Yksinkertaisin vaihtoehto: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/linesum.html Noin yksinkertaisessa ratkaisussa on sitten kuitenkin tämä: "The attenuation causes that you need to turn up your stereo equipment volume a little bit up from what you are used to do to get the same volume output."
Käsittääkseni toisinpäin haaroittuis voidaan tehdä y-kaapelilla ilman vastuksia, eikä ainakaan lyhyillä vedoilla pitäisi olla ongelmia. Esim. kuulokkeitahan monesti haaroitetaan y-kaapellilla. Ts. haaroittamalla RCA-johdon samasta DAC:n outputista kaiuttimille ja subbarille pitäisi kyllä toimia Y-haajoittimella. (tämähän näköjään todettiin myös tuossa ylläolevassa artikkelissa). (Et tarvitse edes y-kaapelia, senkun vedät johdon poikki ja yhdistät yhden kahteen ja teippaat.)
Ja on siinä sitten vielä tämä: Kanavien ylikuuluminen riippuu sitten syöttävän pään lähtöimpedanssista. Laitteiden preout-lähtöjen impedanssi ei ole todellakaan 0, vaan jotain muuta riippuen laitteesta. IMPEDANCE FAQ by Bruce Bartlett kertoo linjalähdon impedanssin olevan 'pieni' tyypillisesti 100..1000ohmia: http://sonido.uchile.cl/articulos/impedancia.pdf Tässä pieni aivojumppa kuinka käy: Signaalia syötetään yhteen lankaan, toinen kanava mutella. Kytkennässä kaksi kaiutinta joiden sisääntulon impedanssi on 10k. Sitten summain toteutteuna 2x10k vastuksin ja siihen kytkettynä 10k tuloimpedanssin subwooferi. Kun lähtöimpedanssi on 100ohmia niin kanavaerotukseksi tulee n.-25dB ja subbarille syötettävä taso tippuu 4,8dB. Tuo 25dB taitaa olla vinyyliluokkaa. Subbarin taso ei lie ongelma. Toinen ääripää onkin sitten heikompi, lähtöimpedanssin ollessa 1000ohmia kanavaerotukseksi tulee n.-15,4dB ja subbarille syötettävä taso tippuu 4,7dB. Juuri tälläistä minä vähän varoittelin tuolla aiemmassa viestissä subwooferin sisäänmenon toteutuksen osalta. Kuinkas hyvin nämä asiat onkaan sitten datalehdissä ja spekseissä eri laitteiden osalta kerrottu?
Kiitos kaikille vastauksista Näyttää siltä, että vaihtoehto b kannattaa tosiaan jättää käyttämättä. Tällä hetkellä mulla menee signaali vahvistimelta subbarille itse kolvatulla Taskerin c-850 johdolla ja sen käyttö olisi houkutellut vieläkin.. Mutta jos sitä johtokauppaan lähdetään joka tapauksessa niin taitaa olla järkevintä ostaa sitten XLR-RCA johdot ja vetää signaali genelecien läpi jolloin minkäänlaisia (korjatkaa jos olen väärässä) ongelmia ei tule. Kannattaakohan noihin xlr-rca kaapeleihin satsata paljonkin, vai onko kaapelin laadulla noin lyhyellä matkalla juurikaan vaikutusta äänen laatuun? Ei nyt tietysti millään lamppujohdolla mutta...
Kunhan et ihan sitä halvinta mahdollista kahden euron hintaista ja millin paksuista rihmaa ota. Häiriöitä keräävät aivan paskimmat herkästi, voi ilmestyä kaiuttimiin hurinoita ja suhinoita. Toisaalta taas mitään kymppitonnien hintaisia kärmesöljyttyjä umpihopeisia ranteen paksuisia kaapeleita ei myöskään kannata ostaa. Kympin ja parin välillä kaapelit ovat yleensä "järkeviä". Esim Thomannilta cordialin keskisarjojen kaapelit ovat päteviä kapistuksia. Thomanilla on myös erittäin kätevä kaapelikaveri, joka hakee valikoimasta sopivat kaapelit liittimien ja pituuden perusteella. Itselläni on tarpeettomana 3m pitkä CFY 3 WCC stereo->2rca, sekä 3m pitkä CFU 3 CC kaapelit, jos mätsää tarpeisiisi niin yv
Paras vaihtoehto olisi varmaan pistää tuo nykyinen viisi metrinen, mainitsemani Taskerin c-850 kaapeli, kahtia ja kolvata katkaistuihin päihin XLR-liittimet Mutta kun ei ole kolvia.. Liittimiä varmaan kuitenkin jostainpäin Joensuuta löytyisi. Tuntuu jokseenkin hölmöltä tilata Thomanilta kympin hintaiset kaapelit kun postikuluja tulee kuitenkin se 12e päälle :hitme: Nojoo, pitänee käydä kiertelemässä musiikkiliikkeitä. Taidankin kysyä Karjalan Musiikista samalla kun noudan pöytätelineet nuille kaiuttimille.. aheikkinen: tarjoamasi cfu 3 cc olisi muuten käypäinen, mutta toiseen päähän pitäisi tosiaan saada sitten se xlr-female..
Tänäisessä Puoli Seitsemän ohjelmassa oli pätkä Genelecin tehtaalta. Ohjelma löytyy täältä viikon ajan. Genelecin osuus löytyy aikaväliltä 0:11:50 - 0:16:30. Eipä tuo kuuntelusudio kovin erikoiselta vaikuta. Ei ole mikään erityisen vaimennettu ympäristö, jota jotkut puristit pitävät edellytyksenä "kunnon äänentoistolle"...
Ilpo Martikainen rohmus heti parhaan istumapaikan No, tais näköjään antaa välillä toisenkin kokeilla.
Heh, no ei pitäisikään vaikuttaa, koska tuon huoneen rakennus/akustointi on vielä pahasti kesken. Kyllä meiltä parempiakin (eli valmiita) huoneita löytyy, kuten kaikki täällä vierailleet tietävät.
Kun näin "Genelec kaiuttimia omistamattomana maallikkona" kuunteli noita ohjelman kommentteja äänikentästä ja kaiuttimien erottelukyvystä, niin herää kysymys, että mitä lisää on odotettavissa kuunteluhuoneen aklustoinnin parantuessa? Soittimien sijainnin määrittely myös korkeussuunnassa, pianonsoittajan alusasujen väri vai peräti viulistin sukupuoli...? Vai onko niin, että Genelec toimii hyvin myös akustointitasoltaan vaatimattomassakin ympäristössä?
DPS Genellä saa korjattua varmaankin jonkin verran huonon akustiikan vaikutuksia. Mut kai se on niin, että hommaat vaan helvetin suuret kaiuttimet (esim. Genelecit) pieneen kopperoosi, niin saat enemmän suoraa ääntä korviisi. No onhan Geneissä säätö mahdollisuudet ja myös DCW.
Kuvassa vilahteli useaan otteeseen hopeinen äänenvoimakkuussäädin - tietääkö joku mikä se oli? Zipman voinee valottaa miksi käytössä ei ole Genen oma 9000A-säädin?
Tuskin genelec toimii sen paremmin kuin muutkaan samalla suunnitteluperiatteella tehdyt kaiuttimet? Akustointitasoltaan vaatimattomassa ympäristössä ei toimi hyvin minkäänlainen "normaali" kotelokaiutin. Huone pistää toiston persielleen, oli kyseessä mikä laatikko tahansa. Suuntaavuus on avainsana, jos kuunteluympäristön akustointi on olematon. Eli käännetään katse dipoli/kardioidi-ratkaisuihin. Mieluusti kokoalueen dipoliin. Ja vielä mieluummin Magnepaniin.
Tiistaina postiin ja perjantaina kotia uuden diskantin kera. Nopeaa toimintaa ja onnekseni oli vielä takuuaikaa jäljellä. :thumbsup:
Aavistuksen ot kyssäri, mutta tuli mieleeni tuosta ohjelmasta: Mitä äänilähteitä ja oheislaitteita genelecillä käytetään esittelytiloissa? Löytyykö kymppitonnien huuhaa-audiofiili cd-soittimia, esivahvistimia ja vastaavia, vai ovatko laitteet kylmän asiallisia ammattilaistasoisia studiolaitteita? Ohjelman pätkässä oli cd-soitin ja tasollinen jotain laitteita, mutta enpä minä mitään niistä tunnistanut merkiltä tai mallilta. Millä oheislaitteilla siellä demotaan a) 2-ch ääntä, b) 7.1/bd-ääntä?
Mitäpä tuolla on merkitystä? Äänilähteissä/oheislaitteissa ei ole äänellisiä eroja. Vai saako Genelec millaisen leiman otsaansa, jos paljastuu että he käyttävät esim. "huuhaa-audiofiili cd-soittimia"(mitä ikinä tuolla sitten tarkoititkaan)??? Miksi käyttää edes "kylmän asiallisia" ammattilaistasoisia laitteita? Laite kuin laite, ääni on sama. Näin olen saanut täältä oppia.
No ei se nyt ihan noinkaan mene, äänenlaatuun vaikuttaa ainakin se minkälaisella vehkeellä se signaali muutetaan digitaalisesta analogiseksi ja ohjataan kaiuttimelle.. Jos muunnos tehdään huonosti ei äänikään voi olla hyvä. Joissain vahvistimissa on myös pre-out lähdöt toteutettu päin mäntyä jolloin signaaliin sekoittuu kaikenlaista hurinaa ja suhinaa. Minua ainakin kiinnostaisi kuulla että millä laitteilla niitä siellä ajetaan
Ilmeisesti sarkasmini meni ohi. Voisin vielä lisätä tuohon, että bitit ovat bittejä. Myöskään D/A-muunnoksessa ei eroja synny. Jos minkä tahansa laitteen taajuusvaste on suora, äänellisiä eroja EI voi syntyä. Näinhän täällä tietäjät opastavat? Jos eroja havaitaankin, vika on oltava kuulijan päässä?