Olen ymmärtänyt, että myös CI+ kortinlukijan tulee olla Cable Ready hyväksytty. Welhon sivulla linkistä aukeavalla listalla ei näy vielä po. hyväksyntää, mutta voihan se jo olla olemassa, ei vain ole ehtinyt sivulle.
Totta, ei näy. Oletin vaan kun se teräväpiirtosivuilla on, että olisi sitten tuo ainoa hyväksytty LA Digital. Mutta eihän se sen tarvitse olla. Selviäisi tietysti kaupassa käymällä mutta ei ole juuri nyt asiaa sinnepäin
Suora lainaus Laatuantennin sivuilta. "LA Digital CI+ -kortinlukija on tällä hetkellä saatavana Cable Ready HD -hyväksyttynä kaapelitelevisiokäyttöön soveltuvana versiona". Jossakin näitä pitäisi siis olla. Olihan siitä myös tuolla:http://www.ficom.fi/ajankohtaista/index_1.html?Id=1287990513.html
Onhan tätä: http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/8972A?opendocument&markID=10-70-60 http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/...16d653d43617465676f7279446973706c617956696577 http://www.jimmspc-store.fi/tuote/CAMCONAXCI+
Sekaisin menee pieniaivoinen ihminen näissä asioissa. Jos ostan cable ready hd-hyväksytyn kortinlukijan (CI+) ja minkä tahansa hd-telkkarin, niin eikö teräväpiirtomaksukanavat näy? Ei kai ne vaadi television tietoja kaapeliyhtiössä? Vuokrattavilla kortinlukijoilla vaativat nähtävästi. Eli vähensikö näiden kortinlukijoiden tuleminen markkinoille tv:n vaatimuksia? Tarvitseeko tv:n olla enää cable ready hd-hyväksytty? Kiitos jos joku selventää.
Eipä tainnut vähentää, Welhon sivulta: "Kortinlukijat toimivat uusissa, CI+-kortinlukijapaikoilla varustetuissa vastaanottimissa. HD-sisältöjä ostavan tulee myös varmistaa, että televisiovastaanotin on Cable Ready HD -hyväksytty."
Ei. Telkkarin täytyy omata CI+-kykyinen korttipaikka (Käsittääkseni olennaisin asia Cable ready HD:ssä (DVB-C-virittimen ja MPEG-4-purun lisäksi), vaikkei sitä missään suoraa sanotakaan. Ylimenokaudella on voinut käyttää myös vuokrattavaa kortinlukijaa minkä tahansa CI-paikallisen HD-kykyisen telkkarin kanssa (ilmoittamalla "hyväksytyn" eli Cable ready HD-listalla olevan malli- ja sarjanumeron operaattorille). Tämä on ylimenokauden ratkaisu, koska CI+-kykyisiä telkkareita ei juuri ole ollut (tilanne muuttunut uusissa malleissa). Sitä, kuinka kauan ylimenokausi jatkuu, ei ole missään sanottu. Liittyy tuohon samaan ylimenokauden juttuun. Tuo vaatimus positunee kunhan CI+-laitteet valtaavat riittävästi markkinaa (kenties niin kauan kuin nuo kanavat ovat nähtävissä myös ei-CI+-laitteissa?) Ei, vaan lisäsivät laitteiden (teknisiä) vaatimuksia CI+-tuen verran. Cable ready hd-hyväksyntä taas jäänee CI+:n myötä enemmän markkinointitermiksi ("toimii varmasti") kuin varsinaiseksi vaatimukseksi.
Ei kai tässä ole enää muuta mahdollisuutta kuin tuotannon päässä järkiin tuleminen tai sisällöntoimittajien yhdessä suorat sanat sanominen sinne suuntaan, mutta tuskin tulee tapahtumaan. Käytännössä itselle tämä tarkoittaa maksullisen HD -sisällön pysymistä boikotissa, koska järjettömyyksiä ei yksinkertaisesti tueta. Jos alkavat kunnioittaa kuluttajaa, niin asiaa harkittakoon erikseen. Peruskuluttajan osaa tässä asiassa miettiessä ottaa aika rankasti hattuun. Se mitä kuluttajat nyt voisi tehdä olisi nostaa meteli tämän asian "markkinnoinnista" ja myymisestä kuluttajien suuntaan. Asioista pitäisi käytännössä reilusti puhua niiden oikeilla nimillä, eikä yrittää piiloutua minkään tarrakokoelman taakse. Tarpeettomuuden ja teennäisyyden kategoriassa kanssa ollaan jo ajettu metsään ja lujaa Onko nyt vallitseva käytäntö se, että ihmiseltä, joka haluaa linkittää laitteensa, alkaa asiakaspalvelu tivaamaan väkipakolla telkkarin sarjanumeroita vai uskooko ne puhetta?
Kuka ylläpitää ja hallinnoi rekisteriä jossa on kuluttajien telkkareiden sarjanumerot? Mitä tapahtuu kun televisio saa uuden omistajan? Onko korttilinkitys katsottava vahvaksi kopiosuojaksi vai mikä se on?
Operaattori tuota hallitsee osana tilaajatietoja. Koska tuolla telkkarin sarjanumerolla ei ole teknistä merkitystä, ei tuota myymisjuttua varmaan ole edes pohdittu.
Kertokaapa kokemuksia onko ym. LA Digitalin CI+ kortti parituksella toiminut kuten pitääkin vai onko vielä jotain ylimääräisiä mutkia matkassa?
Tässä kokemuksia DNA:n kaapeliverkosta uudehkon Sonyn television kanssa. Linkitytin ja vaihdoin samalla kaapelikortin uudempaan paikallisessa myymälässä. Otin kokeeksi puoleen hintaan tarjolla olevan HD-kanavapaketin. Linkittäessä kyselivät erittäin ponnekkaasti television sarjanumeroita jne., mutta tarpeeksi asiaa valotettuani niitä ei sitten tarvittukaan, ainoastaan lukijan tarran linkityskoodi. Paljastui, että oli kuulemma ensimäminen CI+ tapaus ko. henkilöille. Samantyyppistä tilannetta oli tätä ennen DNA:n asiakasneuvonnassa, jonne soitin ennen lukijan ostoa toimivuuden varmistaakseni. Vastannut henkilö ei oikein tiennyt asiasta ja antoi aluksi väärää tietoa, mutta sai varmistettua sisäisesti toiselta taholta, miten asia oli, kun tarpeeksi kyselin. Meinasivat aluksi kovasti, että ainoa tapa on vuokrata heiltä moduuli. Selvästikään DNA:n henkilöstöä ei ole mitenkään laajemmalti informoitu tai koulutettu asian tiimoilta tai sitten halutaan pitää kiinni vuokrajärjestelyn ansaintalogiikasta. Mutta varsinaiseen käyttökokemukseen. Kun laitoin lukijan televisioon ja kortin sisään, lähtivät maksukanavat näkymään vähän ajan päästä. Olisikohan ollut vartin odottelu, että katseluoikeudet tulivat. Sen jälkeen kaikki toimii kuten pitääkin eikä maksu tai tavallisten kanavien käytössä ole käytännössä mitään eroa. Lukijan ja kortin kanssa kun televisioon "kytkee virrat" (valmiustilasta päälle), niin hieman ärsyttävästi tulee aina pakollinen kuitattava ilmoitus: "Tunnistus onnistui". Tämän tekstin kielen ja yleensäkin kortinlukijan käyttöliittymän kielen voi vaihtaa television valikoiden kautta. Joskus hyvin satunnaisesti on ollut tilanne, että tuota alun ilmoitusta ei tule ja tällöin maksukanavat eivät sitten näy ja televisio käyttäytyy kuin korttia/lukijaa ei olisi. Siitä huolimatta kortinlukijan ja kortin tiedot näkyvät television valikoiden kautta. Kerran kanavat lakkasivat näkymästä yht'äkkiä vaikka tuo ilmoitus oli käynnistäessä tullut. Nämä vikatilanteet ovat korjautuneet vain käyttämällä virrat pois katkaisijasta; valmiustilaan ja takaisin päälle kytkeminen ei ole riittänyt. Nyt muutamaan päivään tätä ei ole onneksi tapahtunut. Tiedä sitten mistä johtuu. Koska televisio toimii muutoin täysin normaalisti, epäilisin kovasti lukijan jumittelua. Kovin suuri ongelma ei ole ollut, sillä on sen verran harvinainen. Tiedustelin tästä asiasta viikko sitten sähköpostitse LA Digitalin / maahantuojan huollosta, mutta eivät ainakaan vielä ole vaivautuneet mitään vastaamaan. EDIT: Loppuyhteenvetona voisi todeta, että ihan ok vekotin ja aika pitkälti voi unohtaa sen olemassaolon asennuksen jälkeen.
Voinko muuten ostaa PC:n kaapelivirittimelle tuollaisen CI+ conaxlukijan. Olisi sitten lukija valmiina myös ennemmin tai myöhemmin tulevaa taulutelkkaria varten. Vai estääkö linkitys toiminnan myös SD-käytössä Cable Ready HD yhteensopimattomalla laitteistolla (tässä tapauksessa PC + Cablestar 2 HD)? LA Digitalin CI+ moduulin pdf-esitteessä kun osataan kerrankin mainita suoraan, että myös perinteiset SD-kanavat vaativat linkityksen. "CI+ -kortinlukija täytyy aina linkittää, vaikka sillä katsottaisi vanhempia SD-maksukanavia. Tästä syystä vanhempi ohjelmakortti voidaan joutua vaihtamaan uuteen, vaikka ei HDpalveluita tilattaisikaan." Ei kuulosta kovin huomaamattomalta, jos aina käynnistäessä pitää kuitata jokin CI+ ilmoitus. Tosin tämän suhteen on varmaan eroavaisuuksia eri TV-mallien kohdalla.
Niin, ihan samoja Conax-lukijoita ne on standalone ja pc -käytössä. Kiinnostaa se, että saako tällä uudella CI+ moduulilla edes toimimaan perus SD-maksukanavia. HD maksupuolihan ei tietenkään toimi, jos ja kun linkitys on aktivoitu.
Ei taida löytyä CI+ tukevaa PC rautaa. SD-kanavathan ei paritusta ilmeisesti tarvitse, ainoastaan silloin jos ottaa myös HD maksukanavia kortille.
Löytyykö mistään vapailta markkinoilta CI V1 kortinlukijaa samsungin televisioon? Ei kehtaisi vuokrata tuollaista, kun elisan pisteessä ja myös tuesta sanottiin, että pitäisi onnistua myös omaan kortinlukijaan myös CI v1:n kanssa... Mutta onko noita "vanhoja" ci v1 kortinlukijoita vapailla markkinoilla myynnissä missään?
Sepä siinä juuri onkin. Mielestäni myös SD-kanavat vaativat parituksen siinä mielessä, että jos korttia ei parita kaapelioperaattorille, niin myöskään SD-maksukanavat ei näy. Eikö tästä ole ollut paljonkin keskustelua tällä foorumilla. Monet kaapelioperaattoreiden asiakaspalvelijat kun eivät ole olleet tästä tietoisia ja ovat neuvoneet asiakkaista aluksi väärin. Myös jo pari viestiä taaksepäin lainaamassani LA Digital CI+ pdf-esitteessä on suoraan maininta: "CI+ -kortinlukija täytyy aina linkittää, vaikka sillä katsottaisi vanhempia SD-maksukanavia. Tästä syystä vanhempi ohjelmakortti voidaan joutua vaihtamaan uuteen, vaikka ei HDpalveluita tilattaisikaan." Mutta muuten taisi tulla selväksi, että PC:n Common Interfacen tulisi tajuta CI+ päälle, jotta homma toimisi edes SD-maksukanavilla.
Mitään varmaa tietoa itselläni ei todellakaan ole, mutta perus SD-maksukanavien ei pitäisi tarvita paritusta, saatika CI+ paritusta. Voithan ilmoittaa kaapelioperaattorille, että sinulla ei ole kuin perus kaapeliboksi conax lukijalla eli ei edes mahdollisuutta käyttää paritettavaa korttia tai CI paikkaa, johon laittaa CAM. En tiedä onko sitten uusilla sopimuksilla myös tuo pakotus parituksen ihmeelliseen maailmaan muuta kuin HD kanavilla, mutta ei ainakaan vanhoilla SD-kanava paketeilla tuota ole, koska suurin osa ihmisistä käyttää laitteita jotka eivät ole kykeneväisiä minkäänlaiseen paritukseen. eli jos otat vain SD-kanavapaketin, niin silloin tarvitset minkä tahansa perus Conax CAM:n, ei tarvetta CI+ CAM:lle, jota ei kannattakkaan hommata perus SD-kanavia varten, juuri tuon pakkoparituksen takia. edit: DNA:n sivut vahvistavat käsityksiäni https://oma.dnatv.fi/tilaus/ua04.asp?s=10 Ainoastaan HD kanavapaketin kohdalla * *) Kanavien katselu edellyttää Cable Ready HD –hyväksyttyä digiboksia ja HD Ready/Full HD –televisiota ja digiboksiin linkitettyä Katselukorttia tai Cable Ready HD –hyväksyttyä televisiota ja siihen DNA:lta vuokrattua CA-moduulia ja (4,94 €/kk) ja moduuliin linkitettyä katselukorttia. Tilaa DNA HD Kanavapaketti soittamalla numeroon 044 144 044. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 08 - 18 ja lauantaisin klo 09 - 16.30.