Toinen Aamen. Mitä luin muutama viesti taaksepäin, niin vastuun siirtäminen jälleenmyyjältä maahantuojalle/valmistajalle (ohjataan asiakas neuvottelemaan asioista maahantuojan/valmistajan kanssa) on kummallista. Välillä tuo ei tietysti tuota isompia ongelmia ja homma toimii, mutta väärin se on.
Tuo on kyllä aivan totta. Itsekin on tullut heitettyä vaan roskiin (tai siis kierrätykseen) digibokseja ynnä muita itsestään mykäksi menneitä laitteita, eikä noista jaksa purnata (digiboksejakin on tietysti tullut ostettua niitä hinnat alkaen-malleja). Siinähän tuo palauteketju tietysti katkeaa, jos jälleenmyyjä ei tiedä että kuluttajat vaan heittävät vesilintua noilla sekundatuotteilla, eivätkä vaivaudu antamaan palautetta. Ja eipä tuo varmaan jälleenmyyjältäkään yöunia vie, suomalaisethan ovat tunnetusti kansaa joka syö valittamatta vaikka kylmän keiton ravintolassa. Tuntuu vaan monissa näissä viesteissä tuo looginen ketju katkeavan, esimerkiksi: Kuluttaja ostaa jälleenmyyjältä tuotteen -> Tuote onkin susi, kuluttaja palauttaa tuotteen jälleenmyyjälle ja saa uuden -> Jälleenmyyjä on asiakkaita polkeva paska, joka alistaa ihmiset ostamaan roskaa. Ja kuten olen sanonut n-kertaa, tuntuu että näissä kirjoituksissa on enemmän tunnetta kun asiaa taustalla. Mutta kaipa sitä sattuu, kun noita pettymyksiä osuu kohdalle.
Ottamalla etukäteen selvää ostamastaan laitteesta välttyy käytännössä kokonaan tämänkin threadin tapaisilta pettymyksiltä. Hienoahan se olisi, jos kaikki toimisi aina kuten, kuluttaja kuvittelee tai kuten laitteen pitäisi tuoteselostuksen mukaan toimia. Näin ei valitettavasti vain ole, enkä usko että muutosta on näkyvissä. Tekniikka kehittyy kokoajan valtavaa vauhtia, tuotteita syydetään liukuhihnoilta yhä enemmän ja kuluttajat haluavat yhä enemmän. Pelkästään tuotemäärät ovat niin korkeita, että sekaan pakolla tulee susikappaleita. Sitten on tietysti suunnittelu- ja softaviat, jotka luultavasti johtuvat lähinnä kiireen ja kustannussäästöjen takia. Valitettavaa, mutta faktaa. Itse en ole oikeastaan koskaan pettynyt mihinkään vähänkään kalliimpaan tuotteeseen. Muutamia muutaman kympin tuotteita on tullut ehkä yhteensä elinikäni aikana ostettua, jotka ovat olleet pettymyksiä. Näissäkin ollaan menty asenteella "ehkä se jotenkin toimii, kun noin edullinen". Nykyään netti on täynnä arvosteluja ja käyttäjien kokemuksia laitteesta kuin laitteesta. Niitä lukemalla välttyy käytännössä kaikilta "ominaisuuksilta" ja jäljelle jäävät vain mahdolliset valmistusviat, jotka saa helposti korjattua huollon kautta. Jokainen siis syyttäköön itseään, jos haluaa alkaa beta -testaajaksi. Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa vaikkapa tonnin TV:tä, josta en tiedä mitään etukäteen.
Täällä onkin jo aika kattavasti kommentoitu näihin asioihin, mutta sitä nimenomaan tarkoitin (ehkä hieman epäselvästi ilmaisten), että kaikkien pitäisi esim. Topfieldin/vast tapauksessa tylysti palauttaa boksi kauppaan ja vaatia toimiva tilalle (toimivaa ei luonnollisesti ole, koska nuo mainitut viat ovat niitä "ominaisuuksia"). Kun toimivaa ei muutamalla yrityksellä siis löytyisi, joutuisi jälleenmyyjä purkamaan kaupan ja palauttamaan rahat. Tätä rataa, kun jatkettaisiin näiden kaikkien nykyisten p*askalaitteiden kanssa aikansa, tulisi siitä jälleenmyyjille (ja sitä myöden maahantuojille ja valmistajille) niin suuret tappiot, että lopuksi alkaisimme saamaan toimivia laitteita ilman näitä "ominaisuuksia". Varsinaiseen aiheeseen liittyen oli tarkoitus antaa ymmärtää, että yllämainitun kaltaisella toiminnalla jälleenmyyjät eivät voisi jatkuvasti vain yrittää venyttää ja kusettaa kuluttajia tällä jatkuvalla takuukorjaus/takuuvaihto rumballa, jonka pääasiallinen tarkoitus nykyään näyttäisi olevan kuluttajan väsyttäminen, jotta myyjä saa ainakin ne rahat pitää. Monessa tapauksessa sieltä vaan näyttää sama laite tulevan samoine vikoineen nimittäin takaisin. Mukana ilmoitus "vika on nyt korjattu" tai "ei siinä mitään vikaa ollut" ja hyvässä lykyssä jälkimmäisessä tapauksessa mukavana yllärinä vielä lasku turhasta takuukierrätyksestä. Se olisi mille tahansa jälleenmyyjälle kuitenkin kestämätön tilanne, jos rosikseen olisi menossa vaikkapa vain 500 kpl juttuja pelkästään Topfieldin "ominaisuuksien" takia. Kyllä siinä jälleenmyyjä oppisi olemaan ottamatta p*skaa hyllyyn ja toimimaan iloisella ja avoimella palveluasenteella takuutilanteissa. Siis, jos kaikki veisivät oikeasti nämä asiat loppuun asti oikeuksistaan kiinni pitäen, ei yksikään jälleenmyyjä jaksaisi sitä rumbaa ja joutuisi pikkuhiljaa alkaa toimimaan, niin kuin alunperin olisi pitänytkin, eli ilman mutinoita ja viivyttelyjä purkaa kauppa ja tyytyä siihen, että tuli otettua p*ska laite hyllyyn ja niellä tappionsa ja oppia tulevaisuudessa miettimään mitä myy ja mitä ei. Eikä tässä olisi loppujen lopuksi kysymys mistään muusta kuin lain noudattamisesta. Ja sen pitäisi kyllä onnistua ihan ilman raastuvalla uhkailuakin. Syyhän on ihan meissä itseissämme, mutta meillä on myös lainvoimainen valta ja oikeus alulle saattaa tämä itse itseään korjaava ketjureaktio. Harmillisen harva vaan tietää tai jaksaa tehdä sitä, joten tulevaisuus näyttää entistä p*skemmalta näissä asioissa. Taas meni monimutkaiseksi, mutta ymmärtäköön ken ymmärtää... siis sen mitä ajan takaa.
Sinä ja minä (ja moni muukin) tietää mistä näitä asioita voi selvitellä. Lisäksi meillä on halu selvitellä näitä asioita. Kaiken lisäksi meillä ilmeisesti on vielä aikaakin näiden asioiden selvittelyyn. Valitettavan monella kuitenkin vähintään yksi edellytys yllä mainituista puuttuu, jolloin onnistuneen ostoksen sijasta saakin vain kädet täyteen skeidaa ja vielä hankalan asiakkaan maineen, jos siihen takuurumbaan näiden "ominaisuuksien" vuoksi alkaa. Se on väärin. Kyllä laitteiden pitää tehdä ne temput mitä jälleenmyyjä mainostaa ja ohjekirja kertoo. Se esimerkiksi ei mielestäni riitä, että ne temput onnistuu 30% todennäköisyydellä, tai että ne onnistuvat 6kk päästä, kun firmispäivitys tulee... ne pitää onnistua heti, joka kerta ja ongelmitta, muuten sinulle on valehdeltu ja myyty tuote, joka ei vastaa kuvaustaan toiminnoiltaan. Tällaisessa tapauksessa sinulla on oikeus palauttaa laite ja vaatia jälleenmyyjää toimittamaan kohtuullisessa ajassa (joka minun mielestäni on 1 - 2 vko, sanokoon muut mitä sanoo) kuvauksen mukainen toimiva laite tai mukisematta purkamaan kauppa.
Suomi on vapaa maa. Kaupat myykööt juuri sitä mitä haluavat. Jos joku on niin tyhmä että ostaa halpaa paskaa, niin... oma vika? Jos on niin laiska ettei viitsi perehtyä asioihin ennen ostopäätöstä, niin turha täällä asiasta on jälkikäteen kirkua.
Siis toisin sanoen, sinun mielestä huijaus myyjän puolelta kaupantekotilanteessa ei ole millään lailla tuomittavaa (tarkoitan tilannetta, jossa sinulle kaupitellaan laite joka ei tee mitä luvataan, niinkuin nykypäivänä on tapana). Wau!
Väärinhän se kieltämättä on, siitä ei pääse mihinkään. Sekin on totta, että varsinkin vanhemmalla sukupolvella ei ole tietotaitoa ottaa kaikesta etukäteen selvää, joskin he harvemmin kauhean teknisiä laitteita muutenkaan kaipaavat. Tänne kirjoittajilla pitäisi kuitenkin tarvittava tieto olla tavoitettavissa. Ehkä suurimmat mielipide-erot ovat nimenomaan siinä, kenellä vastuu puutteellisesti toimivissa tuotteissa on. Jälleenmyyjällä toki on vastuu myymästään laitteesta ja on lähin toimija kuluttajalle. Puutteellisen (ja miksei viallisenkin) laitteen osuessa eteen jälleenmyyjällä on hieno mahdollisuus erottua edukseen ja olla joustava. Kuitenkin perimmäinen vika on mielestäni laitteen valmistajalla. Sieltä se viallinen tuote alunperin lähtee markkinoille ja siellä asialle voidaan oikeasti jotain tehdä. Minusta on naiivia alkaa kuvittelemaan jotain jälleenmyyjien boikotointia tiettyjen tuotemerkkien kohdalla -varsinkin, jos parempaakaan ei ole tarjolla. Jälleenmyyjät tilaavat sitä, mitä menee kaupaksi. Jos kansa on näennäisen tyytyväinen puutteellisiin tuotteisiin ja ostavat varastot tyhjäksi, ei ole mitään järkevää syytä boikotoida tuotetta. Jos tuote taas ei mene kaupaksi, ei lisääkään luonnollisesti tilata. Se boikotointimahdollisuus on siis kuluttajilla, ei jälleenmyyjillä. Valitettavia tapauksiahan nämä on ja kuluttajien pitäisi oppia vaatimaan oikeuksiaan, jotta tilanne paranisi. Silti yhä se helpoin tapa yleensä on ottaa tuotteista selvää tai kysyä vaikka joltain asioista perillä olevalta tuttavalta palvelusta.
"Asioihin perehtyy" etukäteen lähinnä harrastaja. Mietipä vaikka omia harrastuksiesi ulkopuolisia ostoksia. Esim. kun ostit viimeksi vaikkapa pölynimurin (olettaen että siivoat ), niin miten syvällisesti "perehdyit asioihin" ennen ostopäätöksen tekemistä vai olitko vain laiska ääliö? Suurelle osalle ihmisista digiboksi/TV/tietokone on ihan yhtä suurien intohimojen kohde kuin imurikin, mutta odotukset toimivuuden suhteen päinvastaiset (imurin pitää imeä, elektroniikkahärvelin ei pitäisi imeä). Kuluttajan vastuuksi ei voi edellyttää vähintään semi-pro harrastajan tason saavuttamista ennen ostosten tekemistä.
Periaatteessa olet oikeassa, mutta pölynimuri (kuten monet muutkin tuotteet) ovat kuitenkin aika simppeleitä vehkeitä. Vaikka kodinkoneissa tietotekniset ratkaisut kokoajan yleistyvätkin, ei niiden monimutkaisuus ole lähelläkään viihde-elektroniikkaa. Lisäksi järjestelmät ovat usein kriittisiä, joissa ei minkäänlaisia virheitä sallita ja niiden suunnitteluun ja testaamiseen on panostettu aivan eri tavalla (esim. mikrot eivät vain voi "jäädä" päälle, kun luukun avaa). Tekniikka on kehittynyt varsinkin viihde-elektroniikan alalla niin pitkälle ja niin nopeasti, että ostopäätökset ja laitteiden käyttö vaatii kokoajan enemmän ja enemmän asiantuntemusta. Uusia imureita osaa käyttää kaikki ikäluokat, mutta jopa perusdigiboksi tuntuu olevan vanhemmille ikäryhmille ylivoimainen haaste, tallentavista bokseista puhumattakaan. "Tavalliset laitteet" eivät juuri harrastuneisuutta tarvitse ja niiden toimintaan voi yleensä aika vahvasti luottaa. Laatueroja toki on niissäkin ja halpa kiinalaisvehje voi olla jotain aivan muuta kuin kalliit merkkituotteet. Kukaan ei kuitenkaan purnaa näistä, koska jokainen tajuaa, ettei satasella saa viiden sadan euron arvoista pesukonetta. Näin on ollut jo hyvin pitkään. Viihde-elektroniikassa asia on kuitenkin toisin ja jatkuvasti tulee täysin uusia laitteita, joita ei aiemmin ole ollut olemassakaan ja joissa on täysin uusia ominaisuuksia. Jos kuluttaja haluaa näitä laitteita käyttää ja saada itselleen hyvin toimivan laitteen, se vaatii hiukan tavanomaista suurempaa paneutumista. Jotenkin tuntuu, että uudenkaltaisilta laitteilta odotetaan usein paljon enemmän kuin vanhoilta tutuilta laitteilta. Kuten aiemminkin jo totesin, ei kukaan valita halpispesukoneen toimimattomuutta, mutta paljon monimutkaisempia laitteita halutaan silti ostaa mahdollisimman halvalla ja sitten ihmetellään heikkoa toimivuutta.
Ainakin Kiinassa on selvästi tunnistettava malli viihde-elektroniikan kohdalla (voi olla muillakin teollisuuden aloilla). Perustetaan uusi merkki, joka pyrkii tuottamaan mahdollisimman halpaa tavaraa laadusta juurikaan piittaamatta. Kun kustannukset ovat matalat, saadaan tuotteita markkinoilla suuri määrä ja brändi tulee kuluttajille tutuksi. Pikkuhiljaa sitten aletaan parantamaan laatua ja vuosien päästä voidaan jo oikeasti kilpailla ns. merkkituotteiden kanssa. Yksi tällainen merkki on LG, joka on jo pitempään ollut varsin varteenotettava vaihtoehto.
LG on kyllä Korealainen ja heiltä on saanut alusta asti suht laadukasta ja fiksusti muotoiltua tavaraa. Parhaita merkkejä he eivät kyllä koskaan ole uhanneet, eivätkä tee sitä vieläkään. Noin muutenkin väittäisin, että tää sun markkinoille penetroituminen ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Jos joku brändi haluaa mieltää itsensä laadukkaaksi, se ei tapahdu sillä, että aluksi täytetään maa paskalla ja vasta sitten pikkuhiljaa hinataan laatua ylös. Ikävät kokemukset kun ei kovin helposti kuluttajien mielestä pyyhkiydy ja siten laatua pitäisi tehdä heti alusta asti. Muuten olen kyllä samaa mieltä tosta kiinalaisesta roskasta: markkinoille päätyy yhä enemmän tavaraa, joiden RMA prosentti on huiman korkea ja laitteita ei ole edes tarkoitus korjata. Tuotteet eivät usein täytä edes kuluttajien minimivaatimuksia mutta kun halvalla pitää saada niin tavara käy kaupaksi. Sitten kun elektroniikka alkaa hajoilla / vikoja löytyä, on sekä myyjä että maahantuoja kusessa, kun kiinataloa ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun suomiliikkeen ongelmat, joka on myynyt heidän mittakaavassaan kirkonkylän verran tavaraa....
Jaksaa ihmetyttää nämä kauppojen puolustelijat. Pitäisi olla megahyperhifisti joka tietää tasan tarkkaan että kun ostaa mallin x telsun niin siinä 40%tarkkuudella ei toimi toinen scart, 30% ei toimi tekstitv kunnolla(myyjä sanoo että ominaisuus), 25% telsu pitää outoa ääntä, 35% toinen puoli kuvasta kellertää jne... Jos perusEino (tai kuka tahansa) ostaa telkkarin niin onko kohtuutonta odottaa että se myös toimii kunnolla? Ei kaikki jaksa tyytyä paskaan ja sitten vaan todeta itsekseen että "niin iso kauppa ja kova kiire, ei niitten aikaa viitsi tuhlata minun ongelmiin, ehkä ensikerralla sitten ei tule sutta". Te olette osa ongelmaa(jos ette peräti oma lehmä ojassa, niinkuin eräs tässä ketjussa aiaemmin) Jos kaupalta ei pidemmän päälle vaadi kunnon toimintaa ja tavaroita niin yleinen linja vajoaa nykyiselle tasolle ja asiakkaille kerrotaan että telkkarin viat ovatkin ominaisuuksia(kun ei kerran ne edellisetkään petrat valittaneet). Siitä mennään mistä aita on matalin ja kovimmat voitot saa kerättyä.:OI:OI:OI
Olen samaa mieltä varauksin. Varaus lähinnä siitä, että monet täällä haukutut laitteet ovat toiminnoiltaan ja ominaisuuksiltaan täysin riittävät peruskäyttäjälle, mutta ei asiaan perehtyneelle Plazalaiselle. Täällä on turhan korkea vaatimustaso halvahkoille laitteille. Toisaalta luvattoman paljon ongelmia löytyy juuri näistä kalliimman pään laitteista ja näiden kanssa pitäisikin olla tiukkana, koska rahalle täytyy saada vastinetta. Tällä en halua sanoa sitä, että edullisten tai perusmallien ostajien pitäisi syyttää itseään laitteen "ominaisuuksista" ja ymmärtää kauppiasta. Selkeiden vikojen ja virheiden korjausta täytyy edelleen vaatia.
Noi on ihan kunnon vikoja, eikä mitään harmaalla olevia alueita. Sen sijaan topicin aloittajan vika: teksti-tv:n jälkeen pitää painaa dvb-text nappia (jos siis teksti tulee ylipäätään tässä muodossa), on vähän siinä rajoilla, onko kyseessä vika vai ei. Televisiossa _toimii_ ihan jokainen asia, mutta tietyn toimenpiteen jälkeen pitää vaan suorittaa aina toimenpide uudestaan. IMO toi ei ole vika, vaan halvan paskan ominaisuus. Jos kaupasta ostaa halvimman television, on odotettavissa, että sen käytettävyys ei ole parasta. Jos taas kyseessä olisi ollut 4000e pioneerin plasma, vikaa tuskin olisi tarvinnut kestää. Monet kuluttajat vaativat mersun ominaisuuksia ladan hinnalla ja sitten kun ei niitä saada, nostetaan hirveä meteli.... tuskin kukaan menisi ladakauppaan itkemään jos vaikka ladan radio ei muistaisi radiokanavaa joka kerta kun auto käynnistetään uudelleen.
Jotenkin näin minäkin asian näen. Ongelma on siinä, ettei automaattisesti voi olettaa, että halvemmassakaan laitteessa joku tällainen virhe on. Halvemmassa tuotteessa saattaa olla jotain hölmöjä ominaisuuksia tai sitten ei. Osa näistä voi olla sellaisia, jotka eivät koskaan paljastu (itse en koskaan käytä teksti-tv:tä) ja osa taas voi olla äärimmäisen raivostuttavia. Jos tämä tekstivika nyt sitten kotona paljastuu ostajalle, mitä hän voi tehdä? Postissa tulleella tuotteella on 14 päivän palautusoikeus, mutta typerä suunnittelufloppi voi paljastua vasta tämän jälkeen. Normiliikkeestä ostettaessa taas ei välttämättä ole palautusoikeutta enää liikkeestä poistumisen jälkeen. Lisäksi käyttäjä voi luulla suunnitteluvirhettä viaksi, joka esiintyy vain hänen laitteessaan, kuten ilmeisesti tämänkin ketjun aloittaja luuli ja lähettää sen huoltoon, jolloin loputon edestakaisin lähettely voi olla tuloksena, koska huolto ei selkeästi noteeraa, että kyseessä on suunniteluvirhe. Aina voi sanoa, että osta kerralla kallis, mutta mistä voi koskaan tietää mikä on riittävän kallis, vai onko mikään? Entä jos samanlaisia vikoja on kaikkein kalliimmissakin laitteissa? (vrt. ongelmat topfieldin tallentaviin digibokseihin, jotka edustivat kirkkainta laatua ja silti olivat ongelmallisia). Hyvin hankala on keksiä mitään yleisratkaisua kaikkiin tilanteisiin. Ongelmien esiintymisen todennäköisyys poistuu lukemalla arvosteluja ja ostamalla laatua. Toisaalta kaikkein laaduikkaankaan ei nykyään välttämättä ole täysin virheetöntä, eikä ostajalla pitäisi olla velvollisuutta perehtyä ostamiinsa tuotteisiin (se tosin kannattaa). Myyjä ei mielellään peru kauppaa, kun asiakkaalle sitten joskus joku pikkufiba paljastuu, toisaalta myyjän on hankala testata kaikkia laitteita ja ilmoittaa näistä ongelmista myyntitilanteessakaan.
Laitan tänne yhden kysymyksen verkkokaupasta niin ei tarvitse uutta threadia turhaan pystyttää :hitme: Tuli tilattua telkkari verkkokauppa.comista ja varastosaldot näyttää, että yli 25kpl tilattu ja arvioitu saatavuus 2-4viikkoa. Voinko tuudittautua siihen ajatukseen, että telkkarin saan vaikka siinä saattaisi tovi vierähtää vai onko yleistä verkkokaupan tapauksessa, että myyvät tuotetta ja sitten vain toimittavat rajatulle määrälle eli ottavat liikaa tilauksia vastaan? Onko harvinaista vai yleistä? Vähän pelko persiissä, ettei telkkari tulekaan :OI /Janne
Kyllä sä sen saat, mutta toi 2-4vko on aika suurella todennäköisyydellä hyvin optimistinen arvio. Katsele kuinka suuria eriä tavaraa on saapunut ja yritä siitä iteroida. Soita paikanpäällä ja kysy monesko olet jonossa jne...
Minun veikkaus on että 2-4 viikonkin toimitusaika tarkoittaa jo sitä, että tuotetta tulee jos tulee. VK.com on kokemukseni mukaan yksi näitä luotettavampia liikkeitä, mutta en kyllä sieltäkään alkaisi tilaamaan tuotetta jolla on tuommoinen saldo. Varsinkaan niinkin oleellista laitetta kun telkkari, enemmin kannattaa kärsiä vaikka se 100e kalliimpi hinta, ja ostaa sieltä mistä sitä varmasti löytyy.