Mielenkiintoisen aiheen vuoksi tämä tuli katsottua. Ja maininnan myös ainsatitsee S. Edelmann, ilmetty Sjöba. Samuli onkin sitten ainoa jonka tuosta Aleksi Mäkelän saunaporukasta sulatan. Vintiöt on asia erikseen, siihen kyllä sopii Hissut, Veijoset jne. Ja Aleksi Mäkelä ohjaamaan. Tarinankerronta ei vaan toiminut, vai pitäisikö sanoa draamankerronta, Aleksi Mäkelä on vaan niin kaukana hyvästä elokuvaohjaajasta ainakin omaan makuuni. Esimerkiksi Dome Karukoski on ajanut joka osa-alueella ohi jos näitä kahta voi edes vertailla. En tykännyt, kirjaan keskityn seuraavaksi, olisi ehkä pitänyt jättääkin siihen. Tästä tuli liikaa fiilis että katsoisi jotain retro-Varesta. Suomi-leffojen kategoriassa Muuten Iso
Hirmu hinku ois lainata blu ray versio mutta mistään sitä saa:OI ei hyvinkäältä ei järvenpäästä. Oisko kellään ehdotuksia?
Traileri antoi kuvan, että kyse olisi kovastakin leffasta. Eipä näin ollut. Suhteellisen nöhveröä porukkaa koko sakki. J. Pääkkönen kyllä kovasti yritti kovista, mutta ei sopinut rooliinsa yhtään. Paras roolihenkilö ja vissiin suorituskin oli Pekka Valkeejärven Uki. Elokuvan lopussa mätti ja se oli melko antikliimaksi. Tylyistä haukuista huolimatta elokuva on muuten OK: 2,5/5
Tulipa tämäkin nähtyä 3/5 tähteä mikä on tavallaan harmi. Potentiaalia olisi tässä ollut enemmänkin. Franzen veti krisuna huippusuorituksen, Samuli & Hietalahti OK perussuoritus, mutta Pääkkönen... Voi herranjumala. Ei sopinut rooliinsa ollenkaan, aivan kamala suoritus. Nyt on mennyt casting todella poskelleen kun Pääkkönen on tuohon valittu. Ei sitten kertakaikkiaan toimi yhtään. Myös Veijosen roolihahmo jäi todella kevyeksi. Ei siitä saatu rakennettua jännittävää rosvo/poliisi yhteyttä vaikka sitä tosissaan yritettiin tehdä.
Samoilla aaltopituuksilla melkeinpä prikulleen. Pidin kyllä kovasti, mutta nuo samat asiat häiritsivät. Joka tapauksessa, parasta suomalaista Pahan maan jälkeen. 3½ / 5
Pääkkösen pojan menestys näyttelijänä tässä maassa on täydellinen osoitus siitä, että ei se osaaminen vaan kenen saunaporukoihin pääsee. Olkoonkin, ettei sillä juuri tuon Aleksi Mäkelä -kartellin ulkopuolella duunia ole ollutkaan. Sillä olihan se nyt jo aivan sysipaska jo SALKKAREISSA, mikä on kai suoritus sinänsä jo. Leppilampi menis mun mielestä ihan samaan sapluunaan, erityisesti "laulajana", mutta ei se "pretty boy" näyttelijänäkään kovin hääppöinen ole.
Paha maassa Pääkkönen vetää ihan kelpo roolin (eikä ole edes Mäkelän ohjaama), muutenkin ei Pääkkönen nyt niin huono näyttelijä ole, kuin minä sitä pidetään. Ei toki huippu, mutta kyllä roolinsa yleensä hoitaa ok, vaikka Rööperissä ehkä vähän epäuskottava olikin. Tiedä sitten, oliko henkilö, johon Pääkkösen hahmo perustui, oikeastikin vähän tuontyyppinen.
Clef puhuu asiaa. karua asiaa, eritoten tämä Leppilampi on kyllä viimeineen isku siihen, että ihmiskunta tosiaankin ansaitsee karmaisevan lopun
3½/5 Paha Maan jälkeen uskottavimpia suomalaisia toimintadraamoja. Odotukset olivat todella korkealla, mutta hieman niistä jäätiin. Rööperi-kirjassa käydään niin tarkasti kaikki alan miehet ja tarinat läpi, että elokuva tuntui hyvinkin pintapuoliselta raapaisulta. Nyt käsiteltiin koko Sjöbergin tarina 2 tunnissa, kun tarinan olisi voinut tehdä jopa jostain yksittäisestä rikoksesta ja jättää mahdollisuudet jatko-osille. Peter Franzenilta todella hieno roolisuoritus Ralliraidan Pulkkista imitoivan pohjanoteerauksen jälkeen. Edelmannin Sjöberg taas jäi jotenkin valjummaksi, vaikka olikin tarinan päähenkilö. Hietalahtikin veti kiitettävän roolin tragikoomisena mustalais-Karina. Hyvä Hissu. Miinusta Timo Rautiaisen järkyttävästä tunnarista. Ehkä tuo olisi jonkun Vareksen tunnarina mennyt, mutta kun elokuvassa liikutaan enemmänkin 60-70-luvuilla, olisi biisinkin olettanut jotenkin olevan ajan henkeen sopiva. Samoin miinusta siitä, että Jasper Pääkkönen Korppuna (kirjassa nimellä Snobi-Jokinen) näytti aika lailla suoraan nykyajasta revityltä sekä vaatetuksensa että hiuksiensa puolesta. Ehkä tähänkin oltaisiin voitu panostaa hieman, koska Hietalahti, Franzen ja Edelmann oltiin saatu ajastettua mursuviiksineen pari-kolmekymmentä vuotta ajassa taaksepäin.
Ihan viihdyttävä elokuva, ei enempää ei vähempää. Edellisiin kommentteihin pohjaten on varmasti hyvä etten ole kirjaa lukenut, näin myös odotuksia ei ollut asetettu sen pohjalta. Edelmann, Hissu ja Frantzen, erityisesti viimeinen, hoitivat homman hyvin. Pääkkösestä en pidä muutenkaan (aina sama, roolista riippumatta, maneerit liian vahvoja), eikä tosiaan oikein istunut tähän. Ugi toimi myös hyvin. Pientä dejavuta tuli Mäkelän muuhun tuotantoon, erityisesti Mattiin, sellaista pintapuolista menoa, viihdyttävää toki, mutta ei yhtään sen enempää. Plussaa siitä että kiroileminen ei ollut pääosassa tällä kertaa, sitä on keskivertosuomileffassa päälleliimattuna miltei järjestään (kuuluuhan se toki suomalaiseen kulttuuriin, mutta ei sitä vi**up**kelettä tarvitse joka lauseessa hokea) Ja mikä ihme siinä on että monissa suomileffoissa dialogien äänitasot on miltei järjestään miksattu pieleen 2-kanavaisena (ehkä 5.1 toimii)?
Enpä todellakaan odottanut mitään tällaista Mäkelä/Selin -kaksikolta. Rööperi toimi viihteellisenä tositapahtumapohjaisena rikosdraamana varsin hyvin. Vareksen kaltaiseen hollywood-kopiokuraan tätä en rupeaisi vertailemaan. Mäkelän vahvasti jenkkivivahteinen ote oli mukana juuri sopivasti, eikä turhaan hollywood-pelleilyyn sorruttu. Perisuomalainen elokuvantekotyyli puhumattakaan huumorista ovat niin syvältä hanurista kuin vain voi olla, minkä takia pidänkin onnistuneena ratkaisuna tällaista hieman jenkkikerrontaa "suomiaksentilla" toimivimpana ratkaisuna. Rööperi oli oikeastaan ensimmäinen suomalainen ammattituotanto, jonka aikana en kokenut (paljoakaan) myötähäpeää. Koko näyttelijäkaarti (lukuunottamatta Pääkköstä) uppoutui ajankuvaan täydellisesti ja kiitettävää yhdennäköisyyttäkin löytyi esikuvien kanssa. Parhaat roolisuoritukset kuuluvat ehdottomasti Franzenille ja Hissulle. Pääkkönen puolestaan teki juuri niin ilmeettömän, yksiulotteisen ja tylsän roolin kuin vain mahdollista. Erityiskiitoksia sen idioottimaisimman suomihuumorin lähes täydellistä poissaolosta ja toimivasta draamasta, joka ei kerrankin ollut sitä rakkauspaskaa. Suomiviihteenä täysi kymppi, elokuvana 4-/5.
Olen yllättynyt, että kukaan tässä ketjussa ei ole maininnut mitään elokuvan lopusta. Mielestäni se oli myötähäpeää herättävän surkea, jolla vedettiin koko pohja elokuvalta ja muutettiin katselukokemus negatiiviseksi. Se oli todellakin aivan uskomattoman epäuskottava, heikosti perusteltu ja tökerö, jolla ilmeisesti hakemalla haettiin joku "kiva" loppu elokuvalle. Koko elokuva alkoi hyvin, mutta heikkeni koko ajan loppua kohti, kunnes alitti riman. Valitettavaa, sillä potentiaalia tässä oli melkoisesti. 2/5
Samaa mieltä. Pääkkönen ei sopinut ollenkaan rooliinsa ja aiheutti suurta myötähäpeää aivan jatkuvasti. Elokuvan taso putosi tosiaan lupaavan alun jälkeen ja tarina jäi junnaamaan paikoilleen. Huomasi että kirjan tapahtumia oltiin vaan laitettu mukaan eri hahmoille että saadaan tapahtumia. Potentiaalia oli tosiaan melkoisesti mutta nyt vaan ei onnistuttu todellakaan.
Samaa mieltä. Alkupuolella oli hyvä rytmi ja meininki, mutta lopussa tarina alkoi laahata ja loppuratkaisu oli sitä pahinta suomalaista toimintafilmiklisettä. Jotenkin sitä loppuosiota olisi pitänyt tiivistää ja alkua ehkä jopa hieman pitkittää.
Taas perinteinen Mäkelä/Selin - production leffa. Mitään yllättävää Rööperi ei parivaljakon aiempaan tuotantoon tuonut. Myönnetään että elokuvan alku (Franzenin auto matka) oli lupauksia herättävä. Franzenin suoritus muutenkin oli elokuvan parasta antia. Nämä hyväsydämmiset veijarit on nähty jo turhan usein (Vares,Pahat Pojat) Mäkelä/Selin leffoissa. 2/5
Itse olisin enemmänkin yllättynyt, jos joku oikeasti odottaisi Selin, Mäkelä ja Co:lta jotain muuta..Myötähäpeä on tässä kohtaa todellakin oikea sana. Tekijät kun ovat periaatteessa ihan ammattimiehiä Suomessakin... Tämä on sarjassa rainoja, joita en IKINÄ katso, mutta rasittavat suuresti jo pelkällä olemassaolollaan. En toivoisi maailmanrauhaa, toivoisin Mäkelärööperipääkkönenproductionsit syvimpään ja alimpaan helvettiin.
Leffa jäi kesken. Ei vain pysty katsomaan leffaa joka näyttää niin tökeröltä kuin tämä. Koskakohan suomalaiset oppivat että leffassa rahaa voi käyttä muuhunkin kuin pakollisiin asioihin. Heti alusta asti lavastus ja etenkin kuvauspaikat näyttivät niin surkeilta (valittu juuri sellaiset halvimmat paikat) että meni maku koko leffasta. Huippuna vielä kohtaus johon on oikein pystytetty kyltti helsinki/helsingin maalaiskunta tms. :OI Näyttelijät ovat sitä samaa sakkia jotka on nähty näissä leffoissa viimeiset 15-20 vuotta. Ei jaksa tuijotella samoja vanhenevia naamoja. 0/5. Offtopic: Olen tukenut pitkään suomileffaa olemalla katsomatta yhtään ainutta tuotosta. Nähtävästi pitää jatkaa samalla linjalla kunnes tapahtuu joku muutos.
Onkos kellään sitä 2:n levyn erikoisversiota (DVD)? Onko se ostamisen arvoinen? Siinähän on mukana pidempi versio elokuvasta. Tuotetiedoissa sanotaan että se on raakaleikattu versio. Onko tämä pidempi yhtään sen parempi?
Mitähän paskaa minä juuri katsoin? Hyvät asiat? Kari Hietalahti oli oivallinen reppanana ja hyvin oli valittu ne nurkat Rööperistä jotka näytti jämähtäneen sinne 60 luvulle. Huonoja asioita? Voi jumalauta sentään .. No ensiksi sanotaan että A.Mäkelä oli keksinyt saman minkä Peter Jackson "Kuninkaan Paluussa", hidastuksilla sai ainakin pari minuuttia kestoa elokuvalle. Hidastuksia tunnuttiin käyttettävän aina kun haluttiin oikein sanoa että "nyt tästä kohtauksesta teidän tylsistyneiden kannattaa kiinnostua". Peter Franzenin suoritusta oli hehkutettu, mutta miksi? Mies oli taas täysin sama mitä aina, nyt tosin oli huono purukalusto ja narkkaria piti esittää. Pääkkösen Jasperin suorituksesta sen verran että se ei ärsyttänyt .. Perustuiko tuo johonkin oikeaan rikollispomoon? Oliko tämäkin lapsenkasvoinen nousukas? Mahdoton selittää sitä miten munaton ja ponneton tämä oli, mitään tunteita ei saatu irti isoista aiheista. Tapahtumia oli mutta ne eivät vaan tuntuneet millekään. Mille perkeleen aikavälille tämä sijoittuu? Hahmot eivät tuntuneet ikääntyvän ollenkaan. Vuosia ohitettiin valonnopeudella (yhtäkkiä oli ravintola, sitten kiinteistövälittäjä sanoikin että on ollut myynnissä vuoden sama paikka) ja se vieraannutti tapahtumista. Ja mikä se loppu oli? Huono elokuva. off-topic: Sjöberg Iso-Roobertinkadulla patsasteli King's Sex-liikkeensä edessä usein kun nuorena siitä ohi meni. Samalla tavalla poltteli sikaria kuin Samuli Edelmann. Olikohan vielä silloin 80-luvun lopulla epäpuhtaat jauhot pussissa?