/pahoittelen ei liity millään tavoin giganttiin, mutta jatkan hieman tätä keskustelua. Näin juuri. Jokaisella asiakkaalla on jotkuin määritteet joilla hän tuotteen ostaa, merkki, hinta, joku ominaisuus, väri yms. Ei myyjän tarvitse kuin kysyä asiakkaan tarvitsemat ominaisuudet/tuote ja runtata siitä hänelle kauppa. Hyvä myyjä pystyy ehkä perustelemaan vielä hieman paremman tuotteen asiakkaalle jolloin molemmille jää kaupasta hyvä mieli eikä tarvitse välttämättä aina runtata sitä -1€ tuotetta pihalle. Usein myynnissä tehdään kuitenkin se virhe että ruvetaan heittämään speksejä ilmaan useasti jopa vääriä termejä yms. käyttäen eikä yhtään kysytä mitä se asiakas haluaisi ostaa. Löytyyhän meitä myös muutamia erikoistapauksia jotka viettävät aikansa kierrellessä liikkeitä ja pätemässä pikku nippeli tiedoillaan, te voisitte vaikka nyplätä pitsiä kotona aivan omassa rauhassa
On tuo kyllä naurettavaa jos eivät pysty maanantai aamuna klo 10.00 toimittamaan asiakkaalle asiakkaan nimenomaan vaatimaa tuotetta, toisinsanoen luulisi kuluttaja-asiamiehen asiaksi jos aina oikeasssa oleva asiakas ei saa katalogin tuotetta luvattuna aikana. Tyypillistä Giganttia jonka vuoksi ei kyseisen puljun tarjousten perässä tarvi juosta.
Miksi viihde-elektroniikan tai kodinkoneiden myyjän ei tulisi tietää tuotteista? Hassua että kirjakaupassa tai urheiluliikkeessä myyjät tietävät edes perustiedot kaikesta mitä keksii kysyä. Ei niitä nimikkeitä todellakaan ole niin paljoa, etteikö niitä voisi oppia jos on kiinnostunut alasta ja tuntee edes jonkilaista ammattiylpeyttä. Laskekaas vaikka paljonko tuotteita voi opetella kuukaudessa, jos päivässä opettelee hyvin vaikka 5 tuotetta. Ja jos ei aika työpaikalla riitä, niin tehdään sitten kotitöitä. Elektroniikkaliikkeissä vahvareita tulee esittelemään kyllä suuri joukko töyhtötukkaisia poikasia, mutta muuten ei osaamista löydy. Ilmeisesti elektroniikkaliikkeisiin pesiytyy liikaa porukkaa, joka ei oikein sovi alalle...
Juu ei oikein anna positiivista kuvaa vanhanrahantalosta... Toisaalla myydään tuotteet ennenaikoja ja toisaalle ei edes tule... :hitme:
Uskoisin, että tässä on selkeästi saumaa vaatia telkkua (tai vastaavaa) luvattuun hintaan. Kyseessä on kuitenkin valtakunnallinen kampania, eikä kyseessä ole painovirhe tms. Tämän keskustelun perusteella tuotetta ei ole ollut käytännössä saatavilla, joka tapauksessa matkakulut turhasta käynnistä pitää korvata. Kuka vain viitsii lähteä kuluttajaneuvojan kanssa asiasta riitelemään...
Olen samaa mieltä että perustiedot pitää tietää, tai ainakin pitää pystyä helposti selvittämään jos ei ulkoa muista. Kirjakauppavertauksesi on kuitenkin aivan käsittämätön, mutta urheilukauppavertaus on jo ok urheilutuotteiden ollessa nykyään jo melko teknisiä ja tietyllä tapaa abstrakteja eli epähavainnollisia. Voin sanoa kokemuksesta että viiden tuotteen opiskeleminen päivässä HYVIN on ihan mahdotonta, paitsi jos (a) on paljon ylimääräistä luppoaikaa, tai (b) sana "hyvin" tarkoittaa perustietojen opiskelemista, kuten mikä on näytön resoluutio. Ongelmia tulee kuitenkin heti kun mennään nippelitietoihin, kuten kuljettaako vahvistimen hdmi-liitännät väriavaruudet 0-235 vai alkaako se numerosta 16. Tämä on juuri sitä nippelitietoa, "nice to know" -tietoa, mitä Shack kritisoi aikaisemmassa kommentissaan. Tällaisiin asioihin on oikeasti mahdotonta perehtyä isojen kodinkonemyymälöiden laajojen tuoterepertuaarien takia, kun puhutaan kuitenkin useasta tuhannesta tuotteesta, jotka n. kerran vuodessa vaihtuvat uusiin malleihin joissa on taas uudet ominaisuudet, jotka taas pitäisi opetella ulkoa... Käytännössä myyjät omien mielenkiinnonkohteiden mukaisesti opettelevat näitä asioita osista tuotteista, osista ei. Se on asiakkaille vähän arpapeliä sattuuko heille sopiva myyjä paikalle vai ei, jos puhutaan isoista kodinkoneliikkeistä. Mitä tulee itse Markantalon vai oliko se Gigantin toimintaan siinä, että olivat myyneet televisiot loppuun ennen kampanjan alkua, kuvastaa juuri tätä kodinkoneliikkeiden yleistä toimintatapaa että myydään heti jos joku ostaa. Ei uskalleta valehdellusti myydä ei-oota kun asiakas voi helposti karata toiseen kauppaan, ja ollaan liian jees-miehiä muutenkin jos kyseessä on kauppojen tekeminen. Jos tuotetta on varastossa vain rajattu erä ja kampanja alkaa seuraavalla viikolla, niin myymäläpäälliköiden/kauppiaiden tulee myös varmistaa että niitä tavaroita sitten myös tarjousaikana on. Sen kyllä ymmärtää jos tavarat myydään ensimmäisten tuntien aikana loppuun, niitäkin asiakkaita kyllä riittää ihan tarpeeksi jotka kitisevät ja ovat kuin pieniä lapsia, jos viikko sitten mainostettua 25 euron puhelinta ei löydy enää varastosta. Ennen se ärsytti, nykyään naurattaa
Olisihan sitä voinut purnata enemmänkin Markantalossa, kun oli Panasonicit myyty, mutta aiemmatkin kokemukset paikasta on olleet huonoja, mm kannettavan Acer koneen kanssa tuli taisteltua puoli vuotta, että oikeus tapahtui, joten en jaksanut jäädä vääntämään asiasta enemmän. Ostin Gigantista Samsungin, joka sekään ei ollut kovin helppoa. On se vaan perskeleen hankalaa ostaa tarjouksesta ainaskin televisio.:hitme:
Tampereen Kalevan Gigantissa oli tänään viitisen kappaletta. Hakemaani mainostettua tarjoustuotetta siellä luonnollisestikaan ei ollut.
Lähetinpä tonne markantalon suuntaan sähköpostia 9.1 tosta Pana TH42PX8EA tarjouksesta. Asiallisen viestin, jossa ihmettelin muunmuassa tuotteen loppumista ennen tarjousajan alkamista. 10.1 tuli asiakaspalvelijalta vastaus, että palautteeni on välitetty eteenpäin pääkonttorin markkinointivastaavalle. No, vastausta ei ole tullut tähän päivään mennessä... Ei edes sitä ympäripyöreetä liirumlaarumia... :hitme:
itse yritin ostaa tampereen kalevan gigantista tarjouksessa ollutta logitechin harmony onea. selitysten kirjo oli aika huvittava.. myyjä: on niitä, näin just asiakkaan kävelemässä sellainen kädessä... no, ei oo enää hyllyssä, taisi olla viimeinen.. minä: eihän tossa hyllyssä edes oo paikkaa niille... oliko teillä niitä? myyjä: me ei olla saatu niitä, ne on maahantuojalta loppu.. minä: mutta kuitenkin laitoitte ne tarjoukseen? myyjä: meidän mainokset menee painoon kuus viikkoa ennen ilmestymistä, ei me voida olla varmoja että saadaan niitä ilmestymishetkellä minä: siis teillä olis kuus viikkoa aikaa tilata niitä? myyjä: niin mutta nää kaukosäätimet on meillä tarviketilauksia.. minä: teidän verkkokaupassa niitä kuitenkin on? myyjä: no sun kannattaa ostaa sieltä, sähän saat ne ilman postikuluja.. minä: miten? myyjä: (tarkistaa gigantti.fi:stä) ai täällä on postimaksut... no joskus täällä ei oo.. ehkä en vähään aikaan taas käy gigantissa. täytyy tosin sanoa että ihan tehokkaasti tyttö myi vakuutuksia tv:n ostajille..
Viikolla 2 ja viikolla 3 Markantalo mainosti Nintendo WII:tä (229 euron hintaan) vaikka ei ollut käytännössä missään liikkeessä niitä enää (Taisi olla jossain Heinolassa kaksi). Ja eivät antaneet mitään takeita että voisi tilata samaan hintaan. Erittäin törkeää toimintaa. Siis ymmärrän että ilmoitukset tehdään ainakin kuukautta aikasemmin mutta silti asiakkaan pitäisi saada tuote tilattua tarjouksen hintaan ja varmasti!
Jos tarjoustuote loppuu kesken, kuluttajalla on oikeus saada vastaava tuote tilalle http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/8a91e148-57cb-4776-b9bc-c9c987800988.aspx pari pdf:ää vielä aiheesta http://www.kuluttajavirasto.fi/File/1b6265df-e25f-4c90-bd37-628c657cca04/0802_julkaisusarja.pdf http://www.kuluttajavirasto.fi/File...89b6d5075390/Markkinoinnin+virhetilanteet.pdf