jaa-a mulla on kylläkin tänään soinut hieman poikkeuksellisesti n. 2 tunnin sisään puhelin 4 kertaa, sama suoramarkkinointinnumero (googletin numeron). oiskohan sieltä ehdoteltu jotain tollasta estämistä sitten, funtsin vaan että helpommalla pääsee kun ei vastaa lainkaan.
mulle on kyseisestä numerosta yritetty myydä ainakin keskisuomalainen lehteä ja sanoin ettei kiinnosta. mutta ainakin kaks viikkoa melkein päivittäin soitellut uudestaan, parhaimpina useamman kerran. eikö ne perkele ymmärrä lopettaa!:OI jos saatana tapaan soittajan joskun niin syötän puhelimen sille!:hitme:
Tämä oli käytännöllisesti katsoen hieman hämärä puhelu, vaikkakin motiivi ja tekijäkin on tiedossa. Vastaan soittoon minulle tuntemattomasta numerosta. "Joo." "...Onko se ja se puhelimessa?" "On joo." "No täs on se sieltä. Nyt meillä ois tässä tällasta tarjousta tällasista alushousuista. Lähtis pelkällä postimaksulla, 3,90." "Okei." "Niin että aika hyvä tarjous, millasia housuja käytät, boksereitako?" "No niitäkin. Entäs ite?" "No vähän millon mitäkin, välillä ihan kommandonakin." "Niin just. Sehän on kätevä vaihtoehto." "Niin. Eli kerran pidät boksereista, niin meil ois tässä tutustumistarjous, tosiaan vaan 3,90. Laitetaanko tulemaan?" "Hm. En oikein tiedä, onko tarvetta." "No mutta ainahan housuille tarvetta on." "Niin no mulla on housuja jonkun verran." "Niin mutta ainahan niitä tarvii, ja mahtuuhan niitä kaappiin yhdet lisää." "Mahtuu ja tuolla perusteella voisi ostaa kaikenlaista." "No se on totta...Mutta mitä jos [nimi] laitetaan sulle tulemaan nämä." "Niin en tosiaan tiedä tarviinko." "Tää hinta on tosiaan hyvä ja voidaan jatkossa katsoa jos pidät niin laitetaan lisää." "Niin yhdet parithan ne oli?" "Kyllä." "Niin no samaan hintaan oikeastaan saan kaupastakin, jos tarviin." "Joo, niin...Mutta mitäs sanot jos laitetaan tulemaan?" "En oo kuullu oikein nyt mitään syytä miksi niitä tarviisin..." "Meillähän on erilaisiakin housuja, että voi katsoa sitten jatkossa sopisko ne paremmin." "Ai, puhuit vain boksereista." "Niin no sen takia kysyin alussa pidätkö boksereista. Meillä on ihan tavallisiakin housuja. Nää bokserit on kyllä tosi joustavat, kuten pitääkin." "Okei." "Niin eli 3,90 tosiaan vaan, laitanko tulemaan?" "No en nyt vieläkään oikein tiedä onko mulla mitään tarvetta niille...ja jos ei ole tarvetta niin 3,90:kin on liikaa." "Mutta ainahan sitä sen verran rahaa löytyy." "No itse asiassa ei nyt kyllä tällä hetkellä oikein löydy." "Ahaa. No en häiritse sua enempää...Moi." "Ei mitään. Moi."
En oo pariin vuoteen vastannu yhteenkään itselleni tuntemattomaan numeroon, joten hyvin on kaikelta paskan jauhannalta säästynyt. Yhteen aikaan puhelin soi melkein päivittäin. Kun lopetin kokonaan vastaamisen, niin kyllä ne puhelutkin ovat pikku hiljaa vähentyneet. Tänä vuonna ollu jo kiitettävän rauhallista. Taitavat jo tietää, että turha on siihen numeroon soitella...
Itselleni samanlainen kalsarimyyjä soitti joitakin vuosia sitten. Soitti ekaksi klo 9.00 tuntumaan aamulla, en vastannut koska nukkusin. Soitti päivällä uudestaan, en ostanut. Samasta numerosta soitettiin seuraavana päivänä, en vastannut. No, töitä on monenlaisia...
Itselle ei poliisit ainaskaan niin usein soittele, joten voin hyvin jättää vastaamatta tuntemattomasta tai muuten oudosta numerosta tulleet puhelut
Bokserikauppiaitten, lehtimyyjien ja muitten pro-telehäiriköitten soittelun saa kätevimmin loppumaan rekisteröimällä numeronsa tuonne: http://www.telemarkkinointikielto.fi/ Hinta 6 /vuosi. Toimii.
Perkele tommosesta voi maksaa ihan periaatteestakaan. :grr:Mitäs muuten väestörekisterikeskukseen tietojen luovutuskielto, itse oon aikoinani sinne ilmoittanut etten halua suoramarkkinointipaskaa... http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/CE19685E7E4A7454C2256EEE003F0F49
Tee-se-itse -ilmaisvaihtoehto sentinvenyttäjälle on lähettää itse tuo kieltolomake jokaiseen n. 600:aan maamme telemarkkinointia harjoittavaan firmaan ja päivittää omatoimisesti kieltolistaa lähettelemällä lisäkieltoja aina uusien teleyrittäjien putkahdellessa markkinoille...
Itse otin joku vuosi takaperin ja voin todeta, että TOIMII. Taannoin ei ollut päivänkään rauhaa kaupustelijoilta, meni kuppi nurin ja otin kiellon. Alkuun tuli vielä soittoja silloin tällöin, mutta vähitellen loppuivat. Vielä jokaiselle soittajalle sanoin, että olen ottanut kiellon ja käskin laittamaan täpän kohtaan, etteivät soittele koskaan enää. En pidä myöskään noista tuntemattomista numeroista soittelevista ja usein saattavatkin jäädä ilman vastausta. Olkoot sitten vaikka Karhuryhmä asialla.
Se on minun oikeustajuni mukaan totaalisen väärin, että kuluttajan pitää nähdä erikseen vaivaa ja jopa maksaa vuosimaksua siitä, että välttyy telehäiriköintimyyjiltä (esim. 6 /vuosi tekee yhden ihmisen elinaikana jo kohtalaisen summan, vaikka periaatehan se tässä tärkeintä mielestäni on). Ja entäs jos joku putiikki ei halua kuulua mihinkään liittoon, minkäs heille mahtaa? Ainoa järkevä ja reilu toimintatapa olisi tietenkin se, että telehäiriköintimyyjillä olisi lain mukaan oikeus soittaa vain ja ainoastaan niille kuluttajille, jotka erikseen ovat moiseen luvan antaneet. Eikä siis koskaan kenellekään muulle. Telehäiriköintifirmat voisivat sitten halutessaan houkutella ihmisiä antamaan luvan, vaikkapa jotain lahjaa/tarjousta vastaan. Ja kuluttajan tulisi olla mahdollista aivan koska tahansa poistattaa nimensä telehäiriköintimyyjien rekisteristä, pysyvästi ja ilman mitään vuosimaksuja. Ja ko. rekisteriin kuulumattomilla firmoilla ei olisi lain mukaan oikeutta toimia telehäiriköintibisneksessä. Niin, ainakin järjestyspoliisi kyllä mieluusti soittelee tuntemattomasta numerosta, mikäli esim. apukuski tiedustelee matkan aikana tulevan "keikkapaikan" viimeisimpiä tapahtumia ilmoittajalta (muutenhan netti olisi pian poliisien kännynumeroita täynnä ja pilapuheluita ja viestejä satelisi kaikenmaailman känniääliöiltä). Tosin vakavamman hädän tapauksessa voidaan joskus joutua näkyvääkin numeroa käyttämään, sillä esim. omassa luurissani (Nokia E71) pidän aina aktivoituna mukana tullutta Advanced Call Manager:aa, jonka olen asettanut niin, että tuntemattoman numeron soittaessa kuuluu vain varattu-ääni, eikä mitään muuta tapahdu (lokin mukaan 6 kpl pelkästään viime toukokuussa, teoriassa voi toki olla yksi ja sama soittaja). ACM on toki helppo sammuttaa, mutta eipä moinen temppu hätäpuhelun yhteydessä välttämättä juolahda mieleen. Lisäksi ko. softassa on puhtaasti laitekohtainen musta lista, johon olen pikkuhiljaa lisäillyt telehäiriköintimyyjien numeroita (26 kpl). Mustaa listaa tietenkin ikävästi vesittää se, että useimmat telehäiriköintimyyjät taitavat vaihtaa numeroitaan jatkuvalla syötöllä, jolloin he pääsevät aina vähintäänkin kerran läpi.
Puhelu oli tullut numerosta +358207101581. Ihmettelin asiaa koska kännykkä oli kokoajan vierelläni eikä se ollut ehtinyt soimaan. Soitin takaisin ja ääni ilmoitti että numerovalinta on virheellinen!?? WTF?. Soitin fonectalle joka ilmoitti että numero kuuluu Tampereen Telecenterin vaihteelle. Toi vitun ääliö firma häiriköi pari kertaa vuodessa. Ne soitot on niin lyhyitä, että ainoastaan Superman ja Batman ehtii niihin vastaamaan. Eihän niitä myyjiä ehdi edes haukkumaan...