Sekä Platoonin ja Bondin otin digiboksille talteen, mutta kun huomasin minkälaista paskalaatua olivat, niin heti painoin deleteä. Tuossa Bondissa oli vielä ääni kuin jostain haudantakaa. Tälläinen meni vielä läpi 90-luvulla ja kuvaputkitelkkareilla mutta ei enää.
Tämä nyt ei kuvasuhdeasiaa ole mutta kysyisin että onko muilla ollut tekstitysten kanssa ongelmia viime aikoina? Siis lähinnä niiden ajoituksen. Nytkin Bondissa teksti tulee myöhässä dialogiin, mikä toisaalta ei ole niin paha kuin tekstitys joka tulee ennen dialogia. Tänä keväänä ollut tälläisiä ongelmia enemmänkin...
Mitä nyt itse tullut pari Bondia katsottua subilta niin kyllä, olen myös törmännyt siihen että tekstityksen synkkaus ei ole ollut ihan kunnossa. Tosin se on korjaantunut sitten lähetyksen edetessä, mainoskatkon aikana yleensä.
Subilta parhaillaan näkyvässä Poliisiopistossa näkyy ylhäällä nämä ajastuskoodit (symptekoodit) -mitkälie. Niin siis VLC:n kautta katsottaessa. Tv:stä katsottaessa eivät näy. Jossainhan väitettiin ettei overscannia enää käytetä. :sleep:
Sub näköjään ottanut tavaksi liiskata 4:3-ohjelmat 16:9:ksi. Koskee ainakin Futuramaa ja Simpsoneita.
Jahas, MTV3 taas asialla. Jesse Jamesin salamurha pelkuri Robert Fordin toimesta(paras nimi leffalle ikinä!) tarttui digiboksille ja sieltä pois, kun huomasin että 2.35:1 kuvasuhde oli taas kerran runnottu kokoruudulle :OI Enää en tommoista moskaa suostu yhtään katselemaan. Mikä perkele siinä on että uudetkin elokuvat tulevat ulos pilattuna? Antaa ihmisten käyttää niitä televisioidensa zoom-toimintoja itse jos niin haluavat.
Uusien elokuvien 16:9-versioita ei cropata 2.35:1-versioista, kuten kuvista näkyy. 16:9-versiossa on paljon enemmän kuvaa alhaalla ja ylhäällä joka on cropattu 2.35:1-versiosta pois kuin 2.35:1-versiossa on sivuilla kuvaa joka on cropattu 16:9-versiosta pois.
Usein ei, mutta elokuvia kuvataan edelleen anamorfisella formaatilla (parina nopeana esimerkkinä IMDb:stä toimivat vaikkapa Inception ja The Island), jolloin ainoa mahdollisuus kaventaa kuva 16:9-muotoon on leikata reunoista.
Nuo tapaukset tekevät asiasta entistä ärsyttävämmän, kun vaikka IMDB:stä kävisi katsomassa alkuperäisen kuvasuhteen, niin ei voi 100% varmasti tehdä oletusta croppauksesta. Toki puristina oikeana kuvasuhteena voisi pitää sitä, millä se on leffakankaalle päätynyt, mutta miten esimerkiksi tässä tapauksessa kuvaaja on asian kameran läpi nähnyt.
Tuo 'open matte' on ajoittain vähintään yhtä huono idea. Täällä on käsitelty noita eri kuvasuhteita ja viimeisenä on 'open matte'. Dark Citystä otettu kuva muuttuu radikaalisti pelkästään avaamalla 2.35:1 -> 16:9 muotoon.
Mistä ihmeestä MTV3 näitä vielä kaivaa. Blow Out tuli viime torstaina kanavalta 4:3-suhteella, vaikka elokuvan oikea kuvasuhde on 2.35:1. Yritä nyt siinä sitten nauttia De Palman visuaalisista oivalluksista.
MTV3:n touhut voi ehkä juuri ja juuri sillä selittää, että jossain on pölyttymässä ikiaikaisia kopioita, joihin on jäänyt vielä esitysoikeuksia. Se sitten hämmästyttikin vielä enemmän, kun joskus joulun tienoilla Nelonen esitti Julie Taymorin Across the Universen 4:3-kuvalla. Kyse on sentään vuonna 2007 valmistuneesta 2.35:1-kuvasuhteen elokuvasta. Moisen esityskappaleen hankkimisessa on taidettu nähdä jo vähän vaivaakin...
Tuli eilen luettua ketju kaikkinensa läpi. Oli varsin hupaisaa, eikä vähiten omasta tietämättömyydestä johtuvaa.
Ketjua ylös. Taas MTV3 asialla. Arskan tähdittämä 6th Day tuli milläs muulla kuin 4:3 suhteella. Kyllä, juuri näin, elokuvia pitää esittää vuonna 2012.