Niin, ei tuo nyt niitä pahimpia vuoristoratoja ole, mutta kannattaa muistaa, että on tilanne muuttuu, kun mennään keskilinjasta hieman sivuun. Ei kannata tuijottaa suoraan edestä olevaa, jossa on "vain" +/-4dB:n verran mutkaa. Periaatteessa pietsollehan et tarvitse muuta kuin sarjavastuksen ja toisen mahdollisesti tason pudottamiseen, soundi on kuitenkin syvältä (useampia pitsorääkyjiä kuullut, eikä yhtään edes tyydyttävää kuullut, ihan varoituksena). Suosittelisin jotain muuta diskanttia harkitsemaan.
Tottakai siellä spotissa istutaan kuusenP**seessäkin Mutta mielestäni on hyvä lähtökohta saada suoravaste edes siinä ainoassa mittausdatan sisältävässä suunnassa, näin lähtökohtaisesti. Oli käyttötarkoitus mikä tahansa, kummiskinaan tuo impedanssin korreloija ei olo teknisesti/taloudellisesti vaikea toteuttaa. Minulla on vuosien takaa yhdestä piezosta kokemusta, silloin kun en ollut muutenkaan mitenkään vannoutunut hifin suuntaan ja mielestäni se toimi ihan ok. Ainakin sitten käyttötarkoitusta ajatellen. Mutta voihan niitä vaihtoehtoja katsella...
Torvia tarvitaan "tusina", suuntaavia kun ovat. Ulkokäyttöön siis. Olisi hölmöä jos pään liikuttaminen 10 cm pois torven keskiakselilta kadottaisi diskantit. Livekonserteissa näin käy, esim. Kaivopuistossa Tsadissa; kun kävelet pois keskilinjalta, ääni jatkuvasti tummenee ja lavan taakse kuuluu pelkkää mongerrusta, josta ei saa selvää. Ja konserteissa sentään on tarkasti suunniteltu äänen levitys, lukuisia kaiuttimia käytössä. Yhdellä torvella toimiminen on järjenvastaista idiotismia. Sama kuin pilkkopimeässä yrittäisi etsiä kadonnutta sormusta 0,5 mm paksun lasersäteen avulla. Eipä osu säde sormukseen. 90 asteen lähetyskulma (+-45 astetta) vaakasuunassa olisi tarpeen, ja jos torvi myydään 15 asteen keilalla ulostavana, tarvitaan 6 kpl torvia vierekkäin, 15 asteen kulmaerolla asentaen. Tällöinkin kaiutin pitää nostaa pään korkeudelle. Tai mahan, jotta ääni korkeussuunnassa ulottuisia seisojan korvasta istujan korvaan. Maassa makaajat jäävät ehkä ilman diskanttia. Toiset 6 torvea kun asentaa lisää niin saa korkeussuunnassa 30 asteen peiton, nyt makaajatkin kuulevat mitä diskantista ulos helmeilee. Toki torvia on myös epäsymmetrisiä, laajalle levittäviä, esim. 15*45 asteen keilaa tuottavia, ja niitä kannattaa latoa vieretysten "kyljelleen" vaikka 5 kpl (75 asteen leveä 45 asteen korkea keila) tai sitten matrisoida 2*2 kuvioon vaaka-asennossa, joka tuottaa 90 leveän 30 korkean keilan. Ihan miten haluaa, minkä muotoiselle kuulijakunnalle ääni nyt siirretään. Onneksi usein käy niin, että ne, joille äänenlaatu ei ole tärkeä asia, asettuvat luontaisesti sivuun kaiuttimen keskilinjalta, koska haluavat hiljaisempaa ääntä ja vähemmän korvia riipivän kovia diskantteja. On siis parempi, että äänenlaatu tasaisesti tummenee ja hiljenee kun siirrytään sivuun. Suunnitellusti, hallitusti. Jos torvi on vain diskanttiäänille, silloin ääni rumasti muuttuu purkkimaiseksi keskiäänihonotukseksi sivuun mentäessä. Keskiäänikin tarvitsee oman torvensa. Tai useita keskiäänidomeja/kartioita, joilla luodaan suuntaavuutta. Viivalähde olisi paras äänellisesti, se ylläpitää äänenpaineen tuplasti "vakaampana" kuin pistelähde. Eli jos kävelee metrin kohdalta kahden metrin päähän kaiuttimesta, pistelähteen ääni hiljenee 6 dB, mutta viivalähteen vain 3 dB. Tarkoittaa sitä, että "väärästä kaiuttimesta" eli kaukaisemmasta kaiuttimesta ääni kantautuu paremmin korvaan kun käytetään viivalähdettä. Kuuntelualue on laajempi. Tämä asia lähinnä koskee irtokaiuttimia, jotka asetetaan esim. metrin-kahden päähän toisistaan. Jos vasemman ja oikean kanavan kaiuttimet ovat kiinni samassa puolen metrin kotelossa, ei kannata murehtia stereokuvaa ja sen kantavuutta tahi ideaalin kuuntelualueen laajuutta. Ideaali alue kun sijaitsee 40 sentin päässä pömpelistä. .
Halpa, ei tarvi välittää impedanssista ( kaikki ei halua ilmoittaa ), matala jakotaajuus ( 1,8khz ), ei välttämättä tarvi jakosuodinta, pieni koko.
DSPower! The Behringer® DCX2496/DEQ2496 12V Conversion Kit Siinä olis kova sana, hintaahan paketille tulee kun lyö vielä sen DCX2496 kylkeen
Typerääkin myös, että ohjelmisto on ilmeisistikkin suljettu. Eikä sitä pääse edes kokeilemaan ennen ostoa. Edit: mutta kaippa pitää laittaa tilaukseen
Asiasta taas kalatalouteen. Miten menee yleensä elementtien parametrien ilmoittaminen, missä on useampi puhekela? Tuossa monacorissa on 2x8ohm, jolle olen tuon torvitöttörön suunnitellut. Millä eri asetuksilla on mahdollista saada oikeat parametrit ulos? Miten parametrit käyttäytyy jos kumpaakin kelaa ajaa omalla vahvistimella? EDIT:
Katselin tuossa yks päivä, että olisi joitain (basso)kaiutinelementtejä (lähinnä pienehköjä automidejä ja -subeja) ylimääräisenä, joista voisi hiljalleen alkaa Gettoblaster-projektia värkkäileen. Eli pari kysymystä: Elementeiksi luultavasti jotku laajakaistat (Visatonin mallistosta löytynee sopivat) + (bassoksi) jokin varastosta löytyvä autosubi, äänenlaadulla kun ei niin paljoa ole merkitystä, niin jaon voisi vetää aika korkeallekkin. Eli mitä joku Tripath-vahvistin tykkäisi jos toiseen kanavaan pistäisi laajakaistat ja toiseen basson? Vai löytyisikö jostain mono-tripath-vahvia, jonka voisi valjastaa bassolle? Laajiksille sitten voisi laittaa vaikka jonku Ebaysta edullisesti löytyvän kaksikanava-tripathin. Materiaaliksi koivuvaneri lienee paras? Vaikka 9mm vaneria ja sopivat jäykistykset kotelon sisään...
Ensimmäisessä kuvassa subbarin vaste Butterworth bandbass filterin jäliltä 5-aste 38hz/150hz. Onkohan tuollainen vaihekäyttäyminen mistään kotoisin? Se on osa-alue mistä en oikein ymmärrä mitään :weep: Toisessa kuvassa, samainen käppyrä mutta muutan Eq:n jälkeen, voisikohan tuo bassopiikki olla korkeampikin tuolla 50hz tuntumassa ulkokäyttöä ajatellen. Mielipiteitä! Kotelon suunnitellulla siihen piikkiin pääsee vaikuttamaan, Equlla ei voi kun laskea tässä systeemissä. Vikassa pääkaiuttimet. 2xmonacor sp-6/150PA @ 7litran suljettu. Butterworth HP 2-aste 100hz Pistin MiniDSPeen hetken mielijohteesta tilaukseen :thumbsup: Mökää pitäisi saada teoreettisesti jotain 105dB luokkaa, max 20w käytöllä taajuudesta riippuen.
Voi varmasti laittaa basson ja laajakaistan samaan vahvistimeen erikanaviin. Dealextremestä voisi löytyä sopiva vahvistin bassolle, jos laajakaistat tulee tripathilla stereona. Kannattaa katsoa myös Sure Electronicsin vahvistimet. Mitä tarkoittaa jako ylös ja miksi?
Noh jos siis bassoksi autokäyttöön alunperin tarkoittettu subi-elementti. Hertzillä on herkkyydet ihan kohtuullisen korkeita, 90db ja ylikkin pienehköilläkin elementeillä. Siis korkeita auto-elementeiksi, ei sekoiteta niitä kuitenkaan mihinkään PA-elementteihin. Joo, vaatiihan ne vähän reilummin toki tehoa sitten samaan paineeseen pästäkseen, mutta eipä tässä ole tarkoituskaan mitään tyyliin volat kaakossa 24/7-soitettavissa olevaa blasteria tehdäkkään. Jos nyt muutaman tunnin saisi soittoaikaa sellaisilla ihan kohtuu normaalin rajoissa olevilla voimakkuuksilla. Mutta niin siis siitä jakotaajuudestahan tässä piti puhua, eli tyypillinen käytetty taajuuskaista 20hz:stä jonnekkin 50-60hz:n paikkeille suunnittelemassani olevalla bassolla (8", alunperin autosubiksi tarkoitettu elementti). Noh siis jos johonki 200-250hz:nki välille vetää alipäästön ja sitten ylipäästö vaikkapa jonnekki 50-70hz:n kieppeisiin, niin kyllä se aika korkea jako mielestäni moiselle elementille tyypillisesti käytettävään jakoon verrattuna on... Edit: Jaa, niin että miksikö? Noh tietenki jos siihen laittaisi vaikka jonku 5.25" laajakaistan seuraksi, niin ei tarvisi noinkaan ylös jakoa vetää. Mutta muistelin varastossa jossain kätköissä olevan muutama Visatonin pikkulaajis tyyppiä FRS 7 http://www.thomann.de/fi/kokoaanikaiutinelementit.html kun joskus oli aikeissa jonkinlaista tietokonekaiutinsettiä tehdä, mutta suunnitelmien muututtua jäi tekemättä. Noita laittaisi vaikka 3 tai 4 ja potentiometri ennen vahvistimen linjaottoa tasojen sovittamista varten... Ei kovin alas voi vetää noille jakoa kuitenkaan...
tuollaista hieman jo alustavasti kerkesinki vilkuilla viikonloppuna.. http://cgi.ebay.com/2-100w-TK2050-T...209?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5197ed1da1
papukaija: ulkona ei oikein saa alle 15" kartioilla järkevästi alle 100hz bassotoistoa muutamankaan metrin päähän. rakenna suosiolla jo eka vehje tuo 100hz alaraja mielessä, tämän tosin uskoo harmillisesti vasta kun on itse todennut ja rakentanut muutamia eri versioita. kun rakennan seuraavan mankkani niin taidan nostaa alarajaa vieläkin ylemmäs, aivot kuvittelee puuttuvia bassoja kerrannaisten avulla yllättävän hyvin ulkokäytössä. ohuempi basso kovemmalla paineella on 95% ihmisten mielestä "enemmän bassoa" ja tätä kait ghettoblasterissa haetaan ;D
Ei tässä alle 100hz:n taajuuksia tavoitella. Mistäs moista päättelit? Se ylipäästö tuleekin pikemminki suodattamaan ne taajuudet, joita ei tarvita. Siis jonnekki 70hz:n tienoille varmaan. Mutta missään en ole mielestäni väittänyt, että niitä taajuuksia kuitenkaan ulkokäytössä tavoitellaan. Tosin tästä nyt olis tarkoitus tulla sellainen, että myös mökillä voisi sisäolosuhteissa käyttää. Joten en nyt ehkä ihan kuiten sataan jätä sitä alarajaa... Ainoa, mistä oon puhunu, niin suunnitelmissa olevan, alunperin autokäyttöön tarkoitetun subwoofer-elementin normaalisti toistamasta taajuuskaistasta siinä käytössä, mihin se alunperin on suunniteltu, siis autosubwooferina (20hz:stä 50-60hz:iin) ja siitä, mitä sille tässä olisi tarkoitus syöttää (70hz:stä 200-250hz:iin). Jos osaat ajatuksella lukea, niin huomannet, että kaksi aikalailla eri asiaa kyseessä. Missään en ole kuitenkaan mielestäni sanonut, että odottaisin alle 100hz:n tulevan sieltä voimalla ulko-olosuhteissa. Siis ei nyt sekoiteta alarajataajuutta ja jakotaajuutta ikeskenään. Kun ne kuitenki ovat ihan eri asioita. se 70hz:iin ylipäästön vetohan siis ei meinaa sitä, että pakosta niiden taajuuksien odottaisi sieltä tulevan voimalla ulkokäytössä.