Tein ensimmäisen tilaukseni viime viikonloppuna (5 leffaa) ja tänään saapui 2 dvd-leffaa erikseen pakattuina. Lähetetäänkö tuolta yleensäkin tuotteet erikseen pakattuina? Ja toimitusajatkin voi vissiin vaihdella vaikka nää kaikki leffat lähetettiin maanantaina?
Kyllä, kts. alla. Play lähettää aina kaikki leffat erikseen pakattuna, vaikka mitä tekisi, koska ainakin osa tuotteista lähtee eri varastoilta, joten niitä ei haalita samaan paikkaan ja pinkata. Toisaalta: - Kaikki hinnat ovat lähetyskuluineen. Hinnoittelu on selkeää, kun samassa lähetyksessä lähettäminen ei muuta hintaa - koska sitä ei voi tehdä. - Isotkin tilaukset seilaavat tullista läpi (Play.com ei sijaitse EU:n jäsenmaassa!*) ketterästi, kun kaikkiin paketteihin leimataan vaan sen yhden tuotteen hinta toimituksineen.** Esim. 200e leffatilauksesta pitäisi maksella jo melkoisesti, mutta jos koostuu 5x 40e paketeista ei mikään nasahda kiinni. - Koska tuotteet tulevat eri varastoilta eri lähetyksinä, voi toimitus Suomen postin haltuun kestää eri aikoja, jolloin samassa tilauksessa ja ilmeisesti samaan aikaan lähetettyjen tuotteiden saapuminen heittää jopa viikkoja. *Play:n kotipaikka on Jerseyn saari, joka ei kuulu EU:hun. **Tästä syystä esim. "osta 3, maksa 2" -tarjousten tuotteissa kaikkiin kolmeen tulee jokin hinta
Kun täällä näköjään taas on ollut negatiivisia kokemuksia Play.comista, niin kirjoitetaanpas viimeisin kokemukseni kyseisestä putiikista. 24.1. tilasin Silverado -BD-leffan. Vahvistus postituksesta tuli 25.1. ja tänään, 1.2., pahvipakkaus saapui. Täällä siis edelleen jatkuu tämä varmaan jo viitisen vuotta kestänyt asiakkuussuhde Play.comiin enkä vieläkään ole joutunut viipyvän-/väärän-/rikkinäisen lähetyksen uhriksi. :thumbsup: Tosin nykyään noita leffoja löytää halvemmalla muualta, joten Play.comissa ei ole enää tullut asioitua muuta kuin silloin, kun on sattunut noita Matrix Trilogyn kaltaisia hetkittäisiä supertarjouksia.
Juurikin näin. Itsellä takana reilusti yli 100 tilausta, pari kertaa kestänyt juuri Joulun tienoilla postitukset luonnollisesti siitä syystä että koko härdellistä. Kyllä itse jatkan edelleen Play.com:in käyttöä vaikka satunnaisesti myös muualta halvat levyt/leffat tulee hommattua.
Samaa mieltä edellisten kanssa, Play.comin kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, paitsi: - Reservoir Dogs (BD), bensakanisterin mallinen peltikotelo oli hieman painunut, koska ei ollut kovassa laatikossa postissa, vaan samassa vakiopehmeässä. Tuon olisi saanut vaihtaa, mutta sain itse minimivaivalla pullistettu takaisin kohdilleen, eikä enää ongelmaa. Muutoin 50-80 lähetystä moitteetta perille kotiin, toisin kuin esimerkiksi Amazon.co.uk, joka ei yksinkertaisesti osaa paketoida järeämpää tavaraa järkevästi. Sandmanin 'absolute editions' kaikki enemmän tai vähemmän kolhuilla, kun kilojen painoinen kirja pomppii pitkin löysää pahvilaatikkoa koko kuljetuksen ajan.
Itse olen kokenut asian toisin. Playstä en ole tilannut pariin vuoteen mitään isompaa, sillä jossain välissä kyllästyin pillunpäreinä saapuviin DVD-bokseihin. Kerran sain palautella samaa tuotetta kolme kertaa ennen kuin ehjä (ei tosin moitteeton) yksilö saapui perille. Boksit tulivat joka helkkarin kerta kuplakuoressa, mikä ei ole kovin otollinen tapa postitella moisia. Aina ei edes tuohon ylletä: tässäkin ketjussa on juttua, että Play on lähetellyt kookkaita mötiköitä pelkässä muovipussissa Suomeen. Amazonin kanssa minulla ei ole ollut vastaavia ongelmia.
Tilasin kuukausi sitten Hitchcockin 14 dvd:n boksin, ja se kyllä tuli paffilaatikossa kuplamuovilla suojattuna. Tosin ei se siltikään pelastanut, vaan muovikuoret oli suojamuovin sisällä liimauksistaan irronneet, joten palapeliksi se meni. Boksi oli laatikossa työajan 20 asteen pakkasessa, joten en tiedä oliko sillä mitään vaikutusta. Muuten kaikki muut kymmenet dvdt, cdt, blurayt ja paidat ovat tulleet ongelmitta.
Viime viikon maanantaina tilattu Xbox 360:n peli saapui tänään postilaatikkoon. Oli pakattuna Pussikeskuksen perinteiseen pahviseen lootaan, missä nyt olen saanut viimeiset pari vuotta kaikki dvd/br/360 -lähetykset. Hyvin toimii siis.
Kiitos vastauksista. Kaikki leffat tuli alle viikossa perille ja uutta tilausta piti jo laittaa :thumbsup:
Yritin haulla ja selailulla löytää tuoreita infoja rikkinäisen tuotteen palautuksesta. Perjantaina tuli dvd-boxi, avasin muovit ja huomasin että boxin alareuna on rusennettu toimituksen aikana (postin ansiosta?). Enemmän ja vähemmän ollut täällä puhetta tuosta palautuksen ongelmallisuudesta, mutta osaakos kukaan sanoa nykytilanteesta? Order-historyn kautta viesti, että rikkinäisen tuotteen haluaa palauttaa ja uuden ehjän tilalle, mutta miten sitten nuo postituskulut? Kuinka homma tapahtuu tuosta eteenpäin?
Täysin käsittämätöntä mitä Play.comille on tapahtunut. Itse ollut asiakkaana vuodesta 1999 ja vielä 2009 alkuvuonna kaikki pelasi tuttuun tyyliin, moitteetta. Mutta suurin piirtein viime vuoden kesästä on Playn toiminta romahtanut, luulisi että taustalla on jokin konkreettinen syy. Ostin siihen asti leffoja, pelejä ja musaa tuolta n. 50 kappaleen verran kuukaudessa eli kokemusta löytyy. (pikaisesti levy- ja leffahyllyä tiiratessa Playstä on tullut tilattua 700+ dvd:tä ja n. 400 cd:tä, kymmenittäin pelejä myös). Kesän tarjousdvd:istä minulla roikkuu tilauksissa edelleen joko "order taken", "out of stock", "packing" ymsp. eli order statuksessani roikkuu tavaraa jotka ovat olleet siellä 8 kuukautta ja mitään ei ole tapahtunut...ainoa vaihtoehto on soittaa sinne, sitäkin on kokeiltu mutta ilmeisesti kuullun ymmärtämisessäni on vikaa koska Jerseyn englanti on suhteellisen epäselvää, jotka ovat soittaneet Playlle tietävät. Ennen firman kanssa pystyi asioimaan sähköpostitse, nykyään ei. Ja kyllä, olen lukenut muiden toimintatapoja, pommittanut e-mailia jokaiseen osoitteeseen jonka olen löytänyt, ei vastausta. Play.com on myös siivonnut kotisivuiltaan pois vihoviimeisenkin sähköpostiosoitteen. Käytössä on tämä "online query" systeemi jolla kaikki tilauksiin koskeva hoidetaan. Tänään hain 12 pakettia postista, 1 mäsänä (Johnny Cash cd-boksi, ei pehmustusta), 5 leffaa oikein ja 6 väärin. Ihan käsittämätöntä. Nyt nuo 6 pitäisi palauttaa. Myös palautuksissa Play.com loisti ennen, 3 edellistä palautusta (marras -09, joulu -09, tammi 2010) lähtivät takaisin Playlle ja mitään ei ole kuulunut sen jälkeen. En siis saanut oikeita tuotteita koskaan enkä rahojani takaisin. Tiivistettynä muutosta entiseen: - Joidenkin tuotteiden kohdalla ei mitään takeita toimitusajasta, voi mennä vuosi. (Tarjoustuotteiden kohdalla etenkin, tilaus roikkuu ja roikkuu "out of stock" ja samaan aikaan Play myy samaa tuotetta normaalihinnalla kun tarjous on ohi - ainoa keino saada tuote on perua tilaus ja tilata se korkeammalla hinnalla. Kusetusta siis) - Jopa puolet tilatuista tuotteista sisältävät väärät tavarat (näin kävi myös joulukuussa, 20 leffasta 8 oli väärää( - Firmaan mahdotonta saada kontaktia sähköpostilla - Palautukset katoavat jonnekin, asiakas jää ilman oikeaa tuotetta/rahoja. En tällaista valitusta kirjoittaisi vain yhden kokemuksen perusteella, tämä on kokemus n. vuoden ajalta sisältäen yli 200 tilausta/tuotetta. Todella harmi, Play oli ennen ylivoimainen. Loppujen lopuksi purevat "omaa nilkkaa".
Se on itselläni ollut ihan sama mitä siihen ruksaa Refund tai Replace, arpapeliä saatko a) oikean tuotteen tilalle b) rahat tilille c) et mitään. Ennen homma toimi näin: -Käytät order historyä ja merkkaat väärän tuotteen -Tulosta saatu e-maili, siinä palautusosoite ja muut tiedot -Maksat itse palautuksen postimaksun ja Play joko lähettää uuden tilalle plus maksaa postikulut tilillesi tai maksaa tuotteen arvon plus postituskulut tilillesi. Näin siis ennen. Vuonna 2010 saldoni palautuksissa on: 36 tuotetta lähetetty takaisin -Näistä 5 rikkinäistä, 21 täysin vääriä -3 tuotetta olen saanut takaisin uusina -4 tuotteesta olen saanut maksun tililleni (+ postikulut) 29 palautuksen kohtalo "tuntematon". En ole saanut korvaavaa tuotetta enkä rahojani takaisin. Vihaksi pistää. :OI
Hyvin vähän tulee enää nykyään tilattua Playltä. Joskus 2003-2007 saatoin helpostikin tilata sen 2-5 levyä kuukaudessa, viime vuonna taisin tehdä vain kolme tilausta kyseiseen lafkaan, ja nekin olivat joko jotain super tarjouksia tai muuten harvinaisia julkaisuja, joita ei saanut kovinkaan helposti muualta. Viimeistään vuoden 2009 aikana Play menetti merkityksenä hyvänä ja kohtuu edullisena kauppana, nykyään saat samat levyt halvemmalla ja usein myös paremmin pakattuna useista eri nettikaupoista tai jopa anttilasta... Seinfeld boksi tuli kyllä kohtuullisen hyvin pakattunu läheiseen Valintataloon, mutta senkin postitus ja toimitus kesti melkein 2 viikkoa tilauksesta. Hinta oli kyllä halpa...
Tilasin viime torstaina PlayTradesta levyn, joka meni Packing tilaan nopeasti. Veloittivat myös, mutta tänään oli poistunut In Order -tilasta ja nähtävästi levyä ei löytynytkään varastosta. Oli nimittäin ilmestynyt Refund merkintä tilaushistoriaan, mutta mikä oli outoa niin jopa KAHTEEN kertaan. Kävin tililtä tarkistamassa, mutta eipä siellä mitään palautusta näkynyt, ainoastaan se aiemmin veloitettu summa. Kuinka nopealla tahdilla nuo palautukset tulee Playltä?
No tuskin ainakaan nopeammin, kuin normaalissa Suomen välisessä pankkiliikenteessä. Jos tänään on kerran tullut refund-merkintä, ei kannta olettaa että rahat olisivat tänään tilillä. Odottele vaikka tämä viikko, ja jos eivät ole saapuneet, niin ota firmaan yhteyttä.
Nyt oli tullut sähköpostiin tietoa palautuksesta. Eli odotellaanpa sitten. Ja mikä kummastuttaa muuten on tuo pankkien välisen rahaliikenteen hitaus, ja siis vain Suomessa. Täysin järjetöntä pelleilyä.
Tilasimpa tuotteen jota ei ollut varastossa, no saivat sitten 3 viikon paasta tavaraa ja meinasivat laskuttaa, sattui vaan paivaa ennen tilin tulemista ja jai sitten euro puuttumaan tilauksesta (tamakin kiitos eraan korttiostoksen joka veloitettiin 2kk tapahtuman jalkeen..). Seuraavat 2 viikkoa meni sitten prosessing -statuksella (kavin jopa pariin kertaan "muuttamassa" luottokortin tietoja jotta huomaisivat etta nyt ois taas valuuttaa tarjolla). Totesin etta tuote on edelleen In Stock joten pistin sitten toisen samanlaisen tilaukseen. Ja kas kummaa, lahtivat molemmat eteenpain seuraavana paivana.. Kiva kun ovat poistaneet kaikki muut yhteyden ottotavat sivuiltansa paitsi puhelinnumeron, jatkossa jos jotain tuolta tilaan niin tuotteen saatavuus pitaa olla muualla 0 (epatodennakoista) tai hinnan olevan merkittavasti alempi kuin muualla (myoskin epatodennakoista)..