Forrest Gump on mestariteos ja satiiria parhaimmasta päästä. Avatar todennäköisesti vie kaikki tehostepalkinnot, mutta toivottavasti akatemia on sen verran kyvykäs erottamaan tehosteet hyvästä elokuvanteosta.
Sama homma kuin Titanicin kanssa, "asiantuntijat" ovat aivan kauhuissaan ja häpeissään. Kyllä Avatar on parhaimman leffan Oscarin ansainnut, jos sellainen sieltä tulee. On se vain sen verran upea leffa. <-3D lasit.
Mutta Titanic oli parempi. Ei mua haitannut sen voitto silloin vaikka L.A. Confidential ja pari muuta olikin parempia. Nyt oli vaan se, että Avatar oli selkeästi heikoin viidestä ja se voitti. No, makuasioita, mutta oli salissakin harvinaisen hiljaista Avatarin voittaessa... Ainoa miten Cameron sai aikaan taputuksia oli pyytää heitä taputtamaan itselleen.
Tarina todella jäi ohueksi, mikä on sääli, koska siinä olisi ollut potentiaalia paljon enempään. Olihan siellä kuitenkin pari puolirohkeaa vetoa, kun ihmiskuntaa esiteltiin pääosin mätänä ja päähenkilö luopui ihmisyydestään. Näitä teemoja kun olisi lähdetty ruotimaan syvemmältä, niin olisi voinut syntyä aivan mahtava leffa, mutta tulot olisivat todennäköisesti jäänyt piennemiksi. Itseäni loppujen lopuksi häiritsi eniten Navien stereotyyppinen käyttäytyminen, olivat ihan kuin mitkä tahansa inkkarileffojen inkkarit.
D9:sin olen nähnyt ja sen kerronnasta tuli mieleen "It's All Gone Pete Tong". Tästä huolimatta hyvä elokuva, muttei elämys niin kuin Avatar. Ehkä juuri Avatarin mullistava toteutus tekee siitä niin tuoreen. Tämä ei luultavasti riitä enää jatkossa, mutta jonkun on näytettävä tietä. Spielberg kuvaa Tintinin 3D:nä. Eikös sanota, että imitointi on imartelun korkein muoto.
Leffa katsottu 3D:nä Jumbossa. Kolmas rivi (tarkoituksella lähellä) ja kannatti. Syvyysvaikutelma tuli upeasti esille, monessa kohtaa piti jopa "väistää" efektiä. Hahmojen tarkkuudessa nopeassa liikkeessä on parantamisen varaa, sillä paljon actionia sisältävät kohtaukset tahtoivat mennä sekaviksi. Tämä voi johtua tosin myös istumapaikasta. Hitaammissa liikkeissä vaikutelma oli mahtava! Maailma oli luotu yksityiskohtaisesti ja mielestäni huolella. Elokuvasta sen verran, että se oli aivan turhan pitkä -> toki noita 3D fiilistelyjä täytyi venyttää, mutta mielestäni liikaa. Juoni oli perus ja kaikki oli kliseistä. Tietoisena tästä, elokuva saa silti kiitettävän arvosanan. 3D vaikutelma oli erittäin hyvä. Tulee olemaan vaikea katsoa 2D leffoja tämän kokemuksen jälkeen. :naminami:
Hurt Locker lienee parhaan elokuvan ja ohjaajan oskareiden suhteen vielä ennakkosuosikki. USA:n ulkopuolella elokuva tullee Irakin sota teemoineen jäämään vähemmälle huomiolle. Katsoin juuri sen itsekin ja vaikka kyseessä on ihan laadukas sotaleffa oli se ehkä pieni pettymys ennakko-odotuksiin nähden. Cameronia itseäkin vielä hävettää Titanicin oscarvoiton "King of the world" puheet ja epäilee ettei omaa mahdollisuuksia: http://blog.reelloop.com/6259/news/james-cameron-rejects-avatar-naysayers-academy-awards/
"Fusion Camera System James Cameron and Vince Pace developed the Fusion Camera System aka Reality Camera System 1 as way to shoot features in stereoscopic 3-D.[2] The digital high definition camera was used on Cameron's documentaries and movies Aliens of the Deep, Ghosts of the Abyss and Avatar. Robert Rodriguez also used the camera to shoot Spy Kids 3-D: Game Over and The Adventures of Sharkboy and Lavagirl in 3-D. There is a video [2] about the Fusion system presented at NAB 2007 as the "Sony Fusion 3D Camera System". This is also referred to as the Pace-Fusion and Pace-Cameron system (they do credit collaboration with James Cameron). It uses two Sony HDC-F950 HD cameras, which are presumably variants of the Sony CineAlta range. Cameron used a modified version of the Fusion camera for his 2009 film Avatar.[3]"
Hohho, mihinköhän tämä perustuu? Tuotekehitys kuitenkiin yleensä aina lähtee jostain mallista (turhaan pyörää uudestaan keksii), mutta ei yllä mainituista kukaan muu ole vielä tuonnut kuluttajalle vastaavaa 3d-kokemusta, kuin Cameron ja kyllä hän on itse saannut aikaan 3d:n tekniikan kehittymisen.
Selitätkö tarkemmin? Tietääkseni Terminator 2 kehitteli uutta realistista tietokonegrafiikkaa, mm metallisen ihmishahmon vuonna 1991, Abyss elokuvassa oli tekniikkaa jo esitelty vuonna 1989, Jurassic Park ilmestyi vuonna 1993. Titanic esitteli tietokoneella tehtyjä väkijoukkoja vuonna 1997. Massive ohjelmistolla tehdyt Taru Sormusten Herrasta joukkokohtaukset olivat vasta 2000 luvulla. Zemeckisin vaikutusta kehitykseen en tunne, jollet tarkoita The Polar Express (2004) leffan tönkköjä ihmishahmoja. Avatarin ansiot ovat 3D kuvaustekniikassa ja (toki TSH Gollumin pohjalta) kehitellyssä motion capture kuvauksessa, jota tukee virtuaalitekniikka. Samat tehostefirmat, eli ILM ja Weta workshop ovat toki mm Avatarissa mukana.
Lukee mitä tahansa haastattelua, niin Cameron itse on sanonut kuinka hän nähdessään Sormusten Herran ja Klonkun totesi, että teknologia on viimein sillä tasolla että Avataria voitaisiin kehittää eteenpäin. Zemeckiksen käyttämä teknologia näyttelijöiden ilmeiden tallentamiseen oli luotu Beowulfia varten sen nykyisessä muodossa mitä Cameron sittemmin käytti Avatarin kuvaukseen. Tästä oli käytetty jo yhtä versiota King Kongissakin.
Kyllähän tuossa Mule jo mainitsikin Wetan ja ILM:n, joten tuota ei kukaan kiellä. Postauksestasi sai sen kuvan, että Cameron otti kaiken teknologian em. ohjaajilta, mikä ei pidä paikkaansa ja etenkin kamerakaluston kehittämisessä Cameronilla on ollut suuri rooli.
Ollaan vaimokkeen kanssa molemmat käyty kattoo tää mahtava satu jo 4 kertaa. Aina vain paranee. Lapsenikin teki videon muille faneille. http://www.youtube.com/watch?v=2zaJdq0VUtk&feature=related