Hämärässä huoneessa katsellessa mulla katoaa sävyt ruudun 8 jälkeen kokonaan. Gradientissa näkyy selvää bandingia. Tosin tässähän on nyt se ongelma, että ainakin NVIDIAn ohjelmassa säädetään erikseen desktopin ja videon asetuksia, joten video näyttää vähän erilaiselta. Siinäkin olen kyllä törmännyt tähän tummien alueiden sävyjen puutteeseen, enkä en ole vielä onnistunut saamaan kaikkia sävyjä esiin haalistamatta kuvaa ihan täysin. Lähinnä tuota voi yrittää säätää brightnessin ja hieman myös taustavalon avulla. Kannattaa kokeilla eri picture modeja, niissä on muutakin eroa kuin näkyvät asetukset. Tilat eroavat ilmeisesti lähinnä tuolta service menusta säädettävien arvojen osalta. Ainakin gamma-säädöt vaihtelevat eri tilojen välillä. Jos joku onnistuu säätämään itselleen kuvan joka ei ole haalea, mutta jossa kuitenkin erottuvat kaikkki (tai lähes kaikki) tummien alueiden sävyt, olisi hauska kuulla asetukset. Tämä on oikeastaan ainoa asia, joka telkkarissa viielä häiritsee. No, ehkä myös tuo rajoittunut katselukulma. Muuten kuva on kyllä ihan loistava.
Kuinkas korvaamaton tää Motionflow nyt oikeastaan onkaan? Suuria eroavaisuuksia W4000:en nähden? Olkkarissa seisoo nyt D3500 ja vaihtoa oon tässä jo kuukauden päivät pähkäilly. Mitä leffoihin ja digilähetyksiin tulee, W4000 kuva on tuttua. Sen sijaan W4500:a en oo päässy ku kaupassa tiirailemaan, mutta siitä kerrasta en juuri mitään käsitystä paremman kuvan suhteen saanut muodostettua. Lähinnä kiinnostais tietää, onko leffatoistossa muihin telsuihin (ilman Motionflow:ta) verrattuna selviä eroja? Hintaerothan nyt ei 40' kokoluokassa mitään maatajärisyttäviä ole, mutta onhan se kiva tietää sijoittaako ne ylimääräset satalaput myyjän höpötyksiin vai kenties johonkin järkevään?
Ois tarkoitus ens viikolla käydä jostain ostamassa/tilaamassa 46W4500. Ehkä menee vähän tämän foorumin topicin ohi, mutta kysyn silläkin uhalla: Onko käytännössä noilla HDMI-piuhoilla jotain eroa keskenään, kun näyttää HDMI-HDMI-piuhoja saavan halvimmillaan hintaan n. 15e ja kalliimmat maksaa 50-60e. Joo, varmaan kalliimmissa materiaalit parempia, mutta näkeekö noiden piuhojen eroa oikeasti missään, esim. kuvanlaadussa tms.? Eli kannattaako sijoittaa tuohon piuhaan 60e, jos oikeesti saman saa 15e:lla? Ja kun tarvisin noita piuhoja ainakin kaksi (digiboxi->TV ja DVD-soitin->TV). Ja ilmeisesti W4500:n mukana ei tule HDMI-piuhaa, vai?
Sen verran voin tuohon kommentoida että ostin erään halvan 2.5metrin hdmi kaapelin hintaan 8.95e. Tuota en saanut toimimaan kunnolla kun koitin 2 eri tv:llä ps3:n ja topfieldin välillä. Ilmeni niin ettei kuvaa näkynyt ollenkaan, kuva täynnä häiriötä tai näkyi minuutin ja hukkui sitten pois. Eli voi olla ettei ihan kaikki halvimmat kaapelit ole toimivia, saattoi tietysti osua "maanantai" kappale. Pitihän sekin itse todeta
Olisikohan nuo töllösi säädöt hieman poskellaan? Nuo "suositusarvot", joita netissä liikkuu, ovat liian kontrastikkaat, josta on seurauksena juuri mustan pään tukkoisuus. Kontrastia pienemmälle ja valoisuutta hieman lisää, niin alkaa tummemmat harmaatkin näkymään jotenkin.
Minä ostin telkun ja Blu-Rayn väliin Tarjoustalosta ~10 egeä maksavan hdmi-piuhan. 1,5 m. Toimii hyvin. Läppäriä varten ostin 5 metrisen halvimman verkkokaupasta. Toimii hyvin. Ja kokeiltu blu-raylläkin. En viitsinyt enempiä maksella, jos eivät olisi toimineet, niin olisin palauttanut.
Jos keskittyy liiaksi maksimoimaan vain tummien neliöiden näkymistä, voi käydä niin, että toisessa ääripäässä tilanne huononee (vaaleat sävyt menevät tukkoon). Tai, jos gamma-säädöllä maksimoi vain tummien sävyjen näkyvyyden, niin sitten voivat leffat näyttää omituisen harmailta tai haaleilta ja ääritapauksessa yökohtaukset näyttävät luonnottomilta. Tai jos onkin testikuvilla hyvä, niin valkoinen voi olla käytännössä epämukavan kirkas hämärässä katsottavaksi. Ainakin useimmilla nykytelevisioilla on varmastikin tehtävä jonkunlainen kompromissi --> helposti tulee hieman erilaiset asetukset samalle televisiolle. En omista mainittua töllöä... ...mutta katselen tätä sivua parhaillaan omasta LCD-monitoristani (Eizo S2231W). En tosin ole sitä kalibroinut ja nyt himmeällä surffailukirkkaudella noista tummista neliöistä jää vain ylin rivi täysin näkymättä, kun monitorin oma gammasäädin on asennossa 2.2 (lienee oletus). Neliö #6 jo erottuu ja #7 ja #8 jo kohtalaisen hyvinkin. Tosin vasta #11 alkaa olla silmiinpistävän "kirkas" tai siis erottuva. Liian kirkkaaksi säätämällä myös #4 juuri ja juuri erottuu (samalla valkoinen häikäisee silmiä). Gammaa pienentämällä tummimpia sävyjä saa "vaalennettua", vaikkei silloinkaan kaikkia saa mitenkään näkymään.
Nyt on parin päivän kokemus 40 tuuman W4500:sesta ja onhan se 20" putkitelkkarin jälkeen ihan kiva . Parempia kokemuksia sitten ajan kanssa, mutta pakko kysyä onko joku törmännyt seuraavaan ongelmaan. Jos kuvassa on puhtaan valkoisia kohtia ja vielä erityisesti suuri kontrastiero kuten esim. tekstitys itsessään niin onko täällä joku muu joka näkee vihreän sävyisen värivälähdyksen jos tekstitystä katsoessa liikuttaa silmiä. Kuullostaa hullulta, mutta itselläni esim. tekstityksessä bluraylla tämän sai hyvin esiin eli siinä valkoisen tekstin sisällä näyttää välähtävän vihreää, kun sopivasti liikuttaa silmiä tekstiä katsellessa. Näinköhän johtuu lievästä karsastuksesta näössäni? Olen tähän efektiin törmännyt pahemmassa mittakaavassa DLP-projektorin kuvaa katsoessa tai esim. hifimessuilla uusia Pioneerin plasmoja katsellessa. Noissa efekti näkyy selvemmin kuvassa. Kaveri ei huomannut hifimessuilla mitään vikaa Pioneerin plasmassa samalla kun itse huomasin tuota ongelmaa. Jotenkin olin ymmärtänyt, että ei LCD-tekniikan pitäisi mistään sateenkaarista kärsiä enkä sitä ole kaupassa tv-kuvaa katsellessa huomannutkaan. Muita kohtalontovereita vai haenko lääkitystä? Edit: Näköjään tästä on kärsinyt muitakin ja mahdollisesti vika voisi ollakin värien epäsynkassa. No täytyy tutkia lisää ja yrittää saada ongelma kuvattua digikameralla, minkä onnistumista kyllä hieman epäilen. Tässä linkit mitä löysin: Linkki 1 Linkki 2
Juu kompromissiahan se on, mutta... Vaaleakaan pää ei mene niin helpolla tukkoon, jos pienentää sitä kontrassia! Eli liian jyrkkä kuva pilaa eniten niin paperivalokuvien kuin telkkareidenkin live-kuvan yksityiskohtien erottelua sekä tummien että valoisten kohtien alueilla. Mitä enemmän kontastia, sitä enemmän mustaa ja valkoista ja vähemmän muita sävyjä siitä välistä, yksinkertainen totuus. Kontrasti jonnekin 52:sen arvolle ja valoisuus 56:sen korville, niin alkaa erottumaan tummat ja vaaleatkin kohdat. Eli valoisuuden on oikeastaan oltava isompi arvoltaan kuin kontrasti. Vaan yhtään tällaista "suositusta" ei ammattitestaajilta kuin tavallisilta käyttäjiltäkään ole näkynyt, vaan kaikissa on kontrasti reippaasti valoisuusarvoa isompi. Toisaalta ihmetyttää muutenkin tuo ylenmääräinen "mustan ihannointi". :hitme: Eihän 'Men in Black' hemmojen mustat puvut (tai vastaavasti normaalit yökuvakohtaukset) ole kuvassa mustia normaali valaistuksessa, vaan tumman harmaita. Katsoi sitten paljain silmin tai sopivasti säädetyn kameran ottamaa kuvaakin katseltaessa. Jos nuo säätää mustiksi telkun näytöllä, niin katoaa tosi paljon tumman pään yksityiskohtia. Mutta sitten asiasta kolmanteen: Tässä katselen parastaikaa vanhempien 32D3000:sta ja vertaillut sitä muistin avulla omaan 46W4500:seen: 100 Hz:n tekniikka tuntuu kehittyneen aika lailla paremmaksi vajaassa vuodessa, eli W4500:sen toimii paremmin koko ajan. D3000:ssa aina kuvan vaihtuessa, menee pieni hetki (~0,5-1 sek) ennenkuin tuo motionhommeli ehtii perässä ja takaisin päälle ja toimintaan. W4500 ei ole koskaan ollut moista, vaan on koko ajan hengissä. Itse vaikutus tuntuu hyvin samalta, oli sitten normaalina vai suurena asetus. Toisaalta D3000 kuva on paljon mukavampi seurata 45-60 astetta sivusta. Parempi kontrasti ja erottelukyky, kuin uudemmassa W4500:ssa, jossa sivusta katsottaessa pilvisyyskin iskee liki väkisin näkyville, vaikka suoraan edestä katsottaessa ei olekaan näkyvillä.
Juu, täällä näkyy hyvin. Postasin siitä avforumsillekin joskus, http://www.avforums.com/forums/7887583-post1550.html ja koetin ottaa kuvaa, josta se jotenkin näkyisi.
No niin hetken foorumeitani selattua tuota vihreää välkettä on joillain käyttäjillä ilmennyt ainakin Sonyn W3000 ja W4500 malleissa, mutta varmaan myös muissa merkeissä ja malleissa. Selitys tuolle efektille oli tavassa miten taustavalon tasoa säädetään "strobing". Täällä esim. yksi toinenkin kommentti thekalkkunan lisäksi: AV forum W4500 post Parhaiten tuon itse sain esille, kun katsoin Casino Royalen mustavalkoista alkua missä se mies menee hissiin ja ne hissin kerrosten numerot näkyvät valkoisena mustaa vasten. Lisäksi Sincity näytti olevan hyvä testimateriaali. Kuten muissa foorumeissa ehdotettiin niin tuohon "auttaa" taustavalon kasvattaminen ja se todella auttaa, mutta itsellä vasta tasolta viisi ylös päin. Tähän saakka olin pitänyt taustavalon kakkosella. Toki jos valon laittoi täysille niin en mitenkään saanut ongelmaa ilmi. Eikä siis ihme, että liikkeessä en tätä huomannut, kun eihän siellä ole yleensä mitään pimennettyä huonetta ja taustavalokin voi olla reilummalla tasolla. Jos siis olet herkkä "sateenkaarille" dlp:llä tai plasmassa niin testaa tämä telkkari taustavalo minimissä, hämärässä huoneessa ja jollain kuvaamillani testimateriaaleilla. Jos ongelma ilmenee niin ehkä parempi jättää tämä malli väliin ja jatkaa etsintöjä. Täytyy nyt hetki miettiä mitä tämän kanssa tekee ja yrittää vertailla esim. näenkö efektin Sampan 656:lla. Mihin ratkaisuun thekalkkuna päätyi telkkarin kanssa? Vaivasiko ongelma niin paljoa, että vaihdoit tv:n ja mihin kenties?
Pitkästä aikaa lukee tätäkin ja heti on tullut 20 sivua lisää tekstiä. Onko vielä 40W4500:lle tai W4500:lle yleensäkin tullut omia säätöjä? Olen TM:n W4000-säätöjen kanssa mennyt tähän asti. Pientä valovuotoa havaittavissa oikeassa yläreunassa, mutta näkyy harvoin ja ei kiinnitä huomiota ellei tiedä asiasta. Ilmeisesti telkkarin omaa äänilähtöä ei saa volume-napilla säädettyä, jos on valittuna "äänijärjestelmä"? Eli kuuntelen TV:n äänet vahvistimen kautta. Olisi mukava jos riittäisi vaan TV:n kapula normaaliin tv:n katseluun.
Eipä vaivannut niin paljoa, että olisin vaihtamaan lähtenyt. Näen tosiaan sateenkaaria myös DLP-projektoreilla.
Ainakin omassa W4500:ssa onnistuu säätää RCA-lähdön voimakkuutta telkkarin kaukosäätimestä, jos kaiuttimeksi on valittu "äänijärjestelmä". Sama homma ei välttämättä onnistu optisella lähdöllä?
Tämä selvä. Minulla on koaksiaalinen digitaalilähtö äänessä. Nyt täytyy arpoa siirtyisikö mukavuuden nimissä RCA-lähtöön.
Tuosta viherryksestä vielä. Tänään kävin vertailemassa vierekkäin Samsung 656:ta ja Sonyn E4000 mallia. Samsungissa näkyi Sonyn vihreän sävyn sijasta harmahtava "välähdys", mutta oli selvästi huomaamattomampi ja piti oikein etsiä, että huomasi. Tuossa Sonyssa oli ihan sama vihreä kuin w4500:ssa. Molemmissa oli taustavalo minimissä ja muutenkin "järkevät" kuvan asetukset. Ilmeisesti Sony säätää taustavaloa eri tekniikalla kuin Samsung koska efekti on erilainen. Testailin tänään PC:ltä input lagia näppituntumalla tässä omassa Sonyssa ja jos pelitila ei ole päällä niin lagi oli suunnilleen sama riippumatta motionflown asetuksista eli hieman tuntui hiiren liike hitaalta. Jos laittoi pelitilan päälle niin tuntuma oli sama kuin nykyisessä PC:n lcd:ssä jossa lienee 10ms lagi. Pelitilassa ei ollut mitään moittimista ja ei se ilman pelitilaakaan huonolta vaikuttanut, mutta jotain lagia siinä huomasi.
Eli tuon kun tyrkkää päälle, telkkarin kaukosäätimellä pystyy säätämään myös digitaalisen lähdön voimakkuutta, vai?