Minusta tinkimättömän voimakkuussäädön puuttuminen on iso puute DSP-Geneleceissä. Tämä on varmaankin seurausta pro-statuksesta, koska studioympäristössä asia ei liene ongelma. Genelecin DSP-mallisto tarjoaisi erinomaisen mahdollisuuden kytkeä verkkosoitin suoraan kaiuttimeen digitaalisella kytkennällä. Minimaalinen ja puristinen setti, jossa dynamiikkaa tai resoluutioita ei hukattaisi ylimääräisiin ADDA-lenkkeihin tms. Tilausta olisi purkille, jolla voisi kaukosäätää äänenvoimakkuutta ilman PC:n ja GLM-softan kytkemistä tai digitaalisignaalin bittisyvyyden pudottamista. Tässä hieman vinkkiä, jos vaikka Ilkka veisi tietoa eteenpäin Iisalmeen.
Facebookissa bongasin HighEnd Munich 2011 kuvasarjasta isomman "kattilasubbarin" Genelec 5051A. Mikäs tää on? Google ei osannu kertoa...
Mielenkiintoista, kyseessä lienee täällä mainittu herkullinen uutuus. Tästä pelistä olisi mukava saada speksejä.
Speksit on siinä: http://www.facebook.com/photo.php?f...02862613673.317407.23728788672&type=1&theater
Tinkaamaton volumesäätö?? Kotihomieta haittaa mutta oikeassa äänityössä ei haittaa? Tiedätkö moneenko bittiin Genelec DSP ylinäytteistää digireikään tulevan tavaran? En minäkään, mutta riittävän moneen että homerien on siitä turha tulla ulittamaan. Esim. 32 bittiin kun turauttaa niin 16/24 bittisien äänien volumea kärsii säädellä oikein mainiosti. No mitenkäs se tämmöinen (ilmeisesti ana lookinen) namitussäätö sitten KÄYTÄNNÖSSÄ tehtäisiin jos verkostosoitin liitetään oikein digitaalina? Tarkoitatko jollakin kaukojoyckarilla käänneltävällä moottori-impotentiometrilla? Mikä on käytännön hyöty vrt raa'asti ylinäytteistetty ja ditheröity digitaalivolumesäätö? Taitaa olla pyöreä 0. DAW (digital audio wankstation) -ympäristö on DSP-Genetaalien koti, kirjainyhdistelmässä w-station = tietokone. Muihin ympäristöihin adoptoijien on keksittävä härösolutioninsa itse. Missä DSP-Genelec, siellä tietokone. Missä ei tietokonetta, siellä korkeintaan jotain vinettäjiä yms. poikkeavia viuhahtelijoita. Äänentoistoympäristö vuonna 2011 ilman tietokonetta on kuin kirjoittaminen ilman käsiä. Kone on räpylän tai PowerMaten kantomatkan sisällä nykyään kertakaikkiaan oltava. Se mistä Punahilkka saisi viedä viestin Reindeer Laken tutkimuskeskukseen, on DSP-mallien analog. herkkyystrimmin puutos. Tahtoo samanlaisen sensitivity-trimmerin kuin anal.malleissa. Lähden heti mopolla ostamaan 8250:n jos saamme sensitivity-trimmerin.
Tässä nyt suunnitelmat karanneet vähän käsistä ja seuraavaa asiaa pohdin. En tiedä miten muotoilisin kysymyksen mutta yritetään vaikka näin että onko normaalilla ihmisellä joka asuu kerrostalossa "hyötyä" näistä Genen DSP kajareista? Olin suunnitellut 8040A:ta mutta ehdoteltiinkin että 8240A olisi parempi vaihtoehto sen taajuuksia korjaavalla systeemillä varsinkin ongelma huoneisiin. Veikkaisin että mikä tahansa huone on ongelma huone niin sanotussa betonibunkkerissa. Käyttötarkoitus nyt ensin ainakin vain stereona musiikille sekä leffoille, tulevaisuudessa sitten lisäisi tarpeiden mukaan mutta eiköhän se 5.0/5.1 systeemi ole se tavoite loppupeleissä.
Varmasti on. DSP ei korvaa hyvin toteutettua akustointia, mutta jos syystä tai toisesta akustiikalle ei ole mitään tehtävissä, DSP on varmasti parempi, kuin ei akustointia eikä korjausta. Tietenkään aivan kammottavassa huoneessa DSP:kään ei voi ihmeitä tehdä, mutta on se silti varmasti huomattavasti parempi, kuin ei mitään. Hyödyttömäksi se DSP jäänee vain silloin, kun huoneakustiikka itsessään on niin täydellinen, ettei korjattavaa jää. Mutta se taitaa olla utopiaa. Se sitten, onko se 'hintansa väärti', on henkilökohtaisesti arvioitava.
Kävin tänään hakemassa 8030A parin ja komeestihan ne soi. Tarvii miettiä jos joskus tulevaisuudessa hommais subbarin. Toistaiseksi vaikuttaa kyllä siltä etten tarvi. Musta on komee väri ja näyttäis kajarit olevan valmistettu april 2011, kohtuu tuoreeta settiä siis . Koitin rekisteröidä ne genelecin kotisivulla mutta en saanut niitä näkymään omassa laitehallinnassa. kovasti tarjos printattavaksi todistusta että takuu on pitkälle voimassa jne..tarvinnee töissä koittaa uusiks ja printata sertifikaatit. Verrokkina vanha ja uus
Kiitos vastauksesta ja selityksestä. Entäpäs jos verrataan DSP:tä esimerkiksi Yamahan RX-V667 YPAO järjestelmään. Tai voiko näitä edes verrata?
No nii.. tänään saapui Iisalmesta 8250A DSP pari. :thumbsup: Iltapäivä on mennyt erilaista materiaalia kuunnellessa ja täytyy sanoa, että varmasti oli melkoinen virnistys naamalla kun GLM-ohjelmisto teki tehtävänsä ja paketin sai soimaan. Samalla tuli testattua 8030-8040-8250 mallien välisiä eroja. Hyvin nopea johtopäätös, että pienemmät mallit eivät enää ole pääkaiuttimeksi kelpaavia. Kaikkea ei vielä ole kerennyt tutkimaan, mutta volume tason kanssa on ihmetys, että miten softassa määritellyn voimakkuuden saa pysyväksi kaiuttimien muistiin? Genet on kytketty analogisesti yammun vahvariin ja GLM:ssä olen säätänyt eri voimakkuuksia ja tallentanut niitä kaiuttimien muistiin, mutta kun käytän kaiuttimista virrat pois palautuu arvoksi -50dB. Onko tuohon vinkkiä? Mitä teen väärin?
Teet väärin sen, että edes yrität säätää volumea koneella. Analogisia tuloja käytettäessä säädetään sisääntuloherkkyys suoraan kaiuttimessa olevasta "level" säätimestä ja volume analogisesta äänilähteestä, tässä tapauksessa yamahasta. Käyttöohjekirjan sivu 4.
Ei voi. YPAO on ihan ok volumen tasaukseen ja yleensä saa etäisyydetkin oikein - manuaalitarkistuksessa korjattavaa on YPAOn jälkeen yleensä 1db ja 10cm luokkaa tai ei sitäkään. Sen sijaan se EQ tekee melkein enemmän tuhoa kuin auttaa, eikä tajua jättää ylätaajuuksia rauhaan; tulokset kuitenkin muuttuvat siirtämällä mikkiä (päätä) parikymmentä senttiä. Järkevämmät EQ:t jättävät käsittääkseni tästä syystä korkeammat taajuudet korjaamatta. Ylipäätään puhutaan eri kalustosta. Vaikka voihan sitä verrata mopoa ja TT Audia, jos haluaa.
Ok, voiko tuota Yamahaa kuitenkin käyttää 8240A:n kanssa vai kannattaako siitäkin yrittää päästä eroon muiden kanssa nyt samalla jos tuohon DSP linjalle mennään??
Uuden kämpän remppa etenee. Sain idean että asentaisin yhden Genelec AIC25 upotettavan vieras-WC/kylpyhuoneen välikattoon, niin että bileissä sieltä kuuluisi sama musa kuin muualla kämpässä. Eli jotenkin niin että AIC25 on kytketty Sony 5300ES Zone 2 preoutiin (vasen vai oikea?). Sitten Zone 2n voisi pistää aina toistamaan vain musiikkisourcea. Kysymyksenä olisi että kuinka kosteudelle herkkä AIC25 on? Vieras-WC/kylpyhuone on n. 2.5 x 3m, ja kaiutin tulisi päinvastaiseen päätyyn kuin suihku (jota käytetään vain kun on yövieraita)?
Ei se ole samanlainen. DSP:n trimmeri säätää digileveliä pienemmälle, analogiversioitten trimmeri pienentää vahvistimien herkkyyttä. DSP-versioitten vahvistimien herkkyydet ovat kiinteitä, niitä ei voi säätää. Dippikytkin takapaneelista asentoon Stored ja savetus GLM:ssä Setup-->Store Acoustic Settings to All Online Loudspeakers (With Current Master Level). Noin ei kylläkään kannata tehdä. Vaan kääntää syöttävän dekooderiesivahvistimen l. Yamahan volume niin auki kuin ilman 8250:n leikkaushälytys -valoshowta kärsii ja säätää volumea GLM:stä. Näin AD-muuntimet saavat digitellä kunnon signaalia mistä ne saavat selvää. Volumen säätely ennen AD-muunnoksia ei ole äänenlaadun kannalta terveellistä.
AD-muuntimet toki tykkäävät oikean tasoisesta signaalista. Käytännössä hiljaa kuunnellessa jää heikoimmat signaalit aina kuulumatta. Ei ole juuri väliä tapahtuuko se bittien vähennyksen vai taustamelun takia.
On sillä väliä. Akustiseen taustameluun hukkumisessa on vähemmän arvaamattomia epälineaarisuuksia kuin AD-muunnosta tekevän lutikan alkamisessa kakistella mikrovolttiluokan (esim. kerrosliiteri by night) tulosignaaleilla. Syötetään AD-muuntimia aina vaimentamattomalla linjasignaalilla niin tulla hyvin.
DSP:n trimmeri säätää D/A-muuntimen jälkeen päätevahvistimille menevien signaalien voimakkuutta. Tietenkin tuo kannattaa säätää siten että mikseriltä/etuvahvistimelta tulee kaiuttimen A/D-muuntimelle mahdollisimman voimakas signaali, eli punavalo ei saa vilkkua etupaneelissa. Käytännössä kotioloissa tuo trimmeri saa olla minimissään. Lähde: http://www.genelec.fi/documents/opmans/Genelec_8240_8250_8260_opman(03-11).pdf Sivulla 4, kappaleessa "ANALOG IN" Connector. Voi olla että ymmärrän asian väärin.
Säätö on digipuolella jossain päin. Tyhjäkäyntisuhinaan sillä ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan, toisin kuin analog. versioissa, mikä oli asian pointteri.