Miten kenenkään etninen tausta, paksuus tai veneen pitäminen Pariisin liepeillä alleviivaa mitään pahuuteen liittyvää? Yritätkö sanoa, että kaikki arabit ovat pahoja jo luonnostaan, eli turha tehdä siitä vielä kaupan päälle paksu? Tai, että veneenomistajat ovat kaikki pahoja, joten lisäksi oli turha laittaa päälle pari muuta pahuuteen viittaavaa alleviivausta, eli etninen tausta ja paksuus? Eiköhän tuo pahuus tuossa ollut tasan ja ainostaan siinä, että kaveri käytti tyttöjä hyväkseen. En huomannut mitään alleviivausta tuolle, eikä se myöskään ollut tarpeen. Paksuja ihmisiä on muitakin kuin pahoja (ainakin näin toivon), arabeja on muitakin kuin pahoja (toivottavasti tämän ymmärtävät kaikki) ja veneenomistajiakin on muitakin kuin pahoja (yllättävää, mutta todennäköisesti totta).
Keskitytkö elokuvissa yleensä piilomerkityksien etsintään? Toimintaelokuvissa tarinan roistot on usein tavattu esittää ns. yksiselitteisesti pahoina ja epämiellyttävinä ihmisinä. Monitahoisissa ihmissuhde taide-elokuvissa missä kompleksinen sankaritar käy ensin puhelimessa 2 tuntia dialogia itsensä kanssa ja sulkeutu sitten leffan loppuajaksi WC:hen itkemään, tämä ei välttämättä tule kysymykseen. Mutta tämä ei ollut taide-elokuva. Tämä oli ns. action-trilleri. Trillerin tarinarakenteessa tarvitaan useimmiten ns. roisto l. yksiselitteisesti hyvin negatiivinen projektiohenkilö. Millaisen pääpahiksen Sinä olisit valinnut tähän elokuvaan ylipainoisen arabisedän sijaan? Kiintiöneekeri on jo varattu toisaalle tarinaan ja tuotantoyhtiön mielestä trikoisiin pukeutunut homppeli aiheuttaa loogisen ongelman jo kyhättyyn tarinarunkoon (tyttökauppa). P.S. Mikä teitä wannabe-auteureita oikein vaivaa? Eikä sitä actionleffaa voi katsoa ihan vaan actionleffana? Sinunkin pitäisi ilmeisesti päästä samalle kirjoituskurssille llta-Sanomien naaraskriitikon kanssa sofistikoituneesti etsimään sitä kadonnutta k*kkeliä asiayhteyteen sopivan kritiikin esittämisestä ns. kunnon elokuville?
Itse vm.78.. En millään lailla halua sanoa pahaa sanaa erinomaisesta Die Hardista. Hyvä leffa on aina hyvä leffa mielestäni, siitä ei pääse mihinkään, mutta makuasioista on paha kiistellä.
Älkää kaikkea vetäkö siihen kikkeli-osastoonne anaalivaiheissanne. Leffa oli vaan täysin turha tekele. Nämä leffat on tehty jo, ja paremmin. Ja kyllä se vaan niin on, että veneenomistajat edustavat yhteiskuntamme alinta sakkaa ja luultavasti ovat hyvinkin ihmiskaupan ytimen muodostava ryhmittymä...
No olihan se, eilen... En voi uskoa, ettet ole muistavinasi minua :weep:. No joo, mutta anaalivaiheen voi tarkistaa ihan esim. lukion psykkan kirjoista. Jokin fallisen vaiheenkin kehityshäiriöistä voi johtaa aikuisena alituiseen kikkelista jutteluun. Nämä termit kuuluvat jo kaiketi yleissivistykseen hallita.
Joo, vanha pieruhan sä jo oot. Ittelläni onneksi on vielä reilu puolivuotta tuohon kriittiseen kolmenkympin rajapyykkiin aikaa, siihen asti voi hyvillä mielin katsella Takenin kaltaisia pyhäinhäväistyksiä. Pieni pelko kieltämättä persiissä jo on, kun sitten täytyy näitä turhia tekeleitä alkaa katselemaan täysin eri silmin; tähän asti nämä kun on olleet puhtaasti ajanvietettä, eikä näitä sen syvällisemmin ole koskaan tullut mietittyä. Huoh...
Ketjun(ja kehujen) aloittajana voinen kaikkien muiden kehujien puolesta suorittaa virallisen anteeksipyynnön Elsonille ja kaikille muille(elokuvasta pitämättömille) joita kohtaan olemme näin törkeästi rikkoneet. Olisihan meidän pitänyt tietää että tästä elokuvasta ei saa tykätä, juoni oli törkeän kliseinen ja Neeson oli paska jne... kaikki on nyt selvää, kiitos kun näytit meille valon, en ostakkaan tätä Blu-rayna ja kehoitan kavereitanikin boikotoimaan. Anteeksi vielä kerran nöyrimmin, toivon että elokuvasta ei jäänyt pysyviä traumoja ja että voitte vielä jatkaa eteenpäin.
Voi provokaation voimaa! Anteeksi täytyy minun pyytää teiltä kaikilta Taken-faneilta. Eilen oli tylsä päivä töissä ja en malttanut olla näpyttelemättä muutamaa tulta ruokkivaa kommenttia tänne. Se oli hieman lapsellista, mutku oli aikaa . Jos nyt kaikki laskeudutte takaisin neljälle jalalle, niin kysehän ei ollut muusta kuin siitä, etten elokuvasta pitänyt. Hyvähän se on teille jos aika kuluu tällaisiakin katsellessa. Eipä se tosiaan kenellekään kuulu ja vähiten minulle .
Huh-huh. Itsekin pidin leffasta mutta en silti lähtisi vertaamaan sitä die hardiin - ikinä. Tuntuu siltä että monella on lähtenyt mopo käsistä jos sanoo että tämä on parempi kuin die hard, bournet yms. Tämä sillä oletuksella että arvostelija on nähnyt em. leffat silloin kuin ne ilmestyivät eikä vasta viime viikolla. Ihan hyvä toimintapätkä mutta ei tästä mitään sen kummoisempaan saa. Ei mitään mieleenpainuvaa dialogia, kohtauksia tai pahiksia. Tämän leffan paremmuus perustuu lähinnä siihen että se ei yritä olla mitään muuta kuin toimintaleffa. Se ei myöskään koita vääntää joka väliin typerää vitsiä tyyliin chris rockin tms. toiminta/komedia- viritelmät.
Ok ok, vertauskuva Die Hardiin oli pelkästään toiminnan takia, anteeksi siitä. Jokainen leffa on tietenkin yksilö, näin ainakin minä ajattelen. Taken on itselle kuitenkin jo tuleva klassikko, must see ja kaikkea siltä väliltä, niin kuin on Die Hardkin. Pahottelut kaikille mielensä pahoittaneille ja muille vertauksesta. Halusin vaan painottaa kaikille elokuvan ystäville, että kuinka hyvä action pätkä Taken on erityisesti MINUN mielestä ja että tätä ei tule missään tapauksessa missata. Loppupeleissä makuasioistahan tässä on kyse. Kiitos, over and out! :naminami:
Hyvä elokuva. Kuitenkin elokuvan aihe - ihmiskauppa, prostituutio - jättää tämän kertakatseluun. Tosin juuri elokuvan iljettävä aihe saa katselukokemuksesta juuri oikean painostavan, mikä saa elokuvan toimimaan. Elokuvan henkilöt ovat mukavan todellisen tuntuisia toimintaelokuvaan, mistä plussaa. Tosin eihän tässä oikein ole muita kunnon menossa mukana kuin Neeson, jos totta puhutaan. Hyvä toimintapätkä, muttei muistettava sellainen.
Die Hard hehkutuksen ymmärräne, mutta mitäs erikoista noissa Bourneissa on että ne pitää tuollaiselle jalustalle asettaa?
Sivustakatsojana voisin väittää, että jos Bourne olisi tullut kasariaikoina niin olisi sekin klassikko. Samalla tavalla kuin Die Hard ykkönen.
En Takenia henkilökohtaisesti ehkä ihan ensimmäisen Die Hard -elokuvan ohi sijoittaisi, sillä jälkimmäisessä on niin paljon ikimuistettavia ja klassisia kohtauksia -- Taken taas porskuttaa enemmän asenteella ja "koko paketilla". Toisaalta, kyllä Taken menee kolmen muun Die Hard -elokuvan sekä Bourne-trilogian ohi. Olen kyllä arvostellut Bourne-elokuvat hyvin arvosanoin, mutta niissä on ehkä suurin ongelma Matt Damon, joka ei ehkä kuitenkaan täysin onnistu huiputtamaan katsojaa uskomaan, että hän on agenteista salaisin ja kovin. Rooliin olisi tarvittu ehkä hieman vähemmän parrasvaloissa paistatteleva ja rujompi miesnäyttelijä. Täytyy sanoa, että suuresti yllättynyt olen tästä Takenin kritisoinnista. Vielä oman arvosteluni aikoihin tuntui, että tämä oikeutetusti on niitä elokuvia, joita suurin osa ylistää ja loput suhtautuvat korkeintaan hitusen nihkeästi. Yhtäkkiä täällä sitten on näitä "iha p#ska" arvostelijoita. Makuja on monia, mutta olisin odottanut tosiaan tämän elokuvan olevan niitä, jotka eivät kauheasti jaa katselijakuntaa. Toivottavasti tämä ketju nyt ei sentään Indy IV -tyyppiseksi sekamelskaksi mene, sillä ei jaksaisi alkaa taas ihmettelemään sitä, että miten jotkut (oletuksena se, että kaikki arvostelijat pitävät tästä genrestä) voivat suorastaan rakastaa elokuvaa, joka taas toisaalta on syystäkin teilattu -- Takenin kohdalla tilanne on toki päinvastainen.
ööh, no omasta mielestäni Taken oli ihan ok kertarykäisy, mutta eikö tämä ole juuri sellainen elokuva, joka nimenomaan jakaa porukkaa? Väkivaltainen, kärjistetty, täynnä stereotypioita jne. Rottentomatoesissakin prosentit ovat muistaakseni about 50% eli leffa on pistänyt myös kriitikot keskeltä kahtia. Taken ei ehkä hirveästi jaa mielipiteitä esimerkiksi sellaisten henkilöiden keskuudessa, jotka diggaavat sellaisista suht aivottomista action-pläjäyksistä(itsekin siis ainakin osittain kuulun tähän porukkaan). Mutta kyllähän tämä laajemmassa mittakaavassa ajateltuna on hyvinkin ristiriitainen ja varmasti herättää tunteita sekä puolesta että vastaan.
Leffahan oli mainio rypistely, ja Neeson oiva tappokone. Noita typeryyksiä ja juonen porsaanreikiä nyt kannata hirveästi miettiä...antaa mennä vaan ja nauttia toiminnasta. Mun mielestä Rambo IV:hen vertailu on siksi ihan sallittu. Ei siinäkään ollut järjen hiventä, ja juoni mahtuu ehkä max pariin lauseeseen, mutta mättämistä piisasi. Yksi juttu kyllä hieman häiritsi: muuallakin huomiota kerännyt Maggie Gracen omituinen juoksu Sillä oli yritetty saada reippaasti yli parikymppiselle naiselle ehkä sitä teinin "lapsenomaisuutta", mutta minusta se näytti vaan kertakaikkiaan kummalliselle.
Leffa on keikkunut jo muutaman viikon USAn top 3:ssa. Täytyy sanoa, että olen pikkuisen yllättynyt, voisi varmaan puhua yllätyshitistä!