Ovatko terveyssiteet tai tampponit sitten tosiaan oikeasti jonkun teini-iän ylittäneen mielestä jotenkin noloja, huvittavia tai hävettäviä? Eipä ole edes mikään tuollaisista tunteista edes juolahtanut mieleen.
Eivät ainakaan minulle. On vain eri asia hyväksyä moinen asia ja todeta se luonnolliseksi kuin sitten esitellä sitä televisiossa pitkin päivää. Ehkä tpi:n perheessä sitten terveyssiteistä ja kuukautisverestä puhutaan ruokapöydässäkin...
Terveyssiteistä ja kuukautisista sinällään kyllä varmaan on puhuttu ruokapöydässä, eikä kyllä ikinä ole edes tullut mieleen että siinä jotain erityistä olisi. Siis ihan oikeasti on aikuisia, jopa parisuhteessa eläviä, ihmisiä, joista jotkin terveyssiteet on noin nolostutavia?! Te ette varmaan kaupastakaan "uskalla" ostaa vaimolle tamponeja?
En tässä edelläänkään pidä kyseistä aihetta nolostuttavana. Tietyillä aiheilla on vain aikansa ja paikkansa. Onhan niitä pariskuntia, jotka päästelevät ilmavaivojaan yhdessä ja tarkoituksella kuuluvasti, ja sitten niitä haistelevat ja naureskelevat. Joidenkin mielestä tämä on vain suloista ja suhdetta syventävää. Toisista taas ilmavaivat ovat asia, joilla ei nyt pitäisi ylpeillä tai lukea osaksi suhteessa tapahtuvaa laatuaikaa. Olenpa minäkin ostanut kaupasta terveyssiteitä ja mikäli se kuulostaa epäilyttävältä, niin ihan tyttöystävälle niitä ostin. Toisin sanoen kyse ei ollut Ketonen&Myllyrinne-vedosta.
Ah, joskohan täällä härmälässäkin päästäisiin joskus tulevaisuuden makuun ja rajoitettaisiin mainosten äänenvoimakkuus korvia vihlovasta ulvonnasta takaisin siedettävälle tasolle. Ilmeisetsi rapakon takana tämä tulee olemaan tosiasiaa jo lähitulevaisuudessa: Congress turns down the volume on TV commercials. Eli jenkeissä on mennyt läpi laki, jolla säädellään mainosten äänenvoimakkuutta tarkoituksena saada ne samalla tasolle muun ohjelmiston kanssa. Tästä on haaveiltu pitkän aikaa täälläkin, mutta en ole koskaan osannut kuvitella, että tähän raivostuttavaan toimintatapaan tulisi koskaan muutosta. Ehkäpä tämä antaa toivonkipinää tännekin.
Tuota, tarkoitin lähinnä näitä mainoksia, joissa mainostetaan välineitä hiivatulehdusta vastaan (puikko sisään ja silavaa ympäri ). Ja sitten se peräpukamajuttu, jossa nainen hieroo takamustaan mäntyä vastaan...:sick: Siis ei ne minusta ole noloja vaan pikemminkin öklöjä ja vieläpä melko huonosti tehtyjä. Nämä sideharsomainoksethan ovat isommilta puljuilta ja pyörivät monessa maassa - lieneekö siksi ovat toteutettu paljon paremmin.
Ei voi taas ymmärtää. Pitäisikö pikkupoikien puhua kirjakieltä ja kertoa "ilmavaivoistaan"? Kuka normaali lapsi niin tekee, varsinkin keskenään jutellessaan?
Ei varmastikaan kovinkaan moni lapsi. Ehkä tässä tapauksessa olisikin ollut parempi kehittää joku muu idea. Vai haluaisitko seuraavaksi WC-paperimainoksen, jossa puhutaan "p#skasta"? No joo, onhan "pieru" loppujen lopuksi suhteellisen viaton sana, mutta kyllä se ylittää mielestäni sen rahvaanomaisuuden kynnyksen. Minun puolestani ihmiset voivat normaalielämässä käyttää millaisia sanoja tahansa. Tässä onkin kysymys siitä, että televisiomainokset ovat suunnattu kaikille ja niinpä asiallinen ja tyylikäs ilmaisu, joka toki voi ottaa moderneja vaikutteita niin kielestä kuin kulttuurista, on paikallaan. Jos mainoksissa alettaisiin puhumaan kunkin näyttelijän omalla murteella, yhtä nopeasti ja mumisten kuin oikeassa elämässä käyttäen slangisanoja/lyhenteitä/finglishiä, niin eihän siitä mitään tulisi.
Eikö aika moni mainos perustu murteeseen (välilllä onnistuneesti, välillä vähemmän) tai puhekielisiin ilmauksiin? Emme onneksi elä Pohjois-Koreassa. TV tuuttaa tuntikaupalla kaiken maailman sontaa ja sitten mainosten pitäisi yhtäkkiä olla "asiallisia ja tyylikkäitä"? Yleensä ei jaksa katsella mainoksia, vaan tallenteista kelaan yli ja livenä vaihdan kanavaa tms. Joten sinänsä aivan sama.
Yleensä ne murremainokset tuppaavat olemaan joko tekstitettyjä tai sitten se murre on siinä vitsinä. En ainakaan äkkiseltään muista yhtään vakavalla otteella tehtyä mainosta, jossa vedetään oikean elämän murteella. Ovathan toki ajat niin muuttuneet, että enää ei mainoksissa teititellä ja "minulla" voi olla myös "mulla". Jos Jethro Rostedt pistetään vaikka vakiautomainosääneksi ja nimenomaan hänen oikean elämän puhetyylillään, niin eivätpä ne mainokset hääppöisiä olisi. Tämä Valion mainos oli tehty vakavalla otteella ja sen takia "pierettää" särähti korvaan. Tosin varmasti tekijät ajattelivat, että lapsen sanomana "pierettää" ei särähtele, vaan tuntuu lähinnä hellyyttävältä ja saa aikaan pienen hymyn. Voimme kuitenkin kai olla yhtä mieltä siitä, ettei ko. termiä tai sen tasolla olevia ole pahemmin aiemmin käytetty mainoksissa.
No Activia-mainosten "nyt turvottaa" on vielä idioottimaisempi. Valion mainoksen suorempi ilmaus yllätti ja toki tätä "uutta sanaa" kavahdetaan koska ei telkkarissa noin saa sanoa.
En ole mainosta nähnyt, joten voi olla, että ei pitäisi kommentoida... Lapsilla tulee tietyssä iässä nämä pissakakkajutut, joten se on ihan normaalia, että niiden suusta kuulee kaikenlaista tekstiä, mitä ei ehkä aikuisten suusta ole tottunut kuulemaan. Toinen asia on se, että lapset käyttävät asioista yleensä niiden oikeita nimiä, varsinkin keskenään. Jotenkin kornilta kuulostaisi, jos lapset puhuisivat ilmavaivoista. Se ei menisi todesta. Se on pieru ja se on hauskaa. Pieru ei kuitenkaan ole mikään kirosana tai halventava sana, kuten p*llu. Tuo puolukkapäivämainosesimerkki (hieno sana) oli muuten hauska. :thumbsup: Mielellään tuollaista kuulisin telkusta. Tosin femakot kai tuostakin vetäis miehiä nenään.
Kyllähän Elvis on oikeassa. Pointtina tässä on se, että mainoksetkin edustavat omaa aikaansa, ja nykyään ihmiset tekevät ja puhuvat vähän mitä sattuu: ei ole rajoja. Länsimaissa vapaus on ylikorostunut ja kun ihmisillä ei tunnu olevan juuri mitään omaa tajua sisällön, tyylin, ja sopivuuden suhteen, niin kaikenlaista roskaa tulee esille. Ei tarvitse kuin seurata tässä ajassa elävien (eli nuorten aikuisten) puheita ja tekoja, tai erinäisiä nettifoorumeita, tai tv-sarjoja, taikka sitten näitä mainoksia jotka yrittävät mukautua nykyihmisten mielenliikkeisiin. Roskaa roskaa roskaa.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Nykyään mainokset ovat paljon tarkemmin säädeltyjä kuin aiemmin ja pienimmistäkin repäisystä seuraa yleensä kantelu Mainonnan eettiseen neuvostoon tai Markkinatuomioistuimeen.
Tuo nyt on vähän niin ja näin. Pätee lähinnä seksismin ja rasismin osalta. Mutta toisaalta homoja ja ruotsalaisia saa ilmeisesti esineellistää, epäilemättä siis miehiäkin. Toki tämä roska-ilmiö näkyy parhaiten tv-sarjojen ja elävän elämän osalta.
Mainonnan eettinen neuvosto on kyllä täysin naurettava paikka. Miettivät, että onko jonkun Panu-tytön tissit liian isot, kun samaan aikaan saa ihan puhtaasti puhua ihan puhdasta paskaa mainoksissa niin paljon kuin huvittaa, vrt. vaikkapa laservirittyihin magneetteihin pohjautuvat tasapainoa parantavat rannekkeet, tai 99 % luontaistuotekaupan kamasta, pahimpina "elimistöä puhdistavat" litkut jotka poistavat kuona-aineita.
Tuppaavat nuo esineellistämissyytökset olemaan usein turhanpäiväistä herkkänahkaisuutta, mutta eihän mikään estä esimerkiksi sinua tekemästä jostain mainoksesta kantelua, jos koet sen homoja ja ruotsalaisia esineellistäväksi.
Mhhmhaam mmhaammmh. Mhamh mhaa. Ahhahhhahhhmm onhmamnahm. Oikasmhma ohkahmhka rusettihmm. Minahhm laitansinulhhmhhmh. Oikusinäoletniikaunhmh Ahh! Hmhhhmkäsi! Haa huhuh. Veikkauksen uusi lahja-arpa sopii vaikkapa lahjaksi. Ja muilla uudistuneilla lahjoilla voit yllättää itsesi. YLLÄTYS!!!