Aivan turha heitto. Parempi ettet matkusta autolla laisinkaan, jos noin hirvittää. Voi siihen kolariin nimittäin joutua vaikka ajaisi aina rajoituksen mukaankin. Suoraan ylinopeuden takia onnettomuuten joutuneet ovat usein "järjettömiä kaahareita" jotka todellakin kaahailevat järjettömästi. Tyypillistä on nuori ikä ja typerä riskinotto sekä käsitteen "tilannenopeus" täydellinen tuntemattomuus. Näitä kaahareita ei voida missään nimessä suoraan verrata ~90kmh työmatkallaan ajavaan. Suoralla, tasaisella ja hyvä näkyvyyksisellä maantiellä ei ole järkeä körötellä 79kmh nopeudella. Tulen ajamaan jatkossakin sitä vauhtia mikä kulloinkin itselleni sopii, siis aina mielestäni sopivinta tilannenopeutta. Tuohon polttoaineen kulutukseen edelleen: Eräät kuusivaihteiset autot (kokemusta lähinnä vw malleista) eivät jaksa maantiellä aina kulkea kahdeksaakymppiä kuutosvaihteella. Yhdeksänkympin nopeus on sopiva minimitaso mikäli haluaa pitää suurimman (=taloudellisimman) vaihteen valittuna. Kuka? Tekikö hän muutakin kuin oli turistioppaana? Ihmettilin hiukan näin laajaa uutisointia, koska en ollut koskaan kuullutkaan hänestä.
Uutisen mukaan oli myös vuonna 1996 jonkun kirjan julkaissut, mutta oli kyllä kyseinen henkilö minullekin täysin tuntematon.
Hauskimpia miehiä sitten ever, halusi todistaa muinaisen kalliolinnan olemassaolon hakkaamalla sen itse kallioon.
Itselläni on VW Golf Variant 1.4 TSI, noin 140 heppaa. Vaihteisto on kuusivaihteinen ja moottori jaksaa vääntää hyvin vielä 60 km/h nopeudessa. Samalla vaihteella voi siis ajella 60 - 120 km/h rajoitusalueilla. Vasta taajamassa pitää vaihtaa pienemmälle. Ajotietokone näyttää hetkelliseksi kulutukseksi 60 km/h nopeudessa noin 3,5 - 4 litraa sadalle kilsalle. Taloudellisuusennätys on 4,9 l/100 km eräällä useasti ajamallani noin 150 kilsan lenkillä nopeusrajoitusten (enimmäkseen 80 km/h) mukaan ajaen. Kyllähän nuo ajotietokoneet yleensä valehtelee jonkin verran, mutta noin litran säästäisi, jos ajaisi 60 km/h nopeudella. Sitä nopeutta en kyllä minäkään jaksaisi.
Auto OT jatkuu Spoiler Sukupolvea tai paria uudempaa tekniikkaa siis käytössä kuin minulla. Havaintovälineenä on tällä hetkellä vm 2004 Golf Variant 4-motion, jossa lastutettu 1.9TDI. Käyttökelpoisen kierrosalueen alaraja on 1700-1800kierroksen tuntumassa. Tällä kierrosluvulla moottori jaksaa vielä käydä täristämättä myös ylämäissä. Tasamaalla tuo kutonen kyllä jaksaa tietysti vetää myös kahdeksaakymppiä, mutta vakionopeudensäädin käytössä olisi kömpelöä hämmentää pienempää silmään jokaista ylämäkeä varten, koska vakkari pomppaa pois päältä aina kytkintä painaessa. Alemmat vaihteet on mielestäni välitetty turhan lyhyiksi, ja kutonen on sitten reilusti pidempi. Liekö tämä sitten nelivetomallien ominaisuus. Kaikki tähän mennessä alle sattuneet kuusivaihteiset autot ovat olleet volkkareita, nelivetoja ja dieseleitä. Kierrosluku 90kmh mittarinopeudella 6. vaihteella on tasan 1800rpm ja hetkellinen kulutus 4litran molemmin puolin. 5. vaihteella samalla nopeudella kierrokset nousevat 2300rpm ja kulutus yli 6litraa. Kahdeksan minuutin päivittäinen säästö työmatkoissa on jo merkittävä, esimerkiksi 22min vs 30min. Omat ajoni ovat lähes yksinomaan maantietä, yleisimmälle kotimatkalleni osuu vain kolmet liikennevalot ja alle 2km kaupunkirajoitusta. Ruuhkaa ei tämän kokoisessa taajamassa pääse syntymään joten maantieosuuden "säästöjä" ei myöskään pysty menettämämään ruuhkassa seisomalla. Mutta jokohan alkaisi riittää aiheesta..
Ei kyllä kovin pieni uutinen, mutta arvotaan tänne Sony on päättänyt lopettaa Walkman-kasettisoittimen valmistamisen. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2268163
Jos sinä 800 kilometrin ajon aikana koetat nostaa keskinopeutta 20/h niin siinä huippujen pitää olla jossain ihan muualla. Olen joskus ajanut melko säännöllisesti pitkää matkaa ja huomasin kyllä että vartin säästäminen ajoajassa edellyttää ihan pirunmoista kaahaamista. Oikein pitkällä moottoritieosuudella se onnistuu hiljaiseen aikaan mutta muuten ei. Kun Turku-Helsinki moottoritie valmistui, niin Turunreissujen ajoaika lyheni itseasiassa melko vähän.
No kohta varmaan Guntheritkin lopettavat asentamasta kasettisoittimia autojensa ensiasennussoittimiksi....
Ja jatkuu: Spoiler Kyllä se niin vain on, että autot on tehty sellaisiksi, että taloudellisin maantie-matkanopeus on about 90 km/h. Tämä koskee lähes kaikkia tavanomaisia henkilöautoja. Selvästi hitaammin ajamalla pääsisi ehkä halvemmalla/100km, mutta yleensä 90 on taloudellisempi kuin esim. 80. Yli 90 nopeudet taas ovat melkein poikkeuksetta kalliimpia.
Tähän on ihan pakko vastata, vaikka OT:tä mennäänkin jo reippaasti. Missään normaalissa henkilöautossa ei 90km/h nopeus kuluta vähemmän polttoainetta kuin 80 km/h nopeus. Pitäisi kyllä olla vähän faktoja tuossa tukena, jos tuommoista väittää.
Tästähän käytiin 'vasta' joko täällä tai murossa keskustelua ja joku esitti ne faktat. Olin itsekin postaamassa että 90km/h on se vähiten kuluttava nopeus.
Itse en ole kyseistä keskustelua nähnyt. Mielellään kyllä lukisin aiheesta. Googlella en ainakaan keskustelua löytänyt.
Eivätpä tainneet syntyperäisiä olla. Afrikan maissa on edelleen kaiken maailman noitauskomukset valloillaan, henkiparantajat kertoilevat aidsin parantuvan neitsyen raiskaamalla jne. Kaipa joku joka moiseen uskoon on kasvatettu, voi ihan yhtä hyvin uskoa vaikkapa paholaiseen fyysisenä olentona joka tulee koteihin hiippailemaan öisin.. Mutta pitikö pieni vauvakin mokomien heittää ikkunasta kadulle, ei riittänyt että itse tyhmyyksissään hyppäsivät