Ensinnäkin tuo loppuu kysymysmerkkiin, ei toteamukseen. Tämä juuri sen takia, että riippuu paljon mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Hinnaltaan ero on merkittävä toiseen suuntaan, lopputuloksen osalta toiseen suuntaan. Kai tämän verran sisälukutaitoa voi vielä tänä päivänä vaatia?
Okei, tämä selventää asiaa. Ongelmia ilmenee lisää, jos pc on blu-ray-soittimena, koska kuvaa ei saa tällä hetkellä järkevässä muodossa ulos, enkä haluakaan sotkea pc:tä tähän yhtälöön. Ymmärrän kyllä ajatuksesi, ja olet varmasti oikeassa, en lähde kiistämään. Haluankin kysyä, mitä eroa on käyttämällä Genelecien tarjoamaa AutoCalia sitten Marantzin AV-vahvaria pre-outeilla VS Genecel + AutoCal + RME Fireface. Mitä saan tuosta Firefacesta enemmän? Käytön helppoushan on Marantzin puolella, koska sen käyttö on niin paljon yksinkertaisempaa. Toivoisin vastauksen olevan asiallinen, omasta ymmärtämättömyydestäni ei tarvitse nostaa haloota koska tiedän sen itsekin. :thumbsup:
Oletko rakentamassa kotistudiota vai olohuonetta? Vai yritätkö jotenkin saada studion olohuoneeseen? Onko kyse puhtaasti kuuntelukäytöstä? Mikäli haluat 100x paremman ratkaisun kuin Genelec + Autocal, niin vastaus on akustointi. Eli ihan fyysisiä elementtejä huoneeseen. Autocal on laiskan miehen akustointi ja kuulostaa itseasiassa huomattavasti paskemmalta kuin hyvin akustoitu huone, mikä ei sinänsä yllätä. Mutta yleensä olohuone on musiikin kannalta lähes kaikilla kompromissien kompromissi. Se, mikä kompromissi on sitten kenellekin merkittävä on sitten jokaisen itsensä päätettävä... yleensä päätöstä ohjaa lompakko ja muut talon asukit.
Viritinvahvistin vs. laatuäänikortti: -äänikortista saa ulos 2-kanavaista digitaaliaudiota -äänikortin analogiset linjalähdöt ovat mallia balansoitu -äänikortin analogiset linjalähdöt kohisevat vähemmän Fireface vs. E-MU 0404 USB (pelkässä playback-käytössä, äänityskäytössä E-MU häviää suoraan): -Firefacessa on monikanavavalmius -Fireface saattaa toimia stand-alonena hieman paremmin. E-MU vaatii käyttäjän toimia PC:n ohjauspaneelista ulkoisten lähteitten sample raten ja synkan vaihdoksiin -Firefacella sinulle v*ttuillaan vähemmän alan foorumeilla, pienentää äänikortin sosiaalista vaihtopainetta mikä parantaa keskittymistä itse ns. asiaan
Firefacen hyvyyttä en lähde (enää) kiistämään. Pystyykö se ottamaan vastaan digitaalisignaalia ja toimimaan ILMAN tietokonetta? Vai pitääkö tietokoneen olla koko ajan "ohjaamassa" firefacen toimintaa? Esimerkiksi siis ps3:n tapauksessa (tai mikä tahansa muu digitaalista signaalia tarjoava lähde)
Tässä parempi ku Fireface ja toimii standalonena: http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php PS. Niin ja vittuillaan vielä vähemmän.
"Tässä parempi ku Fireface ja toimii standalonena: http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php PS. Niin ja vittuillaan vielä vähemmän." -> Nyt tuli threadin aloittajalle tyrä ja rahat loppu. Kyllä mulle saa vittuilla, jos toimivan laitteen saan halvemmalla kuin tuon Apogeen.
Nyt kisaamme siitä, kuka löytää kalleimman äänikortin? Apogeekin on epäilemättä ulkoisten äänikorttien eliittiä, mutta hintaa on 2x FF 400:sta enemmän: http://www.thomann.de/fi/apogee_ensemble.htm http://www.thomann.de/fi/rme_fireface_400.htm Kovasti tuota stand alone -toimintaa RME mainostaa, tuskin valehtelee ainakaan ihan kokonaan. JA eihän sen tarvitse tehdä varsinaisesti muuta kuin vaihdella inputtia ja digitaalisynkkaa & -sampleratea, kriittiset äänenlaatuun vaikuttavat säädöt tekee GLM. Kovin hehkutettuhan tuo lajissaan ainakin on, muutamien lyhyitten hypistelyjen perusteella olen samaa mieltä. Varsinaista tosipaikan käyttökokemusta Firefacesta minulla ei ole.
Ok... mä luovutan. Terveisin 8050A + RME HDSP 9632 + Denon DN-A7100 tyytyväinen omistaja. Hmm... niin toi Denon on ainakin halpa tohon Genen DSP setin kylkeen: http://www.thomann.de/fi/denon_dna7100.htm Sit viel hommaat asiallisen CD-soittimen, mistä saa AES/EBUa ulos: http://www.thomann.de/fi/denon_dnc620_cd_player.htm
http://safemanuals.com/user-guide-instructions-owner-manual/ROTEL/RSP-966-_E Kuinkahan tuollainen Rotel RSP-966 toimisi Genelecien kanssa? Tarkoituksena saada myös bluraysta äänet sisään, kun tuosta analoginen sisääntulo löytyy. Tosin se on adapterin kautta DB25 liittimen avulla joten onko se huono asia?
- 2 kpl 8240 + GLM = 2761€ - 2 kpl 8050 = 2600€ (Edit: - 2 kpl 8250 + GLM = 3745 € Omasta mielestäni valinta esim. näiden välillä on kaikkea muuta kuin "ilman muuta". Itselläni oli aiemmin 8040:t ja nykyään 8050:t, ja kyllä nuo isommat ovat vaan paljon paremmat, ja siihen ei GLM/AutoCal auta. Edit: Tietty 8xxx-sarjassa 8260 + GLM ois varmasti ultimate ratkaisu, mutta sitten pitäisi jo paskoa timantteja eli: - 2 kpl 8260 + GLM = 7995€
Riippuu ihan tilan akustiikasta. Jos reilusti akustoitu = ei suurta hyötyä AutoCal:sta, jolloin isomman analogimallin muut ominaisuudet ajavat edelle. Vaikeassa tilassa kupit kääntyvät taas toisin päin.
Eikö pienemmässä ole myös suuremmat ongelmat huonossa akustiikassa, koska suuntaavuus on heikompi? Tai yleisesti, pienemmässä enemmän korjattavaa?
Tätä Denonia olen salaa katsellut sillä silmällä jo pidempään, ainoana ei-äänikorttina. Prosessointikyvyt ja dekooderituki ovat jo vanhentuneet mutta GLM tekee prosessoinnin (=jaot,viiveet, tasot, huone-EQ:n) kuitenkin ja monikanava-PCM -kykyinen tämä jo on. Ainut kysymysmerkki tässä on linjalähtöjen häiriöetäisyys, siis paljonko ne kohisevat. Osaako aapol valottaa tilannetta DN-A7100:n kohinan suhteen? Tilanne on nimittäin se, että aikanaan seuraavan surroundiin laajennuksen yhteydessä on kuitenkin hankittava se AD-muunnin tai vaihdettava äänikortti useampaa kuin kahta digitaalista kanavaa anniskelevaan malliin kuten: http://www.thomann.de/fi/rme_hdspe_aes32.htm http://www.thomann.de/fi/lynx_studio.html
Yleensä suurin korjaustarve keskittyy alle 500 hertsin taajuuksiin, joten suuntaavuudella ei ole oikeastaan mitään vaikutusta. Mitä pienemmille taajuuksille vaste ulottuu, sitä enemmän korjattavaa.
Käytätkö sitten ulkoista equa vai oletko erittäin harvinaisessa tilanteessa "equlle ei tarvetta"? Kyllähän nyt totuus on se että keskimäärin GLM/AutoCal auttaa käytännössä aivan helvetisti. 8240:sta ei tarvitse hypätä suoraan 8260:een, sillä välissähän on 8250.
Zipman: Hieman OT, mutta mitä tarjoatte/suosittelette viralliseksi EQ-ratkaisuksi isoille analogimalleille?
Molemmat omistaneena voin sanoa että noiden välinen ero on käytännössä lähinnä kanavamäärässä ja mukana tulevissa sovellutuksissa. RME:ssä on mukana mahtava mikserisovellutus kanavien täydelliseen hallintaan latenssiajoista tinkimättä. Tosin se saattaa olla aluksi hiukan mutkikas opeteltava. Laiteesta kulkee ääni läpi myös ilman liitettyä tietokonetta. Asetuksia ei tietenkään pääse tekemään samalla tavalla kuin tietokoneen kanssa. Stereokäyttössä E-mu toimii hyvin myös äänityksiin. Molemmat laitteet ovat hyvässä maineessa, joten ei niitä v*tt*ilijoita tarvitse kummankaan kanssa pelätä. Vaikka RME on verrattain kallis hankkia, säilyttää se arvonsa erittäin hyvin. Edullisempi balansoiduilla analogisilla lähdöillä varustettu ulkoinen äänikortti on esim. M-Audio Profire 2626. V*tt*illaan ehkä vielä vähemmän, mutta jos tietokoneena on PC niin saatetaan kyllä nauraa päin naamaa. Apogee tukee vain Maciä.
Tarkoitatko siis noiden XLR-ulostulojen kohinaa? http://www.dm-pro.eu/en/denon/products/13/dn-a7100-av-surround-preamplifier/ ja manuaali täällä: http://www.dm-pro.eu/downloads/DN-A7100_manual_en.pdf Ei mulla mitään mittaustuloksia ole tosta combosta, 98dB antaa manuaali. +4dBu oon laittanut ulostulokytkimestä ja Genelecien herkkyys ruuvattu +4dBu. Kyl toi musta niin dead silent combo on, että en ainakaan itse kaipaa parempaa. Huomiosi tuon laitteen jälkeen jääneisyydestä ovat paikallaan.