Vaikea sanoa, riippuu kovin omista tottumuksista+kuunteluympäristöstä; Itsellä matkaa 3,5m ja omakotitalo. 8040 on alimitoitettu omiin tarpeisiin ja tottumuksiin. Subbarin kera siis. Mutta on noillakin mukavasti pärjätty Suosittelen hankkimaan aina sen "pykälää liian ison".
Itellä ollu nyt 2pvä 8020 pari. Matkaa sohvalle 2.5m ja kovasti subbaria tekee mieli ainakin leffoille. Ei kaduta "noin pienet", mutta ei varmasti harmittaisi, jos isommat olisi ostanut. Täyttää tuo pari kuitenkin omat kriteerit ihan ok
8020 kauempaakin on takuuvarmasti parempi vaihtoehto kuin joku muu kaiutin (tämä ei tarkoita että mikä tahansa muu). Kannattaa oikeasti testata ja vertailla itse. Parhuuden maksimoinnissa ei mene kuin matti kukkaroon.
Kiinnostaisi kuulla muiden käyttäjien kokemuksia Genelec-seteistä ja Audysseystä... Onko kenelläkään Genelecin kajareita subbaria myöten, niin, että subin jakari olisi käytössä ja vielä olisi päässyt käyttämään setin kanssa Audysseytä? Itsellä on seuraava kokoonpano: 5 x 8030, 2 x 7060B ja Marantz Av7005. Vahvistimesta lähtee kuusi XLR-kaapelia toiseen subwooferiin, josta taas lähtee XLR-kaapelit kaiuttimille ja toiselle subille. Käytän siis subin jakosuodinta, joka säädetty 85Hz:iin. 8030:n volyymit oon säätäny kaakkoon ja subeista volume trim n. +6. Muusikit kuuntelen CD-soittimelta, joka liitetty analogisesti RCA:lla ja leffat katson Blu-ray-soittimelta, joka kiinni HDMI:llä. Tästä ketjusta oon aiemmin lukenut, että vahvistimesta olisi tällaisella kokoonpanolla hyvä laittaa kaikki kajarit largeiksi, sekä LFE-out subille. Jos käytän Audyssey:n automaattiasetuksia, niin, että kokoonpanoksi laitan vahvistimelle 5.1, niin silloin subin testisignaali tulee pääsääntöisesti keskikaiuttimesta ulos. Tämä siis tekee subin asetuksille aikamoista hallaa. Parhaiten oon saanu asetukset toimimaan, niin, että vahvistimelle laitan asetukseksi, että subia ei ole käytössä ja Audysseyn ajamisen jälkeen kaikki kaiuttimet largeiksi. Ainakin korvakuulolta kuulostaa erittäin hyvältä. Tuossa Marantzissa Audyssey on muistaakseni MultEQ XT. Tämän automaattiasetukset säätivät kaikkien kajarien volyymit -12dB, mutta Radioshackin mittarilla säädin kohdilleen. Leffoilla käytän MultEQ asetuksena Audyssey ja musiikilla Audyssey Flat. Molemmissa DynEQ on päällä, koska tämän laittaminen kiinni latistaa alapään ihan kuulumattomiin. Muusikilla Source direct ja Pure Direct asetukset kuulostavat erittäin aneemisilta ja alapäätä ei tule käytännössä ollenkaan. Mutta nykyisillä asetuksilla kuunneltaessa oon enemmän kuin tyytyväinen. Edellinen vahvistin oli Yamaha RX-V757, jossa Genelecit kiinni RCA-XLR-kaapeleilla. Vahvistimen vaihto teki erittäin hyvän parannuksen. Leffojen ääniin tuli sitä kaivattua tilavaikutelmaa ja leffateatterimaisuutta. Myös alapäähän tuli paljon kaivattua jytinää. Leffoista kuulee nykyään myös paljon yksityiskohtia, joita ei aiemmin kuullut. Musiikilla ylä- ja keskialueelle tuli myös selvästi erottelevuutta. Myös alapäähän tuli lisää potkua. Yritin myös tietokoneella ajella TrueRTA:ta, mutta en saanu tätä nykyisen tietokoneeni kanssa toimimaan. Tilasin kokeiltavaksi DVE:n HD Basics Blu-ray:n toivoen, että siinä olisi tarpeeksi testisignaaleja, joilla voisi vielä subien asetuksia mahdollisesti rukata. Saa nähdä, että onko tuosta levystä mihinkään? Mutta lähinnä nyt kaipailisin muiden kokemuksia Genelec-seteistä ja Audysseyn asetuksista. Lähinnä, että saisiko ajatuksia, että minkälaisia asetuksia voisi omaan settiin vielä kokeilla.
Sinulla on subbarien taso ainakin 6 dB pienemmällä kuin pääkaiuttimissa, riippuen subbarien SPL-tuplauksen käytännön toteutumisesta huoneessa. Oletko ottanut tämän huomioon? Järkevämmän kuuloinen asetus olisi bassot 0 dBu:ssa l. pelkkä subbarien SPL-tuplauksen kompensointi, hienosäätö vastemittauksen perusteella. Kuulostaa omatekoisilta vaiheenkääntö -kaapeleilta tai uuden esivahvistimen radikaalisti muuttuneilta asetuksilta.
Silloin kun käytössä oli vielä 1 subi, niin asetus oli 0 dB. Kun toinen tuli taloon, niin mittasin SPL-mittarilla, että subbarien volyymi olisi kasvanut 5-6 dB ja päättelin, että molempia pitää vääntää tuon verran hiljemmalle. Olin siis väärässä? Mutta ottaako tuo 0 dB-asetus siis huomioon SPL-tuplauksen? Kaapelit oli kunnossa. Esivahvistimen uuudet asetukset varmasti syynä.
Tekemäsi subbarien volumetuplauksen kompensointi on ihan oikein. 0 dBu -säätö subbasissa vastaisi kahden subbarin toistamana pääkaiuttimien -6 dBu -säätöä. Nykyinen säätösi l. subbasissa +6 dBu on kahden subbarin toistamana 0 dBu l. kuusi dB:ä alle pääkaiuttimien -6 dBu -tason. Tarkoitin että pidätkö tarkoituksella subbasia 6 dB pääkaiuttimia pienemmällä, kenties kompensoimassa yleistä tasonnousua ja/tai jonkin taajuusalueen korostumaa? Jos kyse ei ole pelkästään yleisen tasonnousun kompensoinnista, anna Audysseyn tehdä temppunsa korostuman poistamiseksi: aseta subbasten tasot 0 dBu, pääkaiuttimien jatkaessa vanhassa säädössä -6 dBu. Taajuusvastemittaus kertoisi asioista eniten.
Pitääpä kokeilla... Taajuusvasteita haluaisin kyllä mittailla, mutta tuo tietokoneen kanssa tolskaaminen ei oikein ole sitä ominta alaa. TrueRTA:n asensin koneelle ja luin seikkaperäisesti noita ohjeita tältä palstalta, mutta en saanut sitä ollenkaan toimimaan. Ajattelin kokeilla tuota DVE:n HD Basics levyä, josko siltä löytyisi noita testiraitoja. Ajattelin mittailla pistetaajuuksia Radioshackin mittariila tuon 85Hz jakotaajuudeen molemmin puolin. Mahtaako olla hyvä ajatus?
Minä olen miettinyt DSP-malleja tietokoneen perään 2-kanava settiin, mutta haluaisin myös kaukosääteisen voimakkuudensäädön, onnistuukos moinen?
Kirjoittelin aikaisemmin tuonne: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=83278 Nyt on tullut muutamat kaiuttimet kuunneltuakin ja ennen kaikkea luettua palstalta, ja Genelec alkaa houkutella hyvinkin paljon. Tällä hetkellä olisin kallistumassa Genelec 8040A:n puolelle ja subbariksi Genelec 7070A. Vahvistinta en ole esivahvistinta en ole vielä varsinaisesti etsinyt ja siihen toivoisinkin apuja. Olen siis aloitteleva kotiteatteriharrastaja, mutta en haluaisi hankkia mitään välimallin matopurkkeja, vaan saman tien ihan oikeasti hyvät, joilla pärjäisi vielä vuosien päästä, eikä tarvitsisi joka muuton yhteydessä uusia noitakin. Mutta saako tuon tason kokoonpanosta kuinka hyvin irti kerrostalo kaksiosta? Vai kannattaisiko säästää hieman ja ottaa astetta kevyempi kokoonpano? Olohuoneen, johon äänentoisto tulee, mittoja minulla ei ole nyt käsillä, mutta koko kämppä on 43m2, joten aivan valtava linnoistus ei ole kyseessä.
Senverran säästäisin, että subiksi joku muu;Genen subit ovat ylihinnoittelussa omaa luokaansa. Jos et halua säästää, osta esim. joku kunnon subi Geneä puolta halvemmalla ja laita erotus 8050:aan?
Yhteensovitus muiden Genejen kanssa on kuitenkin kiistaton etu, vaikka ei jonkun mielestä ihan 'hintansa väärti' ja lisäksi G:n subit taitavat rakenteensa vuoksi olla hieman pienempiä, kuin monet vastaavat?
Vastaamatta kysymykseesi, haasteenasi on sekin, että kotiteatteritekniikkaa halutaan väen väkisin päivittää muutaman vuoden välein (HDMI 1.3 liittimet + DTS-HD MA dekoodaus yleistyi 2008 (?) ja HDMI 1.4 + 3D 2010), joten äänellisesti laadukas ja muutoin kelpo peli saattaa joutua ohiajetuksi valitettavan pian. Huonoa ei kannata ostaa, mutta sanotaan nyt näin, että jos olisin 2008 maksanut itseni kipeäksi vaikka Yamahan z-11 lippulaivasta, saattaisi 3D-televisiota ostaessa tulla mieleen v!ttuuntua.
Kehitys on kyllä aika huimaa. Itse ostin pari vuotta sitten Yamaha RX-V1900:n, joka siihen aikaan oli varsin hieno peli. Noh, nyt sihtasin sattumalta tämän vuoden malleja, ja paljon halvemman hintaluokan rimpuloissa on 3D-tuki ja mikä vielä merkittävämpää, reilusti enemmän HDMI-liitäntöjä. Tuossa on 4 tulevaa ja 1 lähtevä, mutta esim. RX-V1067:ssä on 8 tulevaa HDMI-liitäntää ja 2 lähtevää. Ei ole toistaiseksi tarvetta päivittää, mutta fiilis on se, että jos tarvetta tulee, niin aika pahasti putoaa kyllä härvelin arvo. Mikähän mahtaa olla seuraava villitys 3D:n jälkeen... Noh, kaiuttimien kohdalla tilanne on onneksi toinen.
Öööö...melkein kaikissa vähänkään paremmissa subeissa lienee vähintään yhtä hyvät/paremmat sovitusmahdollisuudet kuin Genelecillä? Pelkkä XLR-sisäänmeno(t) hässäkkä kun ei sovituksessa paljoa äänellisesti vaikuta? Samanmerkkisyys nyt ei saumatonta sovitusta takaa, "oikeat" säädöt/sijoitus ennemmin? +välirahalla vielä AntiMode väliin
Öö öö öö. No eipä taida olla: -tarpeeksi jyrkkiä jakosuotimia ei ole juuri missään muussa -oikein viritettyjä ylipäästösuotimia tunnetulle työpari-pääkaiuttimelle ei ole juuri missään muussa eikä -monikanavaisella inputilla varustettua bassomanageria advanced-konffauksiin ja LFE-kanavan oikeaan syöttöön ole missään muussa -Genelecin subbasessa saa myöskin signaalin balansoijan kaupan päälle Ammattivehkeen hinta kirpaisee kerran, minkä jälkeen se ei enää kirvele. Genelec-subbasta ei tarvitse päivittää enää koskaan ellei toisto-olosuhde l. SPL-tilanne muutu.
1.Kaikissa nykypäivän kunnollisissa AV-vahvistimissa, jopa paremmat. 2.Sama kuin edellä 3.Kuka tarvitsee, katso edelliset. Turhake. LFEn ainut "oikea" syöttö tapahtuu suoraan Vahvistimesta(siis kooderista)?? 4.Ainoana pitää paikkansa. Poislukien AV-vahvistimet balansoiduilla lähdöillä.(saa kaupan päälle).