Kannattaa tehdä tutkintapyyntö, ei rikosilmoitusta. Poliisi ymmärtääkseni käsittelee molemmat samalla tavalla.
Töiden puolesta kun joutuu käsittelemään näitä rekkuloita jonkinverran niin tiedän sanoa että ei tuosta kuluttajaneuvojasta ole loppupeleissä juuri hyötyä. Ne antavat vaan suosituksia ja käsittelyajat ovat tolkuttoman pitkiä. Rikosilmoitus on tehty jo, mutta poliisi yllättäin on aivan voimaton tällaisessa tapauksessa. Lähettäjää ei asia kiinnosta koska kyseessä kun oli palkinto, ovat he sen jo "menettäneet". Paketin maahan tuonut kuriiri, ei ole vastannut vielä oikein mitään järkevää, ja Itella vain osoittelee sormella kaikkia muita kuin itseään sekä vaihtaa perustelujaan kieltäytyä hyvittämästä lähetystä joka ikisessä vastauksessaan. Asia on loppupeleissä hyvin yksinkertainen. Itellan työntekijä (jakaja) on tehnyt virheen jonka ainakin minä luen törkeäksi huolimattomuudeksi / tahallisuudeksi, ja itella ei suostu korvaamaan. Kun heille mainitsin Postipalvelulaista jossa kerrotaan seuraavaa: Vastasivat he näin: ‎"Itella Posti Oy harjoittaa myös muuta toimintaa, kuin postipalvelulain mukaista postitoimintaa. Kyseinen lähetys ei ole ollut postipalvelulaissa tarkoitettu postipaketti, vaan lähetyksen kuljetukseen sovelletaan maantiekuljetuksia koskeva...a lainsäädäntöä." No, etsin finlexistä tiekuljetussopimuslain, jossa kerrotaan täysin samat asiat kuin postipalvelulaissakin: Yleensä en valita mistään, en sitten edes vähän suuremmasta tappiosta. Mutta tässä ketuttaa se, että tämän piti tosiaan mennä joululahjaksi emännälle, ja vielä enemmän se että Itella ei voi edes myöntää virhettään vaan osoittelee sormilla muita ja vetoaa lakipykäliin joita ei ole edes olemassa.
Jos olis rahaa ku pankkirosvolla ni varmasti niin tekisinkin. Ihan yhden iPodin takia ei kuitenkaan viitsi oikeusteitse alkaa taistelemaan valtion omistamaa byrokraattista organisaatiota vastaan KARPO olis kova sana!
Satakunnan Kansassahan on aika ajoin se pieni Vaatii vastauksen (tjms.) -palsta, jossa on ollut hieman vastaavia tapauksia. Niissä lopputulema on tupannut olemaan se, että haastateltu vastuullinen on kertonut kyseessä olleen "asiakaspalvelun väärinkäsityksen". Julkisuus auttaa, joten koitapa ottaa tuonne yhteyttä.
En nyt muista tarkalleen mikä se rahdinkuljettajan korvausvelvollisuuden raja on jos rahdille jotain tapahtuu, mutta se riippuu kuitenkin paljon siitä onko pakettiin ja/tai rahtikirjaan merkitty mitä se sisältää ja miten sitä pitää käsitellä. Mahtoiko tässä tapauksessa olla mitään muuta merkintää kuin osoite minne lähetys toimitetaan? Jos mitään tietoa tavaran laadusta ei rahdin kuljettajalla ole, niin korvaus vahingoista maksetaan jonain tiettynä euromääränä per tonni... sitä euromäärää en muista, mutta kovin iso summa se ei ollut, koska oletus tietenkin on että tällaisessa tapauksessa tavaran rahallinen arvo on mitättömän pieni...
Itella on kyllä niin mielivaltainen yritys omassa mahtavuudessaan, kuin vain voi olla. Itsekkin käsittelen joitakin reklamaatiopalautuksia töissä, ja vuosittain meiltäkin hukkuu ~muutamalla tuhannella eurolla tavaraa. Nämä katoamiset tulevat pääsääntöisesti asiakaspalautuksista, joita ei Itellan järjestelmässä seurata mitenkään. Eli jos asiakas palauttaa paketin asiakaspalautuksella yritykselle x ja paketti katoaa matkalla, niin yritys x on korvausvelvollinen, ei Itella. Itella ei ota vastuuta "normaaleista asikaspalautuksista", mutta jos yritys x ostaa "ektra-asiakaspalautuksen", eli seurantatunnuksella olevan asiakaspalautuksen, niin tällöin paketti voi löytyä. MUTTA. Kun meillä katoaa vuosittain myös paketteja, jotka on lähetetty express-kuljetuksella seurantatunnuksella, niin katoaa näitäkin lähetyksiä, eikä Itella ole näitä korvannut, jos ei ole hankkinut erillistä katoamisvakuutusta. Välillä taas asiakkaat kyselevät tilauksiensa perään, kun ei ole kuulunut ja Itellan lähetyksen seurannan mukaan paketti on luovutettu vastaanottajalle, jolloin Itella jälleen kohauttelee olkapäitä. Viimeisin tapaus oli, kun lähetys oli luovutettu väärään osoitteeseen henk.kohtaisesti asukkaalle. Onneksi asukas oli oikean vastaanottajan tuttu ja luovutti lähetyksen oikealle vastaanottajalle. "Siviili-elämässä" unohdin kerran autotallini avaimen pitkän matkan päähän kotoa, ja se sitten postitettiin takaisin minulle. No kirje tuli aivan likaisena ja ruttuisena, toinen kylki revenneenä ja kuori tyhjänä. Itellan asiakaspalvelija meinasi, että uusi lajittelukone on voinut vaurioittaa sitä ja aikoivat etsiä koneesta. Meni noin kuukausi ja tuli vastaus, ettei avainta löydy ja asia on heidän puolesta loppuunkäsitelty, eikä korvausta voi hakea noin mitättömästä asiasta. Oulun keskustassa kun tuli asuttua, niin vähän huoletti, että mitenhän lie, jos avain on tippunut talon eteen ja joku sitä kokeilee suoraan talon kyljessä oleviin oviin. Itella pesi kätensä lukkojen vaihtamisesta, koska ei voitu osoittaa, oliko avain pakattu asianmukaisesti. Tulipahan sepostus...
Loistavuutta, medialla on vaikutusvaltaa? Eräs tuttu toimittaja kiinnostui aiheesta ja alkoi eilen kyselemään itellalta tästä tapauksesta. Tänä aamuna seitsemän jälkeen oli sähköpostiin kolahtanut "oikaistu korvauspäätös" - Itella korvaa lähetyksen täysmääräisenä! Silti tässä päätöksessä vielä toteavat etteivät lain mukaan ole velvollisia korvaamaan, mutta nyt "poikkeustapauksessa" korvaavat. Että näin. "Karpoa" tässä tarvittiin. Oikeus tapahtui sittenkin!
Mahtavuutta! Mutta siltikin hyvin ikävää, että kuluttajia koitetaan jyrätä kaikin keinoin, jos kuluttaja ei tajua asiasta nostaa mediahaloota.
Eli jos vastaavaa joskus tapahtuu niin kannattaa esitellä itsensä ja valehdella, että olen esim. paikallislehdessä töissä :thumbsup:
Joo, pitääpä itsekin avautua tuosta Itellan toiminnasta. Kesäkuussa 2009 mulle ei nimittäin tullut yhtään postia. Aluksi en asiaa huomannut, kun ei tullut käytyä kämpillä kuin silloin tällöin kääntymässä ja viikottainen mainosvuori odotti aina ovella. Jossain vaiheessa rupesin ihmettelemään että tilattuja aikakauslehtiä (3kpl) ei muuten ole näkynyt, ja sitten hokasin että ei muuten mitään muutakaan. Noh, Itellalle palautetta ja uudet lehdet sain kustantajilta. Onneksi mitään ei-suoraveloituslaskuja ei tullut kyseisessä kuussa. Jonkun ajan päästä postista soitti joku herra ja pahoitteli että "kesälomittajalta oli koulutus jäänyt puutteelliseksi". Joo, se kohta missä sanotaan että posti pitää työntää asiakkaan postiluukkuun eikä lähimpään roskikseen, varmaan. Vähän semmoinen kuva tuli etten ollut ainoa, en sattunut kyllä naapureilta kysymään. En jaksanut tuota asiaa sen enempää vatvoa kun ei itselle mitään kummempaa vahinkoa tullut. (paitsi myöhemmin tullut tv-lupa 5€ myöhästymismaksulla höystettynä) Tai mistäs sen tietää mitkä työtarjoukset ja lottovoitot tuolloinkin olisi tullut. Toinen hieno kokemus oli se että postipaketti 16 seurannassa luki "luovutettu vastaanottajalle" kun menin sitä hakemaan. Pienellä noitumisella onneksi viereisen kassan postitäti muisti että oli näpytellyt jonkun rouvan lähetyksen seurantakoodin väärin, ja merkinnyt minun paketin luovutetuksi. Ainoa asia mitä ihmettelen on että miksi hän ei voinut korjata virhettä heti, vaan piti odottaa että minä tulen kyselemään pakettia kolme tuntia myöhemmin. :hitme:
Hienoa että lopulta sitten saat korvauksen, mutta tällainen toiminta ärsyttää todella paljon :grr: Suurin osa "kuluttajista" on sellaisia, jotka ei jaksa lähteä taistelemaan asian puolesta vaikka tietävät olevansa oikeassa, vaan jäävät nuolemaan haavojaan häntä koipien välissä ylivoimaista vastustajaa vastaan. Itsekin monesti huomannut, että pitää nostaa kunnon meteli ennen kuin jotain alkaa tapahtua, prkl miksei kukin taho voi hoitaa kunnolla asioitaan, eikä aina yrittää luistaa vastuutaan ja päästä siitä mistä aita on matalin.
Näinhän se menee, ihmiset laskee myös omalle ajalleen arvoa, eivätkä jaksa vääntää kuukausia jotain byrokratiaa vastaan vaikka kyseessä olisikin suhteellisen suuret rahasummat.
Se on toki ymmärrettävää. Karpoa, MOTia ja mitä näitä nyt on tullut seurattua, niin kyllä ne taistelut tuulimyllyjä vastaan on monen ihmisen elämänkin pilanneet vuosia kestävien prosessien johdosta ja silti lopputuloksen ollessa heille tappio vaikka ovat alusta asti olleet oikeassa. Onneksi kuitenkin jotkut jaksavat vielä taistoon ryhtyä ja on näitä mediassa olevia ohjelmia, jotka näyttävät sitä oikeusvaltiomme nurjaa puolta. Ehkäisee kenties edes hieman vieläkin suuremmilta vääryyksiltä.
Pienenä vinkkinä se, että perinteisiä ensimmäisen luokan Helposti-kuoria myydään enää tämän kuun loppuun, joten varastoja kannattaa nyt täydentää, jos tarvetta on. Ensi kuun alusta alkaen myytävät Helposti-kuoret ovat kahdessa arkipäivässä toimitettavia toisen luokan kuoria.
Tulipahan 1,5kk odotettua yhtä pakettia Kiinan suunnasta. Joka päivä tuli kytättyä postilaatikkoa, että milloin tulee postilta ilmoitus lähetyksen saapumisesta! Noh, tänään tuli sitten laitettua sähköpostia kauppaan mistä ostokseni tein ja sieltä kerrottiin, että lähetys on saapunut jo aikoja sitten paikalliseen postiin. Tajusin nyt vasta katsoa postin seuranta numerolla paketin kulkua ja takaisihan se on jo lähtenyt :hitme: Posti ei ole siis laittaniut minulle ilmoitusta paketin saapumisesta ollenkaan vaikka paketti olisi ollut noudettavissa jo n. kuukausi sitten! Miten minun tulee toimia nyt? Palvelu: Kirjattu kirje Lisäpalvelut: Paino: 0.0 kg Tilavuus: 0 m3 Lähetystunnus: ********** Lähetyksen rekisteröinnit 03.05.2011, klo 19:42 Lähetys rekisteröity 70000 KUOPIO 03.05.2011, klo 14:23 Lähetystä ei ole noudettu. Palautettu lähettäjälle 50100 MIKKELI 10 14.04.2011, klo 07:33 Saapunut toimipaikkaan/terminaaliin 50100 MIKKELI 10 14.04.2011, klo 00:55 Lähetys rekisteröity 70000 KUOPIO 13.04.2011, klo 15:40 Lähetys rekisteröity 00000 HELSINKI 13.04.2011, klo 10:37 Lähetys saapunut maahan 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI 11.04.2011, klo 09:38 Lähtenyt Suomeen 01000 Ulkomaa/Foreign country 07.04.2011, klo 12:24 Postitettu lähtömaassa 01000 Ulkomaa/Foreign country
Tiesin odottaa kirjattua kirjettä, mutta ilmoitusta siitä ei tullut. Kävin kysymässä lähetystä postikonttoristani. Sieltä se löytyi. Kun tiedustelin syytä miksi minulle ei lähetetty siitä ilmoitusta, niin virkailija mutisi jotain tyyliin "en mä vaan tiedä". Posti tietääkseni säilyttää kirjattua kirjettä kaksi täyttä kalenteriviikkoa. Suomen Posti on surkea laitos, jonka palvelu huononee vuosi vuodelta. Ennen paketit, jotka eivät mahtuneet postiluukusta, pystyi hakemaan samana päivänä klo 15. Sitten sitä aikaa myöhennettiin asteitttain klo 17.30 asti. Nyt tulee ilmoitus, jossa kerrotaan paketin olevan noudettavissa vasta seuraavana päivänä.