dj mikseri, jossa rca-lähtö... ja kaiuttimissa on ihan ruuvattavat terminaalit, ei mitään liitintä.... lähinnä ihmetyttää toi xlr... pitääkö mun tehdä 2xrca -> 2x xlr piuha? xlr kytkennässä oli jotain 1maa, 2signaali, 3signaali vastakkainen vaihe? 3:sen jätän kytkemättä? ja pitänee vissiin hommata toinen speakon liitin... yhdellä nelinapasella ei taada kahta kaiutinta kiinni...
Vahvistimessa on XLR-liitännän lisäksi normaali plugiliitäntä linjatulolle. Voit siis tehdä RCA-6,3mm plugi-piuhan, jos se tuntuu helpommalta. Liitteenä on RCA-XLR-piuhan kytkentäohje.
hmmm... noissa mun rcapiuhassa ei mitään suojavaippaa oo, pitäiskö XLR:n 1-johdin jättää kytkemättä vai kytkeä suoraan 3:seen?
hmmm, tai siis meinasin että mun rcapiuhassa ei kulje kuin 1 johdin tuolla suojavaipan sisällä... kysymys kuuluu, onko tuo xlr 3-navan kytkeminen kuinka pakollista? avasin tuon vahvarin, taidan juottaa piuhat suoraan kiinni, kun noita liittimiä tunnu saavan mistään helpolla...
liittimiä saat melkein mistä tahansa marketista kunhan se vain on hyvin varustettu seuraava vaihtoehto josta löytyy 100% varmuudella xlr liittimiä on claes ohllsonit ja biltemat ja molemmista voit tilata ko tuotteet myös toimitettavaksi postinkin kautta jos noita kauppoja ei ole lähistöllä. 1 sen ja 3sen voi kolvata kiinni toisiinsa jos mitään suojavaippoja tms ei ole. jos tämä kuitenkin aiheuttaa huminaa/hurinaa niin jätä 1nen (tai 3nen) kokonaan kytkemättä.
Niin siis kyllähän RCA piuhassa on aina kaksi metallista johdinta. Se keskellä kulkeva on signaali ja kuorena oleva punos (tai toinen johdin esim kierretyissä pareissa) on maa. 3 napa eli käännetty vaihe jää tyhjäksi tai sen voi yhdistää 1 napaan. Edit: Vai miten se nyt menikään ??? Ostin omaan settiin vahvarin mukana Thomannilta valmiin RCA-XLR piuhan sekä Speakon-piuhat 4 neliön johdoilla varustettuna. Ei tarvinnut kikkailla johtojen kanssa. Jopotus: Manuaali voisi tuolta jostain löytyä mutta siinä ei kyllä tosiaan ollut mitään infoa mistään. Muistaakseni edes siltaamista ei opastettu sen paremmin. Turha pläjäys siis kokonaisuutena.
Ensinnäkin on ihan hyvä käyttää suojavaipallista kaapelia. Toisekseen sitä ei kuitenkaan pidä XLR-päässä kytkeä mihinkään (siis edes pinniin 1=maa), vain lähtöpäässä (rca-liitin) maahan. Toiseksi parhas toiminta (ei hurinaa) saadaan kytkennällä jossa maajohto (musta) kytketään pinniin 3 ja balansoimaton audio (punainen) pinniin 2. Jos haluaa kääntää vaiheen niin toisinpäin. Vielä paremman kytkennästä saisi jos sen muuntaisi impedanssibalansoiduksi kytkemällä lähtöpäässä maajohdosta (musta) n. 50 ohmin vastus (oletettu lähtöimpedanssi) maahan. E: korjattu, siis XLR:ssä 1 on maa, 2 (+) ja 3 (-)
Ulompi ykköseen ja kolmoseen ja sisempi kakkoseen. http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html
Miten kytken tamppiin kaksi subia? Siis tarkoitan että tarviiko molempiin inputteihin syöttää signaalia vai saako bridge kytkimellä monistettua signaalin molemmille kanaville? Sitten vaan subien piuhat kiinni omiin outputteihinsa? Entä tietääkö joku missä sitä manuaalia pääsisi lukemaan, google ei tiedä aiheesta mitään. Tai sitten en vaan osaa.
No, joko syöttää molempiin signaali tai sitten käyttää siltaus-modea. Mutta, jos sillattuna ajaa kahta elementtiä omilla kanavilla, täytyy huomata, että toisen kanavan elementti pitää kytkeä toisinpäin, koska toisen kanavan signaali invertoitu siltausta varten vahvistimessa.
En takaa että topikin vahvistin käyttäytyy näin, mutta lähes kaikki muut maapallolla valmistetut sillattavat päätteet toimivat näin, kun identtiset subit halutaan kytkeä sarjaan: Tarvitaan pelkästään yksi kaiutinkaapeli ja lisäksi pätkä jotain muuta kaapelia. Vahvistimen punaisiin eli plussa-kaiutinliittimiin liitetään kaiutinkaapeli, toinen johdin toiseen plussaan, toinen johdin toiseen plussaan. Kaapelin toisessa päässä toinen johdin liitetään toiseen subiin, toinen johdin toiseen subiin. Lisäksi tarvitaan ylimääräinen johdonpätkä subien vapaana oleviin liittimien väliin. Eli jos subit ovat vierekkäin, riittää noin 50-100 cm piuhanpätkä subista toiseen. Yhtä paksua kuin muukin kaapeli, eli jos 4 neliömilliä on muu kaiutinkaapeli, samaa 4-neliömillistä olkoon se tynkäkin. Matemaattisesti ajateltuna se voisi olla 1-neliömillistäkin (noin lyhyt kun mokoma on), mutta minähän en jumalauta koskaan suosittele tarpeettomia heikennyksiä systeemiin, mieluummin varman päälle toimitaan, samaa yhtä paksua piuhaa olkoon kaikki. Vahvistimen sisäänottoon tarvitaan vain yhden kanavan signaali linjatasoisena (tai ammattitasoisena), vahvistin sisällään hyödyntää sitä yhtä signaalia eli kloonaa sen ja kääntää vaihetta yms. On turha miettiä päässään ulkoa monimutkaista supermatematiikkaa, että mikä kaiutinpiuhan johdin (musta vai punainen) menee mihinkin liittimeen missäkin vehkeessä. Variaatioiden selittämiseen menisi kuukausi. Turha murehtia. Käsikopelolla kytketään piuhat kuten jo sanoin, välittämättä piuhan väreistä. JOS, siis JOS subbarien bassoäänet lähes katoavat kuulumattomiin, kävi se 50% mahku, että subit menivät vastavaiheisiin. Jolloin vaihdetaan jomman kumman subbarin liittimissä piuhat päinvastoin, silloin subit ovat samassa vaiheessa. Mutta 50% todennäköisyydellä piuhat olivat jo valmiiksi sopivasti, ja mitään ei tarvitse vaihdella. Aivan erikseen pitää joka tapauksessa aina tutkia kokeilemalla se, miten subin vaihe sopii yhteen pääkaiuttimien vaiheisiin ja akustiikkaan. Jos subissa on 180 astetta väärä vaihe (subin ja pääkaiuttimien jakotaajuusalueella bassot katoavat), käännetään subin kaiutinkaapelin johtimet päinvastoin VAHVISTIMEN liittimissä. Jos subeissa on kytkimellinen tai portaaton vaiheensäätö tai jakosuodinsäätöjä, säädetään kumpaankin subiin sama arvo. Passiivijakarikytkennöistä on kyse tässä tapauksessa. Kaiuttimien sarjaankytkentä tarvitsee identtisyyteen pyrkivät kaiuttimet. Sama elementti, sama koteloviritys, sama passiivijakosuodin jne.
Sitten vielä selostetaan yhden kaiutinkaapelin menetelmä rinnankytkettäessä, mikäli ehdottoman varmasti pääte tosiaan sietää siltamoodissa ollessaan rinnankytkettyjä kaiuttimia. Tyypillisesti stereopääte haluaa 4 ohmin kaiuttimet, ja siltamoodissa 8-ohmisen kaiuttimen. Jos 2 kpl 4 ohmin kaiutinta liitetään rinnan, syntyy 2-ohmin kuorma, joka tasan varmasti sekoittaa 8 ohmin kuormaa haluavan siltapäätteen, pääte tilttaa jatkuvasti. Rinnankytketyt kaiuttimet vaatisivat periaatteessa kaiutinkaapelin paksuuden tuplauksen, eli 4 neliömillin kaapeli pitäisi vaihtaa 8 neliömilliin, mutta ei nyt puututa kaapelihifismiin, jokainen tekee miten itse haluaa. Vahvistimen päässä toimitaan aivan samoin kuten jo aiemmassa replyssä selostin, kaapeli kytketään vahvistimen plussiin. Toisessa päässä kaiutinkaapeli liitetään myös aivan samoin kuten jo olen kertonut, eri subeihin piuhat. MUTTA nyt pitää kiinnittää polariteettiin huomiota. Toinen piuha pannaan subin plussaan, toinen piuha toisen subin miinukseen. Tarvitaan lisäksi 2-napaista kaapelia 50-100 cm pätkä eli subista toiseen menevä kaapeli. Tämä saa olla neliömilleiltään puolet varsinaisen pitkän kaapelin paksuudesta, koska tässä subien välisessä kaapelissa kulkee puolet siitä virrasta mitä itse pääkaapelissa. Eli jos pääkaapeli on 8-neliömillistä, tynkäkaapeli olkoon 4-neliömillistä. Tynkäpiuhan polariteetti myöskin pitää huomioida. Kaapelin musta liitetään subin mustaan liittimeen ja kaapelin punainen subin punaiseen liittimeen. Yhden subin liittimistä siis "jatketaan" kaiutinsignaali toiselle subille. Syy, miksi selostamallani tavalla pitää toimia, on jälleen absoluuttisessa symmetriassa. Vain 100% aivoamputaation läpikäynyt idiootti vie signaalin vahvistimelta ensin toiselle subille ja sieltä sitten jatkaa signaalia toiselle subille. Sellainen käsittämätön kytkentä sotii kaikkia hifismin lakeja vastaan, ja mittalaitteilla sekä simulaatioilla voidaan totaalisen paskaksi todistaa. Perinteinen metodi olisi tietysti käyttää kaksia kaiutinkaapeleita, kummallekin subille omansa, mutta sekin on tyhmää jos subit on asennettu vierekkäin, esim. kasattu 4 subbaria yhdeksi torniksi. Ei ole mitään järkeä vetää sinne neljiä kaapeleita vahvistimelta, kun yksikin kaapeli riittää.
Tässä on vain se ongelma, että maailmankaikkeudesta ei taida löytyä kahta identtistä subbaria. Eli mieluummin molemmat subbarit omiin vahvistinkanaviin kuin sarjassa sillatun päätteen perään. Sen verran on elementeissä, koteloissa(ja vaimennusaineissa) ja sijoituspaikoissa vaihtelua, että lopputuloksena ei tosiaankaan ole 50/50 jakautunut jännite subbareden kesken.
Juu. Käytännössä voi silti hyvinkin saavuttaa "riittävän" identtisyyden. Esim. silloin kun kumpikin subi on sellainen, että kotelossa on 4 elementtiä (2 puhekelaa sarjaan + sellaiset rinnan) ja suljettu kotelo matalalla Qtc-arvolla. Joku innokas voisi tehdä simulaation siitä, miten käy kun jokainen elementti noista kahdeksasta on vaikkapa "5% erilainen", kotelotilavuuden pysyessä vakiona ja kotelon ollessa tyhjä. Qtc olkoon jossain 0,50...0,577 paikkeilla, tai siis kotelotilavuus pidetään kiinteänä molemmissa subeissa, sehän onnistuu reaalielämässäkin. Vaihevasteiden erot varmaankin kannattaisi simuloida, siis verrataan subia A subiin B. Jos subien vaihekäytös poikkeaa toisistaan paljon, subit eivät sovi sarjaan. Hatusta nykäisten kuitenkin veikkaan, että tuollaiset 4-elementtiset suljetut subit ovat riittävän identtisiä sarjakytkentäänkin. Yksielementtisiä Bandpass-subeja lienee turha yrittää kytkeä sarjaan ilman impedanssia stabiloivaa passiivijakosuodinta.
Joo, tuollaisilla varmaan onnistuu. Joskus viime vuosituhannella neljän identtisen refleksipöntön kanssa touhuilin, ihmettelin eroavaisuuksia impedanssikäppyröissä koteloituna huoneessa eri subbasilla (elementit mitattu, parametrit ihan muutamien prossien sisällä, subbarit oli siis paikoillaan huoneessa), mutta erot ihan johtui sijoituksesta (kaksi päällekkäin, etäisyys seiniin jne.) Kaikki vaikutti melkoisesti.