Atlantic Film ja Future Film...taitaa olla nyt yksi ja sama. Tuosta tulevasta Atlanticin Luolakarhun klaani-julkaisusta: Mitä eroa sillä on aiemmin ilmestyneeseen Scanboxin versioon? Tuleekohan siitä samalla Blu-ray, vai onko tämä taas vaan sellainen uusintajulkaisu pelkästä julkaisemisen ilosta muutaman lisäeuron toivossa?
Ei enää vähään aikaan. Future toimi kyllä aiemmin Atlanticin levittäjänä Suomessa, ja ihan tommottis sivuhuomautuksena suurin osa Futuren vanhoista, haukutuista julkaisuista oli Atlanticin kädenjälkeä. Ääni on Atlanticilla vain stereo, kun vanhassa oli DTS 5.1 ja DD 5.1. Kuva saattaa sitten olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, muttei luultavasti parane, koska Scanboxin kuvanlaatu pitäisi olla ihan kelvollinen. BD:tä ei ainakaan samalla kertaa näy eikä kuulu.
^ Jeps, kiitoksia infosta. Eipä tarvitse päivittää ja voipi rauhassa aloitella lukemaan romaanisarjan ekaa osaa jonka moukan tuurilla löysin taannoin kirpparilta 2:lla.
Onko kukaan nahnyt tota Futuren Blow Out levya, etta mahtaako olla kuvanlaadultaan millainen julkaisu?
Vaikka olenkin puusilmä, niin en havainnut kuvanlaadussa mitään ongelmia. Kuvan pitäisi olla myös anamorfinen sekä oikeassa kuvasuhteessa. Elitistin arvostelu
Blastfighter on ilmestynyt jo, mutta infotaan sen verran että: Elokuva on italiankielisellä ääniraidalla (+suomitekstit), englanniksi dubattu versio löytyy extroista mutta ei sisällä tekstityksiä. Kuvanlaatu oli omiin silmiin ihan OK-tasoa ja oikealla kuvasuhteella 1.85:1. Itse leffa on edelleen kova ja brutaali, joskin eläinten ampumiset tympivät ainakin meikäläistä.
Uskomatonta kyllä Future Film julkaisee vielä vuonna 2012 DVD:n letterbox-kuvalla: Fellinin Casanova. Kuvanlaatu ei ylimalkaan ole hääppöinen. Ranskassa on julkaistu blu-ray, jota on kehuttu (Blu-ray.com). Kuvanäytteitä Future Filmin levyltä: Spoiler Bittivirta:
Kirjastosta tuli vastaan jälleen Future Filmin letterbox-julkaisu viime vuodelta: Joka pirua kutsuu (Shout at the Devil). Tällä kertaa julkaisu on myös ehta NTSC→PAL-konversio, johon ei ole tehty PAL-nopeutusta. Kuvanlaatu on todellakin silkkaa töhryä: Spoiler Lisäksi elokuvaa on lyhennetty rankasti: teatteriversio on tiettävästi 164 minuuttia (Suomessa 153 minuuttia vuonna 1976), mutta DVD:llä tarjotaan vain 115 minuuttia. On turhauttavaa, että kirjastot huijataan ostamaan tuollaisia tekeleitä julkisilla varoilla.
En tiedä minkä suodattimen läpi tämä Futuren julkaisu on vedetty, mutta likainen on ollut. Kuvassa lilluu valkoisia täpliä tai mitä lie häiritsemässä koko ajan.
Future Film on taas töhrinyt yhden klassikon: Henri-Georges Clouzot’n dokumentin Picasso – arvoitus (1958). Elokuva on kuvattu osin CinemaScope-formaatissa, mutta Future Film on pannut koko elokuvan DVD:lle alusta loppuun kuvasuhteella 1,33 : 1. Niinpä anamorfisesti kuvattu CinemaScope-jakso näkyy rumasti litistyneenä täyskuvana (4 : 3). Tämä elokuva olisi pitänyt tallentaa DVD:lle anamorfisena, niin että alkupuoli on reunapalkitettu (”pillarboxed”) 1,37 : 1 ja loppuosa anamorfinen (”letterboxed”) 2,35 : 1. Liian monimutkaista Vaasan kavereille. Kuvanäytteitä: Spoiler Elokuvan alkuosa esitetään oikein: 54 minuutin kohdalla siirrytään anamorfiseen kuvaan. Picasso sanoo: ”Anna minulle iso kangas.” Seuraa efekti, jossa valkokangas avataan. Tämä näkyy jo väärällä kuvasuhteella: Tämän jälkeen maalaukset näkyvät vääristyneinä. TV-ruudussa näkyy: Oikea kuvasuhde olisi ollut tämä: Taiteilija nähdään laihdutettuna: Oikea kuvasuhde olisi ollut tämä:
Elokuva King Kongin poika (1933) julkaistiin tänä vuonna, mutta kyseessä on NTSC→PAL-muunnos, jonka kuvanlaatu on lähinnä töhryinen. Ilmeisesti saksalainen ja brittiläinen PAL-julkaisu ovat oikealla nopeudella. Kuvanäytteitä: Spoiler