Autonkuljettaja Paul Conroy (Ryan Reynolds) joutuu aavikolla yllätyshyökkäyksen uhriksi. Tilanteen äärimmäinen tukaluus paljastuu kuitenkin vasta Paulin tullessa tajuihinsa. Hänet on haudattu elävältä hallussaan vain sytytin, kännykkä ja hatarat muistikuvat tapahtuneesta. Paniikki ja kuolema kaivautuvat joka henkäisyllä lähemmäs Paulin yrittäessä paeta kynsin ja hampain omista hautajaisistaan. Katso elokuvan teaser Ensi-ilta Suomessa 01.10.2010 (USA:ssa 08.10.2010)
Itse asiassa aivan loistava. Summannee leffan tunnelman melkoisen hyvin. On saanut hyviä arvioita Sundancesta, joten erittäin mielenkiinnolla jäädään odottelemaan.
Käsikirjoitus oli ainakin yksi parhaista mitä on tänä vuonna tullut luettua. Reynolds saanut myös kehuja ja ainakin alustavat puheet ovat olleet lupaavia. Tätä odotetaan kuin kuuta nousevaa!
Loistavia arvosteluja on saanut tämä leffa. Pari lainausta: "koettuna elokuva on hyytävä. Ainoa kommunikointikeino ulkomaailmaan on kännykkä, jonka avulla mies yrittää selvittää mitä on tapahtunut ja miten hän pääsisi arkusta pois." "Hienointa elokuvassa on, että se todellakin toimii loppuun asti unohtamatta konseptiaan." "Haudattu tarjoaa hienon, mieluusti teatterissa nautittavan elokuvakokemuksen. Enempää ei voi vaatia." Nämä lainattu film-o-holicin arvostelusta joka antaa neljä tähteä. Pikavilkaisut netin muihin arvosteluihin antavat neljää tähteä myös.
Itse olen menossa lauantaina katsomaan tämän, eli sunnuntaina osaan kommentoida itse elokuvaa. Vähän ristiriitaiset ennakko-odotukset tästä, mutta eiköhän se ihan katsottava ole.
Esimerkkitapaus yliohjauksesta. Käsikirjoitus oli huikean klaustrofobinen ja ahdistava kokemus lukea, mutta elokuva kärsii selkärangattomasta ja ylitse vedetystä ohjaamisesta. Kamera kieppuu ja heiluu arkussa lukemattomin eri tavoin, näköjään yrittäen luoda illuusiota nopeatempoisemmasta elokuvasta (mikä n.80 minuutin kestolla on turhaa), näin ollen pilaten koko fiiliksen ahtaasta ja pelottavasta tilasta. Potentiaalinen kauhu tuhotaan surkealla musiikilla, joka soi ihan taukoamatta jokaisessa jännittävässä kohdassa, jälleen kerran tuoden mukanaan keinotekoisen ja tekemällä tehdyn olon tuotokseen. Reynolds on erinomainen ja jokainen ääninäyttelijä, jota pätkässä kuullaan hoitaa hommansa hienosti. Mutta juurikin musiikin ja kameratyöskentelyn käyttö, sekä lopussa täydellisen uskon menettämisen elokuvan premissin tehokkuuteen heikentää kokonaisuutta niin, että jäädään kauas siitä erinomaisesta kauhuleffasta mikä tämän piti olla. 2/5 (tosin hyvänä päivänä Reynolds lisä voisi nostaa kolmeen tähteen).
Tänään Aamu-TV:ssä Tarmo Poussu ja ihastuttava, vanha Jyrki-tytskä, Satu Linnapuomi antoivat vuolaasti kehuja tälle pätkälle. Neljä tähteä molemmilta ja jännitys vain kuulemma tiivistyi loppua kohden. Pitänee tsekata.
Ihmeen hyvä pätkä, kun otetaan huomioon, että a) elokuvassa käytännössä vain 1 näyttelijä (ja vielä Ryan Reynolds - ei mikään lempinäyttelijä) b) ja tapahtuma paikkana on arkku, joka haudattuna maahan. Mukava katsella, kun tämä henkilö yrittää vängetä itsensä ulos arkusta ottamalla yhteyttä ulkomaailmaan. Kuten edellä on kirjoitettu, niin loppua kohden elokuva menettää hieman otettaan. Siltkin katsottava raina. Ahtaan paikan tunnetta olisi saanut olla lisää. Tiedä sitten miten tämä olisi toteutettavissa... ps. Kajaanin Biorexin digitaalinen kuva oli hyvä.
Erittäin hyvä, ahdistava leffa. Osittain menetti otettaan loppua kohden, mutta loppufiilis oli kyllä hyvinkin ahdistunut elokuvan jälkeen. 3.5/5. Takana olleet teinit vain pilasivat elämyksen ihan täysin ainakin minulle. Ilmeisesti odottivat jotain eeppistä toimintapläjäystä tältä ja haukkuivat ja metelöivät koko elokuvan ajan pilaamalla muiden elokuvan. Ketun retardit.
Sama, tai itse asiassa voisin antaa jopa 4+/5, konsepti oli kuitenkin sen verran erilainen, että jo siitä pelkästään pitää antaa plussaa. Minunkin näytöksessäni oli lauma pissiksiä jotka elämöivät läpi leffan, eivätkä ottaneet opiksi vaikka useampikin kehotti pitämään turvat kiinni. Kaikkiin näytöksiin pitäisi palkita Orionin tapaan vaksi, joka viskaa pihalle jos ei osaa käyttäytyä
Hyvä oli juu. Samalla periaatteella toimivaa jännitystä kuin Phone Booth aikoinaan, tosin tässä homma oli tietysti viety paljon pidemmälle. Elävältä hautaaminen edustaa itselleni varsin rankkaa ja ahdistavaa meininkiä, joten kyllä tätä katsoessa meinasi välillä tulla ihan fyysisiäkin reaktioita. Vähän on todellakin enemmän ja tällaista minimalismia harvoin näkee amerikkalaisissa elokuvissa jotka pääsevät näin laajaan levitykseen. Muitakin "Hollywood-sääntöjä" rikotaan ja lopputuloksena on piristävän erilainen leffa. Ainoa miinus tulee musiikista, mutta se onkin iso miinus. Kun elokuva on muuten niin omaperäinen, niin minkä ihmeen takia siihen on valittu tuollaiset agenttijännäreistä tutut sinfoniamässäilyt? Eivät sopineet elokuvaan yhtään ja rikkoivat täysin ahdistavan tunnelman. Elokuva on kuitenkin varsin hyvin kirjoitettu ja ohjattu, joten kyllä tälle pisteitä irtoaa scoresta huolimatta. ****/******
Tämä ei ole amerikkalainen, vaan espanjalainen (espanjalais-australialainen, jos tarkkoja ollaan) elokuva.
Vaikka toivoinkin, Spoiler ettei loppu olisi onnellinen, oli tämäkin melkoisen ahdistava. Ne pari viimeistä puhelua ja hiekan vääjäämätön lisääntyminen, huhhuh. Vähemmän yllättäen tämä ei ole kirvoittanut kovinkaan suurta menestystä Jenkkien lippuluukuilla, mikä on todella suuri harmi.
Spoiler Hyi vittu! Sanattomaks vetäs. Olipa ahdistava loppu ja elokuva. Piti nämäki kaikki laittaa tägeihin ****½ / *****
Samaa mieltä. Elokuva toimii hienosti allegoriana sille, miltä Irakin sota amerikkalaisista varmaankin alkaa jo tuntua: loputtomalta painajaiselta, josta ei pääse ulos. Spoiler Elokuva toimi hienosti, vaikka koko ajan pysytään arkussa. Oma arvio: 4/5.
Kunnianhimoinen konsepti ja olihan tämä teknisesti melkoinen taidonnäyte. Materiaali ei oikein meinannut riittää puoleksitoista tunniksi. Vartin verran olisi voinut saksia pois. Elokuvassa puhuttiin tosi paljon. Jotenkin odotin/toivoin, että elävältä haudatusta miehestä kertova elokuva olisi sisältänyt huomattavasti vähemmän lässytystä. Ainakin ne pahimmat politikoinnit olisi voinut jättää väliin. Ei mielestäni vuoden terävintä kärkeä, mutta mielenkiintoinen kuriositeetti kuitenkin. 3/5 Tätä minäkin ihmettelin. Minimalistisempi score olisi toiminut paremmin. Tyyliin Clint Mansellin score Moon-leffassa.
Odotukset olivat korkealla arvostelujen perusteella ja ei todellakaan pettänyt. Yksi tämän vuoden parhaista mitä olen katsonut. 4/5
Kerrassaan loistava elokuva ja kannanotto. Hieno, omanlainen konsepti ja hyvin toteutettu. Juuri tällaista odotan elokuvilta kun katson niitä. Spoiler Se, ettei arkusta poistuta missään vaiheessa lisäsi hienosti ahdistavuuden fiilistä. Plussaa myös tylystä lopusta. Evil coproration-shitin lakikikkailuineen olisi voinut ehkä jättää pois, mutta toisaalta ehkä sillä haluttiin lisätä jo kolossa olevan hahmon tuskaa entisestään.