Neljäs jakso oli kyllä tähänmennessä selvästi paras :thumbsup:. Alkaa pelottaa että tästä kehkeytyykin ihan jännät juonikuviot joita ei sitten nähdäkään loppuun asti :weep:.
Riippuu tietysti mitä tarkoitat termillä "päähenkilön kehittyminen". Aika harvassa sarjassa suositussa sarjassa henkilöt kehittyvät oikeastaan mitenkään. Lost, heroes, prison break ovat sarjoja joissa henkilöt ovat käytännössä koko ajan samanlaisia. Tietysti osasta tulee rohkeampia ja osasta taas nynnympiä mutta yhtä kaikki aika samanlaisina ne pysyvät. Lisäksi tässä sarjassa päähenkilön aivot nollataan joten ei voi edes tapahtua samanlaista kehittymistä vrt. poliisisarja jossa rookie saa kokemusta jne. Itse puhuisin enemmänkin juonen kehittymisestä ja sitä kautta siitä mitä jaksoissa tapahtuu. Jos juoni ei mene eteenpäin niin henkilöhahmot jäävät aika yksioikoisiksi ja toistavat samoja kuvioita. Tuoreimpana esimerkinä "The Beast" (korjatkaa jos asiaan tuli muutos 4 ekan jakson jälkeen). Mielestäni juoni on kehittynyt jokaisessa jaksossa. Aivan ensimmäinen jakso oli selkeä esittelyjakso. Toisessa jaksossa Echo joi muuta kuin vettä joka mahdollisti sen että hän muisti osan kokemuksistaan jälkikäteen. Kolmannessa jaksossa Sierran ja Echon ohjelmointi näyttää "vuotavan". Tuota vahvistetaan vielä neljännessä jaksossa (ja myös alleviivataan jos joku ei asiaa tajunnut) jossa Dollhousen tyypitkin miettivät että minkä takia he istuvat nykyään samassa pöydässä ruokailun aikana. Samaten neljännessä jaksossa Echon ohjelmointi pyyhitään kokonaan pois ja pedataan selvästi sitä että tuo ohjelmointi ei olekaan niin pysyvä ja luultavasti joku koittaa häiritä dollhousen toimia. Mielestäni Dushku on vetänyt nuo eri "roolit" ihan hyvin. Ei ole ainakaan kertaakaan tullut sellaista fiilistä että hän tökkisi jossain roolissa. Aivan kuten heroesin eka kausi "pakotti ennalta-arvattavaan muottiin" ja samaten prison break ja lost jne. ja oikeastaan lähes jokainen jatkuvajuoninen sarja. Vaikka tuo ennalta-arvattavuus oli läsnä niin ei se tehnyt noista sarjoista huonoja. Jännitys yms. tuli siitä että vaikka tiesi mitä henkilöiden pitää tehdä niin matkaan tuli aika monta mutkaa ja yllättävää tapahtumaa.
Ja tämä ei ainakaan kyseisiä sarjoja paranna (Heroesin ekan kauden jaksoin telkusta katsoa, kaksi muuta jäivät noin viiteen jaksoon). Itse olen hahmovetoisen kerronnan kannattaja eli toivoisin tarinan etenevän hahmojen motiivien ohjaamana ja vastavuoroisesti tapahtumien vaikuttavan jotenkin hahmoihin. Tämä tietenkin juuri se tarkoittamani "lähtökohta, joka toisaalta estää päähenkilön kehityksen." Pilottia lukuun ottamatta olen samaa mieltä. Juonen eteneminen ei kuitenkaan riitä jos päähenkilö on kirjaimellisesti tyhjä, ontto kuori. Heroesilla oli sarjan alussa monta suuntaa kehittää tarinaa. Prison Breakissa on tietenkin nimen velvoittamana vain yksi suunta kehittyä. Lostista en sano mitään, koska näkemieni muutaman jakson aikana mitään tolkullista juonta ei ollut.
Jossain haastattelussa Whedon oli kai sanonut, että mikäli (kun?) Dollhause cancelloidaan, hän keskittyy jatkossa itsenäisesti tuotettuun internet-tuotantoon. Kun muistelee Dr. Horriblea, niin melkein toivoo Dollhousen pikaista lopettamista.
Ilmeisesti Fox saneli ekaan viiteen jaksoon sisältöä aika rankalla kädellä, nyt kuudennesta jaksosta eteenpäin pitäisi olla täyttä Jossia. Mutta aika näyttää, ei uskalla toivoa mitään. Kyseessä on kuitenkin Fox.
En yhtään ihmettele sitä, että Jossia on editoitu rankalla kädellä tähän mennessä. Toi mitä on tuosta tähän mennessä nähty ei nimittäin todellakaan näytä Jossin tuotannolta. Toivottavasti kuudes jakso tuo parannusta, koska aika keskinkertaista tasoa tää koko sarja on tähän mennessä ollut. Tuskin se silti tätä pelastaa cancellaamiselta mitenkään vaikka nyt paranisikin.
Täällä ollaan oltu tyytyväisiä tähän "keskinkertaisuuteen" Nimittäin jos vertaa tätä sarjoihin kuten CSI-kopiot (ja oikeastaan CSI 9. kausi), without a trace, numb3rs, criminal minds, flaspoint jne. jne. niin jo tälläinen "keskinkertainen" suoritus hakkaa ne mennen tullen. Em. sarjoja vaivaa se että jokainen jakso on samanlainen kuin edellinen. Tasapaksua menoa jota voisi katsella jos ei olisi vaihtoehtoja ja istuisi telkan ääressä. Jo näissä viidessä jaksossa (foxin saneluista huolimatta) on juonta kuljetettu hyvin eteenpäin ja jaksot ovat olleet vaihtelevia. Lisäksi vaikka kuinka on muotia sanoa että Dushku ei sovi rooliin, ei osaa mitään niin voin olla rohkeasti eri mieltä. Hyvin on vetänyt jokaisen roolin eikä minulla ole ollut mitään nokan koputtamista. Enpä ole missään nähnyt tietoa tai edes huhua siitä että tämä oltaisiin lopettamassa. En ole tosin ihan joka viikko jaksanut tarkistaa tilannetta. Tuntuu kuitenkin siltä että tuollainen kirveen heiluttelu alkaa heti jos sarja ei saa älytöntä katsojamäärää. Kaiken lisäksi tässä tuijotellaan vain niitä katsojia jotka katsovat sarjan silloin kuin se esitetään. Monessa tapauksessa todelliset katsojamäärät saattavat nousta hyvinkin 30% kun mukaan lasketaan ne jotka katsovat sarjan nauhalta. Suoraan sanoen en edes ymmärrä mikä idea on manata ja olla "varma" siitä että sarja lopetetaan. Mitä sillä oikein saavuttaa? Paremman mielen sitten jos on oikeassa? Kertokaa nyt ihmeessä monenko jakson jälkeen sarja lopetetaan vai oletteko oikeassa vaikka sarja lopetettaisiin 3 kauden jälkeen? Katsotte kuitenkin kaikki jaksot ja voitte tyytyväisinä julistaa "kyl mä tiesin että tämä lopetetaan". TSCC:n yhteydessä Josh Friedman kirjoitti hyvin: Heres how I get through the uncertainty: every day early in the morning I drive my car to the Warner Bros lot. I approach the security guard and hold out my employee ID. He runs the scanner over it. If I hear the beep and the gate opens I say to myself: So far so good and go to my office. I will continue to do this until the gate does not open and I suggest you do the same. The show is on until it is off and while that could be next week, next season, or years from now, try to enjoy it while you can (assuming you enjoy it).
Muuten olen ihan samaa mieltä, mutta Flashpoint on parempi sarja kuin tämä jos kattoo ihan vaan jaksojen tasoa keskimäärin. Siinä ei juuri pidempää juonta ole, joka tekee siitä sarjasta sarjana heikomman, mutta enemmän kiksejä olen siitä saanut irti kuin tästä. Noista muista sarjoista olen ihan samaa mieltä. Toiseksi, omasta mielestäni Dushku sopii tuohon rooliin oikein hyvin, ei mitään valittamista. Tämän sarjan ongelma on ollut siinä, että se on tähän mennessä ollut äärimmäisen pinnallinen. Ei saa mitään tunteita aikaan, toisin kuin Flashpoint. Itse haluan nimenomaan tunnereaktioita niiltä sarjoilta mitä katson ja joku Flashpointtikin on onnistunut siinä paremmin. Ei mua kiinnosta se, olenko oikeassa siitä lopetetaanko sarja vai ei. Oma mielipide on vain se, että se tuskin jatkuu ekasta kaudesta eteenpäin ainakaan ellei radikaalia parannusta tule. Tälläisenään se ansaitsee omasta mielestäni cancellauksen, koska ainoa syy miksi itse katson tätä sarjaa tällä hetkellä on se, että olen Joss Whedon fani ja hänen sarjansa yleensä eivät ole olleet kovin hyviä heti alkuun. Parannusta on siis odotettavissa, mutta Fox kanavana on vaan niin trigger happy ainakin perinteisesti, että en pistä suurta luottoa mihinkään. Tietysti toivon, että tämä paranee ja myös, että se saa jatkua sitä myötä. En vaan halua olla liian optimisti tässä vaan pitää ottaa realiteetit huomioon.
Pääjuoni on edennyt ihan riittävästi, mutta että jaksot vaihtelevia; samaa kaavaa seurannut tähän mennessä jokainen jakso. Parempi Dushku on ollut kuin aluksi epäilin. Tosin aika paljon riippuu siitä millaisia rooleja Echolle laitetaan, Dushkun näyttelijänlahjat kun eivät ole hirveän monipuoliset. Tv by the Numbersilla tällä lienee Terminatorin jälkeen eniten lopetusennusteita. Paljon varmaan riippuu siitä pitääkö uumoiltu tasonnosto tästä viikosta eteen päin paikkansa. Tämä johtuu siitä kuinka TV-kanavat ovat perinteisesti sarjojaan kohdelleet - ilmaiskanavien kohdalla sarjan katsojaluvut eivät ole olleet merkittävin tekijä vaan mainosten näkyvyys 18-49 vuotiaille katsojille ja (huolimatta joistain viimeaikaisista kommenteista lähinnä Terminatoriin liittyen) mainostajat eivät ole kauheasti lämmenneet nauhoituksille mistä mainokset voi kelata yli. Tuskin. Eiköhän kyse ole realismista ja joissain tapauksissa pettymyksen lievittämisestä.
"Maaginen" kuudes jakso tuli ja meni, mutta sarjan taso ei mielestäni noussut. Ensimmäinen hieman erilainen jakso tämä toki oli, mutta tämä johti lähinnä idean ongelmien korostumiseen. Vaikea nähdä tällä olevan kovinkaan suurta potentiaalia, vaikka kuinka onkin Whedonin sarja. FBI-agentin juonikuvio on aivan päätön: nukkekoti on käyttänyt jo ainakin kolmea nukkea miehen häiriköintiin ilman merkittävää menestystä, vaikka miehen tappaminen olisi paljon helpompi, tehokkaampi ja halvempi ratkaisu. Kaiken lisäksi mies päättää alkaa käydä läpi tutkimustaan naapurinsa kanssa. Kuuden jakson jälkeen hahmot ovat yhä todella latteita (varsinkin jos vertaa Whedonin aiempiin töihin) ja päähenkilö ei vieläkään ole edes henkilö. Nukkekodin liikeidea on suunnilleen samalla viivalla Hostellin kanssa eli ei turhan älykäs saati uskottava. Kai tämä ensimmäinen kausi kuitenkin pitää loppuun katsoa, varsinkin kun Galacticakin loppui. Odotukset eivät toki kovin korkealla ole, vieläkään.
Minä taas tykkäsin kuudennesta jaksosta jo huomattavasti enemmän. Ei ollut typerää monster of the weekiä ollenkaan, ja Paul Ballardista on hyvää vauhtia tulossa kunnon badass . Ei tältä Galactican kaltaista älykkyyttä kannata odottaa, varmaan enempi Alias- tyyliä.
Ballard on kyllä häiritsevän kova tappelija. Sille on pakko tulla selitys myöhemmissä jaksoissa. Spoiler Kutosjakossa mies pisteli pinoon kasan turvamiehiä. Ja lopussa pärjäsi tappajaprofiililla ladatulle Echolle varsin hyvin. Ei ihan normaalin (ex-)FBI-agentin touhua.
Kyllähän tuo jakso 6 oli aivan eriluokkaa kuin aiemmat jaksot, pitää nyt olla rehellinen. Alku oli kyllä todella kömpelö, mutta iso juoni alkaa hahmottua pikkuhiljaa. Bonusta sarjassa: Mielenkiintoinen pääjuoni, joka varmaankin jatkuu kausien yli, mikäli sarjaa jatketaan. miinusta: turha pyllyily, ja bra-kohtauksien näyttäminen, koska sarja voisi kyllä pärjätä ihan muutenkin omalla voimallaan. Lisäksi vammainen tech-it-nörtti. Liian klassinen toteutus, miksei tehdä joskus tavan kaveria, joka on vain ohjelmoijana firmassa... Noh overall, jaksot 1-5 olivat vähän huonohkoja, mutta overall 6 jakso jätti ihan hyvän maun suuhun, vähän yllättäen kyllä. Odotellaan jaksoa 7, mutta ei vielä innolla sentään. Alias tyyliä on kyllä ilmassa, eli kaunottaren esittely eri roolissa per viikko. En välttämättä pidä, mutta aika "pakollinenhan" tuo on sarjan ideaa mielessä pitäen. Kaikista isoin miinus kyllä tulee epäloogisesta juonirakenteesta, mm. ballardin tappaminen ajat sitten, mutta veikkaanpa, että tupla-"agentti" on tuon kyseisen doll housen johtava nainen, jolloin tuo jollain tavalla selittyisi.
Tykkäsin myös enemmän tästä kuudennesta jaksosta, tähän mennessä paras jakso. Paikoittain tässä oli kohtia, joissa alkoi näkyä selvää Whedonia. Ballardin monet kohtaukset olivat tässä jaksossa varsin mukavaa katsottavaa, dialoginkin suhteen näkyi selvää edistystä aikaisempaan verrattuna. Ei ollut vielä mikään järisyttävän hyvä jakso, mutta nyt näyttää jo lupaavalta. Toivottavasti suunta parempaan jatkuu.
:OI :OI :OI :hitme: Voi jeesus erkki. Jos et pidä sarjasta niin älä katso sitä. Tai jos katsot niin turha vikistä jokaisen jakson jälkeen miten sarja ei vieläkään ole mielestäsi hyvä ja miten se ja tuo ja tämä on huonosti. Korostan vielä että sarjoista voi keskustella ja kritiikkiä voi esittää. Se on kuitenkin täysin eri asia kun itkeä ja vinkua jokaisen jakson jälkeen miten se, tämä ja tuo asia oli huonosti tässäkin jaksossa. Joten jos ei loppukauden osalta ole muuta sanottavaa niin suosittelen että pidät mielipiteesi omana tietonasi tai perustat sitä varten uuden threadin jossa voit avautua rauhassa.
Pidetään ne avautumiset kuitenkin tässä samassa threadissa kuten muukin keskustelu kyseisestä sarjasta. Yleisellä tasolla kritiikin esittäminen sarjoista tuntuu muuten usein olevan varsinainen "catch-22": jos kritisoija katsoo vain jakson tai pari, niin fanien mielestä kritiikillä ei ole pohjaa, koska sarjahan tunnetusti pääsee vauhtiinsa vasta siinä kuuluisassa "kolmannen kauden viimeisessä jaksossa". Jos taasen sarjaa todellakin seuraa, niin sittenpähän ihmetelläänkin että miksi ihmeessä katsot kun et pidä, taidatkin ihan kiusaksesi vain katsoa.
Ainut jonka olen nähnyt itkevän tai vinkuvan olette te, viestissä jota lainaan. Kritiikkiä on esitetty varsin kattavin perustein, ja te (teitittelen ilmeisen asiantuntevuutenne takia) ette osaa erottaa kritiikkiä siitä mikä teidän mielestänne on väärä mielipide ilman perusteita. Fanipoikasyndroomaa otaksun, miekin olen Whedonin suuri fani muttei sarja ole säväyttänyt millään tasolla.