Vähän samaa tuli mieleen. Onneksi luin aiheesta (muille vinkkinä: esim. #1, #2, #3 ja seuraamalla lähdelinkkejä) vasta leffan katsomisen jälkeen, niin se ei kuitenkaan sillä tavalla vaikuttanut katselukokemukseen. Mutta herätti kyllä kysymyksiä. Sorkin ei kai sinällään itse sepitä asioita, vaan kässärihän seuraa vain tuota The Accidental Billionaires -kirjaa. Eisenberg & Zuckerberg samaan aikaan lavalla: http://www.worstpreviews.com/headline.php?id=20485&count=0 Itse en oikein ymmärtänyt tuota kohtausta. Olihan siinä vertauskuvaa, mutta tuntui olevan kuin toisesta leffasta niin kamerakikkailtuna kuin se oli.
Toisaalta elokuvahan tietysti kertoi Facebookin tarinan, ei niinkään Zuckerbergin. Jos sekään tarina sitten niin totuuden mukainen oli. Se elokuvasta jäikin lähinnä mieleen miten valtavan nopeasti koko Facebook-ilmiö levisi, ja miten se erosi muista dotcom-hiteistä jotka myytiin pian läpilyömisensä jälkeen suurempien puljujen pyöritettäväksi. Mutta sen tietysti arvaa että ihmishahmoja pitää vähän väritellä uusiksi tämän kaltaisissa elokuvissa, ehkäpä Markilla on sen verran tuohta että tekaisee vaikka itsestään jonkun elämänkerrallisen dokumentin, jos tuntee tarpeelliseksi.
Kaiken hehkutuksen jälkeen tämä jätti hieman kylmäksi vaikka sinällään ihan hyvä raina olikin. Tässäkö viime vuoden paras elokuva Aiheesta kyllä saatiin puristettua ns. maksimitehot. Eisenberg oli hyvä. 8/10.
Ihan OK leffa, mutta jos minulta kysytään, miksi tämä on Oscar-jonossa, niin vastaisin, että pääasiassa hypetetyn aiheen vuoksi. Tokihan leffakin on hyvin tehty, mutta ei tämä nyt NIIN lujaa iskenyt.
Muuten samaa mieltä, mutta Oscarien arvostus ei ole täällä kovin korkealla (hyvin usein varsin keskinkertainen elokuva on korjannut potin)
Totta, oli aikoinaan suuri vääryys, että Oscarit kahmi Forrest Gump eikä Pulp Fiction. Molemmat ovat kyllä edelleenkin hyviä leffoja eli sikäli 1994 oli hyvä vuosi.
Niin no, monen mielestä tämän leffan suurin heikkous on juuri sen aihe -- siis lähtökohtaisesti. Monen mieleen ei kilahda "klassikko", kun puhutaan elokuvasta, joka käsittelee Facebookia -- ja varsinkaan, jos kannessa on Justin Timberlaken nimi. Tässä mielessä Fincher on tehnyt ilmiömäisen suorituksen, mikä oli ehkä tarpeenkin jokseenkin pitkävetäisen ja lässähtävän Benjamin Buttonin jälkeen.
Tuli eilen katseltua DVD:ltä. En ole vielä nähnyt Kuninkaan puhetta, mutta jos tämä oli yleisen mielipiteen mukaan lähellä voittaa vuoden parhaan leffan Oscarin, niin kyllä oli heikko elokuvavuosi! Itse en pidä hyvän dialogin määritelmänä dialogin määrää ja nopeutta. Jo alkukohtaus tuntui rasittavalle. Ja sama papatus vain jatkui leffan loppuun asti. Ehkä Gilmoren tytöt -fanit tykkää tästä. Sinänsä ihan mielenkiintoinen, mutta kuitenkin kylmäksi jättänyt teos. Timberlake oli oikein hyvä omassa roolissaan. Eniten ehkä harmitti se, ettei Zuckerberg vaikuta elokuvan hahmolta todellisen julkisuuskuvansa perusteella. Leffan hahmo vaikutti aspergeria sairastavalta, älykkäältä mutta sosiaalisesti kömpelöltä epämiellyttävältä piikittelijältä. Ja tosiaan - todellisuudessa sama nainen on ollut rinnalla jo vuosikausia. En usko, että leffan hahmon ominaisuuksilla olisi päästy niin pitkälle kuin oikea Zuckerberg on päässyt. Annan ***/***** P.S. Pidin Buttonista enemmän kuin tästä. Eiköhän jo pahinkin jäärä voi tunnustaa, että Facebook on muutakin kuin hypeä. Maailmanlaajuisesti melkein 600 miljoonaa käyttäjää ja suomalaisista 35 % on Facebookissa. Itse muistelen lämpimästi myös Trainspottingin klubikohtauksia.
Justin Timberlaken dissaaminen on vähän sama kuin että ala-asteella ei kehtaa digata Dingoa, koska tytöt tykkää siitä Hyvinhän tuo näyttelee. Klubikohtaus oli hyvä, mutta Up In The Airin klubikohtauksessa oli vielä paremmat äänet. Ihan kuin olisi itse ollut paikalla.
Justin Timberlakea voi dissata sen takia, että mies kuuluu näihin musiikkitähtiin (kuten myös vaikkapa Beyonce), jotka ryhtyvät monialaisiksi ja ovat sitten kaikessa mukana aina vaatebisneksestä elokuvateollisuuteen. Toki onnistumisia voi tulla, mutta jos lähtökohdat ovat nämä eikä varmaan Justinkaan mitään Stella Adlerin oppeja ole päntännyt Actor's Studiossa, niin onko se väärin sanoa, ettei Justin Timberlaken nimi tuo heti mieleen alpacinomaista takuusuoritusta elokuvassa. Epäilemättä Fincherin ohjauksessa Timberlake on tehnyt hyvää työtä, mutta tosiaan noin lähtökohtaisesti mielikuvan kautta Facebook aiheena ja Timberlake yhtenä päänäyttelijöistä ei herätä kovin paljon luottamusta.
Ja pitäisi viimeistään leffan nähneiden tajuta, että elokuvan pääaiheet/teemat on jossain muualla, kuin pelkässä Facebookissa. Ehkä se vain on muodikasta haukkua leffaa, jos ei satu Facebookista muutenkaan tykkäämään.
Iltalehden arvostelun lopppulauseita: "Nautinnollisen vaikuttava elokuva aikamme suuresta ilmiöstä ja tragediasta sen taustalla." Mikähän se tragedia nyt tarkalleen sitten oli?
Niin no, en usko että yli 40-vuotiaista Suomalaisista kuin joka toinen on Facebookissa. Ja korostan ettei mulla ole mitään sitä vastaan että ihmiset antavat tietonsa Facebookille, itse pärjään kyllä hyvin ilmankin. Ei tässä ole kyse mistään elämää suuremmasta boikotista, käytän internettiäkin vain hyvin satunnaisesti duunista käsin ja ehkä kerran viikossa himassa jaksan sen avata. Puhelimesta en käytä nettiä koskaan. Täytynee katsoa ehkä joskus tämä elokuva uudestaan. Mitä muistan elokuvasta niin ei se elokuvallisesti tehnyt itseeni kovin suurta vaikutusta, se oli ihan ok. Mielenkiintoisintahan tässä elokuvassa on tarina, ja nimenomaan jos se tarina kiinnostaa. Iso
Arvostelija ei varmaan ole käynyt edes wikifoimassa itseään ja luulee Zuckerbergin todella olevan nörtti michaelcorleone.
Hämmentävää tuossa arvostelussa oli että puolivälissä hän kommentoi juuri kuinka elokuvaa on kritisoitu sen totuudenmukaisuudesta eli aivan ummikkona hän ei siitä ole.
Jos oikean elämän Saverin sai kymmenien miljoonien korvaukset haastettuaan parhaan ystävänsä oikeuteen, niin kai siinä voidaan puhua jonkunsortin rypystä ystävyydessä. "After outside investors took control of the start-up's finances and capital needs and backed Zuckerberg as its CEO, Saverin's direct involvement and influence diminished. In April 2005, Zuckerberg dropped Saverin's percentage ownership share of Facebook from 34% to ~5%." Tietty kun ei ole itse lähipiirissä ollut seuraamassa tapahtumia niin paha lähteä veikkailemaan miten asiat oikeasti menivät.
Saverinin osuus laimeni 0,03 prosenttiin yhtiöstä. Tämänhetkisen varjomarkkinoilla määritellyn Facebookin markkina-arvon ($50bn) perusteella tämänkin murusen arvo on yli 10 milj. EUR. Ja Zuckerberg on CEO, bitch.
No toisaalta Saverinilla oli leffan mukaan hieman toiset näkökannat firman suunnasta joten voiko tuossa muuta tehdä kuin antaa kenkää? Kuitenkin tuo valittu suunta oli sitten parempi joten jos Saverin on yhtään rationaalinen ihminen, tajuaa hän että oli ääliö ja hänen syrjäyttämisensä oli oikein. 10M$ pankkitilille myös saattaa auttaa asiaa. Ihmettelen kyllä tuon laillisuutta että muut osakkaat voivat päättää yksittäisen osakkaan osakkeiden pienentämisestä noin osakeannin kautta.
Pitkäveteisen Benjamin Buttonin jälkeen David Fincher osui napakymppiin The Social Networkilla (tai "siistimmin" Social Networkilla ). Elokuva ei suinkaan ole niitä kaikkein viihdyttävimpiä tai "pakko-ostettavimpia", mutta se onnistuu tekemään sinänsä tylsästä aiheesta mielenkiintoisen ja otteessaan pitävän tarinan. Fincherin ohella tästä on kiittäminen toki myös Oscarin käsikirjoituksestaan voittanutta Aaron Sorkinia. Toisaalta elokuvan musiikki ja Finchermäinen "vihertävä synkkyys" saivat myös tavis-nörtin toimet vaikuttamaan vähintäänkin maailmaamullistavilta -- mitä ne ironista kyllä päätyivät olemaankin. Jesse Eisenberg kuvasi maailman nuorinta miljardööriä hyvin. Toisaalta katsojana huomasin jääväni monessa kohtaa miettimään, mitä Zuckerbergin ajatusmaailma oikein on -- tämä ei liene hyvä asia mitä tulee Eisenbergin näyttelijäntaitoihin ellei sitten ollut tarkoituskin tehdä hänestä kovin mystistä hahmoa. Mitä tulee Justin Timberlakeen, niin yhdennäköisyyttä Sean Parkeriin toki on aina hiuksien kiekuroista lähtien. Toisaalta hän veti hahmoa liiaksi omaan lipeän sulavaan tyyliinsä ja hahmon todellisuuden vastine onkin sanonut, että hänen elämänsä oli kaikkea muuta kuin sitä, millaista Timberlaken version elämä elokuvassa oli. Tietenkin oli ironisella tavalla hauskaa, että Napster-perustajaa esitti kaupallisen musiikkimaailman tähti. Harmi vaan, kun erästä Metallica-rumpalia ei saatu tähän rooliin -- jos ironiasta puhutaan. Pidin siitä, ettei elokuvassa ollut sinänsä "pahiksia". Vaikka Winklevossit vaikuttivat mimboilta (male bimbo), niin he olivat fiksuja ja aiheestakin suuttuneita. Saverinille taas sympatiaa riittää jo siltä kantilta, että vaikka hän mokasi ollessaan ymmärtämättä Facebookin potentiaalia, niin Zuckerberg ja kumppanit eivät omalla käytöksellään taas osanneet saada hänen mieleään rauhaan yhtiön tulevaisuuden varmistamisesta. Ehkä tämä ristiriita on vääjäämätön, jos visionääri on tekemisissä varman päälle pelaavan kanssa. Social Network ei kerro niinkään Facebookista, vaan kyseessä on henkilötarina nuoresta visionääristä maailman pyörityksessä. Toisaalta oli hyvä, että elokuva sisälsi myös triviaa Facebookin synnystä aina ihmissuhdestatuksen lisäämisestä lähtien. Suuri Fincher on palannut takaisin ruotuun, joskin olen jo pitkään toivonut hänen sukeltavan takaisin Seven-tyyppisiin leffoihin. 4/5 :naminami::naminami::naminami::naminami:
Eilen näin ja olin positiivisesti yllättynyt . Aaron Sorkinin ja David Fincherin kädenjäljethän näkyivät tässä selvästi ja toivon kaksikon tekevän lisää elokuvia yhdessä. Näyttely oli hyvää ja Timberlakekin oli vedossa. Erityisesti tykkäsin kumminkin Armie Hammerista, joka esitti kaksosia. Eisenbergin suoritus oli hyvä, mutta ei mielestäni Oscar -ehdokkuuden arvoinen. Kuka tahansa osaa puhua nopeasti ja viisastella. Zuckerbergistä tuli mieleen tosi elämän Sheldon Cooper (The Big Bang Theoryn hahmo). Elokuvan loppu oli vähän tökerö, loppui kuin seinään ja olisin halunnut tietää enempi Zuckerbergin ja Saverinin ystävyydestä ennen Facebook -aikoja, sillä en näe syytä, miksi joku haluaisi olla tuommoisen jatkuvasti viisastelevan jannun kaveri. 4/5 :thumbsup:. En aio ostaa tätä elokuvaa kokoelmiini, mutta varmasti tulee katsottua, kun se näytetään televisiossa.