Erinäisten hajatelmien päätteeksi näyttäisi edessä olevan back to basics tyyppinen linjaus. MTM 2-tie, jalustalle tai solakaksi lattiamalliksi, elementteinä W18E001 Seasit ja Pro5i Fountekin nauha (todennäköisesti pienessä suuntaimessa). Koteloa suljettuna 25-30 litraa eli Qtc <0,7. Kaveriksi 18" basso per puoli. Suljettuna tai refleksinä. Siihen harkinnut mm BMS 18S430 tai 18N850v2 malleja. Koko höskä aktiivisena ja mahdollisesti myöhemmin AS2.100 Hypex päivityksen alle. Ajatuksena saada aikaan 2.2 pohjainen AV systeemi alkuun jota voisi sitten jollain yhteensopivilla komponenteilla laajentaa myöhemmin 5-6.2 tyyppiseksi. Subbarit luonnollisesti stereona. AS2.100 käytettäessä digiliitäntään suoraan CD kiinni ja volat suoraan Hypexeistä, analogialiitäntään AV vahvistimen signaali jolloin sen puolen saa pelaamaan. Ulkoasuksi jotain Revel Ultima Gem1, Dynaudio Confidence C2 ja Acapella LaMusikan välimaastosta. Minkäslaisia ajatuksia tästä heräilee?
Edellytykset hyvään ääneen ainakin on, laadukkaat elementit ja täysaktiivisuus helppoa säätöä ajatellen. Ja alimmat ujostelematta kunnon kartioilla eikä millään minikokoisilla sisustusihanuuksilla.
Bassojen osalta mietin vain sitä miten tuo kannattaisi tehdä. 18S430 menee kivasti 80-100 litran suljettuun mutta lineaarista on isosta kartiosta huolimatta rajallisesti, +-7,5mm. Sitten on noita pidemmällä poikkeamalla olevia 18N850v2 ja 18N860 joista jälkimmäisessä jo +-19mm poikkeamaa. Toisaalta asiaa voisi oikoa pistämällä 18S430 refleksiin. 160-180 litraa per pönttö, viri 20-22Hz. Saavuttaa maksimilineaariset jo 300W mennessä eli mitään isoja vaffeja ei tarvitsisi. Ja tuolla kuitenkin saa sen ulos mitä 860 isolla vispauksella. Moottori on käytännössä sama eli särönkin pitäisi refleksinä olla parempi. Mutta miten se sitten integroituu ja miten sen saa pelaamaan. 2xW18 menee sinne 80Hz asti jyrkän ylipäästön kanssa suljetussa ihan ok ja jaksaa aika pitkällekin paukuttaa.
Jo tuo 7mm liike 18" kartiolla suljetussakin on aikamoista möykkää, jos ei nyt leffaraitojen alimpia infratöräyksiä oteta huomioon. Isossa refleksissä sitten tuntuu varmasti "luissa ja ytimissä" tuolla lyhyempi-iskuisellakin. Musiikilla piisaa varmasti suljetut kotelot, kun 99,9% äänestä on yli 35Hz alueella. Vaikea sanoa kumpi kotelovaihtoehto parempi, integroitumista helpottaa toisaalta muutenkin "stereo-asetelma".
No infralle on vähän hankala noilla refleksiaskissa päästä kun jo nuo 20-22Hz viritykset on vähän kyseenalaisia. Nuo on kuitenkin tehty siihen bassokäyttöön enemmän eli viritykset johonkin 30Hz pintaan. Refleksiaski taas on niin kookas että tulee mieleen pistää MTM suoraan sen päälle ja siitä sitten lähtee ajatus siitä että tekee suoraan 3-tien ja jaot sitten sen mukaisesti. Tavallaan 3-tiehän se on stereosubbarienkin kanssa kun ylipäästetään yläpää jne.
Kummasti _aina_ tämän palstan _kaiutinsuunnittelu_ lähtee subbarivouhotukseen. Siis juttua ja pähkäilyä ette saa aikaan kuin subbarin jakotaajuuksista, elementeistä, litroista ja virityksistä. Topicin idea on hyvä, tehdä laadukas kaiutin Seas+Fountek, mutta mutta...
BMS löytyisi myös asianmukaisella moottorilla oleva 15S430v2. Kaksi semmoista, 170 litran 22Hz aski, 5x36cm postilaatikko tyyppisellä refleksikanavalla. Maksimipoikkeamaa ahdistellessa virtausnopeus kyllä nousee vislaus-tasolle 34m/s jossain 14-16Hz alueella mutta liekkö tuo niin merkityksellinen asia. 400W teholla, mitä noille todennäköisesti maksimissaan tarjoaisi, virtaus 26m/s ja silloinkin löylyä on lähes 110dB per pönttö plus huonekorostukset 20Hz asti. Reaalielämän tasoilla 100dB rikki 50W teholla, +-2mm poikkeamalla ja alle 10m/s virtauksella. Siihen päälle sitten MTM. Tästä pirulaisesta vain tulee väistämättä mieleen Wilson Audio Grand SLAMM ja Alexandria mallit joissa on kaikessa julmetussa rumuudessaan jotain perverssillä tavalla tavattoman kaunista...
Ymmärrän yskän. Kokonaisuuden hallinnastahan tässä on kysymys. Jos subbarista tulee kooltaan sen verran kookas että se voi toimia jalustana 2-tielle eikös se silloin ole luontevasti jo 3-tie? Voi vetää jaon suosiolla ylemmäs jolloin yläbassolle-alakeskiäänelle saa eri tavalla auktoriteettiä ja midit saa keskittyä midittämään. Jos yläpäätä ajatellaan ja johdatellaan ajatusta tuosta Wilsonin esikuvasta W18 voisi pistää kummankin omaan pieneen kotsaan. Minimi sisämitta on noin 15cm että elementti asennusreikineen mahtuu. 15x15 ja minimitilavuus +12 litraa eli minimisyvyydeksi jäisi 53cm. 170 litrainen aski olisi laskennallisesti kantti x kantti tyyppisenä 63cm syvä eli syvempi kuin midien tila olisi. Diskantti kanssa omaan kakkaraansa. Huomasin tuossa että Hypexin AS2.100 moduli on lähes identtisen kokoinen tuon Fountekin nauhan kanssa. Siltä pohjalta sille olisi jopa luonteva paikka diskanttikotelon persauksessa. Tietysti johdot joutuu vetämään aika ylös mutta sinne tilaa saisi helpoiten. Loosin varaamisen bassoaskin perästä vie sitten sieltä litroja. 3-tienä jakoa voisi nostaa hyvinkin reippaasti ja esimerkiksi 250Hz 2.asteen jaolla W18 vetää lonkkalevossa kaikenlaista materiaalia. Tuo Wilsonin tyyppinen käänneltävien MTM modulien rakenne tulisi tuommoisessa välttämättömäksi jo sen takia että WW palikka alla on korkea ja näin diskantti ajautuu väkisin ylemmäs kuin sen normaali kuuntelukorkeuden kautta tulisi olla. Ja tuommoisena pitkänä nauhana sitä pitää siis saada vähän tiltattua alaspäin ettei vaimene turhan paljoa soundista pois. Tiltin määrä riippuu sitten kuunteluetäisyydestä. Samalla tapaahan tuotakin Wilsonin rakennetta on perusteltu.
Onhan se 3-tie jos bassokeskareilla on selvästi jokin ylipäästö suodatus, vaikka ne subbarit olis nurkissakin. Silti itse puhuisin oikeasta 3-tiestä vasta kun bassot toistavat oikeasti tärkeitä taajuuksia, eli väh. 150 Hz:iin asti. Nauhan vaimentuminen on kiinni myös sen tehotasosta ja korkeudesta, ei vain kallistuksesta.
Hmm, tämähän alkaa tuntua kaiken aikaa paremmalle ajatukselle. MTM midi-koteloihin saa helposti sen ~20 litraa tilaa jos pistäisi W18 kuitenkin refleksiaskiin. 50mm mehupilleillä viritys sinne 30Hz mitä noille äkkiseltään suositellaan. Nauhan kotelon persaukseen saa näppärästi takadiskantin tällättyä ja suuntaus on aina 180 astetta etudiskanttiin nähden. Midien refleksikoteloinnista tuli kaksi aspektia mieleen. Teoreettisempi puoli tulee siitä että midejä toistava elementti refleksikotelossa kuulostaa basson lisäksikin erilaiselle ja avoimemmalle huoneessa kuin suljettu. Tämä on oma näppituntuma käytännön kuuntelujen perusteella. Olettaisin että muodostuu refleksiputkesta hönkivien soundien kautta. No asia jota on helppo kokeilla kun pistää röörit tukkoon. Käytännönläheisempi asia on taas sitten se että ilta- ja yökuuntelua varten varsinainen basso-osa on helppo ohittaa / pistää kiinni ja säätää yläpäälle sopiva balanssi hiljaisempaa kuuntelua varten. Tämäkin asia on helppo torpata tulppaamalla putket jos ei pelaa tai miellytä.
Midien osalta putket on oikoseltaan takana mutta mitäs olette mieltä miten basson putket kannattaisi suunnata? Tai ajatuksena siis kokeilla tuommoista postilaatikko-tyyppistä suorakaiteen mallista refleksikanavaa. Eteenpäin vai taaksepäin? Kahden elementin väliin joka tapauksessa. Käytettävissä olevalla teholla ei pitäisi olla tuhina-ongelmaa mutta pitäisikö silti pelata varmemman päälle ja pistää putki taaksepäin? Edit: Toinen mieleen juolahtanut juttu oli vanerin käyttö. Koivuvaneria, 21mm. Hyvä vai huono vaihtoehto? Siis akustisesti, viimeistelyä ei lasketa.
Sanokaas missä liikkuu toimivat refleksikanavan virtausnopeudet. Siis mitä päästä pyöristetty putki pystyy virtaamaan ilman merkittävää kompressiota, säröä ja häiriöääniä? 15m/s, 20m/s? Siis jos ajatellaan 15" putkittamista 100mm refleksiputkella.
Entäpä diskantti-keskiäänen jakotaajuus, jakojyrkkyys, vaiheiden sovitus? Valittujen elementtien särökäytös? Suuntaavuus, difraktio, sekä seinä-, katto- ja lattiaheijastukset? Basso on helppo, koska sen käytös huoneessa on verrattain helppo ennustaa pitkän aallonpituuden vuoksi. Hieman alspea kompaten, niin fokus näyttää olevan hieman väärin päin. Tarkoituksena on rakentaa hyvä kaiutin, mutta mielenkiinto on bassossa. Minusta homma ei mene niin, että rakennetaan hyvä basso, johon vain laitetaan "joku MTM-nuppi" päälle.
Ylempi jako sijoittuu noin 1500Hz +-200Hz. 3.asteen Butter (via LaCleach) tai 4.asteen Linkwitz-Riley. Tämä perustuen MTM rakenteen pystysuuntaavuuteen ja käytettyjen elementtien särökäytökseen. Liitteenä W18E ja Pro5i särömittaukset. W18E särömittaukset löytyy myös Seasin alkuperäiseltä datalehdeltä jollaisia ei harmittavasti nykymalleista enää julkaista. Myös tuo datalehti liitteenä. Simulointien mukaan tuommoinen 140mm nauha istuu mm pystysuuntaavuuden osalta kertaluokkaa paremmin MTM rakenteen midi-suuntaavuuteen kuin perinteisesti käytetty dome jota pyöritellyt viime vuodet MTM rakenteessa. Midit ja diskantti alkuun X levyiseen levyyn, ajan kanssa siihen pyöristystä reunaheijastusten vähentämiseksi ja diskantille suuntain vaakasuuntaavuuden tasaamiseksi ja särön edelleen parantamiseksi. Riippuen rakenteen leveydestä etulevy tekee vaakasuuntakuviosta kardioidin jollain aallonpituudella ja näin ollen taajuudella. Mitä leveämpi levy sitä alempana. Mittausten mukaan 50cm levyllä päästään noin 200Hz asti.
Käytännössä rakenne olisi sekä 1x18" että 2x15" optiolla sen verran korkea että tyyliä pitää hakea Wilson Alexandriasta: http://www.soundstage.com/revequip/wilson_x2/wilson_room_3.jpg Eli yläosan, MTM, elementtejä pitää pistellä omiin askeihinsa ja käännellä niitä sitten kohti kuuntelijaa. Muilla ei liene käytännössä kuin kosmeettis-seksuaalinen merkitys mutta sitten nauhan suuntaus kohti kuuntelijaa on kohtuullisen pienilläkin korkeuseroilla ihan olennainen juttu. Nauha pelaa mittauksien mukaan varsin loogisesti suhteessa LspCAD simulaatioon eli 140mm nauha on 140mm nauha. Joku +-20cm ero kuuntelukorkeudessa ei tee vielä mahdottomasti hallaa mutta siitä yli alkaa sitten vedellä vastetta hanurilleen ja reilusti. Samaahan alkaa ilmetä myös MTM rakenteen midien toimesta kun kampasuoto astuu peliin.
Niin tässä edelleen kaipaisi näkemystä tuohon bassoasiaan kun pitäisi koteloita alkaa tuottamaan. BMS 15S430v2 kaksin kappalein. Mitenkäs suosittelisitte? 200 litraa ja 20-22Hz? Suljettuna 150 litraa?
Koff! Kehitys kehittyy. Ensin kysymys: Mitä syntyy jos ristisiitetään Dunlavy SC-VI ja Genelec 1036A? Sitten kaipaisi mielellään ensikäden tietoa siitä onko ison suljetun askin mahdollisuudet kohtuupienessä (3,7 x 5,2m, kaiuttimet pitkällä sivulla, kuuntelupaikka lähellä takaseinää) betonikopissa paremmat kuin lumipallolla infernossa? Eli tehdäkö suljetulla askilla (parempi kapasiteetti, herkkyys, ulottuvuus, särö...) vai resistanssikotelolla (parempi toimivuus huoneessa yo asioiden kustannuksella)? Ison kajarin sijoittelumahdollisuudet (joilla yleensä pelataan) on tuossa tapauksessa mallia tönköt eli kaikki mitä meinaa pitää tehdä ekvalisoimalla, tasonsäädöillä ja akustoinnilla (ja suuntakuviolla).
Jos mahdollista, niin kannattaa käyttää 6" putkea. Kotelo on kuitenkin niin kookas, että tuskin tulee putken pituuden kanssa ongelmia. Esim. tämä http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1188
Jos 18" BMS:t on vielä ajankohtasia: 18S430v2 toimii arvioni mukaan lineaarisesti 10-11mm suuntaansa mitä pari hertsiä Fs:n yläpuolella poikkeuttelin freeairina ja tarkastelin säröjä. BMS tosiaan ilmoittaa lineaarisen xmaxin (puhekelan pituus - ilmaraon pituus / 2), moni muu valmistaja ilmoittaa matemaattisen xmaxin, johon lisätään usein neljännes tai jopa kolmannes ilmaraon pituudesta. Bassoviivoista löytyy 18N860:ia, 18N850:ia ja 18S430v2:ia, paras hinta-laatu-suhde löytyy mielestäni 18S430v2:sta. Nyt neodiumin kallistumisen "jälkeen" (kallistuu kokoajan lisää minkä kerkiää) neomallien hinnat on nousseet siitä kun ostin omani noin vuosi sitten. 18N860:n ovh on kai 750 euroa, eli jättäisin tällä hetkellä ne kaupan hyllylle ja ottasiin tarvittavan määrän 18S430v2:ia, joissa ei käytännössä ole muuta eroa kuin lyhyempi lineaarinen. Induktanssi on pienempi myös.
Noissa on vähän kirjavaa ilmoitusasua. Osa ilmoittaa lineaarisen pisteenä jossa jokin säröraja ylittyy jne. Tietysti nämä pro elementteinä on ilmoituksissaan kuitenkin jossain linjassa kun useimmat kotielementit leperrellään vain verbaalisesti "high definition", "ultra low distorsion" ym humppaa eikä sille kaikelle ole kuitenkaan mitään takeita. Näillä näkymin suljetut askit ja 430v2. Akustoidaan sitten koko seinät jos ei pelaa prkl.