En ihan allekirjoita. En todellakaan harrasta siivousta tai imureita kovin intohimoisesti, mutta silti viime vuonna imuria hankkiessa luin pari testiä ja ostin vähän hinnakkaamman Mielen, enkä mitään halvinta obh tms. rimpulaa. Halusin hiljaisen ja tehokkaan imurin. Ja sain sellaisen. Mutta tietenkin siitä piti vähän maksaa. Sama juttu pätee kyllä aika hyvin kaikissa tuoteryhmissä. Minä en hanki mitään yli 100 euron heebeliä tosta vaan - ja saan kuulla vaimolta olevani ihme jahkaaja - mutta se lienee enemmän luonne- kuin harrastuneisuuskysymys.
Entä kun asiakas ei halua mitään perusvarmaa Humaxia ostaa vaan sen TM:n testivoittaja Topparin, jossa on hdmi-liitin? "Eikö teillä ole sitä? Ja väitette olevanne laajan tavaravalikoiman kodinkoneliike? Topfieldhän on testivoittaja! Eihän teillä ole kuin tuota Humaxin tallentavaa! Ai muut merkit eivät toimi vai? Kyllä minun sukulaispojallani toimii hyvin ja Topfieldin kehotti ostamaan. Siksi vain haukutte muita merkkejä kun itsellänne ei niitä ole! Minä astelen tästä toiseen kauppaan, jossa on paremmat tavaravalikoimat!" Vaikeaahan se on kuluttajan ymmärtää tiskin toista puolta, jos ei todellakaan ole ko. bisneksessä millään tavalla mukana. Paitsi ostajana. Ja ostaja tietenkin haluaa kaiken toimivan kuin junan vessa. Niin muuten haluaa kauppiaskin. Jokainen takuukeissi vie kauppiaan aikaa ja rahaa. Ei se kenellekään mitään hauskaa hupia ole. Siitä taas ei tule mitään, että kauppias jättäisi myymättä hittituotetta sen takia, että jollain nörttifoorumilla haukutaan sen toimivuutta. Samasta syystä voisi jättää muuten Nokian kännykätkin myymättä, kun ovat muuten varsinaisia ”Mokioita”. Niin ja Upon jääkaapit ja pesukoneet ovat myös ihan paskoja. Ei myydä niitäkään. The list goes on and on... Minkä takia muuten Mielen kodinkoneita myydään paljon vähemmän kuin vastaavia muiden merkkisiä tuotteita, vaikka Mielen laitteet ovat keskimäärin laadukkaampia ja kestävämpiä? Olisiko kalliimmalla hinnalla jotain tekemistä asian kanssa? Mitä luulette tapahtuvan, jos Miele valmistaisi 800 euron laadukkaita ja oikeasti toimivia digiboxeja seuraavilla ominaisuuksilla: tuplaviritin, 300 gt kiintolevy, 7-päivän epg, korttipaikka, teksti-tv? Niin juuri, hyllyyn jäisi pölyttymään.
Pointti hukassa? Ei tarvitse spekuloida mitä kauppiaat tekevät. Riittää, kun asiakas vie sen TM:n testivoittaja Topparin takaisin kauppaan, mikäli se ei toimi kunnolla ja vaatii asian korjaamista sen sijaan, että kiroaisi hiljaa itsekseen huonoa ostostaan. Kauppias jättää kyllä mielellään hittituotteen myymättä, mikäli välttyy näin tappioilta. Markkinat toimivat myös kuluttajan hyväksi, jos hän vain pitää kiinni oikeuksistaan ja äänestää lompakollaan. Mitä taas Mieleen tulee, niin kysymys on segmentoinnista. Heidän strategiansa on myydä kalliimpia ja parempilaatuisia laitteita ja kompensoida pienempi kappalemyynti suurempina katteina. Kalliimpia merkkidigibokseja voidaan myös tehdä (ja on tehtykin) ja niille löytyy varmasti oma ostajakuntansa. Voittoa voi hakea suurella massalla ja pienellä katteella tai pienellä massalla ja suurella katteella. Valmistajan kannalta tärkeintä on mitä jää viivan alle.
Juu, olen samaa mieltä että kuluttajilla on jopa velvollisuus valittaa viallisista tuotteista. Sinulta taas on suhdetaju kadonnut kokonaan, jos luulet että kauppiaan kannattaa olla myymättä hittituotteita sen takia, että joku "Jyrki" jollain nörttifoorumilla on sitä mieltä, että tämä tuote on paska. Niin ja kertoisitko siitä kalliista ja hyvin toimivasta merkkidigiboksista?
En ole väittänyt, että kauppiaan kannattaisi jättää jotain myymättä sen vuoksi, että joku täällä sitä haukkuisi. Jos kauppias jättää jotain myymättä, hän tekee sen sen vuoksi, ettei koe pystyvänsä tekemään kannattavaa liiketoimintaa. Jos vaikkapa 30% asiakkaista haluaa perua kaupat tai vaatii kompensaatiota laitteen huonon toimivuuden vuoksi, voi hyvinkin olla järkevää jättää laite kokonaan pois myynnistä (tai nostaa hintaa). Heittoni kalliimmista boxeista koski ylipäänsä boxeja perinteisiltä viihde-elektroniikan valmistajilta, joita on nyt alkanut näkymään näiden "outojen" merkkien lisäksi. En ole vertaillut ominaisuuksia, mutta "merkkilisää" hinnoissa on varmasti.
Jaaha.... reklamaatio@verkkokauppa.com kertoo, että internetistä tilaaminen ja myymälästä nouto ei ole etäkauppaa, (johon voisi sovelletaa etäkaupan peruutussääntöjä) (alleviivaukset ovat Verkkokaupan tekemiä)
Sinänsä mielenkiintoinen linjanveto, koska tuote kuitenkin voidaan maksaa internetissä. Ymmärtäisin paremmin tämän linjanvedon jos myös maksutapahtuma tapahtuu verkkokauppa.comin tiloissa... nyt tilanne voi olla sellainen, että myyjä käytännössä hakee tuotteen ja "kauppatilanteessa" ei hirveästi synnä vuoropuhelua.
Etämyynti on etämyyntiä ja nettikaupan tilaukset ovat aina sitä. Eikä Verkkokaupan sopimusehdoissa ei ole ko. rajausta eikä laki kai sitä mahdollistaisikaan. Sen lisäksi Verkkokaupan sopimusehdoissa on: Eli ennen noutoa. Melkoinen ristiriita heidän itse lainaamaansa lakikohtaan: Toinen sopimuskohta sanoo: Eli nouto ilman rajauksia.
Ymmärtääkseni heidän noutopisteestä haku on edelleen etäkauppaa, ja siten nämä säännöt pätevät: http://www.e-finland.org/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2369 Posti- ja puhelinmyynti sekä tv- ja verkkokauppa ovat etämyyntiä. Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa myyjä ja ostaja eivät ole yhtä aikaa paikalla. Asiakas ei voi hypistellä, kokeilla tai vertailla tuotetta. Ostopäätös tehdään vain kuvan, tekstin tai puheen antaman mielikuvan perusteella. Siksi etämyynnistä on olemassa poikkeussääntöjä, kuten 14 vuorokauden kaupan peruuttamisoikeus. Tätä ei voi kiertää millään yrittäjän laatimilla omilla ehdoilla, joissa esimerkiksi peruuttamisoikeus on poistettu. Heidän noutopisteestään haettaessa tavaraan ei voi tutustua sen paremmin, kuin postin tiskilläkään ja ostopäätös on tehty kuvan, tekstin tai puheen antaman mielikuvan perusteella. Muistelisin, että tähän olisi ottanut kantaa myös Kuluttajavirasto. Edit: ja täältähän se löytyi, ettei tarvitse tulkita http://www.kuluttajavirasto.fi/File...Verkkokaupan+markkinointi+ja+sopimusehdot.pdf Peruuttamisoikeus pätee myös, kun noutaa tuotteen, mikäli kauppa on synty-nyt etänä. Mikäli sekä tuotteen markkinointi että sopimuksen tekeminen on tapahtunut etänä, esimerkiksi internetin tai puhelimen välityksellä, on kyseessä etämyynti ja sovel-letaan normaalia 14 päivän peruuttamisoikeutta. Tällöin merkitystä ei ole sillä, noude-taanko tuote myyjän noutopisteestä, vaan kuluttajalla on tässäkin tapauksessa normaali 14 päivän peruuttamisoikeus. Edit2: täältähän se löytyikin http://www.tieke.fi/julkaisut/oppaa...a/mita_verkkokauppa_on/verkkokaupan_piirteet/ Toimitus vaikka kotiin Tuotteiden toimittamiseen on yleensä tarjolla useita vaihtoehtoja, joista asiakas voi valita itselleen sopivan. Netistä tilatut tuotteet voidaan noutaa esimerkiksi postista. Pienet paketit, kuten cd-levyt ja kirjat, toimitetaan postiluukusta. Erityisesti suuremmat ja kalliimmat tuotteet ja ruokaostokset toimitetaan usein kotiin niin, että vastaanottaja on paikalla. Tuotteiden noutaminen myymälästäkin voi olla mahdollista. Edit3: Täältähän se löytyikin mustaa valkoisella, ettei tarvitse tulkita http://www.kuluttajavirasto.fi/File...Verkkokaupan+markkinointi+ja+sopimusehdot.pdf Peruuttamisoikeus pätee myös, kun noutaa tuotteen, mikäli kauppa on synty-nyt etänä. Mikäli sekä tuotteen markkinointi että sopimuksen tekeminen on tapahtunut etänä, esimerkiksi internetin tai puhelimen välityksellä, on kyseessä etämyynti ja sovel-letaan normaalia 14 päivän peruuttamisoikeutta. Tällöin merkitystä ei ole sillä, noude-taanko tuote myyjän noutopisteestä, vaan kuluttajalla on tässäkin tapauksessa normaali 14 päivän peruuttamisoikeus. Samaten usein näkee 'ehtoja', ettei pakkausta saisi avata, tai tuotteen pitäisi olla 'myyntikelpoinen' Kuluttaja ei kuluttajansuojalain 6:23 §:n 2 momentin mukaan vastaa arvon alentumises-ta, joka johtuu pakkauksen purkamisesta, tavaran tai suorituksen tutkimisesta tai muus-ta vastaavasta syystä. Kuluttajalla on näin ollen peruuttamisaikana oikeus avata pakkaus, tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Kuluttaja ei luonnollisestikaan voi ottaa tavaraa nor-maaliin käyttöön. Ehdot, joiden mukaan palautuksen edellytyksenä on, että pakka-us /suojamuovi tms. on ehjä tai avaamaton, ovat näin ollen lainvastaisia Tämän perusteella ymmärtäisin, että myös noudetun tuoteen voi palauttaa postin kautta myyjän piikkiin. Elinkeinonharjoittajan vastuulla ovat siten palauttamiskulut aina silloin, kun palautus voidaan jättää suoraan ja sellaisenaan postin kuljetettavaksi eikä palautus esim. kokonsa tai painonsa takia edellytä postin erilliskäsittelyä tai muutakaan erityiskuljetusta. Näin ollen ehdot, joiden mukaan kulut-taja joutuu maksamaan palautuksen postikulut itse muissa kuin edellä kuvatuissa poik-keustapauksissa, ovat lainvastaisia. Firmat siis voivat kirjoitella sivuilleen mitä vain, mutta yo. paperin mukaan poikkeukset on laissa erikseen rajattu, eikä niitä ole montaa.
Verkkokauppa ryhtyy veronkiertomyyntiin perustamalla Ahvenanmaalle uuden verkkokaupan. Liike myy ainoastaan alle 45,45 arvoisia tuotteita (pelit, muistikortit jne.), jolloin niitä pystytään myymään arvonlisäverottomasti. Tietoviikko
Älä sitten vain playstä, tai muilta kanaalin saarien firmoilta, tai jenkki tai Kanadan Amazonista alv-rajan alittavia tilauksia vaan missään nimessä myöskään tilaa.
Ei suoranaisesti Verkkokaupan vika, mutta tuli eilen todettua kantapään kautta, että Ruoholahden parkkihallissa onkin nykyään vain 1h ilmaista pysäköintiaikaa (sekin Plussa-kortilla) ja sen jälkeen mittari juoksee hyvää vauhtia (1€/20min tms). :grr: # 1. tunti 1 € # 2. tunti 1 € alkava 20 min # seuraavat tunnit 2 € alkava 30 min Edit: hinnasto mukaan
Siellä kauppakeskuksen ulkopuolella on ilmaisia paikkoja, joten miksi maksaa jostain parkkihallista. Kyllä sieltä aina joku vapaa paikka löytyy ja ovat siis ihan siinä vieressä. Osa jopa sisäänkäyntien vieressä suoraan.
OT: Meillä säätäjän kanssa onkin makoisat oltavat, kun ei ole tuommoisia huolia elämässä -- autottomia kun olemme. :king: