Ilmeisesti tuokin jotain kuvioita synnyttää jos focus on pielessä? Kylläpä tuli häjy olo kun tota kuvaa tuijotti monitorilta. :sick:
Niin, minä olen tietääkseni selkeästi puhunut nyt vain staattisen kontrastin mittauksesta, enkä mistään sähköisten korjausten tai iiriksen mukanaolosta. Ymmärrä kyllä että kalibroinnista kannattaa tehdä salatiedettä mistä maksetaan se 100e/tunti mutta kysyn nyt edelleen sitkeästi, kun kuulemma esimerkkejä on niin paljon, että onko sinulla listata jotain tykkejä joissa staattinen kontrasti on yhtä pieni. Ihan lista ja kontrastilukema vieressä riittää ilman isompia proosatekstejä.
Mielikuvituksesi on tehnyt sinulle kunnon tepposet. Koska sinulla on pokkaa esittää vaatimuksia, niin vastaapa ensin näihin: 1) Missä tätä aihetta käsittelevässä viestissä olen puhunut kalibroinnista? 2) Missä olen yrittänyt "tehdä kalibroinnista salatiedettä"? 3) Missä tätä aihetta käsittelevässä viestissä olen väittänyt, että "esimerkkejä on paljon"? Mittauksessa on käynyt Sanyo Z700:n lisäksi vain yksi alhaisella natiivikontrastilla varustettu projektori: BenQ W500. Sen ANSI on 82:1 ja on/off 114:1.
Kyllähän minun täytyy antaa mittauksillesi nähtävästi periksi. Vaatimuksia tekemällä niitä vastauksia nähtävästi sai, vaikka kovasti yriteltiin sekoitella sivupoluille noista sähköisistä korjauksista yms. Jos esim. nostin tuon HDMIn video vs. pc levelin esille, niin miksi ei suoraan voi sanoa että ero johtuu eri mittareista? Jos käyttää noihin luximittaria niin tuon eron kanssa joutunee tekemisiin jatkuvasti? Kaikki netistä löytyneet paneelikontrastimittaukset näyttävät noita 500:1 kontrasteja joten tuon mittauseron ei pitäisi tulla sinulle yllätyksenä? Katsoin myös tuon viime vuoden Hifmaailman testit, ja sama linja siellä oli, LCD-paneeleilla kontrastit olivat huonompia kuin DLP-tykeillä. Silloin tuo testi oli mennyt minulta ohi tutkan, koska tykit olivat halvempia (900e) ja oikeasti ajattelin että nuo arvot ovat vertauskelpoisia muiden paneelimittausten kanssa. Olisi hyvä että artikkeleissa mainittaisiin myös miten mittaukset on tehty... Btw, lehden testeissä on myös ilmeisesti kalibraattorin mittaukset mukana, joten eikö oletus että myös kontrastimittaukset ole tehty kalibraattorilla ole oikeutettu kun sitä ei ole erikseen kerrottu? Samaten varmaan tuossakin on tullut ilmi erilaiset lukemat luksimittarilla ja kalibraattorilla? Ilmeisesti AVS Forumilla myös Andrea Manuti oli mittaillut JVC:n HD-100:aa luksimittarilla ja aiheutti aikalailla debattia, kun sai kontrastiksi 4800:1. Vastaako tuo omia mittauksiasi HD-100:sta? Tässä tullaan myös siihen ihmisen näkökykyyn eli HD-100:aa mustan päästä jos näkyy punaista, niin ihminen ei enää sitä erota koska pimeän näkö toimii enemmän vihreän alueella. Mutta iiriksen kanssa toimivilla tykeillä ei tuohon voikaan luottaa koska paneelin musta pää ei vielä mene läheskään niin hämäräksi kuin HD-100:ssa. Oikeasti haluaisin tehdä mittaukset spektrometrillä, jotta nähtäisiin suoraan spektristä mitä mittaa Eye-one ja mitä mittaa luksimittari. Nythän meillä on vain kaksi eri mittausta joiden välille ei ole johdettavissa mitään funktiota/vastaavuutta. Salatieteeseen verrattavaa hommaa tämä näyttää olevan nykyään sen vuoksi että olen tottunut siihen että foorumeille tullaan lähinnä hakemaan mutta myös jakamaan tietoa. Edit: Tuolta muuten löytyikin sitten PLV-Z700 testi ihan spektrien kera: http://www.htprojectors.com/Web/Htprojectors/prod_det_online.asp?ID=3675
Koska ero ei selity mittareilla. Minulla ei ole juuri nyt aikaa rautalankakiepin oikomiseen, joten lyhyesti. Kolori/spektrometrit ovat hyviä siihen hommaan mihin ne on tehty, mutta niitä ei ole tehty korvaamaan luksimittaria. Parhaassa tapauksessa kolorimetrillä tehdyt kontrastimittaukset ovat "sinne päin", mutta tyypillisesti ne ovat pielessä, koska kolorimetrit eivät kykene antamaan luotettavia lukemia etenkään alhaisilla lukseilla. Ero (ja oletan että tarkoitat eroa tuloksissamme) johtuu pieneltä osin tuosta, mutta pääosin siitä, että mittauksia ei tehty identtisesti. Minä kytkin pois päältä kaikki Advanced-valikon toiminnot, jotta pääsin mittaamaan paneelin todellisen natiivisuorituskyvyn vailla mitään apuja. Olen 99% varma, että jätit jonkin tai joitain Advanced-toimintoja päälle, mistä ero sitten juontaa. Juuri tuota yritin (ilmeisesti turhan vaikeasti) tuoda ilmi postaamalla Z700-mittausten raakadataa. Luvuista kun näkee mitä kaikkien Advanced-toimintojen pois kytkeminen tekee projun mustalle, mikä tietysti vaikuttaa radikaalisti ANSI- ja on/off-kontrastilukemiin. Ensimmäisessä meikäläisen duunaamassa tykkivertailussa oli muistaakseni iso laatikko, jossa kerrottiin seikkaperäisesti miten tykkimittaukset tehtiin. Seuraavassa vertailussa laatikon tekstiä päivitettiin kertomalla miten halpa luksimittari oli vaihdettu parempaan ja miten se vaikutti kontrastituloksiin. :grr: Olen tunkenut tähän ketjuun viestitolkulla tietoa, mutta sinä et ole uskonut, lukenut, sisäistänyt tai ymmärtänyt sitä. Voin kertoa, että moinen käy pidemmän päälle aika turhauttavaksi. Ärrin murrin.
Jepjep. Postasin muuten tuonne kalibrointiketjuun ne omat asetukseni juuri näitä väitteitä vastaan. Postataan ne nyt tähänkin. Z700-omistajat voinevat kommentoida jäikö mulla joku asetus laittamatta. Image - Natural Image Adj/ Brightness 0 Constrast 0 Color 0 Tint 0 Color Temp User Red +5 Green 0 Blue -14 Sharpness 0 Lamp Control Full Gamma -2 Advanced Menu/ Iris Mode Fixed Iris range 0 Auto Black Stretch Off Constrast Enhancement Off Transien improvement Off Dynamic Gamma Off Custom Gamma En muuttanut Setting/ HDMI 1 Setup Normal On Off 544:1 ANSI 106:1
OK... Ulkomuistista näyttää siltä, että olet sittenkin kytkenyt kaikki Advanced-toiminnot pois päältä. Siinä tapauksessa en keksi muuta selitystä kuin sen, että i1Pro (eikös sinulla sellainen ollut?) ei sovi on/off-kontrastimittauksiin. Mittaamasi ANSIn ero natsaa aika hyvin siihen virhemarginaaliin, minkä olen havainnut luksimittareita ja kolorimetrejä vertaillessa. On/offin ero hieman kummastuttaa sen takia, että yleensä kolorimetrit antavat alhaisempia tuloksia kuin pitäisi. En ole tosin koskaan yrittänyt mitata kontrasteja i1Pro:lla tai millään muullakaan spektrometrillä. Mittausten aikana näki jo paljaalla silmällä, että odotettavissa on heikkoja kontrastituloksia, sillä 0% musta oli järkyttävän harmaata sekä ANSI-ruudukossa että koko ruudun kuvassa. Mystinen juttu, kertakaikkiaan. Pitää katsoa josko tammikuussa olisi sen verran luppoaikaa, että ehtisin mitata projun uudestaan ja saataisiin hommaan jotain tolkkua.
Oliko lehden mittaukset tehty Creative Cinema asetuksilla ja nyt Maman mittaukset Natural tilassa..? Se selittänee eron. Edt. Piti vielä kysymän et erottaako nykytykeissä enää terävyyseroja? Esim. juuri näiden testissä olleiden välillä. Tuosta ei tainnu olla mainintaa lehdessä..?
Periaatteessa Natural pitäisi olla se oikea mutta se miten tuo toimii niin nuo on vain presettejä, joita voi sitten tehdä itsekin ja nuo presetit vain vaikuttavat sitten esim. noihin Advanced-valikon asetuksiin ja ne voi käydä myös käsin itse muuttamassa eli sen ei pitäisi vaikutta tuohon. Muistelen jotain tykkejä missä nuo presetit on niin että ne vaikuttavat myös asetuksiin mitä ei pysty muualta sitten asettamaankaan jolloin tietyt aaetukset vain pitää sitten tehdä käyttäen noita valmiita tiloja. Ei mun mielestä hyvä systeemi. Samanlailla toimi tuo värilmämpötilan presetit eli ne pistivät valmiit arvot r,g,b :lle mutta ne pystyi muuttamaan silti myös itse sen jälkeen. Noista aiemmin linkittämistä Andrea Manutin testauksista sen verran että niihin kannattaa suhtautua myös pienen suolan kera sillä hänen kotiteatterihuoneensa on seuraavanlainen: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=12589873#post12589873
Kyllä noissa tehdasasetuksissa on sellaisia eroja mitä ei pysty käsin säätämän. Esim. Dynamicista ei saa mitenkään Naturalin näköistä. Eli syvemmällä koneen asetuksissa, service menussa tms. on eroja noiden presettejen välillä. Jokainen presetti on oma yksilönsä...
Kirjoittaja valitsi mitattavaksi Creative Cinema -kuvatilan harmaasävytasapainoa esittävien käyrien ja gamut-mittausten perusteella. Olit ilmeisesti syöttänyt projuun jotain netistä poimittuja säätöjä ennen mittausta? Tuo voi aiheuttaa pientä eroa, sillä minun mittauksissani tykki oli tehdasdefaulteissa lamppua ja Advanced-valikon sisältöä lukuunottamatta. Veikkaan myös, että eri presetin käyttö näkyy mittaustuloksissa hieman, mutta minkä verran, sitä en osaa arvailla.
En kyllä katsonut netistä sen suuremmin noita asetuksia, koska ne käsittelivät lähinnä noita sähköisiä iiris/lamppu/gamma-säätöjä. Naturalin valitsin koska ajattelin että siinä on vähiten automatiikkaa päällä. Gamuttia en tainnut mitatakkaan muilla asetuksilla kun tuolla Naturalilla ja mitä katsoin niin melko lähellä oli sitä mikä oli lehdessäkin. Mutta joku tykin omistaja voisi testailla noita sitten erikseen. Tuossahan on mahdollisuus säätää gamuttia itsekin mutta se miten se vaikuttaa muihin väreihin riippuu taas ihan insinöörien jumalasta.
Uudessa numerossa on erittäin mielenkiintoinen "Lieriöstä levyksi" artikkeli, jossa kerrotaan levysoittimien tekniikasta 1800 luvulta nykypäivään :thumbsup: Artikkelissa on runsaasti tarkkoja tietoja eri tekniikoista ja hieno kuvitus. Hyvä poijaat P.S. Takaosan kolumni on MAINIO !!
WTF Uuden Hifimaailma lehden testissä ollut BDP7500 ei saa toistettua 0-255 tasoja !! "Firmispäivitystä odotellessa" 19.2.2010 Tarkennus, kun luin jutun uudelleen: - Eka "moka" artikkelissa on kirkkaustasojen laskukaavan esittämisessä. Se on 2 potenssiin 8 = 256 (ei 28 = 256) - Toka "moka" on, ettei kirkkaustasot liity millän tavalla soittimen kuva-asetusten esivalintoihin, joilla säädellään muita parametrejä - Eikös nuo värien kirkkaustasot säädetä päälle menun kohdassa "HDMI Deep Color", jolloin asetuksella "Auto" jokaiselle R G B päävärille annetaan arvot 0 - 255 ja asetuksella "Off" arvot 16 - 235. Lehden sivun 17 kuvassa asiaa yritetään säätää menun kohdassa "Black level", joka on ainoastaan tumman pään turha prosessointiasetus. Samaisessa kuvassa on oikea kohta menussa 3 riviä ylempänä... Lopputulos: Epäilen onko koko ongelmaa edes olemassa ja onkohan toimittajalle sattunut oikein kunnon moka.... 18.2.2010 Onkohan samaa ongelmaa BDP9500 mallissa, joka on tosin osittain eri raudalla toteutettu. 9500:ssa on Marvell 88DE2710 (QDEO "Kyoto-1") skaalainpiiri, joka löytyy mm. Pioneerin LX91:stä - BDP7500:ssa on jokin muu skaalain, enkä löytänyt ko. piirin tyyppiä. Kyseinen aviisi hehkutti kilpailevan merkin kykyä vaihtaa HDMI-lähdön resoluutiota lennosta, mutta eivät ilmeisesti huomanneet Philipsin kaukosäätimen oikeassa yläkulmassa olevaa HDMI-näppäintä, jolla voi tehdä saman... Samaisessa testissä todettiin, ettei Panasonic DMP-BD80 käynnisty/avaa levykelkkaa jos laitteen käynnistää Eject-näppäimellä. No ainakin oma (kaverille myyty) osasi tempun, kun painoi laitteessa olevaa näppäintä, joka on luonnollista, kun laitteen läheisyydessä se levykin laitetaan kelkkaan.
Parit täsmennykset Hermusen CA Azur 650BD -juttuun: - Analogiselle kaksikanavalle ei ole erillisiä antoja, koska ne ovat siellä 7.1-antojen joukossa. Eli outputit Left ja Right antavat stereosignaalin. - CD-käytön asetukset tehdään vain kerran, ei ole työläs juttu. - CD-signaali tulee Azurin omien dacien kautta myös HDMI-liitännästä, asetuksista pitää valita LPCM, eli laite hoitaa muunnoksen. Äänenlaadussa ei mielestäni ole eroa analogisiin liitäntöihin. - SACD ja DVD Audio kulkevat myös HDMI:n kautta, sama PCM-asetus pitää tedä myös monikanavaäänelle, jotta laite hoitaa monikanavadekoodauksen. Lisäksi pitää säätää näytteenottotaajuuden yläraja! (LPCM Rate Limit 48K, 96K, 192K) Se vaikuttaa lopputulokseen huomattavan paljon. Oiskohan Hermuselle käynyt niin, että onkin kuunnellut AV-vahvistimensa daceja... - DVD-kuva on kyllä aivan huippuluokkaa, ei mitään keskitasoa kuten jutussa annettiin ymmärtää. Hyvä, että laite kävi tsekattavana. Haluaisin kylläkin että se vielä testattaisiin ja mitattaisiin, ehkä vertailtaisiin myös.
No tämä selvensi Azurin toimintoja. Jutusta tosiaan sai sen käsityksen et CD kuuntelua varten pitää joka kerta muuttaa äänilähtöjen asetuksia mikä olisikin ollut idioottimaista.
Huomasko muuten kukaan takasivun HeStudion CA mainosta jossa tarjotaan kyseiseen BD-soittimeen aluekoodin poistoa sekä DVD:lle että BD:lle?