21" pa-subi kotiteatterikäyttöön

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana nebulus, 19.08.2009.

  1. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa
    Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alkup. kysyjän nykyisen bassopalvelijan adoptioilmoitus:

    https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1245897&postcount=130



    Tuossa on melko paljon kaikenlaista mikä voi olla pielessä ja ei taatusti johdu XLS:stä.

    -Subbari on ollut tähän asti sohvan takana. Taajuusvastike yhdessä pää"kaiuttimien" kanssa kuuntelupaikalta kertoisi enemmän kuin tuhat thiele/small -parametria miksi toisto kuulostaa siltä kuin tekee. Sohvan takunen ei ole välttämättä akustisesti ihan se kaikista parhain paikka subattimelle.

    -Universum -vahvarimodulin todellinen olemus? Todellinen tehontuotto eri kuormiin, suotimien toiminta? Never heard. Melkoinen jokeri vahvistimeksi.

    -Sohvantäristimen jumpperi elementin kanssa sarjassa? WTF. Ei näin.

    -Onko koko systeemi edes etäisesti oikein säädetty tai edes yritetty? Onko pääkuuntelupaikalla koskaan ollut mittausmikrofonin jalustan muotoista painaumaa? Tasot, ekvalisoinnit, suodot? Ylipäästämättömät airjordanit eivät tee XLS:lle oikeutta eikä ekvalisoimaton XLS jordanille.

    Jos nyt siis alkuun laittaisi vaikkapa tiedetysti kunnollisen vahvistimen ja suotimet XLS:lle sekä sijoituksen mittauksin selvitettyyn akustisesti parhaaseen paikkaan. Pääkaiuttimet pitää ylipäästää kärsimyksistään. Nykyinen puolivillainen sohvantakusmeininki rienaa XLS:ää subbarina ja pilaa toiston. 21":n ostolupa on tarveharkinnassa lopullisesti hylätty.
     
    #81 Maverick, 25.08.2009
    Viimeksi muokattu: 25.08.2009
  2. Lobotomy

    Lobotomy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole tähän keskusteluun jaksanut puuttua, mutta nyt voisin heittää oman lusikkani soppaan. Lainaanpa omia ja vierailijan kommentteja toisesta ketjusta. Kommentissa vertailua XLS-12 refleksisubi 85litraa @ 15Hz ja 2x 100litran suljetut Coral PFR-400. Itse suosittelen isoa kartiopinta-alaa ja suljettua koteloa sekä leffoille että musiikille.

     
  3. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa
    Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olet kuullut ilmiötä nimeltä Harmoninen Särö. XLS:n harmoninen särö on eräs pienimpiä mitä alalta löytyy. Pelkän puhtaan perustaajuuden toistuminen vähäisemmillä harmonisilla kuulostaa juuri tuolta.

    XLS toisti siis yläjasson näpistelyt vähemmällä säröllä l. puhtaammin.
     
  4. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voi hyvää päivää. Taas on känkkäränkkä-päivä jollakin. Maailma potkii päähän kun muut ei ole G-miehen kanssa samaa mieltä.:D

    Lobotomy, ootko muuten koittanut/mitannut toimii XLS:si varmasti refleksinä (ilmeisesti putki on monella mutkalla?)
     
  5. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa
    Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    No nämä bassoskitan uudelleen teksturoituneet resoluutio-näpäytykset nyt ovat kohonneen THD:n varmin merkki.
     
  6. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    Just. No jos laitteisto pysty välittämään bassorumpujen kalvojen ja bassokitaran äänet soittimina ja slämmäävinä eikä pelkkänä murinana ja se tarkoittaa särö+korostusta jossain niin sitten haluan säröisen laitteiston. :D Täällä taas nostaa päätään ideologia "mitä paskemmalta kuulostaa - sitä neutraalimpi on laitteisto". :sick:
     
  7. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa
    Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0

    Äläpäs höpötä, dear Aba.

    Itse kuulin kerran Scorpionsin Winds of Changella kukkopilliä muistuttavan vavahteluäänen. Resoluutiotako? No ei. Tarkemmissa tutkimuksissa elementtihän se siellä resonoi.

    Yläbeissille 10 % perus-THD:tä + oikein mojova piikki jollekin taajuudelle vs. XLS:n tasainen 0,5 % niin kyllähän siellä kielet vavajaa ja roudari piereskelee kun oikein tarkasti kuuntelee. Tälläinen ns. REL -ilmiö siis.
     
  8. harzzza

    harzzza Guest
    Guest

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aijai, lukihäiriö. Kuten totesin, vasta 10Hz tuntuu fysikaalisena ilmaa, esineitä liikuttavana ilmiönä, alle sen kalvot vaan "liikkuvat". n. 15-16Hz alkaa korvin kuultava ääni liikuttavan efektin lisäksi.


    Ei riitä ei. Vanha 15" oli liian ponneton. Jos kuuntelisin vain 90db tasoilla maksimissaan, ja luttero refleksipöristin XLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLSXLS riittäis makuuni, niin ehkä sitten.

    Mutta tosi on joo, tolla yllämainitulla eksoottisuusarvo on nolla. Eihän kukaan edes huomaa sitä, ei äänestään eikä fyysistäkään olemassaoloa.

    ja JAK, saivarrella voi aina. Nollasta alkava tarkoittaa sitä että kalvot heiluu hertzilläkin, mutta kuten olen jo useasti todennut, mikään ihmisen aisti ei rekisteröi alle 10Hz taajuuksia paitsi näkö.
     
  9. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ja väität siis naama pokerilla, että 2 kpl 15" subbareita suljetuissa koteloissa päästelee enemmän säröä kuin hikinen XLS? Siis enemmän means (tarkoittaa) enemmän (more, ei Roger Moore). Se ei tarkoita vähemmän.

    Aiemmin mainitussa testissä kaiketi vasteet oli tasailtu.
     
  10. Zammy

    Zammy Guest
    Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maverick voisit koota jonnekin sivustolle nuo sun punchlinet, niin ei tartteis joka kerta kirjoittaa niitä tänne, vaan selviäisit pelkällä linkittämisellä. Nukuttamaan pistää nuo samat jutut joka nurkalla.
     
  11. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa
    Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siltä näyttää. XLS:n särö on noilla musiikkipassojen taajuuksilla ja järkevillä voimakkuuksilla niin vähäinen että siitä ei oikein paremmaksi voi edes laittaa.

    Missäs tämän Coralin särökäppyrät ovat nähtävillä?

    Lobotomyn k-arviossa paremmuus tuli esille omituisesti elokuvalla eikä musiikilla mikä ei ole loogista ja tukee vain kuultua suurempaa THD:tä tai jotain muuta random-tekijää kuten esim liikkumista k-asemissa vertailujen välillä 3 senttiä toiseen suuntaan.


    Ehkä tämä Corali on REL:n tulevan 15 incherisen elementti? Subjektiiviset k-arviot lupailisivat vähän tähän suuntaan.
     
  12. harzzza

    harzzza Guest
    Guest

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Bassokitarassa on kyllä sellanen ilkee puoli että sen soundin toisto vaatii vähän vaivaa, se kun hukkuu helposti sinne subbarin ja pääkaiuttimien välimaastoon, alueelle 40-80Hz. Varsinkin jos on pienet pääkaiuttimet. Se paksun bassonkielen nopea näpäytys on erittäin vaativa toistaa tarkasti muuten kuin JÄREILLÄ pääkaiuttimilla, tyyliin luokkaa B&W 802 ja siitä tuhdimmat. PA-kamoissa livekeikalla se kaivetaan helposti kuuluviin kun toistovälineet ovat isohkolla kalvolla yleensä... Monet viritykset pääkaiuttimilla ja subbarilla hukkaavat äkkiä tuon bassokitaran turhan hiljaiseksi. Osasyynä juuri pienet pitkäiskuiset elementit jotka eivät pysy niin nopeiden iskuäänien mukana...
    Näpäytys kuulostaa äkkiä jyminältä tai murinalta ja originaali idea katoaa...
    Tarttis siis olla oma yläbassosubbari, stereona mielellään, tarkasti säädetyllä kaistalla jotta sekin alue toistettaisiin tarkasti ja voimalla.

    Nimimerkillä taas yksi Guitar Heron uhri. Vitosta odotellessa.
     
  13. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 265
    Saadut tykkäykset:
    7
    No, jos alle 80 dB:n lukemat riittää, niin varmaan pörrlessin särö pysyy pienenä, mutta jos elementti liikkuu (silminnähden) niin säröä on huomattavasti enemmän kuin monessa muussa elementissä. Ei sitä paljon yli 4-5:n millin poikkeamilla kannata käyttää särön vuoksi. Löytyy huomattavasti pienempisäröisiä vastaavia elementtejä, esim. Daytonilta.

    Tuolla herra Linkwitzin mittauksia: l-lab
     
  14. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    :sleep::sleep::hitme:
     
  15. nebulus

    nebulus Guest
    Guest

    Liittynyt:
    30.11.2005
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä tyyppi tämä Maveric oikein on? Avohoitopotilas? Trolli? Asperger? Teekkari? :hitme::hitme::hitme:
     
  16. Goodguy

    Goodguy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    17.05.2004
    Viestejä:
    723
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minä väittäisin että yhdistelmä monopolibasso + kuunteluhuone on syypää tuohon kuvailemaasi ilmiöön. Keikat ovat yleensä aika paljon asuinrakennuksia väljemmissä tiloissa.

    Parempi kuuntelutila olisi tietysti ihanteellinen ratkaisu, mutta myös bassopään huonekorjaus ja/tai riittävän suuntaava kaiutin bassoalueella toimivat minun kokemuksien perusteella.
     
  17. harzzza

    harzzza Guest
    Guest

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    No mulla kuunteluhuone on pitkälti betonirakenteinen mutta vahvasti vaimenneltu. Toki keikat ovat hieman isommissa tiloissa pubeissa ym ym.
    Toi on vaan juuri sitä aluetta kun subbarin jakotaajuutta lasketaan jottei se paikallistu, samalla ohenee yläbassoalue. Periaatteessa pitäis equttaa pääkaiuttimia hiukan mutta se harvemmin tulee kysymykseen...
    Muutaman kerran vaan tullu vastaan tuo ongelma että toi jakotaajuuden ympärillä oleva alue jää vähän vaisuksi. Itsellä ei nyt tätäkään ongelmaa.. Bandivirityksissähän on ihan erilailla jaettu noi kaapit muutenkin ja niitäkin equtellaan melkosesti.
     
  18. tikox

    tikox Guest
    Guest

    Liittynyt:
    16.08.2007
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oma ehdotus (no ei välttämättä, riippuu niin kovin huoneesta ;) ):
    2* http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7097
    (Tai vastaava, kenties 2*10" riittää myös, kuitenkin huoneesta riippuen usealla subilla saa usein helpommin tasaisemman bassovasteen koko huoneeseen.)

    (Dayton 12" highfidelity) 100l/20hz huoneen vastakkaisille sivuille vaikka pahviputkissa.

    Mitä XLS:ään tulee niin siitä on jo ihan aiheellisesti aika jättänyt (Parhaimmillaanhan se on aina ollut silloin kun on pitänyt saada mahdollisimman pieni subi ja tällöin on käytetty passiivisäteilijää).

    Esim tuo Dayton on paljon helpompi virittää refleksissä tasaiselle vasteelle ilman hyppyreitä ja ryhmäviive pysyy paremmin kurissa. XLS 12 elementillä ei taida saada ryhmäviivepiikkiä millään kuuloalueen alapuolelle jos haluaa edes sinneppäin suoran vasteen.

    XXLS elementteihin en ole tutustunut. Nekin kannattaa kyllä tsekata, edes simulaattoritasolla, ei maksa mitään.


    PS. Tuosta nebuluksen subista vielä, passiivisäteilijäähän ei ainakaan perjaatteessa saisi sijoittaa kuin pystysuoraan. Noin se roikkuu hieman, mikä lisää epälineaarisuutta ja säröä, se on eriasia että tekeekö se sitä käytännössä käytetyillä tasoilla.

    PSS. Ja spekulointi tietysti vapaakentässä. Suljetussa oikeasti alas ei pääse (voimalla) kuin vasta 15"-> kokoluokassa mutta toki saattaa olla että esimerkiksi 2*12" suljetuissa voi huoneen avustuksella toimia optimaalisesti ilman että sähköistä korjausta tarvitsee edes juuri käyttää. Jos huone korjaa vasteenlaskun niin suljettujahan ne kannattaa tehdä.
     
    #98 tikox, 25.08.2009
    Viimeksi muokattu: 25.08.2009
  19. breez

    breez Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    183
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä se saattaa hyvinkin olla totta, jos ne 15" elementit ovat vähemmän hyviä. Esitän todistuskappaleen A, särömittaukset Peerless Resolution 15 elementistä (joka huhupuheiden mukaan on sama kuin em. Coral): http://img34.imageshack.us/img34/2577/thd.png n. 70L efektiivinen suljettu loota, TA1400 sillattu, mikki ei kalibroitu ECM8000 (luultavasti hieman bass roll-offia) ja bafflestepin ja ympäristön vaikutus poistettu datasta. Särö koostuu lähes yksinomaan 2. kerrannaisesta.
     
  20. Lobotomy

    Lobotomy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuolta näkee ainakin minun XLS-12 särömittaukset. En kuitenkaan usko omassa vertailussani olevan kyse säröstä. Yksinkertaisesti refleksi ja suljetun kotelon toimintaperiaatteen erosta. Refleksissä potku tulee sitä enemmän puoli aallonmittaa myöhässä mitä lähempänä refleksin viritystaajuutta ollaan.
    Esim. omassa XLS-12 subissani noin 30Hz kohdalla tulee puolet äänestä putkesta ja puolet elementistä. Tällöin 30Hz iskuäänessä kartio heilahtaa ulos, mutta putkesta ei tule mitään. Kun elementti alkaa liikkumaan sisään alkaa edellinen elementin ulosheilahdus vaikuttamaan putken kautta, jossa myös ilma liikkuu sisään päin. Eli refleksiputki tulee puoli aallonmittaa myöhässä mukaan elementin liikkeeseen ja todellinen äänenpainetaso saavutetaan vasta tällöin.

    Siihen, onko 4" laajakaistaa järkeä yhdistää 21" basso-osaan, en jaksa uskoa. Jotain suhdetta elementtien välillä on käytettävä. Suuntaavuus tulisi säilyä jakotaajuudella kohtuullisen vastaavana molemmilla elementeillä. Juuri tämän takia suomalainen lehdistö ylistää suuntaimellisilla diskanteilla varustettuja kaiuttimia. Suuntain kasvattaa diskanttielementin suuntaavuutta alemmilla taajuuksilla, jolloin sen voi yhdistää helpommin bassoelementin toistoon. Toisaalta kohti suuntaamaton 21"