Eilisessä "Numerot" poliisisarjassa oli taas ärsyttävä rikoselokuviin liittyvä klisee. "Etsivät siviilivaatteissa etsivät epäiltyä väkijoukosta ja huomattuaan epäillyn kymmenen metrin päässä he voimakkaasti osoittavat epäiltyä ja huutamalla käskevät olemaan paikoillaan sensijaan että rauhallisesti etsivät vain kävelisivät epäillyn taakse ja ottaisivat kiinni... Ja tottakai epäilty pinkaisee karkuun samantien" Ilmeisesti käsikirjoitettaessa tarvitaan tietty määrä takaa-ajoja jaksoa varten!
Sama sanomalehti tuntuu löytävän tiensä tv-sarjoihin ja elokuviin: http://www.slashfilm.com/2010/06/04/lol-the-reoccurring-prop-newspaper/
Naisihmiset pitävät lyömäaseista kiinni keskeltä. Sain äsken loppuun Sam Raimin The Gift-elokuvan, jossa ennustajaeukko turvautuu baseballmailaan aivan väärällä otteella. Heti perään opettajatar jahtaa meksikolaisessa elokuvassa Mutantes del año 2000 (1992) jättimäistä mutanttirottaa vasaran kanssa, puristaen sitä tietysti molemmilla käsillä keskeltä, jolloin vasaraa on mahdollisimman vaikea käsitellä tehokkaasti. Sama juttu Kubrickin The Shiningissa.
Erittäin yleinen moka (ja samalla klisee) on, kun joku vetää aseen esille niin kuuluu myös latausääni, vaikka asetta ei edes ladattaisi. Lisäksi siitä kuuluu aina kohtuuttoman kova ääni. Monesti myös, jos jotakuta osoitetaan pistoolilla niin varmistin poistetaan vasta, kun uhataan tappaa, jos ei kerro jotakin tai vastaavaa. Pistooli tungetaan yleensä vielä kaverin naaman, jolloin olisi hyvä mahdollisuus hyökätä uhkaajan kimppuun, koska tämä ei missään tapauksessa ehtisi sekä poistaa varmistinta että ampua (laukaus tietenkin suunnataisiin menemään ohi). Elokuvissa on kahdenlaisia iskuja: sellaisia jotka tainnuttavat ja sellaisia jotka "vain" satuttavat. Eli jos joku James Bond on tunkeutumassa johonkin pahiksen mestaan ja kohtaa kätyrin, niin silloin yksi isku päähän riittää tainnuttamaan tämän. Yleensä isku tulee takaraivoon, mutta myös muut iskut vievät tajun, jos se sopii tilanteeseen. Lopputaistelussa sitten voidaan lyödä, vaikka metalliputkella, mutta tajuissa pysytään silti. Myös, jos sankari paljastuu ja kätyreiltä pitäisi paeta niin sankarimme on menettänyt kykynsä iskeä vihollinen tajuttomaksi.
Hyvin yleistä myös että automaattiase ladataan jonkun coolin onelinerin alleviivaukseksi tai nähtäessä vihollisia kulman takana, vaikka sillä kyseisellä aseella olisi jo ammuttu edellisessä kohtauksessa.
Tämäkin on jo sanottu, mutta raivostuttavuudessaan niin merkittävä että sanon sen uudestaan: Kaahausleffoissa päähenkilöillä, jotka tietysti radalla voittavat ylivoimaisesti kaikki kilpailijat mitä kohtaavat, voi olla aivan miten nopea auto tahansa, muskeli (charger, challenger, mustang) tai import tuner (skyline, lancer evo), mutta silti poliisit takaa-ajossa roikkuvat 5m päässä puskurista capriceilla ja crown victorioillaan :hitme: Esimerkkejä vaikkapa Dukes of hazard, fast & furious 1-4..
No kun ne capricet ja crown victoriat nyt vaan on niin hyviä ja nopeita autoja. Mutta vakavasti puhuen, kadulla muun liikenteen seassa ei pysty ajamaan yhtä nopeasti kuin kilparadalla vaikka olisi minkälainen formula alla, siellä on kaikenlaista hidastetta mikä antaa noille poliiseillekin mahdollisuuden pysyä vauhdissa mukana - varsinkin kun poliisien ajokoulutus nimenomaan on suunnattu muun liikenteen seassa ajamiseen. Ja wanhat jenkkimuskeliautot ei välttämättä ole hirveän nopeita varttimailia pidemmällä matkalla.
Samaa sarjaa kuin se, että kun poliisit tekevät "yllätysiskun" roistojen pesäpaikkaan niin paikallehan pitää saapua mahdollisimman suurella saattueella poliisiautoja valot villkkuen ja kaikki mahdolliset pillit ja sireenit päällä. Ja roistot ovat aina yhtä yllättyneitä kun swat iskee oven sisään.
Luulisin, ainakin leffan olen nähnyt... en kyllä muista siitä juuri mitään. Komedia kai se oli... Mutta sen tiedän että se oranssi Dodge Charger R/T siinä ei ole huippunopeuden puolesta mitenkään erikoinen nykymittapuulla. Toki se kiihtyy nollasta sataan alle kuuden sekunnin vaikka onkin melkoinen malmikasa, mutta muuten moderneilla poliisiautoilla ei pitäisi olla mitään ongelmia pysyä vauhdissa mukana. Luultavasti mutkaisella metsätiellä mun Volvo 240:kin pysyisi sen takapuskurin tuntumassa...
1) Klassisten muskeliautojen huippuvuosina autojen suorituskyky ilmoitettiin vakuutussyistä hävyttömästi alakanttiin. Lisäksi autoihin oli saatavissa huimia jälkiasennettavia virityssarjoja joilla suorituskykyä saatiin nostettua entisestään. 2) Yhdysvalloissa suositut vakioautosarjat saivat alkunsa siitä kun dixielandin pontikkakuskit alkoivat virittämään autojaan poliisia nopeammiksi. Bootleggereitten ja poliisien välillä käytiin kiivasta kilpavarustelua ja kilpa-ajoa niin pitkään kun kieltolakia riitti minkä jälkeen autonrakentajat ja kuskit siirtyivät stock car race:en. Perinne elää edelleen. -> Jos General Lee:llä on tai on koskaan ollut esikuvaa todellisuudessa se on ollut aikanaan käsittämättömän nopea laite ja nykymittapullakin nopea.
Semmonen jaksaa ihmetyttää ku tietokoneelle tavataan antaa leffoissa / sarjoissa käskyt näppäimistöllä, ite tulee käsiteltyä konetta varmaan 94%:sti hiirellä.
Tuo nyt ei niinkään niin ihme ole, monesti (esim. tekstinkäsitelyssä pikanäppäin oikaisut ovat paljon helpompia kuin hiiren käyttö, esim ctrl-s on PALJON helpompi homma kuin nostaa kädet näppäimiltä ja käyttää hiirtä), mutta sitä olen itse ihmetellyt miksi elokuvatietokoneeet on niin usein varustettu dataprojektorilla, ja vielä niin, että se heijastaa näytön kuvan käyttäjän kasvoille?
Huippunopeutta ja kiihtyvyyttä voidaan toki nostaa mutta muut ajo-ominaisuudet vaikuttavat myös. Auton olisi hyvä pysyä tielläkin, ja siitä syystä noilla vanhoilla muskeliautoilla ei kovin kovaa voi normaalioloissa ajaa. Ovaaliradalla ehkä voi kun siellä tyypillisesti mutkatkin on kallistettu helpottamaan auton radalla pitämistä mutta se on toinen juttu se. Nyt vaan puhutaan ihan eri vuosikymmenestä. Vaikka se olisi viritetty muuten Charger Daytonaa vastaavaksi (huippunopeus riittävän pitkällä radalla 200mph) siitä puuttuu kaikki sen aerodynamiikkaa parantavat osat -> ei kulje yhtä kovaa eikä pysy edes ovaalilla radalla vauhtia hidastamatta. Eiköhän tämä riitä tästä..? Jos et muuten usko niin hommaa jostain vastaava kulkupeli ja kokeile miten pitkään se pysyy kaasu pohjassa ajettaessa tiellä. Omalla vastuulla tietenkin, en maksa sakkoja yms enkä sairaalakuluja/hautajaisia.
Poliisi-setän lahnassa on tänäkin päivänä suora taka-akseli ja lehtijouset, dukes of hazard korimallissa taisi olla vieläpä tikapuurunkokin, sekä tietysti painava V8 keulalla. Tässä tarkoittamassani kohtauksessahan meneillään oli kilpa-ajo, siis tavallisella, mutta suljetulla, tiellä ajettu autokilpailu, jossa useita ammattimaisia vauhtiniekkoja kilpaili jonkin sorttisesta pystistä tahi mestaruudesta. Kärjen tuntumassa oli siis tämä päähenkilöiden ohjastama kilpuri, jonka poliisi-sedät halusivat niin kovasti pysäyttää. Poliisit ohittelivat muita kilpailijoita radalla vaivatta, ja saavuttivat leikiten päähenkilöiden auton. Mikäli poliisiautot todellakin ovat noin ylivertaisia tarkoitusta varten rakennettuihin kilpa-autoihin verrattuna ja rivipoliisin ajotaidot paremmat kuin oikeilla raliikuskeilla, niin miksei police inteceptor ole suositumpi automalli kisoissa? Mikseivät kaikki poliisit ole lopettaneet leipätyötään ja siirtyneet ajamaan kilpaa ammattimaisesti, kun kerran automaattisesti ylivertaisen koulutuksensa johdosta ovat voittamattomia kilparadalla? Spoiler Eipäs hätäillä turhia
Käsittääkseni ainoa takavetoinen henkilöautomalli jota poliisiversiona jenkkilässä vielä myydään on Fordin Crown Victoria, ja siinä on kyllä kierrejouset, olleet jo pitkään. Ja tosiaan siinä on erillinen runkokin. Ja se on yksi syy miksi se menee kaupaksi - se on siten kestävämpi rakenteeltaan ja niinpä sillä on mukavampi törmäillä. Ja tietenkin V8 on tarpeen kun halutaan liikkua nopeasti. Takaveto tehokkaan moottorin kanssa myös mahdollistaa temppuja joita etuvetoisella ei pysty tekemään, kuten auton kääntämisen lähes paikallaan; varmasti hyödyllinen ominaisuus takaa-ajo tilanteissa. Ja mitä tuollaisen lahnan suorituskykyyn tulee, niin virallisia lukuja on vaikea löytää mutta wikipediassa mainitaan mm seuraavaa: Tuo on tietysti teoreettinen nopeus. Ja uudemmissa malleissa nopeus on rajoitettu teknisistä syistä vajaaseen kahteen sataan. Mutta Dukes of Hazzardissa ne autot on vm 2005 tai vanhempia. Capricen sanotaan olleen (valmistus loppui jo 1996) Fordia suorituskykyisempi, mutta varsinaisia suoritusarvoja en sillekään löytänyt, ilmeisesti todellinen huippunopeus käytännön oloissa olisi kuitenkin noin 200km/h. Joo, nyt muistan kohtauksen... ja enkös minä jo sanonut että tuo on KOMEDIA eli sen on tarkoitus olla hauska - tuo olikin aika huvittava kohta. Mutta eikös ne takaa-ajaneet jotain avo-Cadillaciakin siinä? Se nyt ei ainakaan ole huippunopea. Koska autokisoissa auton ei tarvitse olla katulaillinen vaan on mahdollista rakentaa vieläkin parempia kulkuneuvoja? Poliisin työ on kutsumusammatti. Ja kaikki eivät halua ajaa kilpaa. :hitme:
Kliseinen moka elokuvissa: Jotakin asiaa tutkivat ovat keränneet kiinnostuksensa kohteesta sadoittain lehtileikkeitä, mutta yhdessäkään ei ole lehden nimeä tai päiväystä. Ei kukaan vakavasti asiaansa ottava tutkija voi työskennellä tuntemattomasta lähteestä tuntemattomana aikana saadun tiedon varassa. Jos esimerkiksi sarjamurhaajan tekemisiä ei pysty pistämään aikajärjestykseen, niin on mahdotonta saada tapahtumista kokonaiskäsitystä. Räikeästä esimerkistä käy vaikka Fox William Mulderin lehtileikkeillä tapetoitu työhuone elokuvassa "The X Files: I Want To Believe" (2008).