En osaa sanoa kun mulla on luottotiedot kunnossa. Lähinnä kommentoin tuota ******mia jos tuo on totta, että joku polttaa luottotiedot 6:n takia ja vielä jonkun periaatteen vuoksi. Kai Kari Häkkinen tajuaa sen, että cdon ei varmaankaan ehdi käymään jokaista asiakastaan läpi, miettien että paljonko hän on ostanut ja että kannattaako sen vuoksi olla karhuamatta saataviaan.
Ei sulle voi luottokelpoisuutta myöntää jos jätät maksamatta "periaatteellisista syistä". Toivottavasti opit että raha-asiat nyt vaan pitää hoitaa. Jos on varaa maksaa vasta palkkapäivänä niin silloin ei pidä ostaa vaan odottaa sitä palkkapäivää.
Kolmeen viikkoon olisi helposti ehtinyt ottaa asiakaspalveluun yhteyttä ja sopia maksusta niin olisi varmasti tultu jollain lailla vastaan. Ainakin olisi tullut selväksi, että perintälasku kannattaa maksaa suosiolla. Toki CDON:lla olisi parantamisen varaa laskutuksissaan. Jokin aika sitten tilasin lähetyksen, joka tuli kahdessa erässä luukkuun parin päivän välein. Summasin laskut yhteen ja maksoin pois niin eiköhän aspasta tullut perään postia etten ollut maksanut laskua. Laitoin perään postia maksusuorituksesta niin asia selvisi myös sinne päähän. Olisi kuulemma pitänyt maksaa molemmilla laskuilla erikseen, vaikka itse laskuista tuo ei selvinnyt. Selkeyttä siihen hommaan siellä Åålannissa!
Kari Häkkisen toilailuun ei ole lisättävää, sen verran monta "sitä saa mitä tilaa" viestiä tuossa jo oli. Tähän lepreconnin kommenttiin näin kaupan alalla työskennelleenä pitää todeta että se ei välttämättä näy tai saattaa mennä muuten ohi jos maksaa liikaa, mutta se että yksi lasku on maksamatta näkyy punaisena lippuna. Eli muistakaahan käyttää niitä perkeleen pitkiä viitenumeroita
Eräällä kilpailijalla on CD.oniin verrattuna kaksinkertainen maksuaika, ja jos maksu jostain syystä viivästyy, niin nämä yksinkertaisesti lähettävät laskun uudelleen muistutuksen kera. Sen jälkeen lasku menee ulosottoon. Reilu peli. Tuollainen "myöhästymismaksu" kuten muutkin kauppojen keksimät "palvelumaksut" ovat silkkaa mielivaltaa, eivätkä perustu mihinkään todelliseen kaupalle aiheutuneeseen vahinkoon. Millaiseen maailmaan päätyisimme, jos alkaisimme kaikki lähetellä toisillemme muutaman euron laskuja aina kun asiat eivät suju pilkulleen mieluisalla tavalla?
Maksuhäriömerkintä Suomen asiakastietorekisteriin tulee eli ns. luottotiedot menee, jos: - olet velkaa - velka erääntyy maksamatta - siitä muistutetaan vähintään kerran (- se siirretään perintäyhtiön hoidettavaksi, joka lähettää kaksi muistutusta) - velalle haetaan maksutuomiota ---> tässä vaiheessa, jos et maksa ennen tuomiota, sinulle merkitään maksuhäiriö. Velan voi tähän asti maksaa ilman merkintää, mutta velka on aina maksettava kokonaisuudessaan ja kerääntynyt korko + kulut voivat olla merkittävät. - jos et vielä maksutuomion saatuasi maksa velkaa, se haetaan ulosottoon. Lähde: Suomen kuluttajaliiton neuvontasivut, nuorille suunnattu "Valtti". http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=264 http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=266 (kai tänne voisi Finlexistä linkittää kaikki lakipykälät, mutta kiinnostuneet kaivelkoot itse. nuo linkkien alla olevat yksinkertaistetut selitykset riittänevät). Maksuhäiriömerkintä tulee vasta maksutuomion kohdalla siksi, että tuolloin oikeudenkäynnissä viimeistään voit riitauttaa velan ja asian oikeellisuus, siis se oletko todella velkaa vai ei, voidaan tutkia. Sinne asti sitä ei kuitenkaan missään nimessä pidä säästää, vaan aiheettomista laskuista ym. pitää reklamoida heti alkuunsa. Tuomioistuin ei myöskään viran puolesta tutki asiaa, vaan kaikki aineisto ja todistelu on itse esitettävä.
Laskuissa on eri viitenumero ja tietojärjestelmä herjaa jos niitä käyttäviä maksuja ei tule. Siksi pitää maksaa kaikilla laskuilla mitä lähettävät. Silti tämä reilumpikin kauppias haluaa että maksat ajallaan. Tällä kauppiaalla saattaa olla neuvoteltuna esim. 90 päivän maksuaika sisäänostamilleen tuotteille ja selviytyäkseen näistä velvoitteista kauppias haluaisi siksi saada tavaran myydyksi ja maksetuksi alle 90 päivässä. Siksi he eivät voi odotella ikuisuuksia sitä että asiakas viimein on sopivalla tuulella hoitaakseen laskunsa. Ensinnäkin tilatessasi hyväksyt tällaiset maksuehdot. Älä tilaa jos et niitä hyväksy. Toisekseen, firmoille tulee ihan aikusten oikeasti kuluja maksamattomien maksujen karhuamisesta. Asiaa hoitamaan palkatun henkilön palkkakulut lisäkuluineen saattaa olla esim. 45 euroa/tunti joten jos tältä henkilöltä menee asian kanssa muutama minuutti työaikaa niin tuo 6 euron "sakko" on varsin kohdallaan uuden laskun lähetyskuluineen.
Perustuu lakiin. Pienistä saatavista, joita nuo käytännössä ovat, saa laskuttaa muistutusmaksuna 5e + korkolain mukaisen viivästyskoron eli Suomen pankin vahvistaman viitekoron lisättynä seitsemällä prosenttiyksiköllä (tällä hetkellä 1+7=8%; uusi vahvistetaan taas vuoden vaihteessa).
Ei todellakaan kannata niuhottaa jonkun hikisen 6:n euron takia ja vielä menettää luottotietoja. Kukin tyylillään:thumbsup:
Jep, kyllä tässä on syypää nyt jossain muualla kuin CDON:ssa. Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos karhu olisi tullut esim. 3pv myöhästymisen jälkeen, mutta kolme viikkoa on jo melko pitkä aika.
Sattuuhan näitä. Oma pankkitilini meni eilen lähes kolme euroa miinukselle, vaikka olen melkein Jeesus Nasaretista. Onneksi tänään palkkapäivänä olen taas plussalla. Pohjimmiltaan ongelma on se, että Kari Häkkinen saa ei-akateemisen palkkaa huonosti palkatulla akateemisella alalla. Maisterin paprut olisi tuonut 1-2 vaatiluokkaa lisää eikä laskuja kertyisi. Stay in school lauloi Otis Redding jotakuinkin vuonna 1965.
Minulla pankkitili ei ole mennyt alle 1000 euron ainakaan 15 vuoteen. Kun tilille kasautuu yli 3000 euroa, siirrän 500-1000 euroa korkeakorkoisemmalle EtuTilille. Tosin tällä hetkellä tilillä on n. 5200 euroa koska työnantaja maksoi yllättäen lomaltapaluurahatkin ennakkoon. No, voi viettää lomaa pelkäämättä että tili tyhjenee. Syksymmällä voi sitten katsella paljonko siirretään korkotileille.
Minulla pankkitili ei ole mennyt alle 10 000 euron ainakaan 150 vuoteen. Kun tilille kasautuu yli 30 000 euroa, siirrän 5000-10 000 euroa korkeakorkoisemmalle EtuTilille. Tosin tällä hetkellä tilillä on n. 52 000 euroa koska työnantaja maksoi yllättäen lomaltapaluurahatkin ennakkoon. No, voi viettää lomaa pelkäämättä että tili tyhjenee. Syksymmällä voi sitten katsella paljonko siirretään korkotileille.
Hyi sinua, Jarkko. Älä leveile rahoillasi! Olisit kuin tuon 71 dB, joka leveili vain 1/10 sinun määrästä!
Eikä pelkästään palkkakuluja vaan jos muistutus lähetettäisiin ihan automaattisestikin tietokoneen toimesta, kauppiaan maksettavaksi tulee silti ainakin sen muistutuksen tulostaminen, postimaksu, tulostuspaperi ja kirjekuori. Ei ne tietenkään kuutta euroa maksa mutta jotain kuitenkin, ehkä noin euron verran. Siihen sitten ne palkkakulut lisäksi.
Olivat todelliset kulut mitä tahansa, niin maksumuistutuksesta saa periä "vain" tuon 5 euroa. Hyvä perintätapa taas edellyttää, että maksusta lähetetään vähintään yksi maksumuistutus - muistuttaja tosin saa olla myös ns. perintätoimisto. Vasta 14 päivää muistutuksen jälkeen saa alkaa periä perintäkuluja (muuta, kuin viivästyskorkoja).
Asiakastieto.fi:stä tuli aivan kirjallinen tieto asiasta. Minä en tästä jaksa enää sen enempiä keskustella. Maksanen nuo 6 euroa + korot sitten joskus kun on ihan pakko. Kaiken kaikkiaan minusta kuitenkin huonoa asiakaspalvelua CD.onin taholta.