Itse olin katsastamassa uusia TV vaihtoehtoja noin vuosi sitten, kun myyjä oli kauppaamassa iäkkäämmälle pariskunnalle telkku+dvd+tallentava digiboxi yhdistelmää... Myyjän mukaan dvd kannattaa kytkeä ehdottomasti valokuidulla telkkariin (Samsung LCD), koska silloin kuva aivan omaa luokkaansa. HDMI oli jo tuolloin gigantin myyjän mielestä vanhanaikainen ja epäluotettava. Ainoana huonona puolena valokuidun käytölle myyjä näki erillisen maadoituksen tarpeellisuuden, koska valokuitu ei johda sähkö. eli TV:n ja DVD:n välille piti kytkeä yksi RCA-piuha keltaisten liittimen välille (compsoite out -> composite IN). Topparikin olisi pitänyt kytkeä näin, mutta koska telkussa ei ollut kuin yksi valokuitu sisäänmeno, niin sitten piti tyytyä hieman heikompaan, eli SCART:iin. en voinut olla huomauttamatta tästä "pienestä" epäkohdasta myyjälle, ja siitä alkoi aikamoinen meteli, ettei kannattaisi mallikoiden alkaa ammattilaisia neuvomaan..... No enhän olekkaan ammattimyyjä.... Näin siis porin Gigantissa viime syksynä..... -K
Hahahaa. Kyllähän nuo kodinkoneliikkeiden myyjät ovat jo surullisen kuuluisia osaamattomuudestaan. Itsekin kyselin eräästä halvasta 50€ puhelimesta, että onko siinä gprs:ää ja myyjä korjasi, että tarkoitat siis gps:ää ja alkoi tutkimaan ohjekirjaa ja parin minuutin päästä ilmoitti että eipä ole gps:ää. No senhän minä kyllä tiesin itsekin ja jos jossain 50e puhelimessa gps olisi niin olisin varmasti ostanut. En tiedä ovatko myyjät erikoistuneet eri osa-alueisiin (sterot, tv:t, kylmälaitteet, jne...) vai opetetaanko myyjille joka alueesta jotain jolloin eivät tiedä mistään mitään.
Lähinnä taitaa olla kysymys palkkauksesta ja innokkaimmat suorastaan juokseen moisiin hommiinTosin,kyllä minäkin menisin,jos luonne taipuis
Myyjien puolustukseksi sanottaneen että ongelma Gigantin kokoisessa kaupassa on se, että myyjä joutuu olemaan asiantuntija niin pesukoneissa, pölynimureissa, tietokoneissa kuin televisioissa ynnä muissa. Pienemmistä erikoisliikkeistä saa periaatteessa asiantuntevampaa palvelua.
Tämä juuri olikin mielessäni tuossa aiemmassa postauksessa. Eli pitäisi kaikesta tietää jotain mikä tarkoittaa, että ei oikein mistään tiedetä mitään. Sehän on kyllä kaupan ongelma eikä yksittäisen myyjän.
Kyllä,sehän on kaupan ongelma!Myyjäthän on vaan siellä töissäNo vakavasti kirjootettuna,ongelma on juuri se mitä sanoin aiemmin!
Kyllä kyllä mutta ammattitaidottomuutta on se kun ei uskalleta myöntää ettei tiedetä asiasta. Siinä vaiheessa pitää ottaa asiasta selvää tai hakea asiasta paremmin tietävä myyjä paikalle. Tuskin ketään katsoo tätä muuta kuin hyvänä asiakaspalveluna. Tuo Kimin kertoma tapaus on kylläkin ihan oma juttunsa Edit: Nepa, en ymmärtänyt miksi et heti korjannut ettet puhu gps:stä?
:thumbsup: Nyt osuit naulan kantaan. En vaadi että myyjät tietäisivät kaikesta kaiken, mutta selvää asioista pitää ottaa, eikä vaan lässyttää ihan puutaheinää mutu-tuntumalla...
Mies lähti tiskin taakse ohjekirjaa selaamaan, ja oli sen verran ripeä liikkeissään etten perään kehdannut huutaa. Ja kun siinä tiskillä oli muitakin asiakkaita niin odottelin ihan kännyköiden luona ja tutkin niitä sillä aikaa. Kysyin asiaa kyllä, kun mies palasi ja hän itseasiassa kävi senkin tarkistamassa ohjekirjasta. Paikka ei muuten ollut Gigantti vaan Markantalo, mutta tuskin myyjät sen kummempia missään on.
Mielestäni tämä on kaupan, myyjän ja asiakkaan ongelma. Kauppa menettää asiakkaan, myyjä tuskastuu asiakkaan "hankaliin" kysymyksiin ja asiakas myyjän asiantuntemattomuuteen. Kodinkonealalla on ymmärrettävää etteivät myyjät voi koko ajan pysyä kaikesta kärryillä, mutta kaupan on syytä viilata järjestelmänsä sellaiseksi, että tietoa löytyy jos asiakas sitä tarvitsee. Tässä tapauksessa olisin itse katsonut esim. puhelinvertailu.comista haluamasi tiedon. Gps:n sekoittaminen gprs:ään, tai sen luuleminen että gps löytyisi 50 euron puhelimesta, kertoo kyllä selkeästi että myyjä on joko uusi alalla tai myy normaalisti pesukoneita tms. Ehkä kännykkämyyjät olivat palvelemassa muita asiakkaita ja hän joutui tuurailemaan...
No onhan se totta, että se on kaikkien ongelma. Mutta kaupan ongelma se on loppujen lopuksi, kun asiaa rahassa mitataan ja koska työntekijät eivät kuitenkaan itse voi kouluttautua vaan se on työnantajan tehtävä. Oulun Markantalossa ei ole kuin muutama myyjä, koska liikekään ei ole iso, joten he hoitavat sitten koko liikettä. Tai näin ainakin asia näyttäisi olevan. Samassa liikkeessä yrittivät tuputtaa tarjousläppäriä jossa oli Vista ja 512 MB muistia. Toimii kuulemma hyvin. Eipä noita kaikkia asioita voi netistä kuitenkaan etukäteen tarkistaa. Varsinkin, kun olin etsimässä halvinta mahdollista puhelinta, joten en edes tiennyt mitä liikkeissä on tarjolla.
Isommissa Gigantin ja Markantalon kitskoissa on kyllä joka osastolla omat myyjänsä, näin asiakas saa asiantuntevampaa apua. Voin sanoa, että omalla kohdalla on jo ihan tarpeeksi haastavaa pysyä kärryillä viihde-elektroniikka osastolla. Toki mennään auttamaan asiakasta, jos häntä ei vielä ole palveltu, mutta monesti ohjataan asiakas sen kulloisenkin osaston myyjän luokse taoi pyydetään asiaksta odottamaan, että kyseisen osaston myyjä vapautuu. Henk.kohtaisesti en itse esimerkiksi lähde esittelemään arkkupakastimia tai jotain tyyrimpiä kännyköitä, koska tietotaito noissa tuoteryhmissä on sen verran heikohkoa ja aina sillä asiakkaalla on juuri silloin jotain ihmekysymyksiä, joihin vastausta etsiä ohjekirjoista, netistä jne. Pienemmissä kitskoissa myyjien pitää osata vähän kaikkea kaikesta, mutta sitten se tietty erikoisosaaminen jää monesti puuttumaan. Itse olen ehdottomasti tuollaisen osastojaon kannalla. Ihan myyjien oman edun ja etenkin asiakkaiden kannalta. Ja kyllä niiden asiakkaiden suustakin niitä sammakoita pääsee, tyyliin: "Missäs se miesten vaateosasto sijaitsee?" ja "Onko tämä LCD plasma?" T: Markan mies
Itse menen kauppaan ostamaan tuotetta vasta sen jälkeen kun olen perehtynyt tuotteeseen niin hyvin kuin vaan on mahdollista. Olen huomannut sen, että aina tiedän tuotteesta enemmän kuin yksikään myyjä. Miksi siis mennä kauppoihin kyselemään ja kuuntelemaan vääriä vastauksia kun voit ottaa selvää niistä itsekkin ja vain ostaa sen! Mutta toisaalta taas sen takiahan ne myyjät siellä kaupassa ovat
No yllätys Internetin aikakautena on erittäin helppoa tietää melkein mistä tahansa asiasta enemmän kuin ko. alan työntekijät, jos asia ei ole monimutkainen eikä vaadi diplomi-insinöörin tutkintoa. Esimerkiksi minä en tiedä tällä hetkellä mitään Audin uusista mallisarjoista, mutta väitän että n. viikon jälkeen tietäisin niistä enemmän kuin suurin osa Audi-jälleenmyyjistä. Ainakin kodinkonealalla suurin osa myyjien ajasta menee myymiseen, ei tuotetietojen ulkoa opiskeluun.
Niinpä...Yleensä jos asiakas on ottanut haluamastaan tuotteesta selvää etukäteen netistä, niin väittäisin, että useammassa tapauksessa hänellä on enemmän tietoa asioista kuin myyjällä. Omalla osastolla esimerkiksi tyyliin 40 eri telkkaria, 20 läppäriä, 10 pöytäkonetta, 25 mp3-soitinta, 30 kameraa, 20 tulostinta... + kaikki muu härpäke (luvut suuntaa-antavia). Niin luuletteko tosiaan, että myyjällä on mahdollisuutta oppia kaikki tuotteet yhtä hyvin, kuin esim. se yksi jamppa, joka on kolme kuukautta tutkinut netistä kaikki saitit juuri siitä yhdestä telkkarimallista, minkä hän sitten ehkä ostaa...joskus...jostain...
Heitetään nyt tän otsakkeen alle purnausta... Töllön osto tänä päivänä tuntuu olevan vaikeahkoa, kun tietää mitä hakee. Yritin Tampereen markantalosta hakea tarjous plasmaa Panasonic TH42PX8EA. Mutta myyjä totesi että kun on muuttomyynti, niin heillä ei ole tuota tuotetta eikä muutenkaan tule varastotäydennystä. Kehoitti tilaamaan netistä. No giganttiin kyseleen samaa töllöä, 50- ja 37-tuumasena löytyy. Muita töllöjä ruvettiin kovasti kauppaamaan, mutta haluan ko Panan. Myyjä katsoi netistä saatavuutta, löytyy eli sieltä tilaamaan. Kyselin että eikö hän voi tilata sitä sinne liikkeeseen, mutta ei. Kotio siis nettiä katteleen, muttei kummastakaan saatavilla. Soittoa asiakaspalveluun; gigantistä loppu, markantaloon tulossa täydennystä siis kyttäile verkkokaupasta koska onnistuis tilaan. Ei tarvinu muutamaan vuoteen kodinkoneliikkeissä vierailla, mutta kaipa se nykyään on näin hankalaa. Vai enkö vain osaa :OI
Tuli kiire hinauskeikalle... Sitä vielä vaan, että jäi ihmetyttämään ettei ko laitetta saa tilattua liikkeen kautta. Vaan täytyy itse verkkokaupan kautta yrittää metsästää. Ilmeisesti ne on jotenkin eri yksiköitä, ettei parane myyjien sotkeentua semmoisiin. Tai ehkä se on se kun kyselee tarjouslaitteen perään...