Mielenkiintoista. Onko yksittäinen kuva tuossakin tapauksessa sitten jaettu puolikuviin siten, että ensimmäisessä puolikuvassa on joka toinen pikselirivi ja toisessa sitten loput?
Kyllä. Koko lomittelusekoilu johtuu menneisyydestä ja mulla on vahvasti sellainen käsitys, että monesta kuvansiirtoketjun lenkistä (ketjulla tarkoitan kaikkia vaiheita tuotannosta kodin näyttöruutuun) menee läpi "i"-signaali, mutta ei "p"-signaali (kuten joissain kotiteatterilaitteissakin asian laita on). Nyt kun sitten pitäydytään edelleen "i"-signaalissa, niin on suurempi todennäköisyys, että homma toimii. Ilman historian taakkaa "i"-signaalia ei olisi alunperin luultavasti keksittykkään. "i"-signaalin ainoa ongelma näiden ihmeellisten väärinkäsitysten lisäksi on se, että osa, varsinkin halvemmista näyttölaitteista, ei osaa yksinkertaisesti yhdistää noita puolikuvia samaan frameen, vaan tekee aina pakolla ns. bob-lomituksenpoiston, jossa tavallaan todellakin puolitetaan pystyresoluutio (jokainen puolikuva skaalataan täyttämään koko ruutu).
DNA alkaa myymään hd:tä, http://www.dna.fi/DNA-konserni/Media/Tiedotteet/Sivut/DNATVtuoneljauuttaHDkanavaa.aspx
Elikkäs homma menee näin: Televisioiden valmistaja/maahantuoja joutuu maksamaan Suomen kaapelioperaattoreille pariutusmaksun, jonka perusteella kaapelioperaattori jakaa Cable HD-ready tarroja. Maksun maksamalla valmistaja saa televisioiden sarjanumerot kaapelioperaattorin listoille, jonka perusteella CA-modulin ja television parittaminen onnistuu. Jos television sarjanumeroa ei löydy kaapelioperaattorin listoilta, ei pariutus onnistu, etkä koskaan näe maksullisia HD-kanavia. Selvitin asiaa ja törmäsin todella hienoon asiaan. Sonyn kohdalla Suomen virallinen Sonyn maahantuoja on luvannut maksaa kyseisen maksun, vaikka Sonya ei löydykään listoilta. Mutta jos televisio on ostettu esim. Tietoasemalta tai pixmanialta (tms.) joilla on oma Saksan maahantuonti, näitä maksuja ei ole maksettu. Ja täten ollen maksullisia HD-kanavia ei koskaan voi saada näkyviin. Vielä kun kaapelioperaattorit eivät ota maksuja yksityisiltä, että pistäisivät yksittäisen television sarjanumeron listoillensa. Tämä kaikki on siis VAIN Suomessa tapahtuvaa byrokratiaa ja sen takia ulkomaiset valmistajat eivät maksa turhia operaattorimaksuja. HYVÄ Suomen kaapelioperaattorit! Tällä hetkellä (1.4. asti) tätä pariutumisen vaatimaa sarjanumeroa ei kaapelioperaattorit vaadi. Mutta voi mikä poru siitä syntyy, kun ihmiset huomaavat huhtikuussa ostaneensa HD-virittimellä varustetun television, jolla ei voi ottaa vastaan maksullisia HD-lähetyksiä.
On. Nyt kun asia tilanne selviää niin voin viimeistellä kilpailuvirastoon tutkintapyynnön. Pistän tänne asian tilanteesta raporttia.
Kysymys ei toki ole siitä, että valmistajat jotenkin "ostavat" tuon tarran, vaan maksavat Cable HD Ready-testauksesta ja testit läpäisseet laitteet saavat leiman.
Joskus tieto saattaa olla hieman ristiriitaista, mutta siitä huolimatta se on aina Oikeaa Tietoa. http://www.elisa.fi/yksityisille/kaapeli-tv/teravapiirto/hd-linkitys/
Eikä ole. Kukin maahantuoja saa toki itse maksaa maahantuomiensa laitteiden testauksen ja sertifioinnin ja saa tietenkin näin omat laitteensa listalle sekä hoidettua asiaan liittyvän byrokratian. Ei se mitään rajoitusta ole, ettei naapurin kustannuksella pääse ratsastamaan.
Juu, saa hoitaa joo.. Sonyn tapauksessa maahantuoja hoitaa samalla myös ulkomailta tuotujen laitteiden sertifioinnin, mikäli kuluttaja pystyy osoittamaan että Suomessa myyty laite on sama kuin Saksassa myyty laite. Mikäli asiakas pystyy osoittamaan, että saksasta ostettu laite on sama kuin maahantuojan sertifioima Suomessa myyty laite, on tapahtunut kuluttajansuojan kannalta rike, ellei tällaista laitetta hyväksytä HD-linkityslistalle...
No, siitä vaan sitten taistelemaan asiasta kaapeli-tv-liiton kanssa. Maahantuojillahan tässä ei ole oikeastaan osaa eikä arpaa, mitä nyt vaan eivät viitsi hoitaa muiden maahantuojien puolesta sertifiointi- tai sarjanumerobyrokratiakustannuksia.
Miten kuluttajasuojalaki tähän liittyy? Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen pitää vastaa ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltä sitä mitä voidaan katsoa sovitun. Kilpailulain vielä voisin ymmärtää mutta kuluttajasuojalakia en, vai onko kaapelioperaattoreilla joki sopimus vaikkapa television ostaneen kuluttajan kanssa? Onko myyjällä taas vastuu kaapelioperaattoreiden tekemistä erikoisvaatimuksista? Jos tuote on 100% sama suomessa ja saksassa niin ongelmaa ei liene mutta pienikin ero mallissa tai softaversiossa aiheuttaa sen että kyseessä on eri tuote.
En tiiä paljonko on esim. B&O:n ja Loewen töllöjä ostettu/myyty siitä syystä että on siististi integroitu HD virittimet, kovalevyt ym. Sitten todetaankin että eihän niillä näe enää mitään vaikka on maksanut ziljoona euroa. Luulis pienen metakan syntyvän.
Ei varsinaisesti kuluttajansuojalaki. Laitetaan nyt tähänkin keskusteluun sama kuin tuohon Sony X4500:sen keskusteluun, eli kansallisen laisäädännön ylittävä EU -lainsäädäntö ja erityisesti kohta vastavuoroisuuden periaate: http://www.ek.fi/www/fi/sisamarkkinat/tavaroiden_vapaa_liikkuvuus.php?we_objectID=7392&pid=29804 Sonyn osalta monet mallit ovat samoja on se sitten ostettu Suomesta tai ulkomailta, eikä tällä Cable HD testauksella voida asettaa Suomesta tai Saksasta ostettua laitetta eriarvoiseen asemaan...
Tuo asetus - ainakin yllä linkitetyn referaatin mukaan - suojelee yrityksiä viranomaisten asettamilta paikallisilta lupa- ja tarkastusmenettelyiltä. Suoraanhan se ei edes niitä kiellä vaan vaatii että mahdolliset lisäluvat ja -tarkastukset pitää pystyä perustelemaan. Kaapeli-tv-liitto ei ole, kuten eivät myöskään televisioiden maahantuojat, viranomainen vaan päinvastoin yrityksiä edustava tahoja. Täten minusta tuo asetus ei oikein päde tähän tapaukseen. Lisäksi mikään ei todellakaan estä näitä laitteita pääsemästä markkinoille. Kaikki ominaisuudet eivät vaan toimi harmaatuontitilanteissa. Tämä asetus suojaa yrityksiä, ei kuluttajia!