Kyllä. IMHO. Sinun kylläkin kannattaisi tutustua tykitykseen ihan käytännön tasolla. Ero on silmin nähtävä. Se ensinnäkin ei ole niin kallista kuin mahdollisesti täältä uusimpia ketjuja lukemalla voisi erheellisesti saada käsityksen. Tietystikin täälläkin foorumissa puhutaan paljon uusimmista tykeistä, se on luonnollista. Jo esimerkiksi mitä simppelein 1280x720 tarkkuuksinen tykki valmistumisvuodelta 2005 (tai miksei tänän päiväinen vastaava halpis) silti riittää jo varsin nautittavaan kuvaan myös BD:n katseluun. En siis todellakaan hyväksy ajatusta, että BD:stä katsomiseen pitäisi olla ensimmäisenä huippuluokan laitteet. Teräväpiirtoleffan hankkiminen ei suurimmassa osassa Suomea ole enää ylivoimainen kustannus, onhan niitä jo vuokraamoissa. Luonnollisesti mainitsemaasi ilmaista vaihtoehtoa vastaan ei kyllä ole kilpailua. Lisäksi voi todeta ettei mainittu IPTV muuta sitä, että sieltäkin katsottavat teräväpiirrot paranee hyvällä katseluvarustuksella. Suosittelen vaikka näin hieman offtopicina.
Sitä en kielläkään. En vain näe järkeä korvata yhtä käytöstä poistuvaa formaattia toisella käytöstä poistuvalla formaatilla, kun kulman takana jo kolkuttaa tulevaisuuden formaatti. Toki sitten aikanaan varmasti laitteistoa tuleekin päivitettyä, mutta kiirettä minulla ei ole.
Annat ihannoivan kuvan meistä. Mitä olen foorumia seurannut, niin kovasti täällä vaahdotaan leffoista, joissa räjähtelee paljon, ajetaan autolla tosi kovaa tai joissa fiktiomies pelastaa maailman. Ja jos ei ole tuollaisesta menosta kyse, niin leffa joka tapauksessa on pitkälle tuotettua mainstream-kamaa. Sanot, että kyse on taiteesta – väitän, että kyse on viihteestä. Wesley Snipes ja Renny Harlin eivät ole taiteilijoita. Edes Clint Eastwood ei ole taiteilija. En sano tuota mitenkään pikkurilli pystyssä, sillä ei kai siinä ole mitään pahaa, jos leffan tärkein ellei ainoa arvo on viihdearvo. En todellakaan usko DVDPlazan käyttäjien muuttuneen uuden formaatin myötä korkeakulttuurin kuluttajiksi. Ja kun vielä monella tuntuu olevan mukana tietynlainen keräilyaspekti. Osa meistä itkee ilosta, jos boksi on avaruusmörököllin pääkallon muotoinen tai vähintään metallinen. Se saa kunniapaikan hyllyssä. Tuollainen rihkamanpalvonta lienee vieras ajatuskuvio esim. kirjojen ystäville.
Olet väärässä. He ovat taiteilijoita aivan samoin kuin Paula Koivuniemi tai hänen crossdresser faninsa Mega-Paula. Viihdetaiteilijoita toisin sanoen, mutta taiteilijoita kuitenkin.
Omasta käyttäytymisestä kerroitkin tuossa niin tuntuu oudolta että tosiaan näet fyysisen formaatin olevan jo väistymässä. Itse on hyvin vaikea uskoa että nämä kaksi fyysistä formaattia, dvd ja bd, kumpikaan olisi pitkään aikaan jäämässä jalkoihin. Dvd on monelle vielä aika tuore tuttavuus ja bd samankaltaisena (ja alaspäin yhteensopivana) formaattina jokseenkin helppo sulauttaa koteihin pikkuhiljaa. Nopeaa syrjäyttämistä en osaa ajatella tässäkään kohdassa. Tekniikkaorientoituneet maalailevat hienoja tulevaisuuden kuvia verkottuneesta kodista jossa sohvaperunat kaukosäätimellä valitsevat äärettömästä kirjastosta mitä katsovat/kuuntelevat juuri silloin kuin haluavat. Kuinka paljon onkaan ongelmia vastassa ja voitettava ennen kuin tälläinen voi mitenkään olla todellisuutta edes isossa osassa talouksia? Ei, rauhallisin mielin nautin omasta viihdekirjastostani. Välillä saatan hurahtaa ja päivittää hiukan kalustoa ja nauttia hiukan paremmasta kuvasta tai äänestä. Dvd on erittäin mukava formaatti ja varsin mukavaa että on tullut tämä bd jotta hyllyyn tulevat uudet leffat ovat taas hiukan hienompaa nautittavaa. Tulin äsken leffateatterista vain todetakseni että hylly saa taas yhden rainan lisää joka varmasti tulee pyörimään aina ajoittain soittimessa. On tämä mukava harrastus. :thumbsup: Taidanpa mennäkin hetkeksi sohvalle loikoilemaan ja laitan jonkin lempivinyyleistä pyörimään.
Aivan, "Janne Kataja on vuoden viihdetaiteilija". Sanoja voi väärinkäyttää tuhannella tavalla. Tutustu alkuun vaikka tähän ja suuntaa sitten kirjastoon.
Esimerkiksi Con Air, Die Hard 3, Kaappaus raiteilla, sitten kaikki Bondit löyty ainakin joku aika sitten 5.90 Mänttilästä jne...
Haluaisin vähän perusteluja mikseivät elokuvantekijät ole taiteilijoita. Mielestäni nostit mielenkiintoisen asian esiin. Mutta mikään viittamistasi taidekäsityksistä ei poissulje elokuvantekijöitä pois taiteilijoista. Hyökkään siis väitettäsi "nämä ja nämä eivät ole taiteilijoita". Mitä he sitten ovat? Korkeakulttuuri on sitten eri asia. (Janne Katajasta: Juontaminen ei ole taidetta, enkä niin väittänytkään.)
OK, olemme samaa mieltä, että on olemassa elokuvataidetta. Itse jopa yritän harrastaa sitä, vaikka Bela Tarrin yli seitsemäntuntinen Satantango käy voimille ja ylittää ymmärrykseni. Kaikki elokuva vaan ei ole taidetta. Vedän nyt hatusta, että 90 prosenttia elokuvista on viihdettä, 8 prosenttia yrittää olla taidetta ja 2 prosenttia todella on taidetta. Ns. taide-elokuvaa ei ole kauheasti blu-rayna näkynyt, mutta asia toivon mukaan korjaantuu lähivuosina.
Oma yhteenvetoni aiheesta. Blu-ray on ylivoimainen formaatti DVD:hen verrattuna, ei siitä mihinkään pääse. Leffavalikoima on kuitenkin toistaiseksi surkea. Toivottavasti tilanne kohenee ja ellei kohene, täytyy yrittää keksiä tapoja parantaa DVD-kuvaa. Esim SDi-output DVD-soittimessa ja SDi-input VP50 skaalaimessa. Kuva paranee kyllä, monien julkaisujen yliterävöitystä voi korjata jne. DVD-soittimella on iso merkitys. PS3 ei ole tarpeeksi hyvä DVD-pyöritin. Leffan sisältö on mulle kuitenkin olennaisempi juttu kuin kuvan laatu. Paska on paskaa vaikka kuva olisi kuinka terävää. Tässä erään Warnerin pomon (George Feltenstein) haastattelu klassikkoleffojen tulevaisuudesta Blu-raylla: http://www.highdefdigest.com/news/s..._Titles_On_Blu-ray_Take_Heart!_(UPDATED)/2502 Jutusta käy aika hyvin ilmi miksi klassikkoja ei blu-ray-hyllyssä pyöri. Hitchcockin Vaarallisen romanssin masterointi ja restaurointi (kunnolla) maksaa miljoona dollaria. Normaalin suomalaisen pitkän leffan koko budjetti on noin 1,5 miljoonaa euroa. Ja näyttää siltä että nuo aikaisemmin tehdyt 2k printit ei useinkaan kelpaa. Siksi monet julkaisut on siirtynyt. Jos leffatarjonta ei parane, blu-rayn tulevaisuus ainakaan mun leffahyllyssä ei ole kovin valoisa. Pitää kai totutella takaisin huonompaan kuvaan.
Offtopic Joo, olemme samaa mieltä, että Luis Buñuel yms. ovat varmasti taiteilijoita. Mutta rajaako viihde elokuvasta ulos taiteen? (Jeff Koons viihdyttää taiteellaan.) Onko huono näyttelijä, kuten Wesley Snipes "ei-taiteilija"? Miksi Clint Eastwood ei ole mielestäsi taiteilija? Tästä voisi myös perustaa oman ketjun. "Ovatko viihde-elokuvat taidetta?" tms. Tästä päästään takaisin ketjuun. Kuinka paljon elokuvan siirtäminen HD-formaattiin maksaa orkkis-filmikelalta? Mitenköhän paljon tuota mainitsemaasi Satantangoa on myyty DVD:llä? Siinähän se tuli, hinta nimittäin, samalla kuin kirjoitin omaani.
Minulle käy hyvin, jos sovitaan, ettei viihde ole taidetta. Viihteen tarkoitus on viihdyttää ja auttaa unohtamaan vyöruusut ja muu arkinen vaellus. Elokuvataide saa viihdyttää, mutta se ei voi olla sen pääasiallinen tehtävä. Elokuvataide on niin kuin muukin taide eli sen tarkoitus on saada näkijä ajattelemaan. Tällä hetkellä blu-ray voi lähinnä viihdyttää, se ei vielä kauheasti haasta ajattelemaan. Julkaisijat tietenkin julkaisevat sitä mikä myy. Satantangon myyntilukuja en tiedä.
Tuossa tulikin tärkeä pointti fyysisen median puolesta. Eli asiallisesti käytetty ja säilytetty levy ei yht'äkkiä lakkaa näkymästä esim. siksi että Micro$oft tai joku muu globaali megafirma on tehnyt jonkun yrityskaappauksen. Eikä tarvitse murehtia kaistan riittävyydestä tai verkkoyhteyden katkeamisesta. Tai jonkun lisenssin tai digitaalisen kopiosuojauksen vanhenemisesta. Eikä siitäkään, että joku mahtimedia päättää yksipuolisesti ja varoittamatta sensuroida uskonnollisista tai poliittisista syistä, taikka muuttuneista tekijänoikeuksista johtuen KAIKKI äänitteet ja elokuvat, tai ainakin osia niistä (rumat sanat, tissit, islamia kritisoivat jutut, mykkäfilmienkin tupakointi, alkoholi, fasistiset symbolit sotaelokuvissakin jne. jne. jne.). Tai sitten kaikesta on vain yksi ainoa globaali versio, joka kelpaa (= ota tai jätä) sekä briteille, jenkeille, kiinalle että myös muslimimaailmallekin (tilaa säästyy, kun ainostaan dubbaus ja tekstitys täytyy vaihtaa). Sitäkään ei tarvitse murehtia, että onkohan tuo vielä ensi vuonnakin netistä ladattavissa, vai pitäisikö nyt heti katsoa. Moneltahan ovat hävinneet ne vanhat sähköpostit, tekstiviestit ja kiiintolevylle tallennetut jutut, kun jotain on hajonnut tai operaattori vaihtunut toiseksi. Mikäli haluttu juttu on vielä tallella, niin mikä on sen tosielämän laatu (1080p kun ei paljon lohduta, jos bittivirta on kustannustehostettu naurettavan pieneksi). Tavallinen DVD-leffa vie max 8½ GB (DL), mutta BD:lle mahtuu jopa 50 GB (DL). Siksi epäilen vahvasti, että BD:n laadulla ei tulla kovin helpolla yhtään mitään tallentamaan. Lähitulevaisuudessa latausajatkin olisivat keskimäärin aivan tolkuttoman pitkiä. Esimerkki vaativammasta päästä, eli aivan täynnä oleva 50 GB Blu-ray (1B eli 1 tavu = 8b eli 8 bittiä) kestäisi optimaalisissakin olosuhteissa: - 1 Mbps verkkoyhteydellä: 4vrk 17h 47min - 8 Mbps verkkoyhteydellä: 0vrk 14h 13min - 1 Gbps verkkoyhteydellä: 0vrk 0h 7min (harvalla on tälläistä kotonaan vielä pitkiin, pitkiin aikoihin) Entä ovatko dokkarit, kommenttiraidat yms. lisukkeet mukana? Löytyvätkö harvinaisemmatkin suomifilmit, taide-elokuvat, dokumentit ja eksoottisetkin musiikkivideot aivan varmasti käytetystä nettipalvelusta? Tuskinpa. Esim. kaikkia LP-levyjä ei koskaan julkaistu CD-muodossa, eikä kaikkia VHS-leffoja DVD:llä jne. Lisäksi jopa vain 5 vuotta vanhoja CD-levyjä pidetään nykyään lähes museotavarana, elleivät satu olemaan listoilla roikkuvien mega-artistien tuotoksia. Niitä muita ei siis välttämättä enää koskaan julkaista missään formaatissa, joten vain laiton hankkiminen on mahdollista, aina ei sekään auta. Nettipalveluihin tälläisiä tuskin tulee, vaan ne tullevat olemaan muotia ja top-listoja seuraavia palveluita, hieman kuin radioasemat nykyään (usein vain aseman nimi ja tunnusmusiikki erottaa ne toisistaan). Meikäläiselle, eli soittolistoja yms. aniharvoin seuraavalle 36v suomalaismiehelle täysin netissä oleva media ei kuulosta enää niin fantsulta, kun rupeaa pohdiskelemaan sen todennäköistä tosielämän toteutusta. Voitto kun pyritään takuuvarmasti maksimoimaan, eli moni minun lempidokkarini, artistini ja elokuvani jää silloin kyllä takuuvarmasti ikuisiksi ajoiksi löytymättä. Kaikenmaailman teostot ja muut varmastikin pyrkivät rahastamaan ja rajoittamaan parhaansa mukaan. Eli, uskon että monet CD/DVD/SACD/BD-levyt tulen omistamaan koko loppuelämäni alkuperäisessä fyysisessä formaatissa, koska niitä ei enää uutenakaan saa, ei netistä eikä mistään muualtakaan. Lähes varmoina poikkeuksina vain mega-artisten "normaalijulkaisut" ja suosituimmat ja tunnetuimmat Hollywood-leffat yms. klassikot. Laittomana versiona tullee saamaan paljon useammankin, mutta ei niinkään aivan kaikkia, varsinkaan suomalaisia. Valtaosa BD-soittimista soittaa CD- ja DVD-levytkin nikottelematta. Osa jopa SACD-levytkin ja lähes jokainen vaihtelevasti monia muitakin ääni- ja kuvaformaatteja (mp3, DivX...). Eli erilaisten 12 cm digitaalisten levyjen kohdalla käytettävyystilanne on sikäli melko hyvä pitkälle tulevaisuuteen, vaikka nykyinen CD- tai DVD-soitin hajoaisikin.
Aika paljolti ymmärrän ja kannatan ajatuksiasi. Ja tuo viittauksesi "pääkallonmuotoisiin blu-ray-bokseihin" on kaunista ironiaa. Tästä en kuitenkaan ole kanssasi samaa mieltä: Renny Harlin, Wesley Snipes ja Clint Eastwood ovat kaikki taiteilijoita. Siten kuin Juhani Palmu tai Vincent van Gogh. Kyse on vain siitä, kuka heistä tekee hyvää taidetta. Kuka tai mikä sen päättää? Historia, yleisö? Onko absoluuttista totuutta olemassa? Jos joku on populaaria, muuttuuko se sitä kautta huonoksi taiteeksi? Ajatellaan nyt vaikka Chaplinia, tai Väinö Linnaa. Vaikeaselkoisuus on joskus keino jolla peitetään ajatuksen ohuus. Kuten Goethe kirjoitti: "sameat lähteet eivät välttämättä ole syviä". Minä en tee eroa viihteen ja taiteen välillä. J.S. Bachin musiikki on erinomaista viihdettä. Clint Eastwoodin elokuva Mystic River on syvällistä elokuvataidetta ja hyvää viihdettä. Siinä kuin Bunuelin Porvariston hillitty charmi. Ere Kokkosen ns viihde taas ei viihdytä pätkääkään. Paras taidekäsitys ylipäätään on se, joka jättää sen mahdollisuuden että oma taidekäsitys on väärä. Mutta se on sanottava että kaukana ollaan aiheesta blu-rayn tulevaisuus.
Hyvä posti vaikkakin tietenkin offtopic. Olen kuitenkin eri mieltä Ere Kokkosen ja kumppaneiden Turhapuroista: Uuno on elämäntaiteilijoista yksi parhaimpia (poislukien uusimmat ja varsinkin viimeisin Uuno Turhapuro ilman merkittävää viihdetaitelija Spede Pasasta)
Taidetta ei käsittääkseni voi jakaa hyvään ja huonoon. X on taidetta tai se ei ole sitä. Wesley Snipes ei koskaan yllä lähellekään taidetta. Renny Harlin voi kuvitella olevansa taiteilija, vaikka ei saa vahingossakaan todellisuutta näkyväksi. Ymmärrän etten kuulu tähän ketjuun, joten peräännyn nurkkaan saivartelemaan.
Täytyy sanoa, että olen groken kanssa pitkälle samaa mieltä. Etenkin sensurointi ja lisenssiasia on kiperä pala purtavaksi. Youtube on alkanut rajoittaa videoiden jakelua sijaintiin perustuen. Juuri mitkään yleareenan videot eivät näy suomen ulkopuolelle(jep. olen työkomennuksella ja harmittaa kun menin maksamaan tvlupamaksun tältä ajalta). Samoin ilmaiset southparkin jaksot eivät näy (enää) pohjoismaihin lisenssiasioiden takia jne jne. Mun kokemukset laillisista iptv palveluista ovat luokkaa ei toimi helpompi ostaa levy amazonista. Mun testaamat leffoja/sarjoja myyvät nettipalvelut ovat tarjonneet huonolaatuista sisältöä aivan liian kalliilla. Miksi maksaisin digitaalisesta huonolaatuisemmasta kopiosta, jonka voin katsoa vain kerran, kun samalla hinnalla saa blu-rayn amazonin alelaarista? Paljonko maksaisin tv-sarjan x yhdestä jaksosta? Jos blu-rayna episodit maksavat luokkaa 2e jakso niin en digitaalisesta kopiosta maksaisi samaa hintaa... Etenkään, jos digitaalinen kopio sisältää drm:aa, joka estää sisällön käyttämistä tai esim. lainaamista kaverille/kaverilta. Oikeasti toimiva, sopivan hintainen ja paljon hyvää sisältöä laadukkaasti tarjoava digitaalinen jakelu varsinkin suomessa tuntuu aika utopistiselta. Tähän soppaan kun heitetään vielä ahneet operaattorit, jotka ovat tuomassa rajoitteita kuukausittaiseen liikennemäärään ja lisäliikenteestä joutuu maksamaan erikseen(esim. comcast jenkeissä). Jotenkin minusta tuntuu, että blu-ray tulee olemaan hyvä formaatti vielä pitkään... Ja kun ei niillä olohuoneisiin mahtuvilla näyttölaitteilla edes blu-rayta paremmasta resoluutiosta saa hyötyä niin en näe syytä odotella sitä seuraavaa juttua. Itse uskon, että digitaalinen jakelu tulee ensivaiheessa taistelemään lähinnä satelliittivastaanottimien ja maksullisten kaapelikanavapakettien kanssa. Laatua arvostava harrastelija ostanee sisällön blu-raylla. Oma veikkaus on, että blu-raysta aika voisi jättää jossain 10v päästä ja sittenkin ne 1080p leffat näyttävät ihan hyvältä siltä 60" ruudulta ja ainakaan 2d-materiaalilla ei ole mitään iloa jostain ultrahidef materiaalista, jota silloin voi olla tarjolla. Veikkaisin myös, että 2010, 2011 akselilla tulee 3d-laajennus blu-rayhyn ja osa porukasta päivittää sen vuoksi näyttölaitteen ja soittimen. Itse en näe leffafriikkinä mitään järkeä iskeä jalkoja nyt ämpäriin ja odotella 5v tms. jotain taikateknologiaa. Ennemmin katselen blu-ray leffoja nyt ja kun(ei jos) jotain parempaa tulee myöhemmin niin päivitän riemusta kiljahdellen Jos tulee hyviä nettipalveluita tarjoamaan tv-sarjoja yms. niin en näe mitenkään mahdottomana, että ostaisin sisältöä sekä nettipalvelusta että blu-ray levyillä. Ne ovat toisiaan täydentäviä teknologioita eivätkä toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.
Jopas on ketju lähtenyt keulimaan ja rönsyilemään. Kyllä, nettijakelu tulee jonain päivänä ja syö jonkinlaisen osan optisen median markkinoista. Mutta nettijakelusta puhuttaessa on aivan turha katsella Keski-Eurooppaan saatika Atlantin toiselle puolelle samalla tavalla kuin puhuttaessa BD-lättyjen tilaamisesta ulkomailta. Kun televisiosarjat ja leffat siirtyvät nettiin, tapahtuu tuo yksinomaan Suomen laajakaistatilanteen ja sen määrittelemän potentiaalisen asiakaskunnan ehdoilla. Palvelua pyörittävät kotimaiset firmat kotimaisten operaattorien kanssa. Vaikka suurimittainen nettijakelu starttaisikin Suomessa alta viiden vuoden, olen aika varma, että ladattavaksi tulee ensialkuun vain vajaaresoista ja/tai bittivirraltaan köyhdytettyä ja realtime-enkoodattua kamaa Dolby Digital -äänillä. Summa summarum: Blu-ray tulee olemaan vielä pitkään se media, jonka puoleen kotiteatteriharrastajat tulevat kääntymään halutessaan aidosti laadukasta kuvaa ja ääntä.
Tottakai annan mutta onhan myös kunkin pään sisässä sekin minkä kirjaa taiteeksi. Olkoonkin, että osa katsojista ostaa myös mielellään parhaat törmäykset videon, jopa se on lähtenyt ideasta yhdistää kuva, hassut äänet ja sopiva leikkaus. Myönnän auliisti, ettei sellaisen katsominen voi olla ihmeellinen elämys mutta joku tekijä voi pitää lajista niin paljon, että päättää tehdä maailman parhaan törmäilyvideon. Me voidaan kutsua häntä elitistisesti tusinavideoiden tekijäksi mutta toisaalta, jos hänen törmäilyvideonsa saavuttaa noinkin kornissa lajissa viihdearvon oman kulttiyleisöryhmän ulkopuolella, eikö suoritusta ole arvostettava suurena taiteellisena saavutuksena? Mies joka loi elokuvaan uuden genren. Film noir, scifi ja nyt törmäilyvideot! Ei kaikki taide ole onnistunutta muullakaan alalla. Joku myy julkisiin tiloihin pari kapulaa ja antaa niille hassun nimen á 6.700,-. Toinen tekee tuhansia piirroksia yhteen piirroselokuvaan ja antaa sille nimeksi vaikkapa Henkien kätkemä. Kyllä se minusta kuitenkin on niin, että Henkien kätkemä on tuhansine työtuntineen ja ihmeellisen positiivisena teoksena älyttömän paljon parempaa taidetta kuin koko veroviraston väen masentava kapulakasa siinä aulassa. Lähtisin siitä, että kun Henkien kätkemä ilmestyy joskus BD:nä, se pitäisi jakaa ehdottomasti koko virastolle, kompensoidakseen niiden kapuloiden masentavuuden. Pitäähän ihmisiä palvella lämpimin mielin. Se, ettei kaikki tekijät (/suurin osa, myönnetään tämä) huolehdi juuri muusta kuin puhtaasta rahastuksesta, ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että BD-formaattina asiallisin kuvakoin katsottuna tuo niin hyvät kuin huonotkin teokset tarkoitetulla tavalla esille. Veroviraston kapuloiden masentavuuskin paljastuu parhaiten vasta aulassa. Valokuvassa joku voi vielä erehtyä pitämään sitä taiteena.
Kävin toisella, hieman vähemmän fanaattisella foorumilla herättämässä keskustelua aiheesta ja siellä tuntui useampikin ihminen olevan Blu-Rayn suhteen sillä kannalla, että ostaa vain uudet, sekä visuaalisuutensa puolesta sitä eniten vaativat leffat Blu-Ray-muodossa ja katselee vanhoja DVD-leffojaan kunnollisen skaalausominaisuuden omaavan BD-soittimen kanssa. Tuo vaihtoehto saattaisi kuulostaa järkevältä jopa kaltaiselleni keskivertokuluttajalle, kunhan ensin fullhd-telkkareiden ja BD-kieputtimien hinnat vielä putoavat roimasti. Mind you, DVD-kelkkaankaan en hypännyt ihan heti formaatin ilmestyttyä. Lienee syytä kysyä itseltään, onko laajamittaisen elokuvakokoelman haaliminen ja ylläpitäminen ylipäätänsäkään enää kovin järkevää, kun formaatit tulee ja menee jatkuvasti..