Minulla on ATI HD5750 näyttis ja CCC:stä pitäisi olla viimeinen versio. DVD-softana toimii PDVD 9 Ultimate. Mitään ulkopuolisia kodekkeja ei ole tällä hetkellä asennettuna. Ensinnäkin, mistä saan tsekattua ja säädettyä, skaalaataanko dvd-kuva jo koneessa vai tapahtuuko skaalaus vasta telkkarissa? En löydä tuollaista asetusta oikein mistään. Toiseksi, mistä näen, puretaanko BD-kuva näytönohjaimen tai prossun toimesta? Kysymykset voipi olla tyhmiä, mutta niin on kysyjäkin. Joten kiitokset avusta.
Ehkä hiukan erikoisesti aseteltu kysymys, mutta mikäli television natiiviresoluutio on jotakin muuta kuin tietokoneeseen asetettu resoluutio, niin eiköhän se televisio sen silloin skaalaa joko ylös- tai alaspäin. Natiiviresoluutiotahan televisiolle noin niinkuin yleensä olisi paras tarjota. Rautapurun käytön saanee varmistettua siten että tarkistaa PDVD:n asetuksista että kohdassa "Enable Hardware Acceleration (ATI Avivo)" kohdassa on väkänen laatikossaan. Leffan pyöriessä voi myöskin mennä asetuksiin ja varmistaa että väkänen on yhä laatikossaan. Tietokoneesta riippuen myös toiston aikainen prosessorin käyttö kielii siitä mikä komponentti suorittaa purkutöitä...
Kiitti vastauksesta, ja sorry erikoisesta kysymyksestä, mutta se tuli ilmeisesti kuitenkin perille.:thumbsup: Ensimmäiseen kysymykseen: olen ymmärtänyt, että skaalauksen saisi tehtyä laadukkaammin koneessa, tv:n skaalain tuskin on paras mahdollinen. On selvää, että full hd -töllö skaalaa sille syötetyn alle hd-tasoisen matskun tv:n natiiviresolle, mutta tarkoitus olisikin saada dvd-tasoinen matsku skaalattua jo koneessa niin, että tv:n ei tarvitse enää skaalausta tehdä. Miten tämä siis onnistuisi? Rautapurun osalta, täppä näyttäisi olevan rastittuna, eli rautapurku on sen puoleen sitten ollutkin päällä, kuten on ollut tarkoituskin. Täytyy tsekata tuo prossukäyttö vielä toiston aikana varmuudeksi. Ja edittiä: prossukäyttö näyttäisi speedfanin mukaan heiluvan 15-30 tienoilla (prossuna Athlon II X3 405e), eli ilmeisesti prossulla ei pureta. Ja BD-toiston aikana täppä on rastittuna, mutta siihen ei edes pääse tekemään muutoksia, koko kohta on harmaana (miksiköhän, miten prossupurun sitten saa päälle?). Kyseiseltä video-välilehdeltä pääsee muokkaamaan vain color profilea.
Näyttötilaksi tietokoneesta eli ATI Catalyst Control Centeristä 1920x1080@50Hz, näin arvelen. Toiston aikana PowerDVD:n rautapurkuvalinnan kuuluu olla harmaana, lennossa ei voi tehdä muutoksia asetuksiin.
Määritteleekö näytölle asetettava resoluutio sen, että skaalaus tapahtuu jo koneessa, onko se näin yksinkertaista? Ok, tuo kuulostaa järkevältä, täytyy vielä testata illalla.
Kyllä, jos valitset tv:n natiivi resoluution, niin silloin kuvaa ei skaalata enää televisiossa. Herzi lukema on myös tärkeä, eli blu-ray elokuvissa se on usein 24hz, suomalaisissa tv lähetyksissä ja elokuvissa valitse 50hz ja jenkki sarjoissa 60hz, eli taajuuden monikerrat käyvät myös. Esimerkiksi xbmc osaa valita resoluution ja taajuuden lähdemateriaalin mukaan itse.
Ok, kiitti infosta. En kyllä oikein ole jaksanut xbmc:n kanssa pelata, kun sillä ei ilman järjetöntä säätöä saa katsottua bd-leffoja. Eli pdvd:llä mennään.
Skaalaus kannattaa yleensäkin hoitaa siinä toistoketjun osassa, joka purkaa pakatun videomateriaalin, koska silloin skaalaimella on käytettävissään videota pakattaessa tehdyt liikesunnan ennusteet ymv. tiedot alkuperäisestä videokuvasta Pelkkien kuvapikseleiden perusteella tehty skaalaus ei anna parempaa tulosta, ellei skaalaimien laadussa ole isoja eroja.
Eli tietokoneen ollessa kyseessä aina näytönohjaimella? Vai meinaatko, että jos käytetään softapurkua, niin skaalaus kannattaisi hoitaa myös ohjelmallisesti?
Mikään nykyinen ohjelmisto tai näytönohjaimen skaalaustoteutus ei tietääkseni hyödynnä dekooderilta saatavia liikevektoreita, vaan ne lasketaan tarvittaessa erikseen. Tällä hetkellä näytönohjainten jälkiprosessoinnissa ei taideta edes käyttää liikekompensointia vain ainoastaan yksinkertaista liikeadaptiivisuutta. Siis voit huoletta yhdistää softapurun näytönohjaimen lomituksen- ja kohinanpoistoon. Ohjelmistopohjainen kuvakoon muuttaminen esim. lanczos-menetelmällä on kuitenkin laadukkaampaa kuin näytönohjaimissa olevat suotimet (korkeintaan bicubic). Tästä saattaa olla etua skaalattaessa esimerkiksi progressiivista DVD-videota (R2:n tapauksessa yleensä 576p25-materiaalia) projektorilla katsottavaksi 1080p:ksi.
Eli kuvakoon ohjelmallinen muuttaminen voi ollakkin järkevää. Täytyykin testata tuota heti handbraken enkoodauksissa, se näyttäisi tukevan lanczosia. Pakkauslaatu on muuten todella hyvää, mutta nopeat liikkeet näyttävät huonolta, esimerkikisi urheilussa.
Lomitetut urheilutallenteet pitäisi käsitellä bob-tyyppisellä lomituksenpoistosuotimella, joka tekee jokaisesta eri ajanhetkellä esitettävästä kuvakentästä kokonaisen kehyksen. Tällöin siis kehysnopeus kaksinkertaistuu (576/25i -> 576/50p). Tämän voi tehdä ennen pakkausta esimerkiksi MEncoderin suotimilla (-vf yadif=1,mcdeint=0:0:10 on ok) tai AviSynthillä (TempGaussMC on erinomainen lomituksenpoistosuodin). HandBrakessa ei ole bob-suotimia, joten sen kanssa ainoa vaihtoehto on pakata video lomitettuna ja poistaa lomitus vasta katselun aikana, vaikkapa näytönohjaimen avulla.
Ok, luulin että yadif suodin on aina paras vaihtoehto lomituksen poistoon. Avisynthin tai mencoderinkin käyttö onnistuu myös, nyt käytämme ketjua comskip+projectx+mplex+handbrake tallenteiden käsittelyssä. Osaisikohan mikään softa käyttää näytönohjaimen lomituksen poistoa hyväkseen, eli lomitus poistettaisiin raudalla ennen muuta käsittelyä? Sitten olisi vielä yksi ongelma. Miten mpegin mukana oleva aspectratio flag saataisiin mukaan enkoodaukseen? Haluaisin suhteen vaihtuvan oikealla tavalla, handbrake valitsee nyt yhden kuvasuhteen koko tiedostoon. Jos flagia ei saa mukaan containeriin, niin huonompana vaihtoehtona kelpaisi myös jatkuva 16:9 suhteen käyttö niin, että 4:3 oleviin tallenteen kohtiin poltettaisiin mustat reunat laidoille. Tässäkin vaihtoehdossa pakkaajan täytysi osata lukea flagit koko videosta oikein. Mustien palkkien lisääminen voisi olla toimivampi tapa, kaikki ohjelmat/toistimet tuskin osaavat kaivaa kuvasuhdetietoja tiedostosta.
Yadif on kyllä ihan hyvä ohjelmistopohjainen suodin reaaliaikaiseen lomituksenpoistoon. HandBraken yadif/decomb toimii valitettavasti vain lähdevideon kehysnopeudella (25 fps -> 25 fps). Yadifissa on parempi reunojen interpolointi (edge-directed interpolation) kuin useimmissa reaaliaikaseen käyttöön soveltuvissa softasuotimissa. Se kuitenkin vääristää kuvan yksityiskohtia ja siinä on tavanomainen bob-suodinten hyppimisongelma, joka näkyy normaalilla 50/60 Hz:n kuvataajuudella terävien yksityiskohtien väreilynä (shimmering). Sama ongelma on myös näytönohjainten suotimissa. Bob-väreily heikentää uudelleenpakkauksen tehokkuutta, joskin H.264-enkoodereilla tämä on pienempi ongelma useiden referenssikehysten ansiosta. TempGaussMC vakauttaa kuvaa ja toimii vakiosäädöillä myös liikekompensoituna kohinanpoistajana, joten sen antama video pakkautuu arviolta 20-40 % tiiviimmin kuin perus-bobilla tuotettu video. Pari esimerkkivideota: http://forum.doom9.org/showthread.php?p=1433847#post1433847 http://forum.videohelp.com/images/g...olma_0-520_q3_yadif_mvbobmod_tgmca4_tdtmm.avi Onnistuu Nvidian näytönohjaimella ja AviSynthin DGDecNV-lähteellä (maksaa 15 USD). Etuna yadifmod+nnedi2:een tai muihin keskitason softasuotimiin on vain nopeus ja vähäinen CPU-kuorma, jolloin videoenkooderille jää enemmän aikaa. Paremmat softasuotimet kuten TGMC hidastavatkin koko pakkausprosessia huomattavasti. TGMC:stä kannattaa kokeilla QTGMC-versiota, jossa on yksinkertainen nopeusasetus. Atin näytönohjaimille ei ole muuta avointa rajapintaa kuin DXVA2. Teoriassa ffdshow-tryoutsin DXVA2-tuen avulla videon saa luettua näytönohjaimelta AviSynthin DirectShowSourceen tai DSS2:een, mutta enpä tiedä onko kukaan saanut tätä toimimaan. Tämä voi olla vaikea rasti. MPlayer osaa vaihtaa kuvasuhdetta lennossa, mutta en onnistunut tekemään samaa MEncoderilla. Yritin kikkailla expand-suotimen kanssa. AviSynthillä tuskin onnistuu sen paremmin vaan pitäisi paikata FFMS2:ta ja ehkä muutakin koodia. Olen itse välttynyt tältä ongelmalta tallentamalla vain sellaisia ohjelmia, joissa kuvasuhde ei vaihdu kesken kaiken muualla kuin mainoskatkoilla, jotka leikkaan pois. Tulevaisuudessa HD-lähetyksissä on onneksi vain yksi lopullinen kuvasuhde, vaikka video voidaankin lähettää 1440x1080-muodossa. Jep. "Motion adaptive" tarkoittaa että suodin prosessoi vain niitä kuvan kohtia, joissa havaitaan liikettä (eli ne kohdat joissa suoraan toistetussa lomitetussa videossa näkyy kampaefekti). Tällöin vältytään heikentämästä progressiivisen videon ja liikkumattoman lomitetun videon laatua. "Vector adaptive" puolestaan tarkoittaa reunojen interpolointia niiden suuntaisesti, koska muuten ne jäävät liikkuvissa kohteissa epätasaisiksi. Vektori viittaa tässä siis reunan suuntaiseen vektoriin, ei liikkeeseen. Atin ja Nvidian reunainterpolointi on hieman parempi kuin tavallisen yadifin. Nvidian vastaavat menetelmät ovat "Temporal" (motion adaptive temporal deinterlacing) ja "Temporal-spatial" (motion adaptive temporal deinterlacing with edge-guided spatial interpolation).
Kiitokset, juuri tuollaista laitojen väreilyä tulee liikkeessä, eli vaihto avisynthiin on varmaankin edessä. Jos pakkaus on huomattavasti hitaamapaa TempGaussMC:llä, niin pitää laittaa se käyttöön ainoastaan urheilulle. Tuo kuvasuhde ongelma tulee nimenomaan sellaisilla mainoskatkoilla, jotka comskip jättää leikkaamatta. Jos mainoskatko on pitkä ja ohjelman alussa, niin koko tallenne on väärällä suhteella, onneksi tätä tapahtuu ehkä kerran kuukaudessa. Comskipin saisi toimimaan lähes 100% varmuudella, jos tallentaisi kanavien kanavalogot. Nyt vaikkapa snickers mainoksen patkukka logo tunnistetaan ohjelmaksi.
Yritin viinkonloppuna löytää ratkaisua huulisynkkaongelmaan ja asensin mm. Win7:n uudelleen ja päivitin PDVD9:n PDVD10:iin (tosin vielä Trial-versio). Huulisynkkaongelma ei ainakaan täysin korjaantunut, mutta uusi suurempi ongelma ilmenee kuvanlaadussa käytettäessä rautapurkua (PDVD10:n asetus Enable Hardware Acceleration (ATI Avivo) täpättynä). Katsoin esim. eilen 007 ja Kuurakettia (dvd-versio) ja lopun kohtauksessa, jossa J & emäntä ovat sukkulassa jahtaamassa hermokaasupalloja, on kuvanlaatu täpällä aivan surkea verrattuna ilman täppää. Kuvassa on rakeisuutta ja ihmeellistä väreilyä ja värit ovat aivan haaleat/vääristyneet. Mielestäni tätä ongelmaa ei ilmene koko leffan läpi, ainoastaan valo- tai muiden olosuhteiden ollessa vähän erikoiset, kuten tuossa sukkulakohtauksessa. Samaa ongelmaa ilmenee vastaavanlaisissa kohtauksissa BD-elokuvissa. Näyttiksenä on siis Ati HD 5750 ja CCC:stä kokeilin versiot 10.10 ja 10.11 (ja sen mukana tulevat driverit yms), mutta vaihtamisella ei ollut tähän vaikutusta. Mistä tämä voisi johtua, onko CCC:ssä jokin asetus, mitä pitäisi muuttaa vai mikä eteen? Mielestäni PDVD9:llä ei ollut vastaavanlaista ongelmaa lainkaan. Voiko tämä johtua PDVD10:n Trial -versiosta? Sekin olisi kyllä omituista.. Mistä siis aloittaa ongelman etsintä?
Kellään ajatuksia/apuja tähän, "nmi" tai muut asiantuntijat? Koitin taas turhaan tänään saada homma pelittämään, en tajua mistä voisi johtua. PDVD:ssä ei ole paljoa asiaa koskevia säätmjä, enkä tiedä mihin CC:ssä pitäisi koskea.
Enpä osaa arvata ongelman syytä, mutta oletko kokeillut miten DXVA toimii muissa ohjelmissa, kuten MPC-HC:ssa? Jos siinä on sama ongelma, mutta softapurulla näkyy oikein, vika on näytönohjaimen ajurissa tai ajurin säädöissä.
En ole kokeillut, tällä hetkellä koneella ei ole muita toisto-ohjelmia Windowsin asentamisen jäljiltä. Näyttiksen ajureina on CCC:n ison paketin mukana tulleet ajurit, niiden käsittääkseni pitäisi riittää. Täytyy kokeilla vaihtaa CCC vielä johonkin vanhempaan 9.jtn -versioon. Onko jotain (free-ware) softaa, jolla voisin testata, onko näytönohjain itsessään rautana kunnossa?
Minä testaisin vain jotain toista mediasoitinta, niin selviäisi heti missä vika piilee. Tuskin siellä mitään rautaongelmaa on, jos kone toimii vakaasti.