saako toimivaa kompromissia oikeasti aikaseksi. Lisäksi millä vahvarilla meinasit kotona sitä ajella?